Полски камикадзета – не е ли твърде плоско?

Страните от бившия Съвет за икономическа взаимопомощ ( СИВ) икономисват за сметка на сигурността на собствените си президенти. Първанов не можа да стигне до Мексико на съветска машина, която се разтрепери във въздуха заедно с пасажерите и извърши аварийно кацане на Канарските острови.

Главният редактор на в. “Труд”, както разбрахме от кореспонденцията му, предал репортаж по телефона за аварийната ситуация по време на полета ( малко в нарушение на правилата, ама кой ти гледа – те голият труп на бившия премиер Луканов в моргата показаха, та за това ли да им придиряме). Беше вълнуващо.

Полският президент Качински и всички останали на борда нямаха късмета да се приземят. Загинаха на борда на своя Ту 154, който трябвало отдавна да сменят, но спестили средства на данъкоплатците и не си купили западен аероплан.

Руската агенция РИА Новости написа по този повод, че с президентския “Туполев” на полския президент е имало още 5 инцидента. Но спестовникът Качински така и не позволил да бъде похарчена народна пара за заместител на летящия ковчег. Заявил, че опасностите са част от работата на един президент, комуто се налага да лети често. Смело, но смъртоносно. Самоубийствено даже, както се оказа.

Явно наследството от съветската ера е не просто тежко, но и (само)убийствено.

Освен това руските власти вече се произнесоха за вината за катастрофата, обвинявайки категорично полските пилоти. Според тази версия “самоубийственият” характер на полета става все по-контрастен.

Излиза, че полски камикадзета, след многобройни опити, най-после са постигнали целта си по възможно най-зрелищния начин тъкмо край Катин. Все едно самолет с израелска правителствена делегация, начело с премиера, да се блъсне в комина на фабриката за смърт на евреи в Аушвиц.

Има нещо особено мъчително в това да знаеш, че летиш на крилата на вероятната смърт. Някакво чувство на космическа обреченост витае над злокобната случка.

И сякаш символиката с наслагването на трагедиите на поляците край Катин не достига, Русия обяви траур на 12 април. Ден, който обикновено е повод за национална гордост като празник на космонавта, покорил космоса на крилата на най-прогресивната техника в света.

44 мнения за “Полски камикадзета – не е ли твърде плоско?”

  1. Иво,

    Мисля че не си намерил правилният тон в тази статия. Става въпрос за трагедия за която все още не се знаят причините. Тонът ти осъжда еднакво рускаци и поляци и не виждам нищо конструктивно в него. Самолета между другото се оказва, че е имал основен ремонт само преди година-две. Ако нашият президент си беше купил модерен нов самолет тогава сигурно коментара ти щеше да е от друг характер. Донякъде е похвална тази пестеливост която този президент е демонстрирал. Аз имам чувството че проблемът не е бил технически а човешки. Нека замълчим в тази трагедия и не бързаме със заключенията.

  2. Този инцидент действително прилича на много не случаен. Поне така изглежда. Полша май не е токова бедна като България, а президента им се вози в 20 годишен Руски самолет? В последствие разбираме, че това е жест от страна на перзидента Качински да посети Русия и “Полската Голгота” на руски самолет показвайки някакво уважение за признанието и отговорноста на Москва по случая Хатин /Катин/. Да ама май нещата не се развиха по нормалният начин. Те първа ще се разследват нещата от страна на Москва и хайде познайте кои ще са виновни за случката? Както се казва ” С един самолет- стотина заека” ! Нека почиват в мир всички загинали и ако наистина някой, някъде е помогнал това да се случи нека гние с векове в блатото !

  3. Когато разбрах,че катастрофиралият самолет,в който са пътували полският президент и делегацията е бил Ту 154 направо не можах да повярвам.Да летят с руска машина,която е била в експлоатация от близо 20 години -за мен това е направо неразбираемо.Аз на самолет от типа Ту нямам доверие.Ако бях президент на Полша , само от едното достойнство не бих се возила на руска машина. Купуването на нови самолети било отлагано,защото трябвало да се пести.Вярно,че единствени поляците нарекоха истерията около свинския грип биотероризъм и измама,но да пестят от самолет за президента ми се струва дрбна пестеливост,от която не се става богат.От друга страна човек остава с усещането ,че злото сякаш действа с невидима ръка,но ние трябва да сме будни,защото битката за душите продължава.

  4. Г-н Инджев,в края на статията”Полският газ,руската мечка..”задавате един риторичен въпрос -А дали ще му (в случая Медведев) скроят шапката ястребите от кагебисткото крило на Путин.Дали не скроиха шапката другиму след тази новина за огромното количество шистов газ в Полша,което дефакто би разбило руският газов монопол ? Може би тези съждения са на светлинни години от истината за трагедията с полският Президент,но пък нали знаете,че всички българи разбират от политика,и както винаги на избори бъркаме. И моите съболезнования за тази ужасна трагедия.

  5. Към gg2:

    И аз това намеквам, че без доказателства не може да се обвинява, но руските власти вече обявиха полските пилоти за идиоти, още преди да е сформирана съответната комисия за разследване под командването на Путин- така че, моля, обърнете се с правилната препоръка да замълчат тъкмо към онези, които вече проговориха.
    Иначе работата на журналиста, освен ако не е български, е да говори, предполага, коментира и дори да разсъждава( понякога).

  6. Когато гневим боговете с “шиник жълтици” като повтарящ се злокобен
    рог на “избилието” от релизирани
    всякакви грешни разсъждения,във времето и пространството,и след вече болнаво консумирано изборно доверие,би било различно,ако имахме избор да избираме друг мир,неделим от равновесието….
    Но само опитните очи,ще забележат
    странното издайническо мълчание на победени и уязвени,които
    биха предпочели едно друго по тежко име т.е.”прекаляване”,
    а не само посрадственост и прибързаност в национален, мащаб пред всякаква утопия…
    И изнасилването в кадрови план на самозабравили се “победни”
    коалиции,няма да промени измамния навик,да надживяват победите си….
    Бог бави,но не забравя и след време,дори “безобидната румба”,ще е по-предпочитан танц срещу безочието на посредствеността и греха от липса на елементарна справедливост…
    Иначе от спомнаването на “Катин”
    духът трепери….

  7. Който гроб разравя сам пада в него.

    Явно на нашите политици им бе обяснено по-ясно да не разравят гробове на българи избити от ония покрай селата и са си живи и здрави.

    Вчера, часове след ТРАГЕДИЯТА, български политици се разхождаха невъзмутимо из София.

    Ако има нещо – няма нищо.

  8. Хал хабер си нямата от самолети и авиация като цяло. При правилна поддръжка един самолет е вечен. Най-лесно е да се каже, че понеже е руска машината е скапана и стара. Това просто няма нищо общо с реалността. ТУ-154М е доказана машина. Катастрофи с този тип, които са в следствие на конструкторска грешка, се броят на пръстите на едната ръка на пиян стругар. Всичко останало са празни приказки.

  9. Уважаеми г-н Инджев, аз в качеството си на авиоинжинер смея да твърдя, че вашето мнение не е много компетентно, специално за Ту-154 думите ви са твърде пресилени, това е самолет който е направен да издържа колосани претоварвания и в изключително редки случаи в основата на произшествията седят технически причини. Този самолет е бил миналата година на К.В.Р в завод 400 в Самара, то след това К.В.Р. излиза все едно е чисто нов.

  10. Не съм вярвал, че някога ще напиша това тук, но се налага:

    НЕВЕРОЯТНО НЕУМЕСТЕН И ТЪП КОМЕНТАР, г-н ИНДЖЕВ!

    p.s.ВСЕ ПАК ОСТАВАМ ВАШ ФЕН

  11. Ами явно е имало защо да ги обвинят полските пилоти.
    Не може при гъста мъгла и след няколко предложения и съвети да не кацаш сега на това летище, а да се приземиш на резервно ти да откажеш. Има едно правило, че щом авиодиспечера ти каже нещо, то се изпълнява безпрекословно. Всяко неизпълнение води до такива резултати.

  12. Да, “западните” самолети никога не падат и никога не катастрофират. Доказателствата от последната година няма да ги взимаме под внимание.

    Господин Инджев – вашият тон да упреквате “комунистическото наследство” за абсолютно всичко възможно започна да прекрачва всякакви граници. Има за какво да ги обвинявате – това е ясно, но ако не можете да го правите всеки ден по два пъти, то е по-добре поспрете. Нещата замирисаха на изчерпан потенциал, а това е страшно!

  13. Към Бай Стоян:

    Не знам за самолетите, но в “Ладата”, която карах някога, нещо тракаше отзад. Разглобиха я в един сервиз и намериха в една кухина…празна бутилка ( това по повод “празните приказки”). Познайте от каква течност!

  14. Към Alex:

    Така е. Тъкмо по тази причина не съм изразявал такова мнение. А защо ми го приписвате, за да се проявите толкова компетентно, запитайте се сам.

  15. Към Героги Колев:

    До момента всички твърдения са на руската страна. Може и да се верни ( при други подобни случаи, като свалянетона южнокорейския пътнически самолет по съветско време и при потъването на “Курск” през 2000-та година Москва си измисляше тлъсти лъжи и ги повтаряше упорито ).

  16. СЪЖАЛЯВАМ ЗА СЛУЧИЛОТО СЕ!
    Г-Н ИНДЖЕВ, НЕ СЪМ АВИОСТРОИТЕЛ, НО СЪМ МАШИНОСТРОИТЕЛ. ВСЯКО НЕЩО СИ ИМА СВОЯТ ЖИВОТ. АМОРТИЗАЦИЯТА СИ КАЗВА СВОЯТА ДУМА, НО АКО СЕ ПОДДЪРЖА ЕДНА МАШИНА, ОСОБЕНО РУСКА ТЯ МОЖЕ ДА БЪДЕ С ДВОЕН ЖИВОТ!
    ПРИ РУСНАЦИТЕ ВАЖИ, ЧЕ ВСЯКА МАШИНА КОГАТО СЕ КОНСТРУИРА СЕ ИЗЧИСЛЯВА С КОЕФИЦИЕНТ НА СИГУРНОСТ ПОНЕ 3!

  17. Moskvicha kolkoto i da go remontirash,vse si ostava Moskvich.Kakto i magareto kolkoto i da go hranish,vse si ostava magare,a ne kon…

  18. По катастрофата ще трябва да се произнесат специалистите от руска и полска страна,СЛЕД ОТКРИВАНЕТО/една вече е намерена/на черните кутии на самолета.Въпреки,че никой не е оцелял,не само от черните кутии ,но и от записаните разговори на пилотите с контролната кула,твърде е вероятно,да се разбере причината за нещастието!Моите съболезнования за всички поляци,които дълбоко уважавам,заради високият дух и желание за самостоятелност,особено по отношенние на Русия!Прави ми впечатление малката съпричастност на управляващите ни по повод на трагедията.

  19. Драги мили хора , гледайте филмите на Нешанъл Джиографик.
    Там описват самолетни катастрофи.
    Човешката грешка не е само на пилотите.
    Става дума за катастрофи преди 20-25 години и затова може да се снима обективно.
    Ако сте по-млади, ще научите повече.
    И в Катинската гора имаше само къпини 50 години …

  20. Въпросът не е дали е полско или плоско?
    Земята, например, не нито плоска, а още по-малко полска. Тя най-вече е кръгла. Като при това се върти около няколко центъра, според Нушич.
    Ако на човек, като погледне нагоре, му падне капата – може да е от земното притегляне. Може, обаче, да е и от вятъра. А може да е, защото капата му е голяма или главата – малка.
    Човек, като гледа нагоре или излезе вятър, започва да придържа капата си с ръка.
    И ако в този момент дойде друг и поиска да се ръкува с тази му ръка, нашият трябва да знае, че може да му хвръкне капата.

    Всичко си зависи от човека, капата и обстоятелствата…

  21. Впрочем езикът е руски, но сайтът май е украински.

  22. Ivo ti si darven mnogoznaiko. Tap si beshe i tap shte si ostanesh. Nqmash sram dage i ot boga. TI SI PALEN IDIOT.

  23. Цитирам коментар от сайта на Дарик.нет:
    Действителните причини за катастрофата на полския президентски самолет ще бъдат установени от анализа на техническата и полетната инфорнация в “черните кутии” и на записите на диалога между пилота и диспечера в “черните кутии” и в кулата (ако въпросното летище е официално и под надзора на ICAO, органът на ООН за въздушен транспорт, то е длъжно да записва денонощно едновременно на два магнетофона всички такива диалози).

    Възможните причини за катастрофата са много, но ако твърденията за гъста мъгла и три неуспешни опита за кацане преди фаталния четвърти са истинни, моят опит от младини от РВД говори с голяма вероятност за човешка грешка.

    Въпросният самолет ТУ154 е първият съветски реактивен самолет, конструиран за цивилна пътническа употреба (предшествениците му ТУ104 и ТУ134 бяха конструирани за военна транспортна употреба с типични за съветските военни конструктури ниски изисквания за сигурност, особено при ненормални условия и обстоятелства; възможната им бъдеща пътническа употреба бе вторична по значение за конструктурите им). И ТУ154 също наследи манталитатните недъзи на съветските военните конструктури. Комфортът му бе подобрен, електронните му навигационни средства за сигурност в началото на производството му бяха некачествени, някои авиокомпании ги подменяха със западни. С годините ТУ154 бе леко модернизиран, но подобряване на едно от най-важните му качества за излизане от необичайна ситуация – възможност за бързо прекъсване на режим на кацане и преминаване в режим на излитане, т. е. престартиране при нужда, не бе възможно да бъде подобрено, защото е преди всичко функция на фюзелажа на самолета (тяло, крила, опашка) и двигателите му и те не могат да бъдат променени.
    Престартиране се налага главно по три причини:

    1. Открито от пилота в последния момент поради лоша висимост (например мъгла) лошо подхождане (странично, завъртяно, ранно или късно) на самолета към началото на пистата за кацане поради лоша функция на системата за автоматичнo кацане ILS, водеща нормално самолета автоматично до метри от началото на пистата за кацане (тя се състои от бордна и земна апаратура; всички официални търговски пътнически летища са задължени от ICAO да я имат и да я поддържат в изрядна функция; ако въпросното летище в Смоленск, споменавано като военно, не е притежавало такава система, полет към него с ТУ154 при мъгла е по условие безумие) или при визуално неоткриване по някакви причини от пилота на светлините в началото на пистата, ориентир, необходим на пилота за крайното приземяване на самолета;

    2. Техническо произшествие на борда в последния момент – аларма от някоя система, откриване на неспуснат или незаключен колесник;

    3. Забеляване в последния момент на препятствие на пистата за кацане.

    Преминаването от режим на кацане към режим на излитане отнема време за превключване и пренастройване на множество системи на голямите самолети и е от 5-15 секунди при най-модерните голями пътнически самолети до половин минута при най-старите. В зависимост от вида на самолета, затоварването му с гориво, багаж и пътници и скоростта му, възможността му за успешно престартиране отпада с преминаването под една минимална височина от земята.
    довеждането на пилота до психическо неравновесие и несигурност. Обичайно, ако причините са свързани с летището – нефункциониращи навигационни системи или светлини на пистата, вятър, мъгла и пр., след един и задължиетлно след два неуспешни опита за кацане самолетът се отправя от пилотите към резервно летище (ако са спазени нормативите преди излитането да има избрано и осигурено такова летище и самолетът да е зареден с достатъчно гориво за достигането му). Случай на три престартирания при кацане на самолет с пътници аз не си спомням за над десетте ми години на летището в София.

    Ако е истина, че полският президентски самолет поради лоша видимост от мъгла на летището в Смоленск е престартирал три пъти при три неуспепни опита за кацане, според мен четвърти успешен опит е бил повече невероятен, отколкото вероятен неуспешен и фатален. Три неуспешни опита за кацане говорят за сериозна до непреодолима пречка за успешно кацане:

    – нефункционираща система за автоматично кацане ILS

    – крайно лоша видимост, недаваща възможност на пилота за осъществяване на посленото крайно ръчно насочване на самолета към началото на пистата за кацане и за повдигане на носа му за приземяване на задните колесници;

    – замръзване поради неизправност на подгряването на вертикални и хоризонтални елерони и кормила на самолета или обледеняване на предния “атакуващ” ръб на крилата.
    Още след втория неуспешен опит за приземявяне пилотите на президентския самолет, знаещи и кого возят, неминуемо са били докарани до психически неуравновесено състояние. Особено ако във Варшава са били заредили недостатъчно гориво за достигане до резервно летище или с кръжането за два опита за кацане са го изразходвали и са знаели, че са принудени да кацнат на летището в Смоленск при невъзможни условия. След третия неуспешен опит пилотите са били в отчаяние до степен на психически шок.

    Ако те при това си състояние правилно или погрешно са преценили, че причината за неуспешните опити за кацане е била лошата видимост поради мъглата, вероятно са решили при четвъртия си опит да летят максимално ниско към началото на пистата за кацане, за да гледат през минимално тънък слой мъгла и да видят необходимия им визуален ориентир – началния напречен ред вкопани в бетона на пистата светлини (ако разбира се ги е имало и са били запалени и в изправност). С това вероятно са минали под минималната височина, позволяваща успешно престартиране, не са успяли и четвъртия път да видят необходимите им визуални ориентири, но … поради вече ниската височина този път успешно престариране не е било възможно и опитът за такова е завършил фатално.

    Възможни са и други вариации. Стандартен ТУ154 е във варианти от 168 до 172 пътнически места. Специален VIP вариант със специални утежняващи самолета удобства намалява възможния брой пътници. Не е изключено оповестеният брой 96 човека на борда да е бил максималният разрешен за конкретния самолет. Това означава, че зареденото гориво във Варшава е било ограничено и по-малко от максималното възможно (сумата от теглото на пътници, багаж и гориво не трябва да надминава определеното за самолета възможно подемно тегло). Ако е било заредено гориво с малък резерв за прелитането до Смоленск, кръженето за три опита за кацане може да е изконсумирало твърде много гориво и при четвъртият опит за кацане в най-рискования момент на престартиране някой или някои от трите двигателя да са “кихнали” поради недостатъчно гориво, да са загубили тяга и … самолетът да е загубил височина до удар на опашката му в дърветата и земята.
    Основният въпрос според мен е поради какви причини още след първия и абсолютно задължително след втория неуспешен опит за кацане, пилотите не са решили да кацнат на друго резервно летище (при първоначално получено разрешение за кацане преди излитането на самолета от Варшава, диспечерите в Смоленск нямат право да отказват кацане на наближаващия самолет – те имат само задължение да опишат условията за кацане – видимост, вятър, дъжд, град, светкавици, състояние на пистата и да предложат алтернативи, но решението за кацане или некацане е на команира на самолета). Възможните отговори са:

    – друго летище във възможна близост въобще не е било планирано и не е било в наличност – това би било абсурд до престъпление

    – и на резервното летище условията за кацане са били лоши

    – зареденото гориво се е оказало недостатъчно за достигане до резервно летище

    – единственото планирано резервно летище е било Минск в Беларус, с която държава и сталинистки президент Полша има изключително обтегнати отношения и кацане там е било преценено и отказано от висши пътници в самолета като означаващо риск за инсинуации, унижения, разиграване, забавяне и дори за задържане на някои от пътниците.

    – натиск на висши пътници в самолета да бъде осъществено кацане в Смоленск на всяка цена за избягване на закъснение и отлагане на тържествената паметна церемония

    – неадекватно самонадеяно решение пилотите.

    Която и да е от горните възможни причини да е действителната, тя според мен е нелепа.

    Някой изглежда е пренебрегнал важността над всичко на 96 човешки живота.

    (За умишлени конспирации и саботажи аз разбира се не мога да мисля, защото нямам никави конкретни обективни основания – без такива го оставям на и без това достатъчното тъпаци тук.)

  24. Ако направите статистика колко Туполев са паднали през последните 5-10 години, и колко Еърбъси, например, резултата няма да е в полза на европейските. Това по въпроса за сигурността на самолетите… Иначе жалко за хората, лично аз смятам, че при подобни случаи няма нужда от никакви коментари, разсъждения догадки – най-малко от журналисти. Хората вече ги няма, а на тия, които са ги загубили едва ли ще им стане по-добре ако излезе абсолютната истина…

  25. Не вярвам да е атентат.

    Дано доживеете да гледате Нешънъл Джиографик с филм за този случай. След 30 години

    Кога научихте за тази гора ?
    Какво знаете ?
    От кого го научихте ?

  26. Отдавна съществува едно явление – то ясно се забелязва и тук, в блога на И. Инджев: когато става въпрос за оръжейна техника, космически кораби и спътници, както и бойни или пътнически самолети ВИНАГИ се намират „компетентни специалисти”, твърдящи че в тези области по-добри от руснаците няма и че просто аз и подобни на мен не разбират от такива неща.
    Странното при тези „специалисти” е, че досега на са успели да ми обяснят правдоподобно и убедително защо в СССР, респ. Русия никога не са се произвеждали конкурентноспособни промишлени и информационни технологии, битови електроуреди, мебели, автомобили, електроника, дрехи, обувки, храни и т.н. и т.н. всевъзможни стоки за бита – дори химикалки.
    Като инженер, макар и не авио, твърдя че е НЕВЪЗМОЖНО държава ,която не произвежда и никога не е произвеждала качествени и конкурентни стоки за бита, да е способна да произвежда КАЧЕСТВЕНО И КОНКУРЕНТНО оръжие, подводници, самолети, космически апарати, ядрени електроцентрали и т.н.

  27. g-n Indjev,do sega mnogo vi uvajavax ,n sled tozi vash komentar-ei bogu vetche se zamisliam dali izobto da vi tcheta v badeste.Mnogo plosko i tapo predstaviane na nestata.Ne vi otiva.Izviniavaite za tezi dumi,no ne ste prav.Ste se radvam ako mi otgovorite s niakakvo utotchneie-ne stava iasno kakvo vsastnost iskate da kajete.badete zdrav !!

  28. Към dari:

    Не знам какво ви се иска да пиша, но пиша, че преждевременното предопределяне на вината е твърде издаенически ( за да не кажа подъл ) номер – именно това е укоримо, преди експертизата. Прави се явнос пропаганднацел. И не от мен.И е адски плоско и тъпо да искате да повтарям вече написаното, което явно не желаете давидите.
    Предлагам ви да присъедините като обект на вашето “плоско и тъпо” отношение отишлият много по-далеч от мен в предположенията полски посланик в София, който днес заяви, че категорично не вярва във вината на полския пилот. Дали знае нещо, което ние не знаем или не -няма значение. Човекът има право на мнение, каквото буквално ми отричате тук.

  29. ПРИЧИНАТА МОЖЕ БИ ЩЕ СТАНЕ ИЗВЕСТНА СЛЕД 50 ГОДИНИ, КОГАТО СЕ РАЗСЕКРЕТЯТ ТАЙНИТЕ НА КГБ (СЕГА – ФСБ) И ГРУ!!! А ЧЕ РУСКИТЕ УПРАВЛЯВАЩИ НЯМАТ ПРЪСТ В ТОЗИ НЕЩАСТЕН СЛУЧАЙ – Е, СТИГА СА НИ ПРАВИЛИ НА БАЛАМИ!!!

  30. ДА ПОМОГНА НА НЯКОИ ОТ УЧАСТНИЦИТЕ ВЪВ ФОРУМА – ПРИ ПРИЗЕМЯВАНЕ САМОЛЕТЪТ СЕ ВОДИ ОТ КУЛАТА НА ЛЕТИЩЕТО ПРИ НЕПРЕКЪСНАТА ВРЪЗКА С ПИЛОТА!!!

  31. Вчера написах: “Трагедията край Смоленск е началото на края на полската омраза към Русия и всичко руско.”
    Posted by Наивник | април 10, 2010, 21:46
    Сега си го прочетох и не го харесах особено . От него сякаш излиза, че поляците са мразели Русия, ама не е имало защо. Нещо, което не е съвсем вярно. Затова днес се поправям:
    Имам чуството, че Смоленск ще затвори лютата рана в полско-руските отношения, която бе отворена в Катин.

  32. Към Гого, Дари, Стоян и прочие простаци!

    Каквито и да са претенциите ви, ако не бяхте простаци, бихте намерили подходяща форма, за да ги изразите – така, както се полага на гости, които никой не е канил, нито задължил да четат тук.

    Тонът и езикът на подобни морално нечистоплътни личности не са непознати. Те показват, че ако обществото е безразлично към собствената си съдба, какъвто изглежда е случаят – демокрацията може да си остане само една фикция…

    С онова, което пише, Иво очевидно пречи някому.
    Защо не му се предоставя подобаваща трибуна?
    Кой е в състояние да осъществява подобен остракизъм?

    Хайде да обсъдим тези въпроси в отговор на Стоян, Гого и Мого…

  33. Отдавна не съм коментирал, поради липса на време, но ми се струва, че ви убягват някои основни, макар не толкова очевидни неща. Аз нс се съмнявам в качествата на ТУ 154 (наскоро основно ремонтиран и рехабилитиран – Декември миналата година), нито в качествата на пилотите. Абсурд е да не се допуска, че им е бил оказан натиск да кацнат на всяка цена! Именно зашото залогът е твърде голям! Една (последна) възможност да се накара Рускта страна, за покаяние и признание на клането в Катин от 1940 г за Сталински геноцид! Нещо, от което Путин се отбраняваще, като опълченец на Шипка! Кацане другаде (в Минск на 150 км) би забавило полската делегация и осигурило за Путин “спасително” протичане на мероприятието избягвайки публичното признание за геноцид. Сега е лесно да се обвини пилота, но можеби висшите Полски ръководители са си казали сега или никога! Можеби са били наясно с риска и, че се излагат на саможертва!
    Наясно защото сега втората “подробност”, която убягва на аудиторията! Не се каца на нормално гражданско летище, а на Руско военно летище! За разлика от гражданските, които имат всички радиолокационни съоръжения за сляпо кацане,военните допълнително са добре оборудвани с радиолокационна апаратура за заблуда (на евентуалния противник), който потенциално може да нападне летището именно под прикритието на лоша видимост или тъмнина! А и не са задължени да водят публичен регистър на разговорите от контролния им пункт! Последните са строго засекретени даже!
    Изводите оставям на вас и коментарите ви!
    “Шарже ла фам”, както казват французите!

  34. Всичко руско е самообийствено.Това е най-скопената нация в света,възпитана да се самообива и убива в името на своите главатари.За това масовият бурлаки живее още на квартиру и пие водка-самогон.

  35. Не знам колко болен трябва да е човек за да напише такава статия.

    Те Боинг и Еърбус сигурно никога не се катастрофирали. Само руските самолети катастрофират (“крилата на вероятната смърт”)

  36. Към ss7:

    Не мога да отговоря на всички пациенти тук, които скочиха да пишат диагнози, а сами имат нужда от лечение.

    Но поне във ваше лице, ще обобщя и за останалите:

    Ако не можете да схванете тезата в един текст, четете упътванията за лекарствата си , от които очевидно имате повече нужда, отколкото от дразнители. Но слав на Господа, глупостта не е заразна и всички останали разбират.

    Тъпо е да ми говорите за други катастрофирали самолети, когато става дума тъкмо за този. Прекрасно извинение. Това е като “всички ще умрем”. Да, ама е важно колко и как ще живеем.
    Освен това катастрофират и ферарита по пътищата, нали. Но това не ги прави равни на ладите, които катастрофират също.

    А нима не е полет на клирата на вероятната смърт летенето на самолет, определян вече единодушно (и посмъртно) като остарял и като многократно аварирал преди? Вие ще се возите ли на каквото и да било возило, което 5 пъти преди това е създавало проблеми за живота ви ( както някак радостно съобщава РИА Новости)? Дали някой западан лидер ще бъде изобщо допуснат да бъде подложен на такъв рисков фактор?

    Ако има избор, средният нормален човек където и да е по света, дали би избрал съветската летатателна техника пред европейската и американската?
    Тъкмо това беше и лицемерието при комунизма: проповядваха от трибуните предимствата на съветското , но лакомо търсеха западното удобство и лукса в личния си живот. Междувременно са успели трайно да увредят доста мозъци с с това пропагандно лицемерие.
    Пийте си хапчетата и и четете медицинска литература. Не си влошавайте състоянието с текстове, които могат да бъдат задължителни само за служебно задължени лица.
    Защото да ровиш с наслада в текстове само с цел да оплюваш автора си е болест.

  37. Ей как се спомене Русия и гледай какво става…. чели-недочели симпатяги се юрват да громят автора (в случая дори не е ясно за какво точно от неговия текст освен за призив да се почакат експертизите ). Някакви пишат за Боинг , други били внезапно оптресени от плоски и тъпи коментари. Въобще …трагедия.

    Поне половината от тези образи иначе ще хванат да ми обясняват как препасали кулите с кабели с взрив и ги взривили, а самолетите били камофлаж

  38. Мисля си, как е възможно изобщо да се случи такова зловещо съвпадение!Но, емоциите настрана, не зная дали е вярно, че новите самолети били снабдени с уреди за автоматично приземяване именно за такива случаи, когато няма видимост и тогава самолетът се приземява от кулата на летището. А ТУ154 нямат такава апаратура. Възможно ли е това и ако да, кой е виновен? Наистина, да спестиш за сметка на сигурността е неоправдано, но това поражда и много въпроси. Като, летял или е преди това този самолет след ремонта в Русия? Иначе, най-лесно е да се обвини мъртвия пилот, както са постъпили официалните руски власти.

  39. Za licemerieto na komunizma: qvno horata za tolkova mnogo godini ne iskat da razberat ili prosto da priemat istinata. Naskoro vidqh snimki na Jivkov i nqkakvi tam ot Parlamenta kak piqt Coca-Cola i se vozqt na Cadillac ili nqkakva tam tipi4no amerikanska kola. Togava se setih, 4e ima mnogo takiva snimki, pokazva6ti kak se jiveli. Sus ZAPADNI ne6ta. 4e nali togava Colata se e kupuvala s vruzki? Zna4i horata i togava ne sa iskali da karat samo na limonada… Koeto e i tqhno pravo.
    OK, az sum na 23 i izliza, 4e ne priemam tova, koeto mi se naliva v glavata za istina, a tova, koeto vijdam.
    I poneje jiveq v zapadna durjava, ne moga da se setq za ni6to rusko na tuka6niq pazar. Rusnacite produljavat da budat dosta zatvoreni kato na4in na jivot i da si se biqt po gurdite kolko sa super. Vsi4ki znaem kude jivotut e po-dobur.
    Ako gospodin Indjev ima ne osobeno pohvalno mnenie za rusnacite, ne vijdam pri4ina da bude izqjdan. Tujno e, 4e e malcinstvo i 4e pove4eto hora produljavat da svurzvat na6ata istoriq s Rusiq. Ili iskat da produljavame da se zanimavame s rusnacite kato edva li ne po-vis6i ot nas.
    Glavniqt problem na stranata ni e lipsva6tata ikonomika i ograni4enoto mislene, a edin ot golemite ni problemi e slepotata kum Rusiq.
    Hem samo na iztok gledame, hem ne gi vijdame kakto trqbva. Ne6to ne e nared. Qd me e, 4e Bulgariq ne pomrudva kato razvitie. Predi 2 sedmici minah tranzit prez Belgrad i toi napravo svete6e – 4ist, bez dupki, prikanva6t da razgleda6. Ne govorq za Viena, kudeto jiveq, a za balkanska stolica. 6tqh da se razpla4a – zatuvame i trqbva za tova da se misli. Dori edin grad, koito predi okolo 15 godini e bombardiran, izglejda dosta po-razvit ot na6ata mirna (primirena) stolica (koqto e i 4len na EU)! Za men tova e 6ok!
    I e hubavo nekadurnostta na ruskiq narod (ili pravitelstvo) da bude razobli4avana ot neograni4eni jurnalisti. Da se vidi! Ako nie iskame da imame visok standart na jivot, sus sigurnost Rusiq ne e dobur primer ili suvetnik. Pomislete, predi da oprovergavate!

  40. Бих искал само да добавя към така добре написаният коментар от Яна Палатова, че всъщност критиките и изобличаването на Руските “дела” не са вредни никому, дори и за самата Русия.

Leave a Reply

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.