Престижът на руската авиация е фронтовата линия за Москва

Може някой да се учуди на твърдението ми, но не ми се вярва руските власти да са предизвикали съзнателно катастрофата на Ту-154 край Смоленск, при която вчера загина полската делегация, начело с президента Качински. Но не защото подозирам Путин ( реалния господар на Русия) в излишна човечност. На него не му мигна окото да изравни със земята град като Грозни, за да спечели втората чеченска война и така да си осигури славата на новия руски самодържец, победител на вековния враг. Хората му унищожиха с ракета “въздух земя” бившия съветски генерал от авиацията Джохар Дудаев, който прегърна исляма и се превърна в противник №1 на Москва ( но беше “котенце”, сравнен с последователите си, на който неговата смърт разчисти пътя към зловещ екстремизъм, като Басаев, също убит по зрелищен начин от руските служби).

Ако Путин желаеше да сваля самолета на полския президент, едва ли би го направил на своя територия. Това е “излишно усложнение”. Реакцията на руските власти показва друго: тяхното внимание е насочено към изпреварваща версия за вината на полските пилоти, за да отклонят въпросите за качеството на руската авиационна техника и на цялата огромна индустрия, свързана с нея. Всичко друго, само не и Ту-154 може да бъде причината за катастрофата- това изглежда се очертава да бъде фронтовата линия, която Москва ще защитава с всички (пропагандни) сили.

Щеше да е рано да се правят такива предположения, ако руските власти, крайно необичайно за тяхната мудност при други инциденти, не бяха избързали да снабдяват медиите със заключения в тази посока. Дали биха проявили такава инициатива без заповед от “най-високо място”?

Когато на 12 август 2000 г. в Баренцово море потъна гордостта на руския флот подводницата “Курск”, на Путин му трябваха два дни да проговори. Тогава все още имаше свободни медии в Русия, които го нападнаха за това, че си почива безмълвно в Сочи. Вбесеният Путин им обяви война, издаде декрет за “работата с медиите” и те постепенно бяха поставени под контрол. Стремежът към прозрачност у руснаците беше удавен във водите на Баренцово море. И не му се позволява глътка въздух и до днес, което прави крайно невероятно предположението някой служител в Смоленск да раздава оценки за събитие от световно значение без съответната санкция.

Месеци наред Москва поддържаше версията, че “Курск” е обстрелвана от американска подводница и трябваше да мине повече от година, за да признае, че всъщност дребна ( но фатална) техническа немарливост при обслужването на едно торпедо е причината за взрива на останалите с такава сила, че сеизмични станции в чужбина са го регистрирали като земетресение.

А сега, още преди да бъдат разпознати труповете, руски служители се разприказваха, разпознавайки веднага причината за катастрофата на самолета преди каквато и да било експертиза. С такава шеметна скорост в днешна Русия на чиновниците е позволено да говорят само по указание за насочване на вниманието в “правилна” посока – например, когато на обществото трябва да бъдат посочени виновниците за кървавите атентати. Но нито за касапницата в Беслан, нито за ужасите в московския театър ( на бойните действия) по време на мюзикъла “Норд-Ост” се намери поне един виновен представител на руската власт, макар избитите от самите милиционери заложници да бяха десетки пъти повече от ликвидираните от тях терористи.

Авиационният бизнес е сред най-големите. За последното десетилетие на световния пазар са се завъртели сделки за около 100 милиарда долара. Разбираемо е Русия, която от съветско време е инвестирала в тази индустрия приоритетно огромни ресурси, лишавайки икономиката си от много други възможности за развитие, да иска своя дял. Вероятността ТУ-154 да стане емблема на провала на тези амбиции със сигурност е кошмарен сценарий за Москва. Става дума за страшно много пари и не по-малко престиж, включително за гордостта на империята, която е много докачлива на тази тема.

А не е като да не се е случвало преди! В надпревара със Запада през декември 1968 г. СССР извади на показ своя първи ( и последен до днес) пътнически свръхзвуков самолет Ту -144. Всички ахват, но не толкова заради това, че изпреварва конкуренцията с три месеца , а защото той е абсолютно копие на европейския, предимно френския “Конкорд”. До такава степен, че на Запад му лепват подигравателното название “Конкордски”. Франция обвинява СССР в промишлен шпионаж. От Кремъл отговарят , че приликата произтичала от логиката на използваните технологии.

Тъкмо в Париж, на авиоизложението през 1977 г., съветският Ту-144 се взривява в небето и с това приземява амбицията на своите създатели да изместят западната конкуренция. А година по-късно, след втора катастрофа по време на изпитания над съветска земя, “Конкордски” остава в историята като технологичен провал. Обща 16 произведени бройки Ту-144 се превръщат в музейни експонати.

Конкурентният “Конкорд” също претърпява катастрофа. Отново над летището край Париж. На 25 юли 2000 г. при излитане машината се взривява със 119 души на бора и погребва още 4 души на земята. Две години по-късно междуконтиненталният лайнер на свръхбогатите, които могат да си позволят скъпите билети да прекосяват Атлантика за няколко часа, е свален от употреба заради нерентабилност. Макар и космически скъпи, билетите не покриват разходите.

Такава е част от видимата картинка на великата битка за небесата, в която се въртят колосални суми. Какво се случва извън нея, можем само да гадаем. Или не можем. Защото ни е бедна фантазията.

Но ако за миг кацнем обратно тук, откриваме интересно косвено потвърждение за тревогата, която предизвика катастрофата на Ту -154 край Смоленск – дори и в страна, като България, която адски внимава да не обиди с нещо Путин.

Самолетът на държавния ни глава Георги Първанов бе спрян от полети заради инцидента край Смоленск, пише “Стандарт”. Президентската машина на Полша е от същия модел като българския президентски самолет – Ту-154-М.

Шефът на българския правителствен Авиоотряд 28 Пенчо Пенчев, който в момента е извън страната, веднага се разпореди той да бъде спрян от планиране за полети и да не се вдига във въздуха, докато не се изясни напълно случаят с полския самолет. Командирът на самолета е най-главният във въздуха. Нито премиер, нито президент може да му нарежда как да изпълни полета, единствен той е отговорен за това, което се случва на борда, коментира още Пенчев.

Тези български и международни правила се изпълняват изключително стриктно в отряд 28, заяви зам. генералният директор Атанас Балджиев.

Под етикета “немарлив” фигурира руският Ту-154 в класификациите на НАТО за типа летателни апарати във въздуха.

Сред специалистите машината носи не особено гордото име Careless. В превод това може да означава няколко неща, до едно с негативен оттенък – “небрежен”, “невнимателен”, “немарлив”, а също и “безгрижен” и “лекомислен” и “нехаен”.

37 мнения за “Престижът на руската авиация е фронтовата линия за Москва”

  1. Чудесна публикация г-н Инджев. Имам само една забележка – вероятно имате предвид Шамил Басаев, а не Доку Умаров, който си е жив и здрав и даже пое отговорност за атентатите в московското метро наскоро.

  2. Г-н Инджев, Вие сте един от малкото журналити, които уважавам, а блогът Ви е сред най-любимите ми.
    Но търсенето на политически мотиви в трагедия като тази е не особено удачно.

    Всъщност, абсолютно подкрепям първия параграф на статията.

    Но нататк изводите са базирани на не-добро познаване на техническите подробности.

    Например, сравняване на несъвместими неща.
    Ту 144 беше изтъкан от конструктивни грешки, за това и не просъществува дълго. Ако някой се интересува, ето един от най-сериозните му проблеми:
    http://vivovoco.rsl.ru/VV/JOURNAL/VRAN/02_01/FRID.HTM

    “Конкорд” от своя страна имаше само 1 катастрофа, не по негова вина, а заради меатален детайл изпаднал от друг самолет върху пистата. Всъщност “Конкорд” май е единственият самолет, който не е катастрофирал никога заради дефект или конструктивен недостатък.

    След катастрофата “Конкорд” летя още няколко години, докато беше спрян заради скандали между френските и английските собственици. Знаем, че “Конкорд” беше англо-френски (основно) проект.

    От своя страна Ту 154 може да има много недостатъци, като например, че гори точно двапъти повече от Боинг 737, но пък се едоказал, като един от най-надеждните самолети.

    По БТВ гледах интервю с полк. Димитър Антонов – бивш командир на нашия правителствен самолет и той каза същността на проблема
    “не е имало вариант самолетът да кацне на друго летище, защото екипажите на правителствените самолети винаги изпълняват задачите си точно, без отклонения”:
    http://www.btv.bg/videos/emisii/video/571585049-Kasna_emisiya_na_bTV_Novinite__10042010_g.html

    Та проблемът е, че някои хора мислят, че за тях природните закони не важат, но отвреме на време природата доказва, че за нея няма VIP.

  3. Каквото и да си мислим, дали трябва да чакаме години, за да научим истината? И дали ще я научим? Жалко за загиналите.

  4. Преди Барбара Буш,да вкара синовете си “в пътя” начертан от Лавровата лига,по-младият като не толкова старателен ученик,
    обичаше,да се кодоши,било с баща си и “подарък”!самолетоносач,
    макар да прокара пръв пътя на Барак Обама!(със зелената улица за чернокожите, ),…било с Путин,който има всестранна брилянтна подготовка и не е за подценяване дори от не по-малко знаменитата от него,Светлана Медведева…
    Би било излишен разкош,да се очакват подходящи “струни за китарата на български елит”,до изобретателни дейци на фронт,
    където тоновете задължително
    трябва и исторически и геогфафски,
    да са в съзвучие с “пробуждането” според времето…
    Преди време,когато и Прага и Чавес,не занимавааха толкова блога,предпочетох персийската импулсивна политика на Русия с четирма Александровци:
    Първи,Втори,Пушкин и Грибоедов,за да “изоблича” вредната и за този славянски народ и за нашия,отрова противна на западния практицизъм…
    Персите били омилостивявани за срама със заклания руски посланик,в Техеран,та заигпрало лукавството с шах-задетата и прочутия диамант от времето на Великия Могол,т.е. 1641 г.
    Но не съветски научни блюдолизници,а в Таврическия дворец,обикаляли около младо коцкарче на династията с поеми като трубадури от Ренесанса…
    Ето и пример № 527/16.03.1829 когато заплес някакъв така се забравил,че се престарал,за да стане ясно,че държавността не е въпрос за емоции:
    “Ще оцени правдивото потомство възвишеното чисто благородство,ще тури край на долната мълва,
    напомняюйки как принцът внук на шаха,щом зърна седмохълмата Москва,сред посрещачите що сбрани бяха,потърси там печалната жена,от старосттта и мъката сраpekd.
    Почувствувал загубата скъпоценна и причинилата тази скръ/ вина,
    ведно с неs принцът разрида се и на плача й почна да приглася…”
    -Нищо не разбирам-но добави на персийски за Хозрев мирза,усмихвайки се учтиво и клатейки възхитено глава…
    – Този стар глупак мисли,че съм се прегръщал със старата майка на Вазир Мухтаря! -т.е, посланика на Русия в двора на татко….

  5. ПОЗНАВАМЕ ДОБРЕ АРСЕНАЛА НА КГБ (ИЗПОЛЗУВАН ДНЕС В ПЪЛЕН ОБЕМ И ОТ ФСБ!). ТАКА ЧЕ НИКОЙ НЕ МОЖЕ ДА НИ УБЕДИ, ЧЕ “КАТАСТРОФАТА” (В КАВИЧКИ, ЗАЩОТО СИ Е КАТАСТРОФА В КАВИЧКИ!!!) Е СТАНАЛА БЕЗ УЧАСТИЕТО (МЕКО КАЗАНО!!!) НА ПУТИНОВИЯ КРЕМЪЛ!!!

  6. Към Alien:

    Да, така е. При редакцията ( исках да съкратя абзаца с прогнозата за Умаров, че ще му се случи най-вероятно същото) Басав е отпаднал по недоглеждане – а не бива. Той беше истинско чудовище, но за съжаление за това негово изграждане като водач на терористите му “помогнаха” ( включително чрез елиминиране на относително умерени чеченски лидери) руските служби.
    Благодаря за забележката.

  7. Божо:

    Стоя зад всяка своя дума и не съм съгласен да ми се слагат в текста такива, каквито не съм написал. Просто повтаряте написаното от мен – и аз това казвам, че Конкорд има само една катастрофа. Освен това уточнявам, че след нея летя точно две години, а не “няколко”, както твърдите. А Ту-144 има две такива.
    Пишейки за много технологични проблеми на руския Ту 144 всъщност отивате много по-далеч от мен.
    В какво точно греша?

  8. Ами че няма нищо общо между проблемите на 144 и 154 🙂

    И че катастрофата не е за това, че видите ли, поляците ползвали руски самолет.

  9. http://www.regnum.ru/news/1272337.html

    Возлагать вину на пилотов самолета, разбившегося сегодня, 10 апреля, под Смоленском, преждевременно, поскольку еще не расшифрована информация с бортовых самописцев. Об этом заявил в интервью корреспонденту ИА REGNUM Новости президент консультативно-аналитического агентства “Безопасность полетов” Валерий Шелковников.

    По данным агентства “Безопасность полетов”, аэродром Смоленск-Северный был аэродромом совместного базирования, на нем располагался 103-й гвардейский Красносельский Краснознамённый военно-транспортный авиационный полк имени Героя Советского Союза В. С. Гризодубовой. Осенью прошлого года полк был расформирован, в настоящее время в Смоленске-Северном нет ничего, кроме комендатуры. “Нет систем захода на посадку, метеослужбы. Аэродром оснащен отдельной приводной радиостанцией, оборудования точной системы захода на посадку не имеет. Если нет точных систем захода, то на нем могли осуществляться только визуальные заходы на посадку, что подразумевает метеорологическую видимость не менее 2000 метров. На самом деле видимость составляла около 400 м”, – сообщил Шелковников, ссылаясь на данные, полученные из неофициального источника.

    По словам президента КАА “Безопасность полетов”, самолет с польской делегацией на борту выполнял заход на посадку (распространенные ранее данные о том, что это была четвертая попытка захода на посадку, не подтвердились: четыре захода совершил другой самолет, летевший из Москвы) и столкнулся с верхушками деревьев на высоте 30 метров, хотя в этой точке высота должна была составлять около 60 метров. “Экипаж скорее всего находился под сильным давлением, поскольку визит был важен с политической точки зрения, вероятно, из-за этого несмотря на предложение диспетчеров совершить посадку в Минске или Москве, было принято решение садиться в погодных условиях, не отвечающих требованиям безопасности”, – предположил Валерий Шелковников.
    Става ясно,че на летището е трябвало да бъде разрешено кацане само в прости метеорологични условия поради факта,че не е оборудвано със система за кацане РСП или друга подобна,както и МТО служба.Възможно да е подадено грешно барометрично налягане за да се коригира висотомера.Ако времето е било неподходящо изобщо не е трябвало да се лети към летище Смоленск-Северный, освен ако не се е влошило в последствие.Чакаме компетентните органи да се произнесат.

  10. Ако ще се оценяват качествата на един самолет по броя на катастрофите с него Ту-154 е над световно ниво по успешност. Но това е самолет на 70-те години, а както знаете от 5-6 години дори няма право да лети в развитите страни поради нивото на шумност. Самолетът е стар, старото няма как да бъде модерно и надеждно, това е. Другото тук май са упражнения по словестност, не много ясни и не много убедителни.

  11. И на Иво Инджев,и на останалите съфорумци,които и както предупредих в края на 2009,за бременната със събития 2010 г.,не след дълго ще им се наложи,да вземат отношение към “коя от двете Българий спрямо Европа 2020 г.”,трябва да се “присъединим”
    ..,и спомним за “Гласовете ви чувам” от Преспанските камбани….

  12. “Под етикета „немарлив“ фигурира руският Ту-154 в класификациите на НАТО за типа летателни апарати във въздуха.”

    Така наречената НАТО е една от многото импотентни организации обслужваща интересите на “чичо сам”, това си пролича при погрома на израелските воиски над Ливан и Газа. Интересни са критериите на натовските сепаратисти – Либия сключва договори за доставка на оръжие от Франция и Англия и алианса я обявяват за демократизираща се! Сомалия е на ръба на бедността, но там интересно защо НАТО няма работа.

    Списъка на самолетните катастрофи е повече от богат за Боинг…
    http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D0%BF%D0%B8%D1%81%D1%8A%D0%BA_%D0%BD%D0%B0_%D1%81%D0%B0%D0%BC%D0%BE%D0%BB%D0%B5%D1%82%D0%BD%D0%B8_%D0%BA%D0%B0%D1%82%D0%B0%D1%81%D1%82%D1%80%D0%BE%D1%84%D0%B8

  13. Поздравления, чудесна статия.

    От векове оцеляването на Полша зависи от степента и на недоверие към двамата съседи склонни да прехвърлят всякакви нравствени мистификации на полето на политическото инженерство. Резултатът винаги е един и същ – нахлуване в Полша. От друга страна Русия може да се удържа в себе си единствено в състояние на параноя, защото само външните врагове легитимират ужасното състояние на нещата вътре в страната. Виновните винаги са други, например пилоти, никога руснаците и така е лесно.

    Спомняте ли си, че преди повече от година Путин беше обявен за велик учен от академическия съвет на Великотърновския университет. Ректорът руснак беше инициатор на събитието според някои, според други предложението иде от дълбините на президентството. Путин не дойде в България, но усилията на ибрикчиите от ВТУ са осребрени, ето вижте:
    http://www.borbabg.com/?action=news&news=4803

    Хуманитарен увинерситет ще развива нанотехнологии. Коментарът нататък е излишен. Хубаво е да се замислим къде са се докоснали ръцете на руската разведка в България.

    Скърбим за жертвите на Полша.

  14. Към Божо:

    Къде точно съм написал, че има нещо общо между двата самолета – каже ми само…
    Написал съм като за четящи, а не за дописващи моите думи: Русия претърпя веднъж фиаско с Туполев, когато приземи Ту 144 и се бои от повторение на нещо подобно.
    А видите ли или не видите ли – пак е ваша измислица в моите уста. Никаква версия не предпостявам, само пиша за необичайно бързата реакция на руски чиновници и…всичко което пиша, а не което ви се привижда.

  15. Към Яне:

    Така е. Най-безопасен е асансьорът. Но у нас и с него напоследък станаха доста бели, за да се сетим, че има проблем.
    А колкото до статистиката – сигурно с други самолети ( които вероятно имат много пъти повече полети и това прави вероятността от нещастие също толкова по-голяма), но тази статистика изобщо не е обект на моя текст, макар упорито да ми я вменяват тук.

  16. В блога на И.Инджев никога не са ме притеснявали изгодни съображения според място,време и “модни и изгодни за деня събития”…така беше за Царя,Ф.Кастро,БКП и Русия…малко за С.Станишев като “Октавиан” Август и още по-малко за Б.Борисов,като “първи консул…”,но ако ме тремвожат “подсладените” сиропи от ЕврАзия чужди на скептицизма и прагматизма
    в евро-атлантическото пространство,не по-малко влияе и здравият разум,че настрана от вътрешните противоречия в руските управляващи тандеми,в т.ч. и заради невъобразимите последствия,
    би било грешно и прибързано -без безспорни доказателства-да се търси близкото до ума и лесното за уязвяване…
    Еевентуалните ми противници на такава теза,въпреки че и авторът го подсказва ясно….просто да замълчат малко,защото статистиката
    би могла, да си обърне острието,а ни предстоят схватки по далеч по-ясни събития,когато опре и до нашите си грехове…

  17. Може и да е нещастен случай,но хич не вярвам поне докато и поляците не подтвърдят.А поляците подписаха ли договор за добив на шистов газ???

  18. В днешния брой на Chicago Tribune има статия от Megan Stack озаглавена “Ужасна катастрофа шокира Полша”. Ето малък откъс от нея: “The tragic irony of the crash was so complete that it seemed destined for conspiracy theory. Russian officials were careful to vow in the earliest hours to closely involve Poland in the investigation.” А известният полски журналист Томас Лис е казал: “Имам чувството, че Катин е дяволско място в полската история.” В самолета също е бил един много известен полски скулптор – Войчех Северин, живеещ в Чикаго и за когото има отделна статия. Поклон пред паметта на всичките добри хора в самолета!

  19. Г-н Инджев, повдигате въпроса за българските русофили, които при всяка ситуация в която е замесена по някакъв начин Русия, повтарят неистово винаги първите информации дошли от Москва и ги представят, като единствената меродавна истина. Дори и в този трагичен инцидент първата реакция на гореспоменатите господа беше по всякакъв начин да защитят репутацията на менторите си от Кремъл. Има много руснаци които повдигат същия въпрос: Защо трябва да се предопределя вината на този или онзи още преди да е извършено съответното разследване и не е ли това някакво преднамерено действие на някакви служби? Както обичат да казват руснаците в подобни случаи- Всичко е ясно, виновен е стрелочника. Бих искал да запозная тези които искат да разберат истината с мнението на един руски експерт.
    http://sergey-verevkin.livejournal.com/42167.html

  20. Когато преди години френски интелектуалци се подписаха под “Русия-проклятието на планетата”,нашите мушмороци клепаха на парцали,така както,когато Стамбулов изрече”проклет да е денят,в който руски ботуш стъпи в България” други мигаха страхливо.Но факт е,че тази земя,избила стотици милиони свои хора ,е прокълната от господ.Жалко за живите и вечна памет на умрелите!

  21. Аз малко не по темата но….Гледала съм филмчета за музеите пръснати в градчета в Сибир.Много кирки ,оставени покрай строящи се железници са намерени ,наред с оглозгани кости.Даа….враговете на народа са заточвани в Сибир и са умирали като кучета в тайгата.Имало е много свободно -мислещи руснаци и все още ги има .Но държавата е майка ,която изяжда своите деца.Милиони човешки съдби са съсипани ,милиони семейства са останали без своите близки.Да си припомним как е погвал Сталин хората си -ако се върнеш(от фронта) чака те куршум.
    Така ,че твърдо вярвам ,че Русия не е само Путин .Тя е изтерзания от войни ,немотия и неволи руски народ.Когато руските свещеници ,са погребвали хора -убийци те са се правели опело и за тях.Такава безкрайно търпима е руската душа.

  22. Русия била проклятието на планетата.Ами от къде дойдоха наркотиците ,филмите с убийства и престрелки на всеки 2 минути,извратеностите,дори детски филми бълващи насилие ,магии и зло.От къде дойде потребителското отношение към света.Трябва да имаш всичко ,трябва да заграбиш от живота всичко с пълни шепи,иначе си нещастник.
    До преди 9-ти септември в България да си беден не било разнозначно на нещастник или загубеняк.Сега трябва да си тарикат да се проправяш път с нокти и зъби за да спечелиш уважението на околните.От къде дойде това мислене?Не е ли от презадоволената и оядена Америка ?Царска България се е грижела за сираците и то без да ги учи да блудстват същевременно с това.

  23. И.П.
    Защото вместо “Вечна памет на покойниците” ние получаваме статия като тази, в стил руснаците са виновни ако не по един то по друг начин. Тук излиза въпросът-Каква е разликата между платената журналистика и цензурираната такава? Това са глави на едно и също уродливо същество. Не казвам че статията е плод на това, тука автора си има лична вендета с Гоце но, според мен, неправилно се замесват и нищо неподозиращи обвинени. Не съм съгласен с тезата, че русофилите се изказват преди разследването а статията е написана на базата на всички налични доказателства! 🙂

  24. Към Стефан:

    Четете некролози,щом ви харесва.
    Аз пиша стати. Лесно е да не ги “получавате”.

  25. Г-н Инджев, много добре разбирате какво съм написал, а именно:
    Журналистиката би трябвало да слага на везните събитията а в статията аз роптая, че е пълна само едната страна на везната. Всички помним времето и обстоятелствата при които интелигенцията работеше в полза на едната страна. Мое мнение.

  26. Към Стефан:

    Господин Стефан, много добре разбирам, че не разбирате какво Ви казвам: обобщавайте колкото си искате за журналистиката, но сте тук напълно доброволно ( надявам се), за да се запознаете с личната ми гледна точка. И няма как да угодя всекиму- дори и да можех, не бих го направил.
    И не работя за никаква страна – клишетата Ви показват, че не сте напуснали територията, за която се опитвате да ми напомняте.
    И да ви върна отново към това, че не “получавате” , което искате тук. А защо изобщо го търсите тук?
    Това е като във вица за Иванчо, който разбудил посреднощ продавачи на мотоциклет, пуснали обява във вестника, за да им каже, че не иска да го купи.

  27. Всъщност сте прав, нямам право да искам всички да мислят като мен. Но когато някой не мисли като мен се опитвам да разбера какви са неговите основания – начало на дискусия(висшето благо на демокрацията, която незнайно защо пропагандирате). Та това се надявах да “получа”, като не съм искал да ви засегна. Не бъдете мнителен към мен, аз съм почитател на вашата публицистика.

  28. Ето, днес открих нещо вълнуващо! Оказа се, че и русофилите били почитатели на публицистиката на г-н Инджев. Вече нищо не може да ме изненада, откакто видях и Гоце да се кръсти в черква…

  29. Благодаря на г-н Инджев за статията. И друг път съм казвала, че “разпръсква светлина в мрака”, ще добавя само, че помага много в това, да мислим и да съобразяваме факти, които не са ни известни, /повечето не сме ерудити като г-н Инджев/.
    А към НИКА – Ника, атеистичният и бездарен и крадлив и уродлив комунизъм РАЗВРАТИ българина, не Америка или “прогнилия” Запад!

  30. Препоръчвам ви да гледате повече National Geographic Channel господин Инджев и по-специално поредицата “Разследване на самолетни катастрофи”. Тогава щяхте да знаете, че докато не се проведе пълно разследване за причините на катастрофата което понякога продължава с години е много повърхностно да се правят категорични изводи (а и че падат не само руските самолети). Още преди да дойда на сайта бях сигурен, че сте написал статия в която обвинявате руската страна за инцидента по един или друг начин .

  31. Към Скиор:

    Това, че си признавате, че сте бил убеден в нещо, още преди да го четете, не прави по-малко нелепо усилието ви да ме убеждавате за нещо, което е тъкмо основната ми теза: че космическата скорост, с която се разприказваха руски чиновници по въпроса за вината, говори за наредени от най-високо място опити да се предпостави въпросната вина. Още преди началото на разследването!

    Четете най-напред и после давайте съвети ( също така нелепи) за онова което “щях да знам”, ако съм гледал повече телевизия.Или тъкмо за това “дойдохте на сайта” – да се заяждате и без да знаете какво съм писал.

  32. Както казват руснаците “Притеглено за ушите”. Руските самолети не са руски подводници и падат не за първи път. Който трябва и така знае каква е реалната надеждност на тия самолети, а тя не е по-низка от съответните американски аналози като Боинг 727.
    Въобще струва си да поработите над точността на информацията, сега слава Богу има Интернет и всичко бързо може да се провери. Конкретно само по първия абзац – город Грозни беше разрушен още през първата война при Елцин, а във втората при Путин обстрелваха вече руини. Джохар Дудаев беше също ликвидиран при Елцин в 1996, а Путин по това време не беше даже директор на ФСБ,а заместник управител на делата на Президента – ремонтира резиденции и снабдява Кремъл с туалетна хартия.

  33. Kogato stava vapros za aviacionni katastrofi nqma qsno izrazena prichina, a se govori za veriga ot prichini. Pilotite sa samo edno zveno ot tazi veriga. No e mnogo udobno izvinenie za vsichki ostanali (imasti vina) da nabejdavat pilotite, osobeno kogato ne mogat da se zastitiat.
    Za kojto se interesuva pri razsledvane na katastrofi (a i za predotvratiavane na incidenti) se izpolzva modela na Reason: http://www.raes-hfg.com/reports/11may06-hfrisk/11may06-Sheterline.ppt

  34. James Reason hypothesizes that most accidents can be traced to one or more of four levels of failure: Organizational influences, unsafe supervision, preconditions for unsafe acts, and the unsafe acts themselves. In this model, an organization’s defences against failure are modelled as a series of barriers, with individual weaknesses in individual parts of the system, and are continually varying in size and position. The system as a whole produces failures when all individual barrier weaknesses align, permitting “a trajectory of accident opportunity”, so that a hazard passes through all of the holes in all of the defenses, leading to a failure.[1][2] The model includes, in the causal sequence of human failures that leads to an accident or an error, both active failures and latent failures. The former concept of active failures encompasses the unsafe acts that can be directly linked to an accident, such as (in the case of aircraft accidents) pilot errors. The latter concept of latent failures is particularly useful in the process of aircraft accident investigation, since it encourages the study of contributory factors in the system that may have lain dormant for a long time (days, weeks, or months) until they finally contributed to the accident. Latent failures span the first three levels of failure in Reason’s model. Preconditions for unsafe acts include fatigued air crew or improper communications practices. Unsafe supervision encompasses such things as, for example, two inexperienced pilots being paired together and sent on a flight into known adverse weather at night. Organizational influences encompass such things as reduction in expenditure on pilot training in times of financial austerity.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.