Хайде на бис!

Рядко се обзалагам за нещо, което не знам, а само предполагам, но ще рискувам. Пък и ще бъда радостен да сгреша.

В мрежата пламна родолюбива защита на качествата на руския Ту -154 ( особено щом е на 20 години и има 5 почти катастрофи зад гърба си). Нищо че моментът не е много подходящ да бъде рекламиран като най-сигурната машина на света, на гроба на загиналите поляци се стовари аргументът, че и други самолети падали. Даже повече от Туполев. Направо ми олекна да узная това. Сега вече, видя ли Туполев, веднага скачам в него. Кракът ми няма да стъпи на Боинг или Еърбъс.

Обаче се басирам, че около земното кълбо летят стотици пъти повече самолети западно производство. Откъде да намеря Туполев сред тази многотия? Не винаги е лесно. А нали се досещате, че който лети, той и пада. При съотношение едно към сто ( примерно), сигурно и броят на катастрофиралите машини трябва е някъде там. Ако ли не, значи ще се окаже, че при безкрайно повече летателни часове сумарно май западните са многократно по-сигурни. Изглежда ми логично.

Същото се отнася и за жертвите на железниците – произведените на Запад локомотиви вероятно са погубили много повече човешки живот от руските, защото са превозили за близо два века не милиони, а вероятно милиарди хора.

Да не говорим за удавените. Русия традиционно е назад с бройката на корабите си. Само пустата Америка разполага с десетки пъти повече кораби от нея. Да не говорим за останалите морски нации взети заедно. Така че потънали кораби неруско производство правят при такова съпоставяне руския флот да изглежда безопасен като спрян от движение автомобил.

Но да оставим всичко това. Басирам се, че сред най-опасните коли на света е мерцедесът. Нищо чудно да е станал последно пристанище на стотици хиляди хора, загинали насилствено по пътищата. Просто защото е произведен в невъобразимо огромни количества и разпространен във всяко кътче на планетата, което може да си го позволи. Спрямо него, басирам се отново, ладите и трабантите са направо като санаториуми по този показател. Не могат да му стъпят на малкия пръст (на убийствения му чар). Но това не прави мерцедеса по-малко желана или по-некачествена, или по-несигурна кола от запорожеца.

Хайде на бас, че е така! Или на бис? Точно така: потребителите в целия свят аплодират качеството и викат на бис стоките с доказани предимства. В това състезание Русия предлага най-успешно газ и нефт. За качествата им – не знам. Но си ги има в огромни количества.

Самите руснаци трябва да си отговорят на въпроса, защо от огромните приходи, получавани от износа на суровини, на изхода на тяхната икономика не излизат въпросните качествени стоки, които да очароват света. И дали това не е част от вековно насажданата параноя и манталитет за приоритетите на държавата, горда с това, че целият свят се бои от нея, макар това да струва на собствения й народ мизерия, страдания, войни ( а напоследък и тероризъм в задния двор).

62 мнения за “Хайде на бис!”

  1. В сатията намирам нотка ироничност към руснаците и всичко руско. Мисля, че това е ненужно. Статията е продълбана от вашият негативизъм към Русия. Разбира се, че в една демократичн държава всеки е свободен да изразява личното си мнение, но нека все пак отадем заслуженото на Русия в нашата история. Просто считам, че толкова много омраза и негативно наслояване към Русия е ненужно.

  2. Г-н Инджев, не знам защо ми минава през ума, че и руските ядрени реактори не катастрофират често, но пък за сметка на това впечтляващо. Имаше една такава катастрофа за 50 милиарда – сигурно най – скъпата техническа катастрофа в света. Може би мистерията е скрита в руската мания по големите мащаби – все пак те са направили и най-голямата подводница – чудя се как не се е подавала над водата, когато е полягала в “Марианската падина”!
    Както и да е, идея да станем подводен център на Балканите засега не е издигната от г-н Първанов.
    ТВ каналът “Нешънъл Джеографик” представя много филми за авиокатастрофи. От тези, които съм гледал, само един беше с руски самолет. И само в него не се разбра какво са направили след катастрофата (сигурно някой номенклатурчик е минал на низова работа). В другите филми даваха как се изследва и последното намерено детайлче и все не ставаше ясно кой ще бъде уволнен.
    Пак там гледах филм, в който представители на “пушечното месо” на армията на капиталистите (цитирам американеца, заловен на Северно-Корейската граница), бивши пилоти от Корейската вона, хвалеха МИГ 15 заради американското копие на двигателя. Даже Героят на СССР Покришкин (с най-много свалени самолети от руските пилоти-изтребители през Втората СВ), вместо да отдаде дължимото на Лавочкин и Яковлев, направо изтърси, че е бил ефикасен благодарение на американския “Кобра” (“Великата Отечествена”).
    Аз лично съм пътувал с Туполев 134, Ту 154 и Илюшин 18 – при кацането за нула време минаваш от полюса на страха до полюса на щастието “че още живея, че още ще бъда…” (Вапцаров, “Моторни песни”).

  3. Г-н Инджев,досега не се е налагало,да си разменяме комплименти като между граждани от просветен народ,но Вашата статия ме връща пак към редкия шанс,да потвърдя отново-както съм го правил много пъти-че точно сега,когато прозвуча и гласът на доста охулен български държавник,
    защо така повече не може и не бива!
    Само ще припомня,че светът и види и помни,но и добре знае,че ВСИЧКО е еволюция с труд,талант уменията от Господ,но не и износ на революция,в т.ч. и на такава от къщи навън….и народът си отмъщава с ирония и сарказъм,за да оцелее!!!

  4. Бих искал да помоля г-н Инджев да комментира ракетните двигатели RD-180 и NK-33 или поне на потърси мнението на специалистите за тях. В молбата ми няма заяждане.

  5. Иво, със сигурност броят на инцидентите с ТУ 154 са много по- малък отколкото с Боинг или Еърбъс, но в същото време нито една от трите най-добри авиокомпании в света – Луфтханза, Бритиш еъуейз и Суис нямат такъв самолет нито пък имат намерене да го експлоатират в бъдеще. А щом те не го правят (независимо че вероятно финансовите условия закупуване на подобен самолет са добри) значи съмнението със сигурност остава.
    В допълнене – най-сигурната копаия в света – американската Саут Уест също няма подбен самол в парка си.

  6. в този ред на мисли,се чудя кви ли съм им ядрените ракети,обаче май са добри от към радиоактивност незнам,но да летят и да носят товари май стават,щото американците усилено ги ползват да вадят товари в космоса и се отказват от совалките идват скъпи на данъкоплатците,а руснаците обикновенните хорица сигурно много се кефят,че са по-напред и в това отношение,горките обаче не знаят,че американците дори и в така наречена криза живеят не само по добре,но и сякаш са на друга планета,може би изведени там с руска ракета носител.ние знаем,че не е така,но те при тоз качесвен напредък във всички сфери на живота едвали са го разбрали,понеже са заети как да достигнат по више състояние на тялата и духовете си с други средства извесни нам.

  7. Само в социалистическите страни могат да се видят прословутите Москвичи и Лади, тук-там Трабанти.Явно оцеляват защото не могат да развиват големи скорости в сравнение с новите западни коли. Та по този показател може и да са с едни гърди напред.Но руснаците си продават природните богатства като извиват ръцете на потребители като нас, които от братска обич и вечна дружба се обвързаха с една държава, която иска да ни държи в обятията си вечно. В деня на космонавтиката 12 април по БНТ ни говорят само за комунистическите космонавти. Явно за американците този празник не е нищо. В тази област каква ли е равносметката?

  8. Чудесна статия, г-н Инджев.Възхищавам Ви се!!!

  9. Драги Иво, вчера ми написахте, че най-безопасен е асансьорът. В нашия блок обаче, в който на 15 етажа има 74 апартамента, 350 живеещи и 2 асансьора, от 13-тия етаж е падал само един – асансьорът! Плюс двама пътници, разбира се, докато са били в него, но първо асансьорът, а чак после те, както се и очаквало. Но по стълбите е падал маса народ и то пио много пъти. И продължава да пада. Сигурно затова като си завъдихме нелегален публичен дом, каките се настаниха на първия етаж. Една вечер като казах на шофора на таксито, което взех на ЖП гарата, адреса, на който искам да отида, той ми отвърна:”Готово, карам те направо при проститутките!”. За асансьора нито дума. Ако ме попитате защо ви ги говоря всичките тези врели-некипели (каквото повикало, такова се обадило), искам пак да напомня – съветският танк вече никого не плаши, страшен е пияният му екипаж!

  10. Озадачен съм от “топлата любов” на г-н Инджев (няма да го наричам другар, защото не му е приятно) към руската или съвеЦка авиационна индустрия. В предишна негова публикация писах, че той и другите коментатори си нямат хал хабер от авиация и самолети. Но вече имаме три такива публикации оплюващи ТУ-154М и всичко руско.
    При правилна поддръжка един самолет на практика е вечен. Двадесет годишен самолет въобще не е стар. Животът на един самолет се измерва единствено и само в летателни часове и брой на полети. Това е президентски самолет, което означава, че летателните часове и броят на полетите е значително по-малък отколкото самолет за търговска употреба, който е постоянно във въздуха. В този смисъл българският ТУ-154М е направо нов. Това първо.
    Второ, повечето търговски полети се извършват при някаква неизправност на машината, която обаче не застрашава животите на пътниците по никакъв начин. По тази причина и поради това, че авиокомпаниите никога не обявяват това (не е нужно), за да не пострада имиджа им, обществото никога не разбира за тях. При президентските самолети най-малката неизправност става известна.
    Руските самолети не са популярни поради липсата на търговска мрежа за поддръжка, резервни части, документация на различен от руски език и други следпродажбени причини. Но да се твърди, че не са надеждни е просто смешно.
    В заключение да повторя, че състоянието на един самолет зависи изцяло от поддръжката.
    С удовоствие бих се качил на ТУ-154М. Ако е поддържан от Луфтханза, а не от някоя от бившите съвеЦки републики.
    Поздрави,
    бай Стоян
    член на Института на машинните инженери във Великобритания, завършил ТУ-София и работил в авиационната индустрия в Англия

  11. Бай Стояне, ти изхождаш от една не много вярна презумпция, че този ТУ е използван само за правителствени полети, а това не е така. Доколкото помня, чак до края на 90-те години за правителствени нужди летеше ТУ-134 със стъклен нос (помните го, надявам се) а този ТУ, който обслужва властта в момента, според мен е със сериозен стаж зад гърба си. Поддръжката досега е била българска, което не е като в Луфтханза или дори в Интерфлуг, слава богу не е и като в Уганда. Български ТУ, пълен с Гоце и журналисти кацна аварийно на Азорските острови. Защо? Ако причината е поддръжката, както твърдиш, това какво означава?

  12. Само да допълня, че днес е Денят на космонавтиката и авиацията. Празнува се в чест на първия човек в космоса Ю. Гагарин.

  13. До Бай Стоян:

    Харесвам коментарът ти. Според мен е честен и непреднамерен. Едно е талант, друго е производство, трето е подръжка… Но, там е и работата: ВСИЧКО ТРЯБВА да е на ниво. При руснаците това не е. Има значение дали е правено в понеделник или петък 🙂 И кой и къде го подържа. На идване преди няколко дни в САЩ, от Бойнга 10 минути след излитане падна един от декоративните корнизи над вратите за ръчен багаж. 2 метра дълъг и около 10 см широк и дебел около 1 см. Падна на пътеката. Погледнахме се наоколо с лека усмивка … 🙂 Повдигнах го: абе имаше 2-3 кила. На идване отиване към България, (пак Бойнг) 2 врати за ръчен багаж така и не се затвориха?! Постоянно се отваряха. Ама няма да съм аз този идиот дето ще кажа: ето американския Бойнг се разпада! Нито ще кажа, че руския Ту се разпада. Говорим за друго – дисциплина. При руснаците тя за съжаление липсва.

  14. Преди три дни близо до гр. Смоленск се случи ужасна трагедия. Трагедия , която поставя на изпитание и без това сложните и противоречиви Руско-полски отношения.
    Бях сигурен , че тя ще предизивка много полемики, ще извика много въпроси и ще даде много отговори. Нещо повече – надявам се тя да помогне за заздравяването на стари рани.
    Само едно нещо не си представях – че ще се разгори такъв лют спор за качествата на ТУ-154…Хора , та сега сме средата на 2010г. Какъв е тоя спор за самолет , чието проектиране е започнало преди 47 г., пуснат в редовна експлоатация през 1969 г., спрян от производство преди повече от 10 год. и предвиден за тотална подмяна от всички самолетни паркове на света /може би с изключение на Африка и Средна Азия./ !?!? Проектиран в съвсем други икономичесски и пазарни /по-точно непазарни!/ условия. Тежък, с голям разход на керосин, шумен, конструиран да прави полети от 300 до 5000 км., да каца на писти , каквито сега нито една въздухоплавателна инспекция няма да допусне. Тъпо, тъпо, тъпо!!!

    …И неуважително към паметта на загиналите полски граждани.!

  15. Прави впечатление, че в теми за глобална политика например, се намира някой “засегнат” да си похвали я жигулата, я руската пералня…в очакване съм на фен на руския компютър. Докато в далеч по “техническа” тема, като настоящата, се намесва “мястото на Русия в историята”, / която у всеки грамотен човек би произвела най-меко неприязън /, деня на космонафтика –разбира се съветската и прочие…
    Иначе е добре, че блогът на И. Инджев набира популярност. Така, за да прочетеш нещо смислено, трябва преди това да научиш кой къде го стяга, я чепика, я мазола.

  16. не можах да се здържа по повод на бай стоян луфтханза няма да си вземе такъв самолет щото освен,че няма да насмогне на резервни части ами няма летище в европа дет да го пуснат да кацне и туй за маш инжинери и авто индустрий да не става въпрос за детските самоделки щото и при тях може с някой неисправности,но бързо се приземяват без пътнически загуби само с финансови за авиоидустриалеца пък и бил той в англия и без жертви като при 134 154 144 от тупулевскатаавиостудия. такива пародий на инжинери съсдават такива продукти дет и с аварии и проблеми и в космоса летят ,ама само тяхния.

  17. Бай Стоян, след като сте специалист, бихте ли ми казали, ТУ 154 може ли да кацне на автопилот?

  18. DIANE LANE:

    Щe кацне на автопилот,ама друг път.
    “Тате ще ми купи колело ама друг път.”

  19. Аз не съм специалист по ТУ-154 или по самолетни системи и типове, но съм работил във фирма, която е подизпълнител и произвежда части за самолетната индустрия.
    Доколкото знам, няма самолет в света, който да каца само на автопилот. Винаги има голяма човешка намеса при кацане и излитане. Освен това, дори самолета, летището и пилотите да отговарят на изискванията на категорията за кацане (любомият израз на журналистите е “сляпо кацане”), решението се взима от командира на полета. В много случаи пилотите просто решават на сигурно и не кацат в тежки условия.
    Ще спомена един факт. В САЩ в някои авиокомпании, Northwest (сега Делта) имат 50-60 броя, летят самолети произведени през средата на 60-те години. Дъглас DC-9 не се произвежда от 30 години. Обаче не ги сменят, защото има части, механици и т.н., керосинът е евтин.
    ТУ-154М е усъвършенстван вариант на оригиналния ТУ-154. Всеки тип самолет се усъвершенства непрекъснато, правят се подобрения в системите, аеродинамиката, материалите, нови двигатели. ТУ-154М не е забранен в Европа, защото отговаря на изискванията за нивото на шум.
    Естетвено е, че Луфтханза няма да го купи. Технологиите непрекъснато вървят напред.
    Незатварянето на вратите е неизправност, която не пречи на самолета да извърши полета. Това са нормални неща. Преди време един капак на колесника на Боинг 767 на Американ Еърлайнс беше паднал на океана. Такива случаи има много.
    Все пак нивото е различно.
    Мисля че, руските инженери не са по-лоши от които и да е други. Просто нивото на техническо изпълнение след това е проблем. Затова си купуваме шведски и немски автомобили, перални, хладилници. Както писа Балтимор, всичко трябва да е на ниво.
    Някъде бях чел че, ресурсът на нашия ТУ-154 изтича накрая на 2010.

  20. Бай Стояне,
    дори да не е “член на Института на машинните инженери във Великобритания, завършил ТУ-София и работил в авиационната индустрия в Англия” никой инженер, (машинен още повече) не може да каже думите “При правилна поддръжка един самолет на практика е вечен” – или ти имаш специално ограничение за понятието “вечен”. Съществува умора на материала – както и да го поддържаш, освен ако не му сменяш на необходимото време (вярно, че не на всеки 2-3 години, но все пак регулярно) ВСЯКА ЕДНА част, включително обшивката, все нещо ще му се счупи на този самолет.
    Освен това обяснението ти защо не са популярни руските (те всъщност са си все още съветски) самолети ми се струва в най-добрия случай наивно. Западът не обича да харчи залудо – ако си струваше и документацията ще си преведе на родния си език, и складове с резервни части ще си купи, че и цяла армия собствени специалисти ще проводи в Москва да се научат да поддържат тези чудесни творения. Ама не го прави.

    …И нещо друго – не искам и да си го помислям! – че тази катастрофа не е била случайна, но и не мога да повярвам на светкавичните обяснения на руснаците как екипажът самоволно на 4 (!) пъти е отказал да изпълни указанията на авиодиспечерите! Още тук ми “замирисва на изгоряло”. Нека си спомним полет KAL 007 на корейския самолет и глупостите, които няколко дни ръсеха руските генерали и официални лица – как “самолетът изчезнал в неизвестна посока”. Ами “Курск”? Ами Чернобил? Колко още трябва да изреждам?

  21. Г-н Инджев абсолютно сте прав във всички Ваши статии и по този толкова трагичен случай. Бог да прости загиналите и мир на праха им!!!
    В очакване на т. нар. официална версия за катастрофата аз бих поставил и един друг въпрос който не видях да беше поставен досега от коментиращите – а именно какво е ставало в салона на самолета. При такива обяснения които получаваме до сега , че самолетът е направил три неуспешни опита за кацане и при четвъртия се получава фаталния сблъсък излиза че на борда се е възцарила вече паника. А при такива екстремни обстоятелства никакви препоръки за неизползване на мобилни телефони не важат защото човек излиза от нормалното си състояние. Преди година посрещах най-близкия ми човек при много подобни условия и тогава бяха направени два неуспешни опита за приземяване и едва на третия самолетът се приземи. Успешно. Но това се чувства от пътниците и от посрещачите , особено ако летището е малко и самолетът се чува как кръжи във въздуха , как се приближава и в решаващия момент форсира и отново набира височина. И нищо не виждаш. Смятам че и други ще се съгласят че това е изнервящо и мъчително когато чакаш близък човек. За пътниците пък е ужасно. Аз получих тогава прощален SMS. И видях как други хора тревожно звъняха. Пътниците излязоха от самолета смазани.
    Не съм такъв специалист и не мога да си представя доколко използването на мобилни телефони може да навреди на навигацията – ако има някой експерт нека го обясни , но аз си мисля че в случая ще да е имало доста обаждания и съобщения на пътници и посрещачи. Става въпрос за около час кръжене във въздуха в тревожна и тягостна неизвестност и непрогледна мъгла – поне в случая който споменах по-горе беше толкова. Не знам какво да очаквам – от една страна случаят е изключителен и безпрецедентен и зареден със сериозен заряд, от друга страна спомняйки си за обяснението на последната трагедия от преди седмица при която се оказа че ….терористката се била вече взривявала в метрото преди няколко години (??!!) не знам и какво да си мисля.
    Струва ми се само че ще изплува и информация за подобни обаждания и SMSи и няма да се ограничим с информацията от черните кутии. С две думи очаквам голяма бъркотия и че случаят ще се разнищва много дълго да не кажа вечно.
    Пак от личен опит искам да кажа че съм бил непосредствен свидетел и участник в това как се гледа на безопасността пък в моя бранш – строителството и то като се почне от преди 30 години досега и минавайки през България , Съветския съюз Западна Европа и сегашните Русия със бившите съюзни републики. Има области където критериите , мерките и изискванията за безопасност се доведени до абсурдност че даже пречат на нормалното провеждане на операциите. Но се изпълняват. Иначе работите се прекратяват или въобще не започват. Това последното го има във водещи западни компании например. Затова мога само да посрещна не само с недоумение но и даже с възмущение как може в 21 век да се дават такива обяснения за случая. Най-просто казано досега ни беше обяснено че «НИЕ ГО ПРЕДУПРЕДИХМЕ НО ТОЙ РЕШИ ДА КАЦА». И още че «В ТАКИВА СЛУЧАИ ОТГОВОРНОСТТА Я НОСИ ПИЛОТЪТ». Добре де , а какво направихме ние да предотвратим катастрофата? Нищо – просто го оставихме да си троши главата. Не излиза ли така в края на краищата.
    Всички които досега дадоха подобни обяснения си измиха леко и удобно ръцете с нещастния полския пилот и с твърдоглавия полски президент.
    Така че от моята камбанария или от върха на моето скеле или от дълбочината на моята траншея нещата изглеждат така – просто е трябвало да му бъде забранено да каца. Това за мен е просто една престъпна пасивност , мисля че и за други като мен ще е така. Ако на наш обект се беше срутило скелето или траншеята и бяха погребани 98 души просто не искам да си помислям какво щеше да се случи. Мисля че много хора го разбират.
    А иначе аз също летя доста много и ми се е случвало да има затворени летища , забрани за полети – нормално е.
    Спомням си преди около година и половина се приземихме в една непрогледна мъгла така че видях пистата точно когато самолетът стъпи на земята. Не знам на какво се дължеше това успешно кацане дали че компанията , самолетът и летището «не бяха руски» или на нещо друго но пилотът колкото и учудващо да беше за мен беше българин. И затова пък точно за мен това беше особено приятно.

  22. До “АНТОНИ”:
    Човече,би могъл да се научиш и да пишеш с Главниа/ако ги знаеш/ букви ,Точки и др.такива/ако имаш представа за наличието на същите./

  23. За съвсем нормално намирам, че ако Русия си е напазарувала нашия президент и бивш премиер, ние да отвърнем с анти-руска пропаганда и личен икономически бойкот. И гласът на изборите, разбира се.

  24. вмъквам се за последно като се извинявам ако съм засегнал някой.едно нещо не ми дава мира,полския народ е може би еднинствения заедно с финландския,който са безкорисни и жертво готовни биле към българския народ примери от далечна и близка история много,до някъде сме найстина много дребни към съпричасноста си в този найстина трагичен момент за полския народ,но те май са народ,поклон пред трагично загиналите полски лидери.самолета няма значение какъв е.дали и ние в хубав или трагичен момент бихме се държали заедно така като тях.

  25. Серж пак се изцепи. През 2008 било най-добре.

  26. “Мисля че, руските инженери не са по-лоши от които и да е други.“

    Теоретично или по характер?

    Байно Стоене, има обективно действащи реалности, има и простотия – кое ходи
    по нашенските андрешковци, а?

    Нещата са свързани! Не можеш с декрет да направиш чернобялата телевизия цветна…

    Няма как в селото с калта, дупките, свлачищата, нуждника на двора и пощата, ( на принципа “когато дойде“) някой да изкомпонира отведнъж “Токата и фуга“…

  27. „обяснението на последната трагедия от преди седмица при която се оказа че терористката се била вече взривявала в метрото преди няколко години (??!!) не знам и какво да си мисля.“

    А познай аз какво си помислих за самоубиеца, който се беше прострелял 4-5 все в главата?

  28. Явно тук тотално никой не е в час. Изобщо не става въпрос в тази трагедия за неизправност. Ту става дума за натиска, оказан от самия Лех Качински върху пилота.Става дума за лоши метеорологични условия, за пренебрегнато предупреждение от диспечесркия пункт. За сблъсък на крилото с дърво. Г-н Инджев ако иска да търси еърбъс и боинг и други подобни американски боклуци, на които аз посмъртно няма да се кача, защото те много по-чето се сгромолясват от руските машини, при това заради технически неизправности. Но това си е въпрос на антируска истерика. Проблемът си е ваш.На Ту-154 със удоволствие и винаги. А що се отнася до ладите и москвичите – ами оцеляват заради лесната и евтина поддръжка, за разлика от западните бракмички с компютрите, дето като една част се повреди, трябва целия компютър да се сменя. И още нещо -лиготията с тунинговането ми е противопоказна, защото съм рибар и гъбар и често карам по пресечени местности, така че една руска кола ми върши перфектна работа за целта. Аз не съм тежкареещ се педал, за да търся кола, вдигаща 200 км., а разумен нормален шофьор, на когото автомобила трябва да е функционален преди всичко и лесен за поддържане.

  29. Много ме радва,че блогът набира качествени показатели за полет пред очакваните предизвикателства,
    които визирах сутринта,когато гласовете на един син охулен деморат,не бяха два…
    Какво друго остава,освен да припомня на премиера,защо му предложих в края на юли 2009 г. 25 часово работно денонощие,а ако астрономическите “са всичко” 24,”да се става един час по-рано!!!”
    За “бременността” на 2010 г. тепърва ще се “видим и срещнем”,
    когато България се поучи от Унгария,стара Европа и се хване,
    ако ще да е “и за въдуха”,за да излезе от дъното…
    Но пак повтарям по повод ТУ-та та,въпросът не е за сляпо заяждане,а за преклонение пред таланта,труда,уменията и общочовешките ценности,независимо
    къде,кога,на кого и от кого….
    Попарата,която бе надробена с надменост от много велики сили-и най-вече Русия, и се сърба от малките и унижени народи,но не е само европейски патент,и родолюбивите,верващи народи,я преодоляват по-лесно,
    докато “филските” страсти на нашите елити преди и след Девети,дълго бяха вредно и болестно дамгосвани като дървета без корени от враждебни утопични вихри…

  30. В сатията намирам нотка ироничност към руснаците и всичко руско. Мисля, че това е ненужно. Статията е продълбана от вашият негативизъм към Русия. Разбира се, че в една демократичн държава всеки е свободен да изразява личното си мнение, но нека все пак отадем заслуженото на Русия в нашата история. Просто считам, че толкова много омраза и негативно наслояване към Русия е ненужно.

    Posted by Daniela | април 12, 2010, 13:48

    Гражданко Даниела, ако трябва да отадем наистина заслуженото на Русия
    (и ако разбира се, сме в състояние да го направим) би трябвало да я нападнем вероломно и да избием руския елит (ама истинския, не този от медиите)…
    Да “продълбавам ли“ нататък?

  31. ДРАГИ МИ СЪНАРОДНИЦИ, КАКВОТО И ДА ПИШЕТЕ НЯМА ДА ВЪРНЕТЕ ХОРАТА!
    МИР НА ПРАХА ИМ!

  32. Естествено че има умора на материала. Аз затова писах че животът на една летателна машина се измерва в летателни часове и брой полети.
    Поддръжката на самолет не е като поддръжката на автомобил. Тя включва различни регулярни проверки, като при някои от тях целият самолет едва ли не се разглобява и сглобява отново. Много от частите се сменят с нови. Другите се изследват с ултразвук и други технологии за установяване на пукнатини, които са предизвикани от умора на материала.
    Такава проверка се извършва на всеки 30-40 хил. летателни часа, които се събират 9-10 години. Животът примерно е 120 хил. часа. С други думи 30-40г. За това време със сигурност излиза нов модел, който чисто икономически оправдава излизането на стария от употреба.
    Това означава, че много малко самолети излизат от употреба, затова че са стари. Затуй употребих думата “вечен”.

  33. Гражданко Цеценце,
    и теоретично и по характер. Там сигурно има хора, които дори не знаят, че СССР се е разпаднал. Обаче има и други хора, които на този ден преди 39г. посрещнаха първия човек върнал се от Космоса.
    Още един пример ще ти дам. Товарните самолети АН-124 Руслан всеки ден превозват товари за милиарди долари, които нито един друг самолет не може да носи. Освен това няма нито един инцидент с тях.

  34. Хей прабългарин,на много млад се направи!Ти не си прабългарин-ти си примат!

  35. Предлагам с ПРА-ПРА-ПРА-БЪЛГАРИН да не спорим. Безнадеждно е.

  36. само да обадя, че статията за бакиите на Бакиев не се отваря, а бих искал да я прочета

  37. Марк Твен казал, че няма нищо по-лесно от това да откажеш цигарите. Той ги бил отказвал толкова много пъти.

    Това ми мина през ума като сна дума за лесна пддръжка. Толкова лесна, че по-цял ден да си я правиш, всеки ден с удоволствие 🙂

  38. Трудно ми е да преценя кой не е в час, но явно някой сред нас е ангел, оцелял след катастрофата и дошъл да ни извести кой е оказвал натиск.

  39. ден на космонавтиката, даааа.
    kak pak ne!!!
    “В августе 1946 года С. П. Королёв начал работать в подмосковном Калининграде (затем переименованном в 1996 году в Королёв), где был назначен главным конструктором баллистических ракет дальнего действия и начальником отдела № 3 НИИ-88 по их разработке.

    Первой задачей, поставленной правительством перед С. П. Королёвым как главным конструктором и всеми организациями, занимающимися ракетным вооружением, было создание аналога ракеты Фау-2 из отечественных материалов. Но уже в 1947 году выходит постановление о разработке новых баллистических ракет с большей, чем у Фау-2, дальностью полёта: до 3000 км. В 1948 году С. П. Королёв начинает лётно-конструкторские испытания баллистической ракеты Р-1 (аналога Фау-2) и в 1950 году успешно сдаёт её на вооружение.”
    немските проекти и учени са били откраднати от ссср.
    зигули е фят, камаз е американски, комунизма е на маркс, петърсбург е италиански рококо и барок, азбуката е българска, религията е византийска, основателите на държавта са били викинги,
    дааааааааа
    товарищи советски кратуни, кога ще се научите да уважавате повече родното….?

  40. към протобългара

    \”Аз не съм тежкареещ се педал, за да търся кола, вдигаща 200 км., а разумен нормален шофьор, \”
    искаш да кажеш, че предпочиташ да шофираш мутежни експонати или ретро-автомобили? карай колело-подръжката му е по-лека.от опит говоря.екологично е.
    към цецка

    \”Няма как в селото с калта, дупките, свлачищата, нуждника на двора и пощата, ( на принципа “когато дойде“) някой да изкомпонира отведнъж “Токата и фуга“…\”
    прави разлика между вдъхновени и материална мотивация.
    бах точно в такива условия е написал токата и фуга…с 10 деца за изхранване и заплата на ватман.
    материализмът явно много грубо е влязъл в мисленето на българинът. как пак точно най-лошото взехте от този комунизъм, бе.
    аз отбрах по-така. духовното и благородното.

  41. Бай Стояне,много самолети могат да кацат на автопилот.Аз съм свидетел на такова кацане преди време,като служител на Авиокомпания Балкан се возех в кабината на Б737 и командирът ми направи демострация:кацна с двете ръце,вдигнати във въздуха.
    Т-154 не може така.Неговата автоматика е твърде примитивна.

  42. За тези,които още не са разбрали за какво става въпрос,нека гледат в YouTube филмчето с Тодор Живков озаглавено “Честит 8 март студенти”

  43. за последните няколко години летях над 10 пъти с аерофлот – винаги с аирбас – да не би и те са се отказали от туполев?

  44. Майко мила, нима все още има екземпляри от порода “хора” – непоправими идиоти-комуноиди, любители на “съветското” във всичките му най-пищни проявления?! А аз си мислех, че тя изчезва… поне по биологични причини; явно идиотизмът е наследствен, е генетическо увреждане, знам ли?!

    Г-жа Новодворская нарича тия комуноиди “совки”, идва от “советский челавек”. Същата тая мъдра и смела жена преди време определи Русия като страна, в която, “за съжаление, повече от половината от населението са идиоти”… а у нас какъв ли е процентът на идиотите?!

  45. Изписа се толкова много против некадърните руснаци ,че ми стана болно.Нима едно руско бебе ,се ражда по-тъпчико от побратимчето си в Америка?
    Аз не мисля.Просто лайната дето ги изсраха политици като Ленин и Брежнев ,забавиха икономиката ,културата и развитието на страната с десетки години.
    Аз казвам -руският народ не е по-лош от всеки друг.Просто им трябват добри политици ,които радикално да обърнат развитието на страната.
    А имаче ,като възхвалявате западняците ,като добри работяги.Някой пита ли се -какво е да работиш в полярния кръг ,в полярна нощ,студ ,мраз,депресия от всякъде -но ти работиш заради семейството ,заради оцеляването-ей ,така защото живота е даден за да се живее.

  46. до прабългарин: пишеш абсолютни глупости!!! “Хващай” си кончето и бЕгай при Тангра…

  47. ДО прабългарин:
    Една конска каруца е още по лесна и евтина за подръжка. Няма еърбези, но пък и ладите съвсем наскоро откриха MP3 плейъра. Вярвам, след 20 години да се возиш на лада ще е ‘почти’ безопасно.

  48. Към bojan harizanov:

    Темата, която засягате, е не само интересна, но и важна за страна като България, където страшно много хора не могат да се ориентират в днешната реалност поради непознаване на фактите от миналото.
    Най-силният аргумент на всеки отчаян от липсата на аргументи влюбен във всичко руско е, че руската култура е велика ( “все пак”). Да, обаче тя е такава тъкмо защото едни велики личности в Русия са успели на наложат европейската култура въпреки атмосферата на тирания, незачитане на човека, милитаризъм, автократизъм, деспотизъм и т.н. В това е величието на руската култура, която е европейска- защото операта, балетът, симфоничната музика, изобразителното изкуство, литературата – всички до един елементи на тази култура са европейски. Прави чест на великите руснаци, които са успели , макар и с някой друг век по-късно, да я “преведат” на руски.

    Тъкмо това трябва да направят и днешните руснаци, ако наистина искат да модернизират своята страна, а не да упорстват, че понеже са уникални ( всички сме!) щели да си измислят всичко сами – включително демокрацията.
    Това е отговорът на въпроса, който иронично вчера ми задаже joro, дали не бих “разяснил” как, според мен, може да се управлява руският народ.
    Банално е, но въпросът е не как може, а как трябва. Защото може и така, както е в момента: с мачкане на опонентите на власта, със смачкани от властта медии, с безочетност на властта пред народа и със зле прикрит с парламентарно смокиново листо еднопартиен режим, което води до “див и варварски” капитализъм с путиново лице и до възраждане на ореола на …болшевизма. Защото днес основната , харесвана от руската младеж, опозиция на всичко това, се нарича “националболшевизъм”. Руските националноболшевики издигат лозунги и се борят за тях (за което биват жестоко репресирани) под които би се подписал самият Джеферсън – свобода, парламентаризъм, плурализъм, справедливост и т.н.

  49. Към Прабългарин:
    Каква е марката на компютъра на който пишете коментарите си?
    Задоволява ли американската Интернет мрежа изискванията ви за “пресечен терен”?
    Прабългарите ли са критерий за отношението ви към руснаците?

  50. I vtoro

    da sravniavame mercedes i lada, tupolev i Boeing e vse edno da sravniavame

    Gotze i Napoleon, Boko i Churchill,

    i t.n.

  51. Защото президентът на Русия се вози на Илюшин Ил-96, който е по-голям и отговаря на нуждите.
    Автопилотът не е гаранция за успешно кацане. Автоматиката улеснява пилота и работното натоварване. Питай пилотите дали имат смелост и разум да се доверят на автоматиката, когато не се вижда на 20м.

  52. Взимам повод от коментара на Иво Инджев към Боян Харизанов. За отправна точка ми служи мисълта му, че великите личности налагат културата въпреки конкретните условия. – Така е, но дори и без условия, трябва най-малкото да е създадена потребност от духовно обогатяване, предпоставки за която руският царистки режим е осигурявал в много по-голяма степен от съветския, за когото идеята за първенството на колектива над личността като творец е създавала препятствия, които и тюрбанът на Л. Живкова не можа да измисли как да преодолее.
    Всъщност, какъвто и да е режимът, винаги е било в сила правилото, който плаща той и поръчва музиката. Останалото е въпрос на умение да се самопредставиш. Нещо, което богатите държави могат да си позволят. Вземете за пример Франция чиято територия някога е била населявана предимно с галско по произход население, но която, създадена от германското племе франки, е успяла да примъкне в историята си крал Шарлеман по-известен сред познавачите на Лайпцигския процес като говорещият на родния си немски език само с конете Карл Велики. Асимилирането на европейската култура от галите оттогава не е спирало и днес в обогатената представа за Франция участват достатъчно много личности от не френски произход. За да посоча само малка част от тях – в политиката Кардинал Мазарини и Е. Медичи, Н. Бонапарт и Л. Гамбета ; във философията Жан-Жак Русо и А. Бергсон, в науката Г. Айфел и М. Кюри ; в културата Ф. Шопен и М. Равел, В. Кандински и П. Пикасо, Г. Аполинер и Б. Виан, Ф. Кафка и Й. Йонеско, Ж. Бейкър и Ш. Азнавур ; не липсва и български принос Ю. Кръстева и Ц. Тодоров, А. Вайсенберг и С. Вартан. Всичките тези чуждестранни примеси не позволяват да се говори за някаква вродена френска изключителност, но пък придават така необходимия имидж на държавата, с който тя гради световния си авторитет. Ако един ден и нелишените от материални възможности руснаци също като французите осъзнаят, че за да претендираш за изключителност (колкото и това лично на мен да ми звучи фалшиво) трябва предварително да си преминал през най-доброто което другите могат да ти дадат, може би мирната но неотстъпчива конфронтация с останалия свят ще престане да бъде водещият „модус вивенди” на руската политика.

  53. Въобще не се конфронтират с останалия свят,даже напротив.населението им е намаляло с 20 милиона за последните 20 години.Това показва ,че всеки си търси място под слънцето.
    Натъкнах се на един руски форум по повод загиналите в метрото.Хората примирено въздъхваха ,казваха по едно “да почиват в мир”.И накрая примирено завършиха с една статистика ,всъщност колко хора биват убити от тероризма.Горе-долу тероризма беше на 12 място след инфаркта ,инсулта ,бронхопневмонията и др. и др.
    Вие им надянахте юлара и почнахте да ги бодете с остена , про-западно ориентирате.Питам аз-едни японци вече толкова години трудно поддават на капиталистическата култура.Защо въпреки това са уникални и интересни?

  54. Към Ника:
    “Но не по-малко опасен е пътят на КОНФРОНТАЦИЯТА, самоизолацията, взаимното заяждане и претенциите, смята президентът. “Не носталгията ще определя външнта ни политика, а стратегическите дългосрочни цели за модернизацията на Русия”, пише Медведев.” – статия на в-к Труд от 11/09/2009.

  55. Kam Baj Stoian
    Doveriavat se i oste kak. Za avtomatichno kacane se iziskvat 3 nesta: oborudvan samolet, oborudvano letiste i trenirani piloti. Ako endo ot tiah lipsva avtomatichno kacane ne moje da se osastestvi. Avtomatichnoto kacane e kategorizirano i naj-visokata kategoria e IIIc pri koqto vidimostta e practicheski nula.

  56. NYAMAH SI NA PREDSTAVA KOLKO RUSNACI ILI RUSOFILI ILI PRORUSKI BILGARSKI GRAJDANI IMA V SOFIA (ZA SPRAVKA MAGAZIN BEROZKA NA BUL. HR. BOTEV 112 SOFIA ) VSE PAK TEMATA MI SE STRUVA 4E E PRO ILI ANTI RUSKA MOJE BI ?
    TA KAK STE SE OTARVEM OT TYAH KATO TE SA PRI NAS V TAKOVA KOLI4ESTVO.MOJE BI TRYABVA DA SI SPOMNIM ZAHARI STOYANOV KAKVO E KAZAL SLED RYSKO TURSKATA ZA NAS (OSVOBODITELNA HE HE VOYNA )POZDRAVI NA VSI4KI MATRICATA E V NAS.

  57. Получих отговора, който очаквах: ТУ154 не може да се приземи на автопилот. Защото в дадената ситуация при нулева видимост, именно това е трябвало да направи. Но по една от трите причини: 1.не е оборудван, понеже е по-стар клас самолет; 2. летището не е оборудвано с такава техника; 3.наземните диспечери не са го направили (не били знаели английски???). Как ви звучи?
    Ей затова се съмнявам, че случилото се е злощастно съвпадение. Путин не е бил поканил Качински и не е имал намерение да се извинява. Ако Качински беше пристигнал, Путин трябваше да се извини. Колко му е да каже: този не трябва да пристигне.

  58. Горе: Но не е по една от трите причини (който бърза..)

  59. До Иво Инджев:

    Руснаците, Иво, не упорстват (меко казано), а КГБ-стите 🙂 Руснаците отчаяно жадуват за демокрация, ама някои другари смятат, че може да им дойде в повече и да настъпи хаос.

Leave a Reply

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.