Властта минава на червено

“Предполагам, че и нашият шофьор ще има вина за случая.”, цитира „Труд” изявление на шефа на Националната служба за охрана ген. Димитър Димитров. Той коментира катастрофата на автомобил на НСО с джип в сряда на бул. “България”. В държавната лимузина пътувал военният министър Аню Ангелов, който бързал за среща. Въпреки че все още вътрешната проверка не е завършила, първоначалните данни показвали, че автомобилът на НСО е навлязъл в крайна лява лента на червен светофар със пуснат звуков и светлинен сигнал.

И на мен ми се случвало. Стресиран от невъзможната дилема, дали да подмина очакващата ме на тротоара възрастна и почти безпомощно неподвижна жена, която трябваше да закарам на панихидата на съпруга й или все пак да спра в нарушение на правилника…извърших нарушение. В търсене на решение на тази неразрешима задача минах на червено пред смаяните погледи на катаджиите, паркирали точно до моята пътничка ( тъкмо съзнанието, че буквално им се “натрисам”, ме беше стресирало). Бавно, като на заколение, отбих при тях, готов да бъда екзекутиран за престъплението. Но ме пожалиха. Трябва да съм имал много жалък вид!

Разказвам тази случка , за да съм честен. Вероятно няма шофьор, който абсолютно никога да не е допускал нарушение. Друго е обаче, когато говорим за шофьори, на които нарушенията са едва ли не част от служебните задължения. Ако моя милост почти умря от срам, напълно основателно ( макар да не бях застрашил на практика никого), то властелините на пътищата, въоръжени със служебна карта, не само не страдат от угризения, но и смятат околните за нисши същества, длъжни да им правят път. “Шефът бърза”!

Да бяха няколко, да си ги търпим и да им се радваме дори. Светещи лампи, сирени, красиви автомобили – “кеф “в сивото ни всекидневие! Обаче те са стотици. Само т.н. “президентство” ( защото няма такова нещо в като “президентство” в закона), се обслужва от 52 коли на Националната служба за охрана. “ И чистачките там се возят от коли на НСО”, ми каза наскоро прогоненият от службата след конфликт с началството си ( и осъден за отказ да прави лицеви опори!) бивш офицер Николай Марков.

Няма закон, който да спре тази злоупотреба и началството си злоупотребява както си иска – министри, депутати, магистрати, кметове са си все така “правоимащи”, като при онзи режим, за който Радой Ралин беше написал : “ качете се на тротоарите, идат чайките на другарите”.

Ако си спомняте, разхищенията по линия на безконтролното возене на височайшите телеса бяха сред най-дразнещите белези на разпасалата се партийно-държавна номенклатура при комунизма. Единственото неприятно нещо, което им се наложи да изтърпят на бившите шефове на БТА например, след като бяха принудени от нас, правонямащите да напуснат постовете си, беше да си платят преразхода на гориво, който “бунтовниците” в агенцията бяха пресметнали.

Моя милост, макар да имах право на служебен автомобил, когато се оказах на тяхно място в директорския кабинет, често ходех на работа със собствената лада. А автомобилите, които по онова време “прибрахме” от затворените по моя заповед кореспондентски пунктове в 26 столици, предимно западни, започнахме да даваме под наем на посолствата в София, за да вържем бюджета на агенцията. Държавата не даваше и стотинка на БТА по онова време.

Но, както се вижда, този порив, отдавна е забравен. И трябва на някое кръстовище “правоимащ” автомобил да удари правонямащ, в който има дете, за да ни извади за малко от унеса. До следващия път.

20 мнения за “Властта минава на червено”

  1. Трябва да се въведе нова антикризисна мярка – “телесата” да се движат с хеликоптери.
    Така няма да объркват уличното движение, ще стигат по-бързо за обяд например, и ще са значително по-ефективни в ежедневните си задължения.
    От друга страна пилотите са по-висококвалифицирани от шофьорите, което ще покачи средния стандарт на служителите в администрацията.
    С подобни реформи се бори криза а не с икономии и съкращения!

  2. Елементарната логика подсказва, че при реалната интензивност на движението, състоянието и степентта на запулненост на улиците, нивото на адекватно поведение и дисциплина на пешеходците и ред други реални и оценими фактори на градската транспортна среда, следва да се изведе максимално допустима скорост на автомобилите със специален режим. Самите автомобили следва да имат устройства, засичащи времето им на потегляне и фиксиращи маршрута на движение в специален режим автоматично върху утвърден листинг. Така “величието” със спешна работа ще може да докаже, че предварително си е направил необходимите изчисления (по-точно сътрудниците му) за времето, маршрута и условията на движение.
    Не е допустимо неумението на бездруго неубедително “високо” стоящите хора да си планират времето да се заплаща с автопроизшедствия и жертви.

  3. Точно! До следващия път! Защото, този ентусиазъм да се возиш със синя лампа все още не е напуснал правоимащите.Не всички са като Вас, притеснителни и чувствителни. Забелязах го и при гостуването Ви в “Денят е прекрасен”.

  4. Едно незначително допълнение към конкретния случай: Мене изобщо не ме интересува тезата на ръководителя на УБО-наследниците, че неговите подчинени не са изпълнили конкретните си задължения по безопасността на охраняваната от тях персона чрез фактическо застрашаване на живота ѝ.

  5. BG shte stane po-normalna kogato boriat na narodnite predstaviteli (kak gordo zvuchi samo) stane ot 240 na 80.

    Ot 100 godini se opitvam da povdigna tozi vapros i vsichki se praviat na udareni.

    Kolko deputati ima Fr sas 60 miliona naselenie?

    Kolko deputati ima USA s 300 mln naselenie?

    Kakvo praviat 240 glavoka na 7 mln dushi naselenie?

    Kolko pari shte se spestiat (nali tova e aktualnata tema) ako ima 160 bezmisleni glavoka po-malko?

    Tova koeto kazvam e mlko izan temata na statiata no e vajno…
    Spored men

  6. PS

    Ako Boiko Borisov chete blogove kato tozi moga da mu kaja (poneje toi vzima resheniata) sashto che na zapad ima mnogo hora podgotveni da mu napraviat zdravnata reforma naprimer (nali i tova e aktualen problem ot koito niama izlizane).

  7. PS

    I ako iska drugi idei – ima bol.

    Vsichko koeto toi iska da pravi e veche napraveno i izmisleno.

    no mai nEma volia za tova.

    T.e. neka da ne mislim reformi i merki s nEkoi drugi chasti a prosto da prilojiom veche sashtestvuvashtite v normalnite darjavi.

  8. Във Франция, служебните коли на правителството не ползват специален режим на придвижване ако не са включени в официално мероприятие. Но затова пък многовековната традиция на неприкосновена власт на държавния чиновник е изградила чувство за подразбираща се привилегия, която се получава заедно с поста. Едно френско списание – „Авто плюс” си дава труд всяка година в продължение на месец да проследява движението в свободен режим на правителствените коли. Открих данните му за 2007 г. Оказва се, че за месец време президентът Никола Саркози има 8 превишения на скоростта (едно от тях с 40 км в час в повече), 8 преминавания на червено, 2 движение в насрещното платно, 1 по автобусната лента, 1 пресичане на непрекъсната линия. За същия период премиерът Франсоа Фийон има 4 превишения на скоростта, 13 преминавания на червено, 4 движение в насрещното платно, 5 по автобусната лента, 5 пресичания на непрекъсната линия.
    На родните ни комунисти не им трябваха нито столетия, нито десетилетия дори да изградят за себе си и наследниците им система на привилегии и позиция за поставеност над закона. Но пък примерът с французите показва, че въпросът не опира единствено до идеология, а и до система от ценности за чието изграждане в никой случай не допринася използването (както за това вече стана дума в една от предишните статии) на двойни стандарти от „учителите” ни по демокрация, които в много отношения са жива индулгенция за местните ни автократи.
    Така че може да се приеме, че по всеобщо правило властта си минава на червено и не липсата на закон е виновна за това състояние на нещата, а недоразвитостта на онова мъничко нещо, което понякога ни пречи нощно време да заспим спокойно.

  9. към Борис Танушев:

    Оставям настрана факта, че във Франция служебните правителствени коли не ползват предимство извън официалната програма на важните персони. Това е важно, но друго ми се вижда по-съществено: че изобщо са регистрирани и оповестени нарушенията на колата на самия президент, за което се води статистика. У това е немислимо, поне при този самозабравил се началаник в момента.

  10. Само не разбирам, защо шофьора да е виновен? Ако е бил сам – да, но дали е възможно да не разбере министъра, че се вози с включени сигнали? И нормален човек, не би ли попитал “закъде бързаме?”
    Същото е като полицай с униформа в кръчма, или Лечков бърза по “кметски работи” то си е ежедневие.. и въпрос на възпитание.Затова едни се срамуват, а други се гордеят.Ние срамуващите се, се срамуваме от тези с които трябва да се гордеем. Нещо не се получи накрая..

  11. Вижте какво пише тук.

    http://forum.clubpolitika.com/index.php?showtopic=864&st=20&p=15848&#entry15848

    В парламента на Дания има само един служебен автомобил, който се използва единствено от председателя. На датските депутати е позволено да ползват служебни велосипеди, на които задължително е изписано, че са на Народното събрание. Целта била избирателите им да могат да ги разпознават.

    Има нещо гнило в Дания.

  12. Навремето (преди 10-ти), един шофьор от “голямото добрутро” подхвърли, леко подпийнал – на нас ни е казано под сурдинка, ако “шефа” е в опасност, да “минаваме” през тълпата..
    Тогава изтрезнях напълно за секунди.
    Сега не знам какво им е подшушнато..

  13. Като стана въпрос за вашата стара лада- ето Ви един линк, ще си я припомните, ако имате сантиментални спомени за нея. Ще я видите точно на: 4:18мин. от записа. Нека милиционерите и слагаческата поза на един агент, не замъглят спомена за ладичката. С уважение.

  14. Този случай е повод за ясен и точен регламент:кога,кой и при какъв случай се ползва специален автомобил и кога той се движи със специални сигнали.Тогава лесно и ясно ще се плащат всички преразходи и неправилно използвани държавни автомобили и служители. А иначе властта трябва да има възможност за определени извънредни права с оглед съответната значимост на действията на нейните представители в конкретните моменти.

  15. Не знам дали съм прав, но този генерал трябва да си подаде оставката!
    Не вярвам бързането му да е било предизвикано от среща, от която е зависела сигурността на държавата и следователно не е имал никакво основание да застрашава живота на останалите участници в движението, каквото всъщност е последвало от неразумното движение на автомобила на НСО. Той много добре е съзнавал какво върши неговият шофьор, но си е “затворил очите”. А трябва ли така да постъпва личност от неговия ранг?!
    Щом веднъж си е “затворил очите”, какво ще го спре да го направи пак, и пак при други нередности!!!
    Подайте си оставката г-н министре! Вашето бездействие в този случай е проява на пълна безотговорност!

  16. Това за президенството си заслужава да се провери. Дори и на мен, на моята възраст не ми се струва реална тази бройка. Ако е истина, то евала гоце от родният дом с тоалетна на двора до чорбаджия с толкова слуги, че 50 от тях със служебни коли. Не човек, а желязо……….

  17. Хубаво, ама защо пак се подвежда Иво да пише неверни неща?

    защото няма такова нещо в като “президентство” в закона очевидно показва тенденциозността на автора, особено ако погледнем не “закона”, а Конституцията:

    Чл.102.
    (3) Не подлежат на приподписване указите, с които президентът:
    5. определя организацията и реда на дейност на службите към Президентството и назначава персонала;

  18. Николов, жизнеутвърждаващо ти съобщавам, че НИЩО не каза ! Властта,мама й да еба, няма никакви права извънредни, освен ако не си тъпак. Окъде накъде някакав си чиновник, ще има повече права от мен, дето също си работя за хляба ежедневно !? Властта драги ми сънароднико няма не само права, но и възможност да си ги присвои в КОЯТО и да е нормална държава !

  19. Kомунистическата сган закупи за своя главен бандит два Мерцедеса-600,блиндирани , огнестрелно оръжие от никакъв калибър не можеше да пробие бронята.

Leave a Reply

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.