With a Lidl help…

Добре познатата ни картина на блъскащи се купувачи за предимство в достъпа на намалени стоки днес се пренесе у нас по повод на откриването на нова германска верига магазини – общо 14 на брой. И понеже са в цялата страна , жертвите на блъсканицата също са в разнообразни градове в България.

На пръв поглед – нищо кой знае колко различно от консуматорската стръв, проявявана и в богати държави. А на втори?

На “втори поглед” е доста грозно дори и това сравнение с по-благоденстващите общества. В САЩ, където не липсват бедни, “битката” пред телевизионните камери, която има най-голяма световна слава, обикновено е за намалени булчински рокли.

Виждал съм в Кьолн голяма опашка в коледните студове на главната търговска улица в пешеходната зона. Полюбопитствах за какво ли си правят труда германците да зъзнат ( търпеливо, разбира се, без бой)? Оказаха се часовници от марката суоч. Продавали ги изгодно и практичните германци се запасяваха, за да подаряват на близки хора.

В нашия случай щурмът на новооткритите магазини от германската търговска верига Lidl е предизвикан от промоционални цени на олио, краставици и банани. Поинтересувах се колко ли пък ще да е голямо намалението им и установих, че разликата с моя квартален магазин за олиото е около 50-70 стотинки и приблизително толкова в проценти за бананите, каквито можете да намерите навсякъде на стойност по-малка за килограм от билета за отиване и връщане с автобуса, ако сте ползвали такъв.

Виждал съм грозни картинки на т.н. авантаджийство и сред съвсем състоятелни хора – например на конгрес на европейски журналисти, където с изумление наблюдавах как западноевропейски колеги се редят по няколко пъти за подаръчета от голф клуб край Хелзинки, където реч държа една госпожа от правителството. Явно това си е човешка черта.

Но едно е лакомията, този бич, който някой ден може да затрие самото човечество с неговите войни за повече територии и богатства, друго е принудата.

Усещането ми от днешните сценки в България беше, че по-скоро става дума за принуда. Затова не ми е нито смешно, нито “подигравателно” спрямо нагона на сънародниците, струпани пред витрините отрупани.

With a Lidl help from my friends ( “С малко Lidl от моите приятели”) може пък и да се оправим, биха казали оптимистите от Бийтълс. Аз обаче си мисля, че по – скоро ни трябва “Help” (помощ) – има и такава тяхна, доста по-тревожна тяхна песничка.

24 мнения за “With a Lidl help…”

  1. Ако харесвате публикациите и гражданската позиция на журналиста Иво Инджев, може да гласувате за него за „Човек на годината“:
    http://humanoftheyear.org
    (Кликнете върху снимката на Иво Инджев, попълнете адреса на електронната си поща и натиснете бутона „изпращане“. Ще получите писмо за потвърждение, в което трябва да кликнете върху посочения линк.)
    От нас зависи г-н Инджев да получи поне признанието на публиката!

  2. Нямам нищо против, ако фронт-хелпменът засега ще носи името Уорлик („ Да, този не е черепът на Йорик. Но не по-малко е за мит достоен. ” В. Л.). Дилемата, която ни поставиха преди 20 години – да приемем за собствен един привнесен отвън модел на преход, явно надвишава капацитета ни на „отражение” на действителността. Обидно ми е само, че я докарахме дотук – да нямаме избор – „ Дали е по-достойно за душата да понесеш камшиците, стрелите на бясната съдба или да се опълчиш сам срещу море от мъки и да им туриш край? ” У. Ш.

  3. Рекламна стратегия на Лидл. Ще държат цените ниски известно време, за да свикнат хората да купуват там, и след това цените ще се изравнят с тези на другите магазини. Нищо ново под слънцето.

  4. Мисля си дали блъсканиците пред магазините са предизвикани само от нужда и от желание да се напазарува евтино, Господин Инджев. Аз си спомням много добре каква опашка се виеше пред първия МакДоналдс, който откриха във Варна през 1997г. Тогава мотивът не беше ниската цена, а новото, “американското”, “Западното”. Та не знам дали сега просто не става преди всичко дума за това да се види какво, аджеба, е това супер немско качество, с което ни зарибяваха по пощата (вярвам и Вас) месеци наред от Lidl. Всъщност техният рекламен отдел си е свършил чудесно работата, като е представил тази верига от супермаркети като някакво ексклузивно място, където се продават изключителни неща на смешни цени. А който е ходил в Западна Европа (и съответно е бил беден студент там) много добре какво представляват магазините на Lidl- разхвърляни, мръсни, макар и наистина доста изгодни (но не всичко).

  5. До Георги Велев:

    Или може би ще оставят ниските цени, но магазинът ще заприлича на битпазар, а обслужването ще е почти несъществуващо.

  6. Скоро бях в магазин”penny”.Има го и в Австрия,разхърлян,но евтин. започна При откриването си в България беще доста евтин.Но сега вече е по-скъп и от Австрия.Дано не стане така и с “Lidl”

  7. най-подходящата песен в случая е Obladi-Blada, но в нашата бездуховна Родина ще се запее ли Revolution ! My Sweet Lord?

  8. Откриването на Лидл като хепънинг

    “А който е ходил в Западна Европа (и съответно е бил беден студент там) много добре какво представляват магазините на Lidl- разхвърляни, мръсни, макар и наистина доста изгодни (но не всичко).”
    Лилия Тодорова | ноември 25, 2010, 17:55

    Ако говорите за Вашите впечатления – те явно са отпреди не по-малко от десетина години.
    “Лидл” в момента е нещо по-друго и по-добро.
    Опасността (за качеството) ще дойде единствено от стоките, които няма да са произведени “на Запад”.
    Защото има и ще има и чисто български асортимент…

  9. Откриването на Лидл като хепънинг

    „А който е ходил в Западна Европа (и съответно е бил беден студент там) много добре какво представляват магазините на Lidl- разхвърляни, мръсни, макар и наистина доста изгодни (но не всичко).“
    Лилия Тодорова | ноември 25, 2010, 17:55

    Ако говорите за Вашите впечатления – те явно са отпреди не по-малко от десетина години.
    „Лидл“ в момента е нещо по-друго и по-добро.

    Всъщност впечатленията ми са от последните две години, но може би зависи от страната- аз лично визирам Италия и Белгия. Надявам се да не е така навсякъде.

  10. Happy Thanksgiving!

    Днес е Thanksgiving тук в САЩ. Най-популярният празник. Но утре…

    Утре е Black Friday !!! Може би по популярен и от самия празник ! 🙂

    Защото започва щуравото пазаруване. Един път и моя скромна милост участва в тая лудост, но мисля да се въздържа от “истинско” участие утре. Какво имам впредвид “истинско”? Става се в 3-4 сутринта, ако не е вече късно. Отиваш в близкия BestBuy (WalMart, Target, Costco…) Нареждаш се на опашката послушно – тя вече завива зад ъгъла… Към 5-6 часа идва мениджъра на магазина с няколко помощници и носи одеала, топли напитки и понички за хората на опашката… и така до 8АМ!!! Когато се отварят портите и вие тръгвате към щанда за … лаптопи, разбира се! 🙂 Оглеждате се и за някоя плазма, камера…

    Та мисля да не участвам “истински”. 3 сутринта си е бая сутринта! Ама все пак, ще намина през някой магазин, де… 😉

  11. Точно това си мислех и аз днес, г-н Инджев. Доста хора се смеят на наредилите се на опашка. Добре, де, ами ако си с пенсия 100 лв. , какво? Или ако си безработен с деца? Или ако си безработен и без деца? Защо да не си купиш бира за 50ст. или шоколад? Поговорката “Сития на гладния не вярва” е много точна. Когато си с добри доходи може да ти е смешно да гледаш как хората се редят по 5 часа за олио.Но свършат ли парите…става съвсем различно, и тогава не е смешно, а въпрос на оцеляване.Трябва да се замислим не “какъв простак е българина”(прочетох го в много коментари), а какво кара толкова много хора да си причиняват такъв ужас с чакането за кило банани. Отговора няма да ни хареса.
    Поздравления за хубавата статия!

  12. Lidl навсякъде в Европа са доста евтини. Където съм се шлял без пари, винаги съм търсел да видя някъде Lidl за да се наям евтино. Живи и здрави да са! Много добре че дойдоха и у нас.
    Let It Be 🙂

  13. Уважаеми г-н Инджев, с ваше разрешение и като гост на вашата лична страница ще изразя леко по-различно становище. Блъсканицата пред магазините (независимо кои, за какви стоки и в кои държави) е функция не само от покупателната способност на населението (както правилно посочвате в САЩ и в Германия хората стават в 3 сутринта за рокли и часовници, а в България за банани и олио), а е също и функция от самоуважението и елементарното достойство. Едва ли разликата от левче и дори по-малко за дадена стока може да бъде основателна причина човек да става в ранни зори и да се блъска като животно пред вратите на магазина. Тозо филм, между впрочем, вече сме го гледали при откриването на Метро и други вериги магазини. Просто трябва да приемем, че в нашето общество, както във всички други консуматорски общества, има прослойка, чувствителна към 10 или повече процентно намаление на дадени стоки за даден момент, да я отминаваме със снизхождение и да се стремим към стандарта, който да ни позволява да си купуваме часовници и булченски рокли, без да чакаме промоции.

  14. Нина Денева не ти прави добра услуга Иво.Ние си имаме само един магазин “Лидъл” и си копуваме уйски с кашони от там.Щото хем е качествено и не боли глава,хем е евтино.Има и много качествени и готини стоки и далверата върви. Не знам как е в БГ? Предполагам, че си имат пазрна тактика тези хора и тяхното желание е да вземат по-голямата част от тортата разбира се.

  15. До Rockbul

    Не стана ясно какво общо с Лидъл има Нина Денева.Или трябва да си изработиш рублите!

  16. Такъв Help не бих пожелал на никого. Аз лично се ползувах в един период от него , определено по принуда , и много се радвах даже , че със спестените пари от шопинга в LIDL можех да си заредя колата с газ метан , който пък беше на изхода от супермаркета. Беше си направо с един куршум два заека или закърпване на положението , в смисъл че изглежда на пръв поглед че от нищо не се отказваш.
    Да но след известно време двигателят на колата ми изтрещя от много каране само на газ , заедно със стомаха ми който изтрещя по същото време with a LIDL help. После дълго се лекувах.
    А иначе позивът Ви за равносметка в края на статията е напълно онователен , след като “управляващите” държавичката ни Е*АХА (колективно и кооперативно) мамата на земята и , селскостопанската , и я изоставиха , ИЗПРОСТИТУИРАХА и жалката индустрия , ИЗРАБОТИХА и населението чрез дефолти , хиперинфлации , спекулации и шашми , ИЗНАСИЛИХА и туризма по черноморието и сега я ПРЕКАРВАТ чрез диверсифицирано търговско ОБСЛУЖВАНЕ.
    При такъв маратон как издържа горката не ми е ясно.
    Май че зовът за HELP е това което трябва да последва.

  17. Здравейте ,
    Да и на мен ми изглеждаше невероятно да се буташ в такава лудница за продукти, които ги има и в други магазини.
    Но след това си дадох сметка, че аз не правя сметка на стотинките и за мен не е проблем да отида до големите магазини и да си купя необходимото.
    Лесно е да се съди отстрани, но промоциите са само до 31.11. и затова повечето (възрастни) хора бяха отишли до тези магазини.
    За тях тези 50-60 ст. в по-малко означават 1кг банани и 1 кг мандарини.
    Знаете ли , че тези хора не са изпитвали радостта от пазаруване…защото е непосилно за тях да си купят нещо повече от хляб и мляко.
    Това е моето скромно мнение.
    Моите родители също бяха отишли до един от тези магазини , в близост до тях.
    Когато разбрах изпаднах в притеснение да не им се случи нещо, но те бяха доволни, бяха напазарували доста неща, които иначе бих им купила аз.
    Е…..мисля,че това е ситуацията и тя е пак по-добра от времето, в което чакахме на опашка за банани само за Коледа.
    Бъдете здрави !

  18. Присъединявам се към мнението на Диди Димитрова.
    От коментарите става “безпощадно ясно”, че сит на гладен не вярва.Как така постоянно се пренебрегва факта минимална работна заплата и пенсия, изобщо някой тук може ли да каже как би живял с 150 или дори 200 лв на месец? И не е ли по-добре да има блъсканица в Лидл за каквото си поискаш, а не блъсканица пред “Показния магазин” за ограничено количество банани? Подразних се от коментарите тази сутрин по БТВ, затворих телевизора разбира се, журналистката беше направила такава трагична физиономия, сякаш току-що беше потъл Титаник, вместо да се радва на изобилието от храна и др стоки. Аз съм щастлива, защото има огромно предлагане, защото има абсолютно всичко на пазара, а всеки може да си направи сметка какво и колко да си купи. Дори и не искам да си помислям за комунистическите времена, когато нямаше нищо и всичко се продаваше под щанда на близики и приятели, а комунягите си имаха естествено своите магазини.
    Тук е мястото да цитирам Мечо Пух :”Колкото повече, толкова повече”

  19. Аз в по-смотан и мизерен магазин от Лидл не съм влизал. Може и да има, не зная. Влизал съм в Лидл в няколко страни, единственото място, където не беше такава въпиюща мизерия, е Италия, и то по простата причина, че от кумова срама Лидл бяха пуснали доста богат асортимент от сирена, местно производство, но “Произведени за Лидл”. Иначе като почнете от бирата и безалкохолното, минете през киселите млека и свършите на месата – това е последното място, от което бих пазарувал. От киселите млека, продавани в Лидл винаги получавам киселини; саламите им са каталог на боклуците, използвани в месарниците. Лидл е магазин за бедните навсякъде в Европа, и е тъжно, че ще отворят такава голяма верига у нас.
    Всъщност поведението на пазаруващите в Лидл вчера си е наследствено от комунизма – неква аванта требе да има и народът е щастлив! Снимките с хора, носещи по 4-5 връзки банани не ви ли върнаха 21 години назад? Поровете малко в нета, да видите при падането на Стената кое е впечатлило западногерманците най-много – ще останете изненадани.
    Помня опашките от 1990 г, как хората си говореха – “А, аз захар съм си купил, имам 40 кг”, “А аз съм се запасила с олио, имам 25 л на балкона” – та вчерашната истерия по евтинията май напълно обезсмисля тия 21 години преход – дай ни ти евтино олио и чушки, да си направим лютеницата, а ЕС ще го преглътнем някак си.

  20. Ами те маймуните на банани се радват. Без извинение! Отвратен съм. Бива демагогия и промиване на мозъци, но чак толкова не бива. Нали дойдоха преди време и други големи вериги магазини? И какво толкова стана? Фалираха масово дребните търговци. Защо не проверите какви заплати получават хората, които работят в тези магазини? Отговаря ли заплащането на оборота и печалбата на магазина?

  21. Въпросът е в това полека да започнем да се оттърсваме от комунистическото минало и мизерията, в която живеехме, от страха, че едно нещо днес го има, но утре вече ще е свършило и кой знае кога ще го пуснат пак. За мен грабенето на банани по 4-5 връзки е ужасяващо и е типичен признак на лакомия, не на недоимък. Храната в ЛИДЛ няма да свърши, нито някъде другаде. Наистина не спирам да се възхищавам на рекламния екип на веригата, който абсолютно точно е уцелил target клиентите си и как да ги зариби. Немското, синоним на отлично, ниски цени, че и любезно обслужване…като че ли ще затворят магазините на 31.11 като свършат краставиците по 33 стотинки.

    Бананова република…

  22. Точно на 31.11 едва ли ще затворят магазините. Просто няма такава дата. Но ужасно много се възмущавам от тези големи вериги магазини, които изсмукват огромни печалби и тези печалби се изнасят към компаниите-майки. За мен е необяснимо защо държавата все няма пари, при положение, че голяма част от търговията минава през такива фирми. С други думи фирми, които са 100% легални икономически субекти и е напълно възможно държавата да си събере данъците. А както в онзи случай от летище “София”, при който се оказа, че търговията се е въртяла по документи от трима роми без никакво собствено имущество.

Leave a Reply

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.