Църковното подмазвачество пред властта е в крак с времето, но със средновековното

Един млад свещеник ме изненада силно. Спря ме на улицата, поздрави ме искрено за книгата ми „Течна дружба” и отмина без повече коментар като ме остави в неведение за гледната си точка върху прочетеното. Случи се пред паметника на „Патриарх Евтимий” в София…

Почудих се дали е наясно с подкрепата ми за тезата, че Българската православна църква трябва да се реформира, за да бъде „В КРАК С ВРЕМЕТО” макар това да не е темата на книгата ми. Бих я определил по-скоро като описание на насажданото с всички позволени ( от нас!) средства руско влияние в България, както и като опониране на лъжите и манипулациите по въпроса през вековете, допринесли съществено за днешната пагубна за България роля на Петата колона на империята.

„Малкото въстание” на един млад човек, облечен в духовен сан, решил да ми демонстрира отношението си по въпроса за това статукво, отнасящо се с пълна сила и за състояние на самата църква днес, ми се стори обнадеждаващ знак за волята за съпротива, показана край фигурата на патриарха. Нямам предвид Максим.

Не съм максималист и намирам за важно наличието дори на малката светлинка на надеждата за промяна със смяната на поколенията. Значи не всички там са като олигархично окопалият се в Пловдив млад Дядо Николай. Заради него една столична телевизия свали от екран цяло телевизионно предаване. Външната продукция беше прогонена при конкуренцията само защото предаването разгневило пловдивския митрополит с критиките си за с(ъ)ветската му склонност към луксозен живот (за причините за прогонването научавате в момента и те едва ли ще бъдат признати публично). Този претендент за съвременен български Совонарола си прилича с флорентинския монах само по склонността да анатемосва, но е антипод на аскетизма му. Не споменавам телевизията и предаването само заради източниците си, които могат да бъдат анатемосани от работодателя им.

А статуквото е такова, каквото е показано в статията на в. „Труд”, от която се вижда, че подмазването на силния на деня, като характеристика на нашето нереформирано православие (поставящо близостта с властта над отделния мирянин и Човек – както е при реформираните деноминации на християнството), е живо и здраво като стените на Кремъл!

 

В. “Труд”:

„Църквата за Борисов: Смел,
Църквата похвали премиера Бойко Борисов за неговата “възхитителна, градивна политическа народополезна дейност”. В която смело, отговорно и без лицемерие той не толерира хора, които не заслужават вниманието на народа.
Оценката прозвуча от Видинския митрополит Дометиан, който като “външен министър” на Синода водеше делегация от духовници на среща с Борисов. Владици от целия православен свят са в София за 40-ия юбилей от възкачването на престола на патриарх Максим.
От името на Негово светейшество и на целия Св. синод дядо Дометиан благодари на премиера, че дава правителствения самолет да носи огъня от Божи гроб за Великден. В работата си Борисов постъпвал по евангелски: “По плодовете ще ги познаете.” В свещеното писание се казва още, че добрият лозар изрязва сухите съчки и ги хвърля в огъня, за да даде възможност на здравите да изкласят, добави дядо Дометиан.
Борисов го слушаше с тънка усмивка и на моменти с известно неудобство.
В началото на срещата премиерът каза, че Българската православна църква е минала през много перипетии, но днес е единна, миряните могат свободно да изповядват вярата си и да имат добри пастири. И добави, че правителството строи храмове и ремонтира стари. Въпреки кризата и критиките на опозицията, че се дават много пари за това. “Хората в храма стават по-добри”, мотивира начинанията Борисов.
На финала в Гранитната зала на Министерския съвет гръмна “На многая лета”, изпълнена от 22-ма представители на висшия клир от целия православен свят.
По-рано през деня духовниците се срещнаха в парламента и с депутат № 1 Цецка Цачева. “Удовлетворена съм, че църквата винаги е била до светската власт – не само за молитва, но и за напътствие”, каза тя. „

23 мнения за “Църковното подмазвачество пред властта е в крак с времето, но със средновековното”

  1. “Делегацията” при Б.Бананов си е направо жива картина от персонажите на паметника на окупаторската армия, облечени в църковни одежди. Толкова ли не се е намерил някой да ги боядиса?!

  2. Максим казва за себе си:
    “скромен Патриарх български и Митрополит Софийски и с благодатната помощ и сила, изпълнявам отговорно църковното си дело. През този дълъг период от време съм се старал да държа руля на свещения кораб”

    Да, ама не! Не е държал никакъв рул на свещен кораб, а ръкохватките на мощния свещен джет, с който Максим шпореше из залива на удоволствията от властчицата чрез богоугодното си поведение към Партията кърмилница. Здраво държеше и дръжката на пистолета, умело скатан под расото, както и святата партийна книжка, сгъната конспиративно между кориците на библията.

    Богоугодния джет лети ли, лети, във водите на далаверата от посткомунизма..
    А когато става въпрос за подмазване на Новата Висока Кратуна, Макс си е максималист- “волумето е на мах”.

  3. Моите уважения, г-н Инджев. За много неща съм съгласен с Вас, включително за позицията Ви (споделяна и от мен) към паметника на съветската лъжа, но не и за отношението Ви към Православната църква. Като с това не казвам, че там няма проблеми. Но тези проблеми не могат да се разберат напълно, ако се гледа повърхностно и извън тази Църква. И друг път съм пускал коментар по този повод. Православен християнин НЕ Е равно (и даже противоречи) на съветофил или русофил, нито на националист. Макар че много са такива, но те имат грешно разбиране или за Православието, или за собствената си утопия, или и за двете.

  4. От цитираната онзи ден статия на Г. Марков и цитираната днес статия на в-к Труд си вадя заключението че българското стадо производствен добитък трябва да е НАЙ-ЩАСТЛИВОТО СТАДО в света тъй като след дълги години на търсене и перипетии най-после са му намерили добрите пастири.
    На многая лета, На многая лета!!!

  5. Г-н Инджев,
    поздравления за израза “умората на матряла” ! Днес, 5 юли тя пророчески се проявява!

  6. Крьстен сьм на дядо си.Почти не го помня.Бил е свещеник,участник като свещеник вьв ВСВ в царската армия. При “народната” власт е избегнал убийство без сьд и присьда.Сьден от “Народния Сьд” като обвинението гласи: “ЗНАМЕ на СЬГРАЖДАНИТЕ СИ и ЛИДЕР който може да влияе на ОБЩЕСТВОТО” – цитирам дословно,копие от обвинителния му акт и присьдата си ги пазя (така както пазя и копие от обвинителният акт&присьда на другия ми дядо – летец от царската армия).
    Прадядо ми поп Димитьр като СВЕЩЕНИК е бил редови четник в македонска чета (рода ни е от с.Бесвина близо до Велес). Селото не сьществува откакто след Междусьюзническата война поп Димитьр е повел цялото село кьм РОДИНАТА т.е. Бьлгария.

    От баща ми знам,че на интронацията на Максим дядо ми е изрекьл само следните думи: “това е края на бьлгарската цьрква”. Колко са сьвременните свещеници които могат да бьдат наречени ЗНАМЕ и ЛИДЕР на обществото или пьк да рискуват ЖИВОТА СИ в борба за благото и добруването на бьлгарския народ (макар и без орьжие)?!?

  7. Много мило, че и БПЦ се включи в предизборната борба на кандидат-президента Борисов. Че го похвали за неговата “възхитителна, градивна политическа народополезна дейност”. Само че народът все по-трудно си плаща тока, парното и бензина. А това поскъпване се отразява на всички останали цени. Затова не знам докога ще хващат дикиш лицемерните хвалби по адрес на борисовото премиерство. Да се надяваме, че матряла няма да е чак толкова лош, да изпрати некадърния си премиер на заточение в… Президентвсвото.

  8. „Шокира ме прекаленото присъствие на църквата в България.“

    Имам предвид:

    Вие разбирате ли какво е разделение на държавата и църквата и присъствие на църквата в България?

  9. Правилно казва лейди Цецка, че висшия клир на Българската православна църква е бил винаги до светската власт! Не е имало периоди в историята ни /освен петвековното турско робство/, когато този висш клир, за разлика от обикновените свещенослужители, да не е бил винаги близо до трапезите на властта. Особено това се отнася за времето на комунистическата тоталитарна диктатура и 20-е години след нея – толкова близо, че навлязоха и в дебрите на тайната власт – оказа се, че почти всички от Светия синод, начел с т. нар. патриарх, са били сътрудници на Държавна сигурност. Тези “божии служители”, които днес Христос би изгонил с камшик от храма имат и лично оръжие. А че са в крак с времето, в това не бива да се съмняваме. Да си спомним статията по случай 40 – годишнината от “светлата дата” _ 9 септември 1944 г., която “Църковен вестник” помести: “Четиредесет години възход”. Е, днес отново са в крак с времето – подмазвачеството е в пълен ход – независимо дали това ще става пред Симеон Сакскобургготски, Станишев, Гоце или Бойко Борисов. И нито дума досега от този висш клар за осъждане на комунистическата тоталитарна диктатура, за избитите след 9 септември 1944 г. стотици свещеници, както и че до днес този висш клир не е обелил и дума за проблемите на обществото – ширещата се ненаказана престъпност, разкапаната ни от корупция съдебна система, наркоманията сред младежта, липсата на работа, масовото емигриране на млади хора в чужбина. Е, какво да се прави – за нашите т.нар. предстоятели на БПЦ е по-важно да са по-близо до властта, да не пропуснем и властта в Кремъл. От тях ще чуете абсурди от рода на: “Трагедията с издавените в Охрид българи е в резултата на концерта на Мадона в България!!!!??????”, но никога нито дума за реалните проблеми на обществото.Такива “духовни пастири” Христо Ботев наричаше “православни скотове”. Българските граждани знаят разликата между поставения от ДС “патриарх” Максим и поставения от КГБ руски партриарх Алексей и дейците на истински народната българска църква от епохата на Възраждането и националноосвободителните борби – Паисий Хилендарски,Софроний Врачански, Неофит Бозвели,Неофит Рилски, екзарх Йосиф и пр. Да си спомним за прочутия със своя скромен и благочестив живот Варненски и Преславски митрополит Симеон, починал през 1937 г. Завършвам с написаното от писателя и журналиста Васил Станилов: “Патриархът (Максим) ме направи атеист, царят (Симеон Сакскобургготски) ме направи републиканец.” Определенето атеист, разбира се , е условно, тъй като истинския християнин не губи никога вярата си, но тези думи отразяват несъгласието на българите да бъдат представлявани във вярата си от хора като сътрудника на Държавна сигурност, титулуван днес като “патриарх Максим”.

  10. Знаете ли в кои книжарници в центъра на София може да се купи книгата „Течна дружба”? Няма да имам много време да търся и за това питам!

    Въпросът ми е към всички! Благодаря предварително!

  11. Г-н Инджев, споделям напълно вижданията ВИ както в двете Ви книги, така и в настоящия материал! Гордея се че има журналисти и човеци като Вас! Защото разделям израза на М. Горки “Човек това – звучи гордо”. Всичко останало е хора.

  12. Според Димитровската конституция, българската православна църква се управляваше от Дирекцията на вероизповеданията към МВР. Избрани църковници имаха в допълнение съответните чинове в МВР. Преди много години, случи се да искам справка от църквата Св. София за женитбата на мои роднини, понастоящем в чужбина. Един милиционер облечен в расо ме сви в една от стаите на черквата и ме подложи на дълъг разпит. Явно носеше оръжие и въпросите му съвсем не бяха духовни.

  13. Май за полковник Дометиан става дума. За онова дърто родопско ченге от Видин, дето името му няма да излезе на яве, защото продължава активно да сътрудничи на старите си господари. Същият чревоугодник, пиянде и стар мераклия,ортак и приятел с Илия Йорданов /”Фанти Г”/, Ботьо Ботев /екс-БОП/, Радослав Гайдарски /екс-министър на здравеопазването, с извинение/ и Мищо Миков-екс-специалист по червените вътрешни работи от Кула. Същият, дето умира за софри и като се кефлоса обича да пее “Брала мома къпини у попови градини…”
    Този, дето повече от Коледа и Великден обича да празнува втори август./питайте го защо/. Спомням си, как на едно такова празненство така се беше наквасил, че обърка подаръците и на кадъната на един депутат от ДПС поднесе икона.
    Сигурно все още не е дошло времето “Добрия Лозар да изреже сухите пръчки”, иначе такива като Максим И Дометиан отдавна да са “в огъня”.
    🙂 🙂 🙂

  14. хахахахахахахахахахахахахаххаахаха, много ме разсмя постингът ви

  15. “САВОВ”, питате: “Вие разбирате ли какво е разделение на държавата и църквата и присъствие на църквата в България?”

    “ПАВЕЛ ТИНКОВ” ви е отговорил много добре – и кой “възроди” църквата след 1989, и защо я “възроди”.
    От 30 години живея в Париж, но никога не съм виждал по телевизията Президент, Премиер или Министър да се появъват заедно със свещенници. Така е още от 1905 година 🙂

  16. Относно сегашното състояние на БПЦ и руското влияние в нея-нищо ново!Дежа Вю!Само ще припомня мнението на един велик българин по тоя въпрос:,,Вчера има голямо тържество по повод на юбилея в памет на братя Миладинови.Ние отидохме на черква, дето калугерите и поповете около 10-15 пъти повториха името на руския император.Това нещо като че нарочно се правеше от Климента(В.Друмев)и братята му.Страшно ми докривя и пот ма побивашя при всяко споменувание на името на императора, когото величаят с титлата,,Благодетел” и ,,Покровител”.Подобно святотатство в сегашните особени обстоятелства могат да направят само такива знаменити и патентовани подлеци, като Климента.Като го гледах тоя безобразник, идеше ми да отида и да му измъкна гръцмуля.Ния са борим до душица за нашата независимост и употребяваме хиляди хитрини, за да са спасиме от ногтите на бесната бяла мечка, а те, предателите чернокапци, ходят да я словославят и да показват на света, че ние сме готови да ближиме ЛАПАТА, която са е замахнала да ни пребие.Въобще в нас са е водворил един много лош обичай да са словослави при всяка служба и литургия рус. император и този обичай трябва без друго да са искорени.За това има много средства, но сега не му е времето да са употребяват.Да си избереме княз, че тогава и с тоя въпрос ще свършиме.
    На молебена Климент дойде да дава нафора.Аз и Муткурова си обърнахме гърба към тоя предател и не поискахме не само да вземеме нафора , но още и да видиме неговото подпухнало от пиянство и разврат лице.”
    12.01.1887г.
    Автора на тия редове разбира се е Стефан Стамболов.Както се вижда прототипите на сегашните Максимовци, Николаевци, Кириловци, Дометияновци и т.н.дядо Владици са съществували и в Старо време и са като по калъп изляти.Изключения разбира се има, но като цяло не съм голям оптимист относно бъдещето на БПЦ.

  17. Много полезен коментар, г-н Антон Миланов! От книгата “Стефан Стамболов- Публицистика 1875-1895” на издателство “Отечество” ли е цитата?

  18. От дневника на Ст.Стамболов е стр.137-38.

  19. Благодаря на г-н Антон Миланов – напълно съм съгласен с него.

  20. Поздравлeния за темата и точните коментари и интересните исторически бележки от участниците във форума. Всичко е “в десетката” и много точно описва ситуацията както я виждам и аз и няма какво повече да допълня освен да изразя своето съжаление към стотиците хиляди вярващи християни в България които по някакъв начин се чувстват част от БПЦ в този й вид. Те заслужават църква която е по близко до душата и сърцето на хората а не до портфейлите им.

Leave a Reply

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.