Пристанището на Лукойл – руски анклав в Европа и препятствие за Шенген?
Гранична полиция не контролира “руското петролно Гуантанамо”
от Александър Леви Петък, 05 Август 2011 г.
Кой контролира влизащите и излизащите през пристанище Росенец, отдадено на концесия на Лукойл? От публикуваното разследване става ясно, че Лукойл откланя въпроса към Гранична полиция, а от Гранична полиция твърдят, че пристанището не е от техния ресор. Излиза, че пристанището на Лукойл е нещо като екстериториална зона, охранявана от руснаци, изключена от Шенгенската информационна система (ШИС). Съзнателно или не, държавата е допуснала огромна пробойна в системата за охрана на границите, останала незабелязана и от европейските проверяващи. Ще се присъедини ли България към Шенген с този руски анклав като бонус за европейските данъкоплатци, финансиращи сигурността на външната европейска граница?
Публикуваме със съгласието на автора – Александър Леви – негово текущо разследване за Лукойл, поръчано от голяма френска медия. Александър Леви е журналист на свободна практика. Работил е като завеждащ на европейското бюро в Courrier International и като редактор в онлайн изданието на Le Monde. В момента води редакционния блог на Le Monde посветен на Балканите – Western Balkans. Western Balkans е също така партньор на Биволъ за експертната обработка и публикуването на грами от Wikileaks за Балканите.
Биволъ
Малки зелени точки. Или червени, ако плавателния съд е считан за “съмнителен”. Така изглеждат корабите на екраните на операторите от Регионалния център за контрол на Черно Море в Бургас, най-голямото южно пристанище на България. Благодарение на интегрираната система за наблюдение и обмен в реално време с другите страни от региона, полицаите могат с един клик на мишката да узнаят всичко за кораба: порта от който идва и къде отива, екипажа и най-вече товара. “Главната ни грижа не е нелегалната имиграция, поне засега, а контрабандата, най-вече на цигари, идващи от Азия и Близкия изток, както и набезите на турските риболовни кораби” – обяснява Александър Стамов, зам.-директор на тази ултрамодерна структура, подчинена на “Гранична полиция”. Финансирана от Брюксел и снабдена с модерна технология (от Германия), това е нещо като витрина на новата европейска граница. Навигаторите и полицаите на командния пулт са българи и искат да покажат на всяка цена, че са на висотата на поверената им мисия да осигурят безопасността на източните граници на пространството за свободно придвижване Шенген и неговите 412 км български бряг на Черно море.
Около 30 души работят на смени ден и нощ, за да следят подстъпите към брега на това затворено море. Те обобщават данните от стотици датчици и камери за наблюдение, разположени по целия български бряг и са в постоянна връзка с два по-малки поста: в Созопол, на юг и в Галата, на север, близо до румънската граница. “Нито една цаца няма да им убегне” – написа един местен вестник при откриването с тържествена церемония на центъра през февруари 2011. “Ако утре българските граници станат тези на ЕС, ще спя спокойно” – вдигна мизата един от първите посетители на центъра, докладчика за Шенген от ЕП Карлос Куельо (ЕНП). Изказване, което подейства като балсам за ушите на българските власти, които от лятото на 2010 се сблъскват с нарастващата резервираност на някои страни от ЕС, между които Франция и Германия, имащи съмнения в честността на местните чиновници и техните възможни връзки с организираната престъпност.
Лукойл: “Ние не правим политика”
“Ако имаме влияние в България, то е икономическо” – дирекцията на Лукойл опроверга по електронната поща каквато и да е намеса в политическите дела на страната. “Ние никога не правим политика, това е принцип”. “За 12 години работа на компанията в България се изредиха четири правителства от различни политически сили. Лукойл винаги е изпълнявала своите задължения към страната” – продължават от компанията. При 61% пазарен дял на едро и около 200 бензиностанции в цялата страна, руското предприятие има доминираща позиция в България. Лукойл твърди също, че е “най-големият данъкоплатец” в страната и дава работа на повече от 10 000 души. Относно терминала в Бургас, дирекцията ни препрати към пресслужбата на рафинерията, която ни насочи към МВР… откъдето твърдят, че не се занимават с пристанището.
Но в Бургас също не всички споделят ентусиазма на европейския докладчик. Асен Йорданов е един от тях. “България в Шенген? Това значи да вкараме Русия в европейското пространство”, смята този независим журналист, познат с разследванията си за корупция по Черноморието. За доказателство той посочва, че родният му град е феодално владение на най-голямата руска петролна компания, Лукойл. Предприятието притежава от 1999 рафинерията, единствена за страната, която неотдавна беше спряна от правителството за “неспазване на митническите разпоредби”, след продължил с месеци конфликт. Но това, което тревожи най-много Асен се намира на няколко километра от града: петролният терминал на Лукойл, истинско малко пристанище отстъпено от българските власти на управата на руската фирма. “Това е анклав на Русия, през който служителите на Лукойл могат да вкарват и да изкарват каквото си пожелаят под носа на полицаите, колкото и добре да са екипирани те.” – продължава Асен. “Терминалът на Лукойл не зависи от нас, а от митниците” – потвърждава след няколко проверки Стоян Касабов, дежурният офицер от Центъра за наблюдение на Черно море.
За да се стигне до това пристанище трябва да се излезе от Бургас в южна посока. След около 15 километра има отклонение вдясно, минава се през рибарското селище и се тръгва по тесен, разбит път, слизащ към морето. Ръждясала табела припомня, че навлизаме в градския парк “Росенец”. Стига се до голям портал на входа на малък залив, зад който е петролния терминал и се виждат силуетите на огромните бели резервоари украсени с логото на руската компания. Двойна телена ограда и асфалтиран път между загражденията, по който се движат колите на охраната, обкръжава инсталациите, които са разположени на 37 декара. Втората бариера от бетонни блокове е увенчана с кълбета от бодлива тел. Правим голям обход, следвайки оградата, за да стигнем отново до бетонна стена с наблюдателници. “Когато бях малък идвахме да се къпем тук, на пикник и за риба. Сега сме нежелани” – тихо обяснява Асен. Пристанището, което включва и дискретен кей за яхти, е пазено от въоръжени охранители, патрулиращи 24ч/24 и работещи за две частни охранителни фирми: руската Лукома и българската Ипон. А митниците? “Да, има един служител, един и същ, който се появява от време на време” – сеща се един бивш кадър от Лукойл, който ни назначи среща на паркинга на бургаски супермаркет и държи на всяка цена да остане анонимен. И той казва това, което се шушука от много време в града: тези драконовски мерки за сигурност имат за цел да прикрият също така и далаверите на компанията: митнически и данъчни измами, фиктивен експорт, източване и други паралелни препродажби…
Коментар на Биволъ: От Wikileaks за Лукойл и Валентин Златев…
Темите за зависимостта от Лукойл и връзките между Борисов и Златев са внимателно следени през годините от американските посланици в София, става ясно от изтеклите в Wikileaks дипломатически доклади от посолството на САЩ в София до Държавния департамент. Биволъ припомня някои акценти от излезлите до този момент грами:
В доклад за българската мафия на посланик Пардю от 2005 г. се твърди, че чрез Валентин Златев Лукойл е свързана с организираната престъпност:
“Представител на ЛУКОЙЛ за България е ВАЛЕНТИН ЗЛАТЕВ. Руската петролна компания се счита за най-големия корпоративен данъкоплатец в България. Тя контролира и руския износ на нефт за България. Българските операции на Лукойл, чрез Златев, са заподозрени в тесни връзки с руското разузнаване и организирана престъпност.”
Друг секретен доклад на посланик Байърли от 2006 г. набляга на тясната връзка на премиера Бойко Борисов със Златев:
“14. (S/NF) Борисов поддържа тесни финансови и политически връзки с директора на „Лукойл България” Валентин Златев, изключително влиятелен политически брокер и политически кукловод. Лоялността му (и неговата уязвимост) към Златев, играят голяма роля в процеса на взимане на политически решения на Бойко Борисов. Кметът ангажира „Лукойл” в множество публично-частни партньорства, откакто е на власт: Лукойл се ангажира да дари асфалт за поправката на столичните улици, да се грижи за паметника на съветската армия и да финансира жилищно строителство за малоимотните. Като насрещен жест, Борисов съдейства за предоставяне на общинска земя за изграждане на нови бензиностанции на Лукойл. Въпреки че сделката изглежда “танто-за-танто”, публичните договорки на Борисов с „Лукойл” са само една страна на неговите много по-дълбоки и по-широки бизнес взаимоотношения със Златев, информация за които получихме по други канали.”
Посланик Макълдауни през 2008 г. също обръща внимание на тази връзка и я нарича “скрит коз” по отношение на Русия:
“6. Независимо от проевропейското му говорене, вътрешни източници твърдят, че Борисов е по-скоро “скрит коз” по отношение на Русия. Той е близък на директора на “Лукойл” в България Валентин Златев, за когото се твърди, че е спонсор на ГЕРБ с пари в брой. (Диверсифицирайки залозите, Златев е също и голям финансов покровител на БСП.)”.
Тихомир Безлов, специалист по незаконния трафик има повече от сериозни съмнения за съществуването на такива схеми. “Лукойл е най-вече една голяма международна компания, която иска трайно да се установи в региона. Тя няма никакъв интерес да осъществява такива дейности” – смята този експерт от Центъра за изучаване на демокрацията в София. Той обаче признава, че съществува “български опит” в сферата на контрабандата на горива, който датира от епохата на югоембаргото по време на Милошевич (1992-1996). “Създадоха се добре организирани канали, някои от които още работят” – казва той. Неофициално цитираните цифри са смразяващи: говори се за стотици милиони евро загубени за държавния бюджет, вкл. от ДДС, митнически сборове и акциз. Само няколко седмици след идването си на власт през юли 2009 г., правителството на Бойко Борисов (център-дясно), започна многобройни операции срещу някои от играчите в този сенчест бизнес. Управата на Лукойл в България беше сред първите, които поздравиха тези “безпрецедентни” акции, подчертавайки, че имат интерес повече от всички да се прекрати контрабандата на горива. След това те самите се оказаха на мушката: на 14 октомври 2009 инсталациите на Лукойл бяха обект на митническа проверка. “Това е първата проверка след установяването на руската фирма през 1999” – призна шефът на българските митници Ваньо Танов. Българските митничари отделиха доста време – повече от година и половина проверки за да се стигне до безпрецедентното решение, взето на 27 юли 2011 – отнемане, чисто и просто, на лиценза на компанията. “Лукойл все още не е инсталирала измервателните уреди, за да могат данъчните да контролират количествата гориво, напускащи складовете”, според доклада на митничарите. Генерал Танов трудно криеше радостта си: той току що беше спечелил един сет, но със сигурност не и мача срещу Лукойл. За две години проверки на дейността на руския гигант доста странни неща се случиха на този генерал от полицията от старата школа, известен със своенравността си, но също и с професионализма си. Той беше обект на разследване за корупция и телефонът му беше подслушван. Синът му също е бил следен. Всичко това изтече в пресата в началото на 2011 под името “Тановгейт”, една афера, която за малко щеше да му струва оставката. Според изтеклите разговори излиза, че шефът на митниците се оплаква редовно на неговия ресорен министър (на финансите), от “политически протекции”, от които се ползват някои контрабандни канали, по-точно в сферата на енергетиката. Оплаквания без резултат.
Оттогава българските медии забравиха за случая, но останаха да висят много въпроси относно благосклонността, с която се ползва Лукойл в България, както и за реалната му тежест в българската икономика (виж карето). В Бургас разказват десетки истории за преплитане на интереси между Лукойл и държавните институции. Високопоставени полицаи стават шефове в службите за сигурност на Лукойл и обратното; бивши служители на специалните служби стават служители на компанията; политици, журналисти и рекламни компании са на хранилка във фирмата… Пример е директорът по екологичните проблеми в Лукойл, преминал на работа в службата за наблюдение на качеството на въздуха в Бургас. “По една случайност, същият този човек трябва да обяви тревога ако замърсяването от рафинерията на Лукойл премине разрешените граници” – ядосва се Асен. На пристанището в Росенец, наречено от него “руското нефтено Гуантанамо” – журналистът не изпуска следата: “Кой ще ми гарантира, че утре с корабите на Лукойл през Бургас в Европа няма да влезат оръжия и хора на руската мафия?” – пита той?
Самият премиер Бойко Борисов не крие, че е “приятел от 25 години” с шефа на Лукойл – Валентин Златев. Но те са обвързани и с доста по-прозаични интереси: предприятието, което охранява инсталациите на Лукойл в България – Ипон – е основано през 90-те от сегашния премиер. За много българи тази близост излиза на бял свят през пролетта на 2011 г. след протестите на транспортните фирми срещу високите цени на горивата в България (литър дизел струва колкото в богатите страни от ЕС, при шест пъти по-ниска средна заплата). Професионалните шофьори обвиниха руската компания в злоупотреба с монопол на пазара. Техният лозунг – “Не зареждам в Лукойл” – се разпространи широко и сред автомобилистите. Но Бойко Борисов защити компанията и дори се скара на министъра на икономиката Трайчо Трайков, за това, че е критикувал Лукойл за непрозрачност на ценовата политика. “Валентин Златев е истинският премиер-министър в тази държава” – иронизира опозицията. “Едно е сигурно, този човек защитава руските интереси”, твърди Иво Инджев, автор на книга за българо-руските връзки, тази “вечна дружба” от комунистическо време, която според есеиста е най-вече средство за руснаците да подчинят васално малката България. И дори да я използват като “троянски кон”, за достъп до Европа, както беше казал през 2007 г. посланикът на Москва в ЕС – Владимир Чижов.
Но след като няколко месеца по-късно Бойко Борисов обясни, че законът важи за всички и Лукойл трябва да се подчини на изискванията на митниците, всички в България затаиха дъх. Какво се е случило между двамата? “Много измислици имаше относно нашето приятелство” – уточни българският премиер, подхранвайки още повече спекулациите за възможен развод с руската компания. Но едва няколко дни по-късно правосъдието даде отстрочка на Лукойл. Административният съд в София разреши временно на рафинерията да продължи дейността си, аргументирайки се със “значителни и необратими щети”, които могат да произтекат от нейното спиране. Ваньо Танов заплаши да обжалва, преди да се скрие в отпускарския август, а облекчението на членовете на преавотелството на Борисов беше осезаемо. През тези няколко дни всеки можеше да оцени степента на зависимост на българската икономика от доставките на Лукойл. БДЖ, градския транспорт в София, официалните коли на правителството имат изключителни договори за доставки с руската компания. Два дни след спирането на рафинерията правителството освободи 1800 тона керосин от държавния резерв, за да предотврати остър недостиг на гориво за летищата, който в средата на август можеше да доведе до катастрофа за туристическия сезон.
Александър Леви
Превод: Биволъ. Заглавието и коментарите в курсив са на редакцията.
На 27.07.11г. Иво Инджев публикува статията “Посегнаха на складовете на „течната дружба“. Като коментар аз написах следното:
“Ако има нещо,което би могло да характеризира управлението на ГЕРБ от началото на техният мандат,то това е заглавието „Много шум за нищо“. Или „Крачка напред,две назад“.Което си изберете.И Шекспир и Ленин се вписват безконфликтно в широкия и еклектично скроен управленски мироглед на Бате Бойковото правителство.Нагледахме се на зрелищни акции и се наслушахме на помпозни обещания и закани.Последвани от смешни обяснения и жалки оправдания.На Бойко все другите са му виновни.Дори и “матряла”,който го избра да ръководи държавата.
Бсичко това води до неприятното предчувствие,че и драмата с „Лукойл“ ще приключи като бурлеска.Дано да не съм прав,но хич не ми се вярва това правителство да скочи на бой с руските интереси,защитавайки българските и рискувайки собствените.Очакваното скоротечно развитие на нещата предполага бързо споразумение,отлагащо с месеци санкцията.Така с един куршум – два заека.Демонстрирана е твърдост в политиката и смела защита на националните интереси в предизборна обстановка и същевременно руснаците ще бъдат принудени рано или късно да започнат да се отчитат пред държавата.А това,че американеца Дянков изненада руснаците тайно,ще бъде бързо удавено в харизматични лафове на неговия премиер от сорта на „Аз не се поколебах да дръпна шалтера на „Нефтохим“,та някои ще ме обвиняват в нерешителна политика“! Хитрец си Бойко!!!”
Защо ли за пореден път ми става неприятно,когато се оказвам прав. . . . . .
Тази информация е СМАЗВАЩА!
ТЕ владеят положението, ТЕ са всемогъщи, ТЕ задушават държавата и живота ни,… ние, като някакви слепци в мрака, се опитваме да излезем на повърхвостта на живота – искаме да видим светлината и красотата му, и изобщо не знаем, че ТЕ са ни го откраднали…
Но едно е сигурно, Златев не го очакват “златни” дни…
Чудесен материал!! Но аз продължавам да не разбирам! На всички всичко е ясно. В.”МОНД” не открива топлата вода. Ясно е на всички европейски правителства! Ясно е и отвъд океана. И какво от това? Голямата говорилня продължава, керванът си върви – кучетата си лаят. Има ли нормален човек, който да каже, че България беше готова за ЕС през 2007? Ама тя стана, нали? Въпреки всичко! И очакваното чудо от този политически борд не се състоя. Някакви доклади без никакви последици. И с ШЕНГЕН ми се струва, че ще стане същото.
Boko i Tato si prilichat po selskata si hitrost i…. po goliamata si kragla glava.
A i po partiinata knijka.
това за пореден път затвърждава убеждението ми, че не си заслужава да се живее в тази т. нар. държава!
Бойко призна, че „Лукойл не може да инсталирала необходимите измервателните уреди, за да могат данъчните да контролират количествата гориво, напускащи складовете, до края на декември“. Но, въпреки това, те ще работят, защото на място, ще бъдат контролирани от митнически служители!!!? Как ви се струва това наивно обяснение, казано в Нова ТВ. Изглежда ни смята за големи наивници, след като многократно се е изказвал, че законите важат за всички, независимо, за колко големи компании се отнасят. Е, то всяка друга компания търгуващата с горива би предпочела това контролиране, отколкото поставянето на необходимите измервателните уреди. Но, всички други бяха принудени да ги поставят. Браво на Б.Б., при първия по-сериозен проблем, прояви своята безхарактерност, но не съм се и съмнявал в това.
Костадине, много примитивна логика, бе, приятелю!
Ами дай да не проверяваме заведенията по морето, защото те пак укриват доходи. Да не разрушаваме незаконни постройки, защото най-големите ги узаконяват. А защо ли полицията се пъне да гони когото и да било, след като няма осъдени. Защо изобщо се равдаме, когато краят е известен преди да сме заченати…
Азащо нищо няма да стане след тази статия?щото европейците си гледат своите енергийни доставки отРусия да не се нарушат ако заявят официално нещо по този въпрос!!Аако мислите,че им пука за нас,горчиво се лъжете!!Дебели егоистични европейски задници!!Как неможа Сталин да стигне до Ламанша,тогава да ви видя!!!
Първо да се извиня, че постът ми не е по темата (а тя дори няма нужда от коментар!!)… Вероятно сте се запознали със стенограмата от заседанието на МС, касаеща летището в Балчик… Публикувам линк, прочетете точка 32: http://www.blitz.bg/news/article/115069
Това, което прави впечатление, е как, неусетно, за няма и месец, нужните 30 милиона станаха 40… Как лично премиерът се е подготвил и разгръща карта(!) с готов проект (чие ли дело е, финансиран от кого ли е, и от кога е бил готов, нима за месец успяха?), а аргументите му са железни – “летище Балчик на 1 май трябва да работи”! (Иначе?) За справка – първите турнири на голф-курортите тази година започнаха на 6 май. Не бива да пропускаме и факта, че заради строгите правила на ЕС, държавата ще трябва да вземе заеми от банки (дали ще позная, ако кажа – от банка Пиреос), докато ЕС одобри проекта. Та, скъпи съграждани – балчиклии, да ви е честит първият Боинг 747, чакайте го на 1 май на летище Балчик, преустроено с държавни пари, назаем от частни банки. Ако се чудите дали някой ви е питал какво да се прави с летището – “Отговорът трябва да бъде – да”.
P.S. Почвайте отсега да шиете голяма лента, че голямо рязане ще падне. И се благодарете, че това правителство мисли за анти-монополни мерки, докато ония, предишните, дадоха и двете черноморски летища на един и същ концесионер. Приемам облози кой ще е концесионер на летище Балчик и как държавата смята да си върне вложените 40 (засега) милиона… може би с изгодна (някому) концесия за 40 години по милион…
Към mun4o:
Обиждаш героя на Вазов с този псевдоним – Мунчо е бил “селският идиот”, който си позволява да каже истината. Те си просто идиот, който дори и като селянин няма оправдание за невежеството и падението да се моли със задна дата на божество, като Сталин.
Към:Мun4o
В Kafene.net прочети анализа на Дойче веле “Трън в петата на българската пасивност”.Белким прогледаш…
Точно така Муньо,ако болшевиките бяха стигнали до Ламанша,сега щяхме да сме много-много напред,защото целия свят щеше да воюва срещу тези гадове и нямаше да ни държат половин век да тъпеем,а такива като теб да ги правят пияните болшевишки политкомисари. Грантирам,че си някой изклесняк на комунистически пияница.
С две думи-извода е,че България отдавна вкара цялата руска мафия в ЕС под всякаква форма.Мисията и на троянски кон е отдавна изпълнена.
От години чета,мисля и търся отговор на въпроса “защо се стигна до продажба на Нефтохим на руснаците”. Отговорът “Нямаше други кандидати” не ме задоволява. Предрешено ли е било, изнудвали ли са ни? Все пак това стана при управление, при което не би трябвало да се очаква, че ще стане…
Мунчо,никой няма да дойде да ни подреди къщата!!!Нито европейци, нито американци.Всеки,който е тръгнал да ни подрежда кащата от България или извън нея е получавал винаги страхотен отпор. Единствените ,които ни подредиха къщата по техен модел и подобие са руснаците.Те ни подреждаха и биеха така,че и до ден днешен цари масов страх от тях.Докато не преодолеем този страх и започнем да избираме подходящите управници,никой от Запад няма да се занимава с нас и да ни вйрши работата.А ние само да даваме оценки,няма как да стане!!!