Министърът на кОлтурата Вежди Рашидов обяви днес Ерусалим за център на само две религии и натърти върху това свое неграмотно твърдение с категоричност и убеденост, макар този град да е символична свещена столица на трите световни монотеистични религии: юдаизма, християнството и исляма ( по реда на възникването им), което не но последно място е сред усложненията в един от централните неразрешими казуси в световната политика в рамките на близкоизточния конфликт.
Ето точният цитат от изказването му по БНТ:
Вежди Рашидов: Ще ви дам и пример. Преди сами една седмица с премиера Борисов открихме нещо много уникално – „Ески джамия”, реставрирана за 2, 4 млн. лв. Уникална само по себе си джамия, единствената в света джамия, където стенописите са повлияни от Барока, от Европа са повлияни.
Водещ: Да.
Вежди Рашидов: Те не са типично ориенталски стенописи. Само по себе си…, той премиерът беше казал една хубава фраза, че това е българският Йерусалим. Не, то е нещо много повече от българския Йерусалим, защото е Йерусалим има две религии на едно място наслоени, докато тук има и тракийско светилище, и православна от Средновековието църква, и некропол с 18 гроба, отгоре и джамия – все храмове на духа.( Фокус)
Изкушавам се да припомня други подобни гафове, за които съм писал, защото те показват, че след кОлтурния Стефан Данаилов, който пише сбогом със „з”, явно е логично да си имаме Рашидов, който е също толкова „подходящ” за поста си. Ако ви се види дълго припомнянето, можете да го прескочите, но ако не, ето за какво става дума като кратка предистория на гафологията по върховете на държавицата ни:
Гафологична експертиза
Иво Инджев ⋅ октомври 27, 2008 ⋅
По „Нова телевизия” Бойко Борисов присъедини Кипър към НАТО . Предупреждавайки, че етническият мир е в опасност в България, той даде за пример разделения Кипър и каза, че там е така, въпреки, че страната е член на НАТО! Да, Гърция и Турция са в НАТО и въпреки това са скарани заради Кипър. Но Кипър никога не е членувал в НАТО. Водещият Георги Коритаров, който иначе не пропусна да изпита г-н Борисов за историята на кипърската криза, не реагира на гафа и също стана част от него.
Първата ми мисъл беше : „ Малее, сега Бойко Борисов ще го попилеят за този гаф”. После обаче се замислих за преходността на думите в българската публичност.
Царят обеща да ни оправи за 800 дни и това се видя много блага вест на запленения електорат, независимо от очевидната абсурдност на този „бизнес план”. После, с царска щедрост, пак той обяви, че Пенчо и Петко Славейкови били братя. Карай да върви! Дреболия, ако я сравним с друго разминаване с истината-с обещанието му пред камерите на държавната телевизия да няма материални претенции при завръщане в България, след което…знаете какво се случи.
От този виден потомък на „монархо-фашизма” ( както казват едни другари и другарки) обаче се учи най-видният потомък на родовообщинния комунизъм Сергей Станишев. На конгреса на НДСВ той заяви, че се учи от царя и че не се срамува да си го каже. Сигурно се е учил и на български език от него. Благодарение на което скова чудната фраза „ един ясен симбиоз”. Бъркайки мъжкото с женското в изказване от парламентарната трибуна Станишев опонираше на практика не толкова на очевидно немощната да го свали от власт опозиция, колкото на самия ЕС, констатирал в специален доклад неспособността ( или нежеланието) на властта в София да се справи с „ясния симбиоз” между престъпността и корупцията.
Но нашият премиер се изяви не само като политически гамен, наричайки несъгласните с него хора в държавата „цикраджии”, но и като „графолог”-с един поглед определи сходства и разминавания в почерци на участници в подписката срещу неговото управление. С което, комай, оглави класацията по „гафология”.
Бащата на тройния коалиционен странен „симбиоз” между цар, червен другар и самодържец ( Доган се държи като самодържец в ДПС, казва вече за него историкът Антонина Желязкова) Георги Първанов не си играе на дребно. Той е по голямата политика и съответните гафове. Мери ръст с най-големите. Изправи се до президента на САЩ Джордж Буш и го обяви за свой приятел, еднакво добър френд, както и товаришч Владимир. Така, с лъчезарна усмивка, за миг пренареди договорните приоритети на България, поставяйки я в координатни система, която не е упълномощен да прекроява еднолично. Да не говорим, че появяването на Владимир ( Путин) в тази пиеса няма как да бъде част от сценария на , все пак, двустранните българско-американски преговори, освен ако не е резултат от специална договорка ( каквато, поради видимата липса на американска подкрепа за гафа на Първанов, очевидно не е имало).
Радостен, че е услужил на Владимир в торпилирането на западната стратегия, Георги Първанов изтупа набързо овчарската си торбичка с метафори и от нея изпадна нещо като хазартно-спортен термин. По принцип Първанов борави предимно със спортна тематика, но в случая „вкара” и интелектуален елемент, наричайки подписването на три енергийни проекта с Русия „голям шлем” за България. Нерде бридж, нерде тенис! Карай да върви!
Вървя, вървя, обаче нещо взе да спира. Ентусиазмът му от „големия шлем”, имам предвид. В „един ясен симбиоз” със сриването на цената на петрола, което обърква сметките на Москва да си „напазарува на едро България ( както се изрази през януари руската преса), Първанов взе да дава заден ход и да скромничи за своите заслуги за „големия шлем”. Поръча си интервю в един от официозите за да намекне, че се преувеличавала ролята му, той само подпомогнал, с каквото могъл. Няколко дни по-късно награди с орден „Стара планина” собственика на вестника.
Междувременно, с риск да прозвучи като злорадство заради световното финансово нещастие, добре запознат с процесите в България презокеански експерт ми каза тези дни, че вече се наблюдава ясно, как руската пералня за пари в България намалява оборотите. Нашите началници, които толкова наперено предричаха, че кризата ще ни подмине, съответно вече започнаха да се въртят неспокойно в креслата си като обрани магазинери. Ами ако гръмне отново нещо подобно на Виденовата зима?! В сравнение с всичко друго, това би бил вече такъв гаф, че дори и заспалото гражданство може да се размърда отново.
Дано, все пак, възкресяването на кошмарния спомен не е единствената причина, която може да прекъсне гражданската летаргия.”
Още по-интересно е, че Рашидов сътвори гафа в рамките на пространна и несвързана в речево отношения защитна пледоария за социализма под формата на задъхан възторг от изкуството на онзи период. Рашидов буквално обяви тази страница от миналото за закрита. Той, Рашидов, както излиза, е сторил тази добрина и го заяви недвусмислено от екрана на БНТ по повод днешното откриване на Музея на социалистическото изкуство. Правилно било да се казва социалистическо, а не тоталитарно, защото тоталитарно било много широко понятие, поясни той и даде тесноумен пример с Ахмед Доган, който също бил тоталитарен лидер, щото живял при тоталитаризма(?), но не сме го били наричали тоталитарен. Така че вече си имаме и определена дата като край на разговора за миналото: това е днешният 20 септември. Да ви напомня това на обявената от трибуната на учредителния конгрес на ГЕРБ забрана на Борисов някой друг да говори за президента Първанов, освен него?
В желанието си да се похвали с големи постижения, министърът ревизира набързо терминологията на самия преход, който от самото начало борави с понятието „тоталитаризъм”. То беше наложено преди 20 години както мъгляво обобщение именно в угода на остатъчния комунизъм, за да не го обиди. Сега Рашидов реабилитира самия социализъм, намеквайки, че е някак обидно да го слагаме в рамките на тоталитаризма. Извърши подмяна на терминологията в духа на пропагандния номер на Сталин, който налага маршируващия успешно и днес термин „фашизъм”( съществувал само в Италия), бягайки от истинското му название „националсоциализъм” по отношение на Германия заради очевидните аналогии със собствената му идеология и практика.
Всъщност, както се вижда, Рашидов понижи Ерусалим в ранг като средище само на „две религии” в желанието си да хиперболизира казаното от Бойко Борисов преди три дни в Стара Загора по адрес на реставрираната Ески джамия, че била българския Ерусалим. Не, Ески джамия е повече, смело цитира сега Рашидов, пояснявайки, че там ставало дума само за две религии, пък тук се преплитали повече. „Оспорва позитивно” мнението на началството чрез надграждане на гениалната му мисъл! Достойно е като във вица за секретарката от едно време : „ другарю директор, проникнахте ли вече в мен- аууу, колко Ви е голяям!”.
На всичко отгоре в студиото на БНТ по същата тема беше мобилизиран и омразният на левите вицепремиер Дянков, който се скъса солидарно да превъзнася в превъзходна степен новия музей, какъвто по думите му нямало нийде на света ( не е прав- в Северна Корея има действащ, много по-голям- разпрострял се е на територията на цялата държава). Седейки срещу кОлтурния ни Рашидов, който на една пресконфренция най-сериозно обвърза значимостта на книгите с тяхната дебелина, Дянков демонстрира подобен подход, само че измери значимостта на музея в левове. Струвал толкова и толкова, пък само за няколко години щял да се изплати. Единият мери книгите в сантиметри, другият маже до него историята с „тури му пепел”, слагайки на кантара входните билетчета към печалния ни изход от уж загърбения комунизъм. Явно преходът и приходът му се преплитат по някакъв особено странен бирнически начин в главата.
Нито от названието „Музей на социалистическото изкуство”, нито от устата на министрите се долавя помен от негативен спомен за въпросната история. В НРБ всичко положително беше социалистическо – и героите на труда, и съдът, и обектите, откривани от социалистическите ръководите, и съзнанието на трудещите си, и изкуството, разбира се. Самият лагер, в който живяхме без право на избор и помилване за родените зад телените мрежи, беше социалистически.
Изкуството на социализма вече е реабилитирано. Да се готвят останалите сфери на нашия постдемократичен живот под мъдрото ръководство на др. Тодор Борисов, вожд и учител на такива, като Вежди Рашидов и нихната партия, верен страж на социализъма!
Аз пък мислех, че в Ерусалим има три религии, но явно съм грешил. Но ако съчетаем моите грешки с логиката на министъра на културата ни, ще се окаже, че в Ерусалим се преплитат много повече от три религии, защото по моите скромни познания, много неща от Библията са взаимствани от други народи и култури населявали този район на света. Абе, родната ни българска култура 100% отговаря на родния ни български министър, който, както повечето поданици на Бойко Борисов помним, сам се провъзгласи и за мултак тупайки се по космати гърди.
за автор на фразата: “По-добре МУЛТАК,отколкото голтак” нищо чудно изказването в Ст.З. и пред новия ни музей(още една лентичка прерязана). нали това е била целта на лабораторното сьздаване на ГЕРБ – да заличи спомените от последните 20 год.чрез “ново летобороене”, цинично да перифразира “битият-бит и т.н.” в модерното “прехода свьрши и т.н.” и да докара на бял кон БСП&ДПС след някоя и друга година когато ще са поизбледнели спомените за Мадридския мошеник и Тройката чрез некадьрно,отвратително нагло и бездарно политиканстване.
Никога не е било важно министри или министър председателите да са интелигентни,важното е да наблягат върху съкровената емоция и носталгия по ”онези хубавите времена” И всичкото това внушение в будно състояние върху народа упражнявано от идиоти върви някак паралелно,масирано и упорито и дълбоко предварително замислено.Изключителен подбор на съвременни кадри -верни на сублимната емоция по онези времена-особено и след като мвр височайшия чиновник флоров си призна ,че скърби по правовия ред на тоталитарната държава,а юли месец чествахме годишнината на покровителката на изкуството при тоталитаризма-л.живкова .Въобще сравним само с фашистките времена в нач. на мин. век емоционален и духовен кич,политич.театър и интелектуална примитивност.Изключителна статия-мога да я прочета десетки пъти.
В тая културна до припадък социалистическа идилия, дали няма да се намери място на ПСА. Да е в компанията другарчетата си по бездарен соцреализъм…
Браво! Брилянтен коментар, както винаги!!! Поклон!
Така си мислех че ще стане, след изказванията на Вежди по темата за Оня паметник.Вместо музей на тоталитарното изкуство, музей на социалистическото изкуство, вместо история и поуки, реанимация и възторг.За съжаление филма вместо шведски отново се указа съветски.
На мястото на Дянков бих изоставил музейната тематика и бих се замислил за наближаващите падежи по сделката за дълга, сключена от Велчев и сие. Освен ако шефът му и настоящ приммин на републиката не е планирал “бомба” според терминологията на кръчмарските лоши платци.
Току-виж най-големият институционален грабеж в историята на България вземе, че опропасти – ей така, най-ненадейно – цялото второ десетилетие на века.
Разбира се, последното важи за икономическото развитие на страната, а не за държателите на дълга ни.
Цялата тази тафталогия на недоразумението, наречено министър на културата, който министър е по-скоро специалист по чупене на носове на длъжностни лица, цели само едно – след около десетилетие идните поколения изобщо да не знаят, че и България е преминала праз мрачните години на тоталитаризма. Господин недоразумение Рашидов, титулуващ се днес министър на културата – в Германия се говори за тоталитарно изкуство, създадено по времето на националсоциалистическото управление, изкуство, обслужвало това управление и персонално Хитлер – филмите на Лени Рифенщал, бюстовете и картините, изобразяващи Хитлер и пр. Тези символи на изкуството от този период в Германия не се наричат и не са събрани в “Музеи на националсоциалистическото изкуство”, а се наричат произведения на тоталитарното изкуство. Както книгите, картините, филмите и скулпторите, изобразяващи Сталин. Защо се правите, че не схващате разликата и приликата? Бедна, бедна ми Българийо, бедни, бедни ми български народе, докога ще търпиш подобни нищи духом хора като въпросното недоразумение, наречено днес министър на културата. “Не ме е страх от министъра на културата, страх ме е от културата на министъра” – Радой Ралин. Към това добавям – не ме е страх и съм разгневен, не смятам повече да търпя!
Точен анализ, господин Инджев, и съвсем адекватни коментари!
Трагедията е пълна! Какво общо има музей на социализма-тоталитаризма с музей на социалистическото-тоталитарното изкуство. Къде видя края на прехода този човек? Статуи на Ленин вместо кръстовете на избитите от комунистически атентати! Статуи на Димитров вместо паметници на убитите политически противници или просто интелигентни хора, неприемащи режима! Картини на червеноармейци вместо овековечаване на победите на българските воини. Огромни платна с партизани-терористи вместо изобразяване на трагедията в политическите лагери! Червени звезди и петолъчки, възхваляващи паразитния строй вместо съветските директиви за унищожаване на опозицията!
С кое точно приключи прехода?
И след като бат`Бойко така харесва германския канцлер, защо не попита как в Германия учат поколенията на история! Защо не прочете за “братската” подкрепа на СССР в ГДР и за действията на съветските сили в концентрационните лагери, онаследени и преименувани от “национал”социалистически в чисто социалистически. Тогава бих отделил още няколко минути да слушам телевизионни глупости… И тогава самите управляващи нямаше да задават тъпи въпроси за положението с демографския срив и икономическата разруха на България. Може би сами щяха да си отговорят или пък въобще нямаше да се стигне до там! Ама нали бат`Бойко държи да се сравнява с бай Тошо!
Какво ти изкуство. В България не можеше да се напише лозунг, не можеше да се направи паметник, без разрешението и финансирането дирижирано от отдела Агитация и Пропаганда на единствената партия. Многознаещите другари от приемните комисии пускаха само избрани творби на агитпропчици. Някои от тях спореха дали “циците” на жените са типично комунистически или упадъчни. Оперетата “Цигански Барон” бе позволена да се играе само ако артистите маршируваха на сцената развявайки Червено знаме, за да я направят в тон с соцреализъма. Или за стотиците съветски войници и партизани с шмайзерите да плашат орталъка. Примери от миналото на тъй нареченото “изкуство” колкото щеш.
Да го гледат мечтателите за нарисуваната завеса на миналото, зад която калта на България се надпреварваше да граби и да произвежда мършавите хора за крепостници на партийните главатари.
Висшето образование създава висшисти,средното-среднисти, а началното- НАЧАЛНИЦИ!
И защо от музей на тоталитаризма го прекръстиха някак много бързо на музей на социализма – ами за да подсилят именно тази соцносталгия , която е обхванала много българи , страдащи по почивките , евтиния салам и т.н. Социзкуство не е имало – имало е изкуство на отделни автори – в архитектурата , музиката, киното, литературата , които са творили въпреки соца. Това , което е събрано в т.н. музей, е манифактура на обслужващия властта персонал .
Здравейте,
искам само да споделя, че вече съществува подобен музей, макар и виртуален.
http://socmus.com/
Не зная защо, но имам усещането,
че в новооткрития едва ли ще можем да видим подобни примери като тези в socmus.com
“Изстрелът”, както винаги е В ДЕСЕТКАТА:)
Приятен ден!
Министърът на културата и културата на министъра 🙂
Ето запис от един Негов рожден ден:
никога не е късно да станеш за резил
http://strannica.blog.bg/politika/2011/09/20/nikoga-ne-e-kysno-da-stanesh-za-rezil-otnovo-go-dokazaha-vsi.823184
В началото на мандата си ,когато се захвана с театралната реформа ,министърът назидаваше съсловието с приказки за стругаря ,който работел не знам как си и сравняваше качеството на театралния продукт със сиренето ,което ,ако не ни харесва ,няма да купим…Такива идиотщини съм чувал преди 40 години от милиционери и партийни секретари!Явно е последователен в простащината си ,щом обявява пропагандата за изкуство.
http://www.mediapool.bg/от-вас-парите-от-нас-музеите-news184152.html
По социалистическо време имаше един надпис в сарачниците(занаят произвеждащ кожени изделия): “Правим ботуши с кожа на клиента”
Веждито, Тиквата (да ме прости растението за сравнението) и ЦвьЦвь са еманацията на този толкова актуален израз
Министър Вежди – министърът на МУЛТИкултуризъма на „съвременна” МУЛТИкултуризирана на „България”. Даааа, много точно е подбрана кандидатурата за същността на високия пост министър на МУЛТИкултуризъма , просто едва ли има по-подходящ за този пост.
Някъде по на запад се строи МУЛТИкултурАЛизъм , който някои десни екстремисти и терористи като норвежеца Брейвик се опитват да взривят , а пък при нас всичко е наопаки – ние си имаме наш роден наследен от соц-комунизма МУЛТИкултуризъм , който се опитва нас като култура , като индивиди и обикновени хора да ни унищожи и взриви. Затова не бива да ни учудват последните „творения” и „проекти” осъществени от последния(да се надяваме) министър на МУЛТИкултуризма на България . Не може очакваме на мястото на такива „попадения” , като царските кандидат-министри на КУЛТУРИЗМА , а след това и Ламбо да се появи нещо по-стойностно, като министър на мултиКУЛТУРИЗЪМА.
Г-н Инджев , извинете за неволната правописна грешка по-горе , трябва да се чете мултикултуризЪм.