Ако в България има воля за съпротива срещу метастазите на комунизма , сега е критичният момент това да проличи. Води се предизборна война, в която разпространителите на тези разсейки не жалят средства чрез средствата за масово влияние да облъчват избирателите със скъпи телевизионни клипове и най-модерни ефекти пред Монумента на окупационната червена армия ( МОЧА). С какво да бъдат контрирани? Ето с това, което да бъде излъчено по БНТ незабавно!(ivo.bg):
Атанас Киряков, кинодокументалист, автор на филма “Горяни”: Подмяната на прехода е най-голямото зло за България
Атанас Киряков, кинодокументалист, автор на филма “Горяни”
Атанас Киряков е кинодокументалист с повече от сто филма. Сред тях са филмите за лагерите в Белене и Ловеч, България през погледа на големия български писател Стефан Груев, за художника Иван Кирков, няколко творби за екологични проблеми още от 1977 г., които бяха наградени, но затворени под ключ години наред. Миналата седмица се състоя премиерата на най-новия му филм “Горяни”. На 19 октомври от 18.30 ч. той ще бъде прожектиран отново в Дома на киното.
Вашето отношение към открития наскоро музей на социалистическото изкуство предизвика противоположни коментари?
– Този надпис с името на музея може да бъде измислен или от някой перверзен мозък, или от пълен глупак, или от тайните служби на Държавна сигурност. Това е опит да ни се покаже отново колко щастливо е било тъй нареченото социалистическо минало.
Не може да наредиш в градината бюстовете на “велики” водачи, създадени насила или по желание – няма значение, с които беше осеяна страната, сред тях 20-тонни фигури на Георги Димитров и Ленин, и там да сложиш и творби на големи български автори, които въпреки диктатурата през това време, наречено социализъм от създателите на този музей, са творили изкуство.
Преди време имах интервю в една телевизия и там беше и архитект Георги Стоилов, който каза, че въобще е лошо да се махат паметници и че той много пътувал по света, но журналистът не го попита: а вие като бяхте кмет и председател на Съюза на архитектите, защо позволихте да се махнат мемориалните стени на Осми полк от войните за национално обединение в района на НДК? И къде са те сега?
А плачете, че големи групи хора искат да демонтират паметници на диктатори, които се издигат във всеки български град… Като е пътувал много бившият кмет, може ли да каже дали е видял в някоя държава най-значимият, най-високият паметник да е на чужда армия и с шмайзер във въздуха… Или да е имало мавзолей с мумия… За тези неща журналистите не питат..
Вие какво предлагате?
– Вместо тези скудоумия да намерят едно широко поле, да го оградят с телена мрежа и да ги наредят там – който иска да отиде на екскурзия, да си плати вход и да си гледа. Но да нарекат музей в София на социалистическото изкуство, да ни убеждават, че сме живели в социалистическо общество, а не в диктатура, е гавра. Непрекъснато правят подмяна, и то по изключително дебелашки начин.
По време на снимките на моя филм за горяните бях поканен в Брюксел от един евродепутат от ГЕРБ – Андрей Ковачев, той беше направил среща на много високо равнище с двайсетина участници в съпротивата след 9-и септември, които да разкажат за съществуването й. Което беше много достойно. Той от своя бюджет издейства да бъдат създадени и изпратени 1000 диска с моя филм в различни университети в САЩ, в Европа, в български училища.
За да се разбере една истина, която дълго време беше скривана – че и тук е имало съпротива срещу комунизма.И в същото време другата ръка в същото правителство – предполагам, министърът на културата, иска да ни увери, че сме живели при социализъм. И продават фланелки с Маркс, Енгелс, Ленин, Димитров. Разбрах, че в Европа вече коментират тази абсурдна история с нашия музей.
Видях с изненада произведения в този музей на Вера Недкова, която се появява като име от школата на модерните художници от 30-те години на миналия век?
– И Вера Недкова, и Златю Бояджиев, и Иван Фунев, които са имена в българската живопис и скулптура. На Фунев са сложили произведение от 30-те години… Фунев социалист… Тоест чудесното изкуство е социалистическото. Няма да спра да повтарям пред всекиго и ще бъда ужасно разочарован от цялата българска интелигенция, ако тя не подеме този въпрос и това нещо не се промени.
Трябва да ги накараме да зачеркнат този надпис. Иначе трябва да се примирим с поредната фалшификация.Но дори Фунев да е бил социалист, как е правена селекцията: дали според времето, в което са създавани (да го наречем социализма), или според стила, или според сюжета, или според идеологическата ориентация на художника?
Как да си обясним, че Фунев стои в този музей със свое произведение от 30-те години? – Не ме питайте. Може ли въобще да съществува понятие социалистическо изкуство? Има ли робовладелско, феодално, капиталистическо изкуство? Такова смесване е подмяна във всякакъв смисъл – и естетически, и морален.
Да, имало е творци, които са смогнали да правят в ателието си само онова, което те искат. И са го криели. Но това не означава че са творили социалистическо изкуство. Искат да ни накарат да мислим, че сме живели в свободна социалистическа държава, а истината е, че нашият социализъм беше диктатура на пролетариата.
Повтарям, този музей е част от голямата подмяна. И това не остава незабелязано в Европа. Получих съвсем скоро европейска подкрепа от програма “Медия” за реализация на филм на тема голямата манипулация и фалшификация на прехода в България.
Къде откривате причините за голямата подмяна?
– Аз не съм анализатор, а документалист, който вижда какво се случва. Жестоката деформация на манталитета на българите от 45-годишната диктатура не им позволи да участват свободно в промяната.
Още повече че тайните служби продължаваха да действат и още действат с техните метастази и превърнаха България в държава на Дикенсов капитализъм, начело на която стоят децата на бившите диктатори и хора от службите. Както казва един от героите на филма ми, те не са онези убийци, те сега са мазни… Днес всичко е в техни ръце. И българският народ отново е тяхна жертва.
И цялата тази фалшификация на прехода беше извършена със съдействието на тези служби, чрез конкретните досиета, които се вадеха в определен момент, когато е нужно на някого… И сега, след като толкова много искахме отваряне на досиетата и след като последното правителство уж го направи, на всички е ясно, че те са били сериозно прочистени.
Какво е вашето лично откритие за горяните, как са намерили кураж онези хора да излязат на въоръжена съпротива?
– Когато им вземат земята, собствеността, вярата, душата на хората, те реагират… Едни ги пращат в лагери, други ги съдят, трети, които усещат какво ги чака, избягват в гората и оттам се съпротивляват. Движението започва още след 9 септември 1944, но се масовизира след обесването на Никола Петков през 1947 и удържа докъм 1953-1954 г.
Това е било истинска съпротива срещу болшевизацията на България. Надявали са се на помощ отвън – от Запада. Но когато Хрушчов обявява съвместното мирно съществуване между Изтока и Запада, цялата надежда на тези хора изчезва. И по-нататък българската съпротива приема само езоповски характер.
Този филм е много важен, защото темата горяни е била много дълго пазена в тайна и е редно от досиетата на службите и от свидетелите българският зрител да разбере истината за това движение. Надявам се, че БНТ като обществена телевизия ще го излъчи. ( Дневник)
Този филм ще има прожекция на 19 октомври, сряда от 18 ч. в Дома на киното. Идвайте да напълним залата! Филмът завършва с виртуално падане на МОЧА – нашата Берлинска стена!
Четейки досиета, събирани от бившата ДС-КГБ заради специален повод, който се надявам да има успешен край и да види бял свят, между другото се натъквам на безкрай интересни документирани факти, доказващи, че и в по-късни години, през 60-те и 70-те, също все още е имало съпротива – спонтанна или организирана, индивидуална или групова – сред хората срещу червените подтисници – наши или съветски /като работници да откажат да изработят по нощите клишета за “Работническо дело” на закъснели снимки от посещението на ТЖ в СССР, печатари да отпечатат знаменца, на които петолъчката от герба да излиза извън флагчето, хамали от Панаир на книгата да не се появят с часове да разтоварват съветския камион и др. /, но се е следило зорко и преследването е било до смърт, докато днес не просто е угаснала и последната искра за съпротива, а тя е срещу всичко разумно, паметно, цивилизовано, като да повредиш веднага паметни плочи – пред лагера “Белене” или такива, поставени в София за напомняне на ужасите от Берлинската стена.
Браво!-Почит и уважение към Атанас Киряков-изключително точно е дефинирал проблема!Вежди нарочно е подбрал няколко работи на няколкото брилятни бълг.художници за,да направи една обстойно измъдрена,както преди си знаеха – ” идеологическа диверсия и хипноза” срещу паметта и демократичното развитие на БГ и за далеч във бъдещето .Би трябвало да се сложат най-характерните работи носещи култа към личността и налагания партиен елемент и в пластичния израз на изобраз. изкуство-което беше недупостимото.Една партия да нарага съветските канони в из-во,медицина и т.н.Това го имаше .И много художници бяха извергнати,не защото са били идеологически противници,напротив,а просто защото пластичния им изказ и виждане не е бил според налагания жизнеутвърждаващ партиен канон изискващ предимно изобразяване на работници с каски,войници,гимнастички и спортисти и т.н.-задължителни композиционни схеми от съветското из-во,които бяха натрапвани за ПРОФЕСИОНАЛЕН КРИТЕРИЙ!!-знаехме си как вървяха правилата за изграждане на социалистич.композиции-точно по правилата на съветската школа.Точно тогава наложиха профанския реализъм,като академизъм и от това също страдаха не само модерните за времето си художници,но и рисуващите академично и силно и така се отърваваха от най-кадърните си конкуренти.Много посредствени соц.реалисти-художници се намърдваха за академици и въобще направиха един тотален хаос и подмяна на критериите -що е изкуство,а това не беше никак редно ,като гледаме ,че и в наука и в политика все още няма критерии кое какво е и съзнателно се фалшифицират с милиционерска шарлатания и внушения критериите и ни обясняват като на малоумни КОЕ КАКВО Е . Работите в музея категорично трябваше да бъдат подбрани точно по този отвратителен и наложен със сила ПАРТИЕН ШАБЛОН,НАЛАГАН КАТО ПРОФЕСИОНАЛЕН И АКАДЕМИЧЕН-КУЛТА и КИЧА,профанския реализъм.Простотията винаги е произвеждала кич и тоталитаризъм.Кича е неразделна част и от нацизма,въпреки че и тогава е имало ценни автори.Те-комунистите и децата им искат да бъдат свързвани с някаква интелектуална аристократичност назад във времето,а имаше само лудост,шарлатания и страх от ненормалното творчество на партийните секретари в училищата и съюзите по изкуствата и опитите им да интелектуализират нищото,които не спират и до сега.Тях просто ги е страх да вмъкнат думата тоталитаризъм към името на музея,защото тоталитаризъм може да бъде свързван и с фашизма ,а те явно на там ни водят и мисълта им е сакън да не свържем тоталитаризма от миналото с този ,който вече почти са ни подготвили.Тоталитарното изкуство или соц.реализма не влиза официална като класификация за ИЗКУСТВО според международните експерти по история на изкуството!!-Т. е . трябва ДА НЯМА ДУМАТА ИЗКУСТВО В ИМЕТО НА ЕКСПОЗИЦИЯТА И ДА НЯМА ВЪТРЕ ЧИСТОТО И НЕ ТИПИЧНО ПОРЪЧКОВО ИЗКУСТВО!! да се подбират в него работи характерни и ясни като такива-ЗА анти-изкуство-по международните изкуствоведски . критерии,а не обратното и до изтощение да оборваме милиционерско-алкохолните им налудности!!В Русия в момента сред художниците върви реабилитация на социалистическия реализъм,като някакво невменяемо тържество върху т.н. вече ”крах на западния модернизъм и поп-арт”.Това са някакви шарлатании идващи от артистичните кръгове в моментa в путинска Русия и както във всичко и тука тенденцията е такава.Още от тоталитарни времена приравняваха кичозно-профанския реализъм за академизъм и класика и до сега няма академични критерии-нито каквито и да е ,в каквато и да е област в БГ и целта е да няма,за да ни пробутват още шарлатании,внушения направо граничещи с провинциални душевни отклонения на поколения милиционери.Музей на Тоталитарния Кич-това трябва да е именно и според него критериите на работите вътре-иначе-само изтощителен милиционерско-мулташка психо-софистика докато умре и последния,който помни нещо от тогава,за да не може лесно да го свързва настоящето на бъдещите поколения с близкото им минало.
Браво Иво!
” да нарекат музей в София на социалистическото изкуство, да ни убеждават, че сме живели в социалистическо общество, а не в диктатура, е гавра. Непрекъснато правят подмяна, и то по изключително дебелашки начин.”
Чрез много пари за реклама в “медиите”, много манипулаци (т.нар. социологически проучвания) и, убеден съм, изборни нарушения България попадна в ръцете на МУТРА, ченгета, МУЛТАЦИ – най-общо, в ръцете на бандити.
“Царят” насади в светлината на прожекторите МУТРАТА и внимателно подпомогна неговото “развитие”. Сега вече е очевидно, колко дълечен изстрел е назначаването на МУТРА за, о, Боже колко перверзно, професионален началник на МВР.
И в момента мутро-ченгесарите планово и целенасочено разграждат маъничките достижения в променянето, наормализирането или, най-общо,в демократизирането на България.
При цялата си противност тройната клептомания не посмя да стигне по-дълеч от традиционното за националните-социалисти на България (БСП/Д(П)С) крадене.
МУТРАТА обаче не се страхува да ги надмине – той РАЗВРАЩАВА и руши България.
И сега, когато доста хора вече разбраха, колко е вреден, той – МУТРАТА се готви да ‘печели” избори с всички неразрешени средства – заличаване на избиратели, възпрепятстване на изборите в чужбина, репресия на малцинставата, манипулации чрез платени “социологически проучвания” и, забележете, назначаване на МВР министъра за шеф на “предизборния щаб” мутрите – поредната ГАВРА с принципите на демокрацията.
Всеки, който милее за България трабва да постъпва като А. Киряков. Мълчанието пред мутрите не е решение.
http://www.dnevnik.bg/intervju/2011/10/10/1173675_atanas_kiriakov_kinodokumentalist_avtor_na_filma/
Какво да коментирам? Дано истините изречени от г-н Киряков разбудят задрямалата съвест на българската интелигенция!
Повече от сигурно е, че БНТ няма да излъчи филма на А. Киряков!
А той, без съмнение, трябва да бъде популяризиран. Защото надежда има само докато е жива паметта ни! Защото тези, които идват след нас трябва да узнаят истината!
Да разчитаме на българските медии е повече от наивно! Според мен единствената възможност е ИНТЕРНЕТ, респ. масово разпространение чрез DVD, CD и флашки.
“Децата на Тато”-Анализи-kafene.net
Има достойни мъже в България – имало е и ще има…
Къде сме обаче бурните им последователи…
Даниела Горчева
http://liternet.bg/publish19/d_gorcheva/gorianite.htm
http://www.reduta.bg/?p=1492
Бих желал да прочетете написаното от Любослава Русева в “Редута”, коментарите там (включително на Иво Никодимов) и да коментирате по това. Много трудно е днес да се разбере кой, кой е у нас!
Поздрави Г-н Инджев, написаното от вас е не само в дестката но и точно навреме!
Качете филма, не само това: www.http://www.youtube.com/watch?v=-1RwPHTfW6k
Алкохольт,социализмьт и русофисилисьт не прощават никому. При Веждито и трите са налице,при Тиквата (да ме прости растението за сравнението): 2от3: СоциализьмЬт и Русофисилиса
‘Музей на соцпропагандата’ трябва да му е името.
Здравейте!Мисля, че Филмът трябва да се разпространи в цялата страна, не само в София. Бих искала и в Пловдив да има прожекция.
Възможно най-много хора трябва да видят, а дано и да разберат, че някои просто не приемат истината.
Поздрави, Г-н Инджев! Чета всичко написано от Вас, с голямо удоволствие!
Скулптури от преди този период – в музея на социалистическото изкуство,
а от социализма – пред музея на съвременното изкуство. Дали е само неграмотност?
Не е ли време да поемем щафетата от горяните и да наточим мотиката?
I pametnicite na Kadafi, Mubarak, Tuniskia tiran i Siriiskiat satrap shte budat demontirani po-burzo ot narodite na tezi strani otkolkoto tozi pozoren pametnik v centura na Sofia. BG stadoto si umre da obicha i zashtitava svoite tirabi. Bulgarina ne shte svoboda, dai mu robstvo i homot na shiata ta da ima da se zhalva – liubimia mu nacionalen sport. Pfu…
Наистина този филм трябва да се разпространи и прожектира навсякъде. Ако България наистина е скъсала с комунизма, управниците й трябва да покажат наистина отношението си към онова изминало време и ясно да заявят становището си…
Браво на авторите които отварят скрити страници от миналото. Но още много липсва. След девети 1944 г. по заповед на Сталин, в България бе разрушена държавната, обществена, културна и морална структура като буржоазна и противна на тъй наречения “сталински комунизъм”. Европейският комунизъм бе друг. След Освобождението на България от Турция, бе установена европейска държавна структура близка до тази на Белгия. България се промени и приближи до Европа. Но този процес бе жестоко смачкан след 1944 г. с наложеното като “освобождение” руско крепостничество от нов вид, унищожаващо частната собственост на селяните. В домовете на гражданите се настаняваха всякакви хора претендиращи за място в тяхното жилище. Хората се изселваха и къщите им бяха раздавани от комунистическите главатари на свои хора. Въведоха се вътрешни паспорти за следене на всяко свободно движение. Връзки с чужбина бяха строго забранени за обикновените граждани. Партийният главатар (както помешчика и по-вече от най-върлият капиталист) получи правото да разполага с всичко, даже с живота на хората. Изкуството бе смачкано в всичките му форми и бе превърнато в преден отдел на Агитация и Пропаганда. Така наречените съюзи съвсем не бяха свободни. Нито за членство нито за творчество. Творците бяха ръководени и следени под строй и с железни рамки им определяха да работят за красивата завеса, зад която никому не бе позволено да каже нещо. Всичко ново извън рамките на каноните, даже като нов език на изразяване, за по голям ефект, бе жестоко потискано. С този филм се прави една дупка която показва, че много българи си дадоха кръвта и живота за да се съпротивляват на тази изостанала азиатска система, чужда за Европа и за България. Но това е съвсем малко за огромният мащаб на фалшифицирането на миналото.
Защо се заблуждавате.Всички сте били свидетели как се филтрираше развитието и издигането на “интелигенцията” след 09.09.44г. Или биваше “приобщаван” към “социалистическия реализъм”- хвалби за БКП и Първия партиен и държавен ръководител/забележете първо “партиен”,а после държавен – за тях Партията е била винаги над Държавата.Тези ,които не споделяха ръководната роля или бяха просто аполитични и не се интересуваха кой управлява Държавата,като Казаков,биваха мачкани и натикани в ъгъла.Обществото знаеше само тези ,които му предлагаха – Русев, Божилов,Левчев,Гарелов,Кеворкян и т.н.Тези хора итакива от кохортата им се предлагат и днес на обществото,както и не се допускат до публична изява другомислещи от така нар.”интелигенция”.Впрочем,отделянето на художествената интелигенция като отделна каста от останалата интелигетция като Инженери,лекари икономисти,агрономи и др. стана след 1944г. и беше необходимо на БКП за да управлява по-лесно умните и мислещи хора в България.А “художествената интелигетция” беше по-малобройна и по-лисно можеше да се купи и прочисти.
Към Климент Николов:
Единственото , с което не съм съгласен с написаното от Вас, е че се заблуждаваме.
Поне за себе си мога да кажа, че никак не се заблуждавам- цялата система работеше така и тъкмо затова се нарича тоталитарна. Обхващаше всичко и всички. Прекършваше или прогонваше “чуждите елементи”, “остатъци” от “стария строй”. А с моето поколение направи още по-гадно нещо: чрез тоталната пропаганда ( не случайно , заедно с антисъветизма, най-голямото престъпление беше “проникването” на западното влияние ) упражни масово и безжалостно насилие върху съзнанието на родените в условията на социалистическия (конц)лагер. Нищо принципно ново: това е системата на еничарския корпус и на създаването на хитлеровата младеж, но когато това насилие е било упражнявано върху теб и си успял да се пребориш с последиците от груповото изнасилване, имаш право на съпротива и възмездие. Йовков го е описал в “Индже”.
Г-н Инджев,обръщението ми за заблудата е към коментиращите,защото никой от тях не повдига този въпрос.Ще доразвия тезата си:затова днешната така наречена “творческа интелигенция” е импотентна,безмълвна и услужлива. Основния проблем е,че ВУЗ-овете където се образова и формира тази “интелигенция” са под продължаващия контрол на хората, провеждали “партийност в образованието”.Всички декани и ректори в българските ВУЗ-ове са бивши активисти от най-високо ниво на ДКМС.Шефовете на катедри също. Още там започва укриването на истината за България.Укрива се пагубната роля на Русия и яростната й съпротива за достигането на национално обединение и суверенитет.Така,че проявите и мълчанието на днешната “интелигенция” е планирано и отработено много внимателно.Отнасям се с разбиране и подкрепа към тези,които са успели да се отърсят от зависимостите си и да тръгнат по нов път.Достойно за уважение.Но лично вие сте постигнали това благодарение на възможността да контактувате “нефилтрирано”с останалия свят.Промяната на нещата,според мен,трябва да тръгне от училищата и ВУЗ-овете и така постепенно да се стесни максимално базата за подкрепа на предателите и счеждите слуги.
Накратко:именно на тези непрекъснато прокламирани заблуди в обществото и мракобесното манипулиране на младото поколение се дължи мълчанието на тази “интелигенция” срещу престъпното поведение на Президент ,Правителства и Парламент.Затова продлжава да се величаят кражбите,убийствата и предателството като “достойно поведение”