Черна статистика за белите дробове на столичаните

Не просто най-мръсната столица, а най-мръсният град в Европа се оказва София. Това твърди центърът за устойчиви политики „Екополис”, цитиран от actualno.com. Същото вероятно твърдят и дробовете ни, но такова допитване няма кой да организира.

Ако си спомняте, навремето състезанията бяха титуловани като „благородни” и „социалистически”. Ето че в днешното благородно състезание между (бившите?) социалистически страни и градове София измести в досегашното първо място Пловдив и изпреварва румънската столица Букурещ. По замърсеност на въздуха растем и стареем тук в обстановка на рекордните за Европа 176 дни в годината, когато лапаме над нормата твърдите частици, разпространявани от разнообразни източници на видима и невидима пушилка.

Да ни е честита поредната победа в класациите на европейското дъно. Трябва да се отбележи особеното обстоятелство, че постигаме този успех при много трудните условия той да бъде отбелязан в подножието на планина, каквато никоя друга столица няма в такава близост. Да си градът с най-мръсни въздух на континента при наличието на естествени зелени дробове не е лесна задача.

Поглеждам през прозореца и въздишам тежко: вече почти няма такова нещо като Витоша (наблизо). София се е „приближила” към Витоша. Покатерила се е по склоновете на планината. Бързо и методично те се застрояват, докато в същото време олигарси с връзки с властта ( нали това означава да си олигарх!) правят всичко възможно да затруднят масовия достъп на гражданите до планината, която не само няма развита модерна инфраструктура за туризъм, но и се е превърнала в музей на разрухата в това отношение- справка, спрените лифтове за кефа на един приятел на управляващите.

Вероятно целта е така да се реши по естествен път изкуствено създадената криза с пренаселването на столицата: колкото по-мръсен е въздухът и колкото повече се пречи на задушаваните граждани да глътнат малко чист кислород, толкова по-скоро ще спре (населението на) София да расте. Дори здравословно ще намалява!

Похвално, е че като временен изход от положението се разширява мрежата на метрото. Ще има поне къде да потънем вдън земя от срам, макар че след като сме ударили дъното по замърсеност вече и това няма как да стане.

Добрата новина е, че следващите местни избори са далеч. Дотогава ще оживеят само най-здравите от нас и ако още не сме мутирали в някакви прахоядни същества с общо три черни дроба, ще можем с чиста съвест да си изберем пак същите управници, на които ще дължим закалката си на шампиони по оцеляване. Така де, все нещо чисто трябва да имаме и ние!

22 мнения за “Черна статистика за белите дробове на столичаните”

  1. Добре,че поне спря “Кремиковци” и дано да не започне никога работа!

  2. Има един много хубав виц – ще пуша, ще пуша, докато белият ми дроб стане черен, после ще почна да пия.
    Има решение на проблема, спират всички таралясници, които не отговарят на съвременните екоевронорми (от това движението в града ще спадне наполовина, а от там – и катастрофите). Много е лесно. Вдигат драстично данъците на трошките. В момента по някаква неведома логика новите коли, които имат много по-екологични двигатели, се облагат с по-голям данък. Освен това, модернизират автобусите, дават субсидии за електромобили, модернизация на ТЕЦ. Но, за съжаление, всичко това няма да стане без изплащането на съответните комисиони…

  3. Еми да г-н Инджев ние сме с най-мръсната столица в Европа, с най-бързо стопяващата се нация в света, най-бедната в Европа(без Албания и Македония може би), на последно място по свобода на словото в Европа(без Русия,Турция,Албания и Македония),най-нещастната в Европа и с най-мафиотската държава.Това е положението.

  4. Все си мислех че Неапол няма кой да го бие в такава европейска класация но тъй като става въпрос за замърсен въздух съм съгласен.
    Ще се осмеля да предложа на Фъндък ханъм една идея в тази връзка.

    Идеята е от мръсния запад (пак оттам е, какво да се прави) и е стъпка напред в сферата на обработката на отпадъците. Новото е в това че те не се диференцират, не се изгарят, няма нужда да се възпитава особено населението в ново отношение към събирането на отпадъците, което е много трудна, дълговременна и скъпоструваща задача. Така че е помислено и за некултурните и необучени граждани които са научени поне да ги събират а не да ги разхвърлят безразборно. Има в Европа фирми (няма да назовавам имена за да не се окаже че правя реклама) които произвеждат такива съоръжения в които отпадъците се третират почти автоматически и преминават през няколко степени на обработка, крайната от които е превръщането им в синтетичен газ, който се използва накрая чрез ко-генерация за производство на топлинна и електрическа енергия. Емисиите в атмосферата са сведени до почти нула, няма комини, няма пушеци, част от топлинната енергия се използва повторно за изсушаване на раздробените отпадъци а по-голямата част отива да отоплява градски обекти. По такъв начин се използва максимално цялото енергетическо съдържание в отпадъците, което е затворено в органичните му съставляващи, остатъчните метална и стъклена материя се използва повторно, а единствения компонент който отива на боклука е мръсен инертен раздробен материал ( който не става за строителен материал но за определени видове пълнеж, при определени условия е напълно подходящ. Това е един напълно затворен цикъл, без емисии и напълно екологичен.
    На първо време на София и трябват поне 2 такива съоръжения за обработката на по 70 – 100 хиляди тона/год , които да станат след 2-3 години 4 на четирите края на града или пък на тия самите съоръжения да им се увеличи капацитета двойно и тройно ако трябва, тъй като са на модулен принцип.
    Това е едно модерно решение и позволява даже да прескочим някои етапи в еволюцията при третирането на отпадъци. На всичко отгоре такива съоръжения третират и вече акумулирани количества боклук което е насочено директно към очистване на природата.

    Така че Фъндък ханъм, можете да действате, има интернет, има доста информация, има даже (!!!) възможност да се замени оборудването в някои от етапите на третирането с руско, Вие сте СПЕЦ в работа с руски доставчици така че имате предимство в евентуалното поевтиняване на съоръженията.
    Без значение кои са управляващите на София – леви , десни или центристи, това е нужно на най-големия ни град, че и не само на него. Досега не съм писал за това но ще кажа че това е един ВЕИ, нетрадиционен, но с особената характеристика че е неизчерпаем, даже нарастващ във времето като ресурс. Това ще елиминира доста пушеци в града защото ще освободи напрежението на което са подложени разни ТЕЦове. Веднага някои спецове, влюбени в гигантските руски съоръжения за решаване на всякакви проблеми ще възразят че това е скъпоструващо удоволствие, затова направете конкурс за технико-икономическа обосновка на идеята. Няма нужда да я давате на HSBC, нашите икономисти и инженери ще се справят по-добре, привлечете 3-4 такива и ще получите отлични резултати при малки разходи и възможност за сравнения.
    Помислете, поне за сведение ще добавя и че Румъния вече действа по въпроса. Ако такова нещо се започне и в нашата страна има изгледи да се приближим към Швейцария поне мъничко. В края на краищата това е идея за проект който при умна и премерена презентация може да бъде подпомогнат и от ЕС. А и имате шанс да останете в историята на столицата и с нещо друго освен с бясната защита на МОЧА.

    А тук намерих една класация на Форбс с картинки от най-мръсните градове в света. В него Москва, която все още “пламти” в погледа на нашите лидери и е “животворен” пример за всестранно подражание е на 14-то място !!!
    http://www.forbes.com/2008/02/24/pollution-baku-oil-biz-logistics-cx_tl_0226dirtycities_slide_26.html

  5. Според мен до 20-30 години София няма да е вече столица. Просто този град е с отдавна изчерпан ресурс за това, най-вече морален. А когато това стане и от там се махнат всичките властови апарати, тя ще намалее веднага наполовина понеже половин София живее от трохите (тук-там и някой по-голям комат и кокал за по-близките) които падат от държавната софра.

  6. Притеснявам се за концесията на Западен Парк. Имаме нужда от тея дървета там.

  7. Към Георги Велев:

    Г-н Велев,

    Смея да Ви опонирам. Ако на Вас някой дойде и Ви спре “таралясника” – единственото превозно средство, което имате освен двата си крака, как ще реагирате? Нека позная – ще ги псувате, докато ги засърби. Напълно съгласен съм да има изисквания спрямо транспортния бизнес, но е немислимо да заповядва държавата на индивида какво да прави с частната си собственост. За непрекосновеност да сте чували? До преди 20-тина години дори на казваха как да си кръщаваме децата! Държавата не е за това да “нарежда” като на хлапета какво да правим, а е там да изпълнява като чирак, каквото и кажем. Целта е не да командва, а да създаде сигурност и благоприятен климат за предприемачество чрез (сред други неща): опростена законова/нормативна уредба, либерализация на икономиката, независима и безпристрастна съдебна система; само с ниски данъци и “затягане на коланите” нема да стане.

    И ако мога да Ви обясня защо данъците на новите коли за толкова по-големи в сравнение с “трошките.” Данък се начислява на стойността на автомобила. Новите коли струват в пъти повече, затова и данъците им са по-големи.

    Модернизиране на автобусите. От доста години не съм ги виждал родните рейсове, но ми се струва, че само с “модернизиране” нема да мине. Тези, било то държавни или общински – требва да се погребат и да се купят нови коли. За целта, разбира се, са нужни средства, се вайкат управниците. Добре де, ако не крадете по толкова и прахосвате по-малко, и пари ще има.

    Субсидии за електромобили. Като цяло субсидиите са гнила работа, с изключения. Субсидиите трябва да са последното нещо, за което да се помисли, особено в тъй корумпираната България. Защото чрез субсидиите държавата решава кой да, кой не. Т.е. някой може да е с много добра идея и предприемачески план и да не получи субсидии, докато друг, който е пълен смотаняк да се облажва от държавната помощ с години, само защото е приятел я на Бойко, я на Цецко, или пък на Цецка. Разбирам, че има правила, по които се определя дали някой получава субсидии или не, но правила има и за кажи-речи всичко останало в държавата и виж дереджето. Пазарният подход е далеч по-добрият път да се следва.

  8. “Според мен до 20-30 години София няма да е вече столица…….”

    Съгласен! Допуснали сте само една грешка. Това ще стане много по-рано. Опитите вече започнаха.

  9. Еххх Софиянци !
    Вие гласувахте за тъпите ченгета !
    Вие ги направихте бизнесмени!

    Сега ще им дишате праха от калните джипове и ще скланяте глава от срам и унижение !!!

  10. Ако бяха инвестирали 10% от парите за метрото във велоалеи за сметка на автомобилните платна щяха да намалят и трафика и замърсяването.
    Но тогава щеше да откраднат по-малко.
    Да не говорим, че щеше да има резон и да се говори за понятия като КМЕТ НА КОЛЕЛО, ДЕПУТАТ на КОЛЕЛО и т.н. Все твърде неприятни неща за един комплексиран субект какъвто е съвременния български управляващ фактор.

  11. Проблемите в транспорта (и не само)на София са много и стари. Всеки изредил се политик предлага някакви панацеи и/или мегаломански проекти, които никога не виждат ден (и за повечето слава богу), но никой не се сеща да започне от малки но ефективни стъпки, които постепенно да облекчат положенето. Постоянно се говори за вело алеи, но освен да се нарусуват малко линии тук там, нишо! При ремонтите на големите булеварди(напр. Н. Вапцаров) не се направиха бус ленти недостъпни за колите, така че автобусите да минават без да киснат в задръстванията.
    Отделно трябва сериозно да се наблегне на контрола по движението, защото (меко казано) некоректните водачи(паркирали навсякъде, каращи в насрещното, минаващи на червено) предизвикват откровен хаос и спомагат за образуването на задръстванията. Това, също така, би донесло и допълнителни приходи от глоби в бюджета.
    И накрая най- важното: Диков вън!

  12. Дерън, дрън, че пляс. Минахте към зелените. Случва се нещо важно. Гоце атакува заедно с герб Станишев с така наречения запис за купуване на избори. Имаше досега много други журналистически разследвания, но никой не даде пресконференция на такова високо ниво. Явна е поръчката преди конгреса на бсп, другарката седларова да каже кой и колко й плати за това..

  13. А стига ве майна… Нали там кестени, паркове тва-онва…

    Не са виновни колите, не бива да спорите. Тоест виновни са, но с тяхното спиране няма да се реши проблемът. И в чистите градове, ако сте забелзали, има коли. Но няма разпрашаване. Всичко е зелено, обработено, засято и полято, а после окосено и свежо. Общите работи са това, което замърсява. Огледайте се – това, което виждате, замърсява градовете. Вали – кал. Който има куче, знае каква мъка е да се разходи в дъжд. Не вали – прах. Много прах, получена от изсъхналата кал. А в чистите градове е истинснко удоволствие да се разходиш в дъжда с куче. Или без – все едно. Прибираш се и дори не си събуваш обувките. А тук след разходка къпя кучето…

    А господин Росен Йорданов сигурно се шегува. Колко добре и разумно звучи… ако става въпрос за някоя нормална държава. Баш Фандъкова да направи такъв хаир на хората обаче, не вярвам. И то след като Шефът подписа нов закон за опазване на околната среда, който направи на пух и прах и малкото съществуващи структури за събиране на отпадъци в страната. Което донякъде има своя принос в издигането на София до нови върхове в екологията. Но тепърва боклуците ще ни заливат, мен ако питате. И не само в София.

  14. Със спирането на Кремиковци, въздуха в София чувствително се подобри. Но движението на “таралясници” наистина трябва да се намали драстично. Единствения начин е сеиозна еко такса. Пример е цяла западна европа. Страха е, че комунягите ще го използват за политически цели. Но че “таралясниците” са по опасни от пушенето например, на кой му пука?!

  15. Към Peter: В статията коментираме “чистотата” на въздуха, и от тази гледна точка няма никаква логика новите автомобили да имат по-голям данък от старите. Ето например, в Англия данъкът е обвързан с емисиите изгорели газове на километър. Ако разполагате автомобил, който изгаря под 100гр въглероден диоксид на километър, не дължите данък. Освен това, аз никъде не говоря за насилствено спиране на старите автомобили. Всъщност, такова имаше при таксиджийските компании.
    http://www.direct.gov.uk/en/motoring/owningavehicle/howtotaxyourvehicle/dg_10012524

  16. Г-н Инджев,
    това за съжаление не е от вчера. Позната моя детска лекарка твърди, че всяко трето дете на възраст до 6 години вече има някакво хронично заболяване на дихателния апарат. Чудя се дали някой води подобна статистика и ако води, защо нищо от нея не се е появило в медиите.
    Между другото, разбивката на замърсителите с твърди частици поставя на първо място отоплението с твърди горива. Не съм забелязала държавата или общината да се опитват да ограничат употребата им – в новите кооперации масово се вграждат камини. В Германия например освен високите цени на дървесината за огрев заради данъци има и задължителна процедура за регистрация на камина. Тя не може да превишава определен капацитет и трябва да минава всяка година проверка от пожарникар.
    За градоустройствената политика на Диков и г-жа кметицата не ми хрумва достатъчно силна дума. Ако тенденцията се запази – тоест продължават систематично да се унищожават големите паркове, вкарва се зорлем все повече трафик в Центъра, уплътняват се все повече жилищните квартали без необходимия процент озеленяване – София ще цъфне начело на световните, не само на европейските статистики за лош въздух. От четири големи парка в София, в Борисовата градина има планирам чудовищен комплекс с офиси и мол, маскиран като реконструкция на стадион, в Западен и Южен огромни площи са преквалифицирани в зона за “спорт и атракции”. В общи линии още от началото на демокрацията София се управлява по много лош начин, но последните 2 мандата и най-вече ОУП на Диков успяха да счупят всички рекорди по злонамерена некомпетентност.

  17. КУНЕВИЦА КУКА
    Коментари (3)
    By Белчо Дончев, май 17, 2012 8:31
    КУНЕВИЦА КУКА
    /стара шумкарска песен/
    Куневица кука от червена бука.
    От червена бука, от столетна бука!
    И какво ни кука от червена бука,
    от червена бука, от столетна бука
    тази дребна кука? Ето какво кука:
    „Ку-Ка!
    Ку-Ка!
    Ку-Ка!
    Ние пак сме тука! И хич не ни пука,
    че сгазихме лука, нито за боклука
    след сърпа и чука, за нас пак Сполука,
    а за вас дудука!
    Ку-Ка!
    Ку-Ка!
    Ку-Ка!
    Ние пак сме тука!“
    …Ето какво кука!
    Мука, мука, мука!
    Куневица кука!
    Червено яйченце
    във синьо гнезденце…

  18. Това го знаеме!Знаеме кой е главният виновник.Това е Русия една от най мръсните страни в света.Тя ни крадеше и разврашаваше.
    Тя ни лъжеше за лъжливо благоденствие и ни унижаваше с безрамните си паметници на които
    трябваше да се кланяме,Най злосторно и деградирашо е налагането ни като управници руската агентура на Парвановци и Станишевци.
    Българи!Лек има!Изгонете тази зловонна БСП клика обратно в Русия!
    Ще имаме чист въздух и чисти нрави!

  19. “таралясниците” сме ние,българите!
    Махни ги,ограничи ги и това ше закрие България,
    Лека тук и в цялият свят е заменята
    им с модерни и по скъпи коли!
    Т.е.с забогатяване!
    Кажи как да забогатееме!

  20. Забогатява се с паре или с дупе.
    Паре няма!Ти решавай!

  21. Не съществува “криза с пренаселването на столицата”, София не е пренаселена, просто има зле организиран трафик, в същност няма НИКАКВА организация на трафика.

Leave a Reply

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.