Кой цар е по гол: на чалгата или на “театъра”

Няма как да ми бъде вменена любов към чалгата и дори няма да обяснявам защо. Но бях длъжен да започна коментара си с това, защото знам, че въпреки всичко ще се намерят желаещи да разчетат тъкмо такава пристрастност в коментара ми по повод изригналото възмущение от европейската субсидия за най-големия производител на чалга в България, известен като Митко Пайнера ( когото, също така, не познавам лично).

Наскоро вбесих едни туземни русофили със сатирични забележки по отношение на френския путинофил Жерар Депардийо, обявил Русия за „велика демокрация” заради едни пари, които му поискаха под формата на данъци във Франция. Най-краткият коментар по случая с решението на Депардийо да стане руски гражданин напук на родината си е, че и велик драматичен актьор да си бил, пак можеш да станеш жалък комедиант пред целия свят. Стига наистина да го желаеш горещо.

Ето че и у нас известни творци се борят за правото да се изложат шумно при това в традиционната българска дисциплина „завист”, в която май нямаме равни. Може би ще изненадам някои, но точно това впечатление оставя заклеймяването на въпросния Пайнер, който кандидатствал по европейски проект за финансиране и взел, че го спечелил. Ето прочита на факта, от страна на режисьора Александър Морфов:

Това е политика – на Европа не й е необходимо у нас да има нов театър или концертна зала, на нея й трябва прост народ, който да й изпълнява поръчките!… Така ни искат, от там да сме – да сме овце! Но и ние, българите, сме това. Ние сами се направихме такива. Нашата собствена държава се подиграва със собствената си култура вече 20 години, защо тогава се учудваме, че и Европа го прави.” ( агенция КРОС)

Това изявление е интересно по няколко причини.

То вменява на Европа ( разбирай Запада) преднамереност в някакви враждебни действия срещу българската култура, в която мутрите и тяхната чалга бяха наложени не от европейските фондове, а от грабителите на прехода, чиито корени са в онази част от континента, в която Александър Морфов многократно триумфира със свои постановки- дали и колко печели от това, измерено в рубли, нямам представа и не ме интересува, защото претендирам да не съм сред завистливите. Но обобщението му, че от Европа искали да ни унищожат културата възкресява най-мракобесните аргументи на другарите и другарките срещу присъединяването ни към ЕС, обясняване от тях като западен заговор срещу нашата уникалност, която те искали да затрият ( заради някакъв неясен кеф на тези злодеи).

Смея също така да възразя плахо, че чалгата е само един от проблемите в българската култура, когато става дума за нещо като пеене. Защото лигавенето на Йосиф Козбон на българска сцена с особено голяма честота и пълнота на ЕнДеКа, маршируването в чест лично на Путин на придворната му група Любе, включително на предизборни концерти на БеСеПе, както и изобщо целият засилен трафик на тази съветско-руска халтура, неимоверно увеличен в България с изгряването на путинизма в Русия от края на миналото хилядолетие, е не по-малко вредно облъчване с простотия- при това откровено вносна, за разлика от чалгата, която поне претендира да е „фолк” ( макар всички да знаем какъв балкански микс е всъщност).

Но не всичко това е причината, поради която спрях да посещавам постановки на Александър Морфов. С риск да бъда обявен за „прост” , тъй като иначе чета и слушам възторжени отзиви за творчеството му и явно разбиранията ми се сблъскват с тях, твърдя, че тъкмо изпростяването, за да не кажа опростачването, демонстрирано от неговата режисура на сцената на Народния театър, ме отблъсна трайно със своята еклектика от близалки за публиката.

Ето за каква постановка става дума.

Съпругата ми, която е оперна певица, се яви на обявен от него и по негова лична покана на кастинг за роля в постановката му „Декамерон”- дори ми беше странно, че се е сетил за нея, защото по онова време, много млада и начинаеща, беше по-известна с това, че изпя двата химна акапелно на концерта на площада в София в чест на посещението на Бил Клинтън на 22 ноември 1999 г. ( дали пък точно това не е била причината да бъде поканена-щом е пяла американския химн наскоро, дай да я унижим?). Щяло да има роля за оперна певица.

На „прослушването” обаче се оказало, че става дума не за слушане, а за гледане и опипване.От оперната певица се изисквало да вие фалшиво, докато под роклята интензивно и продължително героят на Бокачо й прави „нещо”. Какво? На възрастни няма да обяснявам, а на невръстните пък още по-малко.

„Пуснали” на съпругата ми дубльор на титуляра, за да я подготвел за истинското опипване, което й предстои, ако получи ролята. Когато съпругата ми се дръпнала, Морфов й подхвърлил, че това е нищо като обарване. „Чакай да видиш като дойде Чочо (Попйорданов)”, заканил се той и й се присмял, че трябва да може без проблем да се съблече гола, когато й кажат, щом иска да бъде актриса- например в “Кармен”. Но съпругата ми не пожела да бъде такава „актриса”.

За разлика от нея отидох да видя готовия продукт на този начин на мислене при интерпретацията на италианската класика в Народния ни театър. Голата истина е, че беше откровено пошло- но не само заради самоцелните голотии. За да угодят на мобилния оператор, спонсор на постановката, актьорите, начело със Стефан Данаилов, се разхождаха с мобилни телефони, които непрекъснато звъняха между репликите на средновековните герои, разсмивайки публиката по този повод с циркаджийски подмятания без никаква връзка с “Декамерон” .

Колкото до „оперната роля”: да, тя наистина беше централно събитие. Изправената на сцената оперна певица виеше минути наред, докато въпросният Чочо пребиваваше под кринолините й, невидим за публиката какво точно й прави, оставяйки зрителите да се досетят защо тя имитира оргазъм- а най-добре, ако си е изиграл отлично ролята, направо да накара всички да вникнат толкова дълбоко във внушението, че да не остане съмнение в автентичността на женския вой. Изкуство, което те прави съпричастен до подмокряне, нали!

Може да звучи като някакво заяждане, но съобщавам фактите такива, каквито бяха. А дали още са такива ( в други подобни постижения на високия художествен вкус на възмутения от чалгата културен елит), не ми е интересно.

Интересно ми е друго ( понеже и в самата Софийска опера, макар и доста по-плахо) това разбиране за „изкуство” все повече си пробива път (имитирайки първосигнално най-пошлите европейски тенденции): кой върху кого влияе тук- чалгата на операта или обратното?

Ако говорим за лошото влияние на Европа, каквото може наистина да се отчете, плъзгането към пошлото с цел да се привлича публика и да се пълнят касите наистина е „европейско явление”. По френския специализиран канал за музика „Медзо” показват такива неща, че вече не може да се остави дистанционното в ръцете на децата. Сцена, подобна на измислената от Морфов, може да бъде видяна например в постановка на „Кармен”, където, насред знаменитата си ария тя първо упорито притиска лицето на падналия на колене за целта дон Хосе до детеродните си органи (нашият режисьор не е оригинален в „хрумката”!), после остава с все по-малко дрехи до почти пълна голота на фона на постоянно съблечения по „прашки” дамски балет.

На онези, които ще се присмеят на моя „консерватизъм”, предлагам все пак да се замислят дали предизвикателно облечените чалгаджийки или дибидюс голите актриси и актьори в българските театри, с чиято препълненост напоследък толкова се гордее културният ни министър Вежди Рашидов, са по-големият проблем за естетите, погнусени от чалгата. Защото този спор се води на полето на морала, нали така! Или някой твърди, че говорим за „изкуство” в спекулирането с човешкия нагон като размножителния инстинкт, който би трябвало да задействаме в интимно общуване, а не на показ пред публиката, както и за нагона на деспотичните шефове, готови да правят пари от него за сметка на достойнството на своите подчинени.

Злоупотребата със зависимостта на артиста, принуден от началника да се унижава заради хляба си, е напълно в крак с времето, в което новобогаташи или държавни величия изнудват подчинените си, готови на всичко, за да не си загубят работата.

Това се случва и другаде по света, но не пречи да го „забележим”, когато и в България ни пробутват робовладелско отношение под формата на „авангардизъм” в бизнеса, в администрацията или в изкуството. Защото си е вид изнасилване на зависими хора заради пари. Пък били те и непрежалими еврофондове, предизвикали завист сред онези, които не са ги получили за нови свои подвизи в името на уж високото изкуство, но всъщност за принизяване на класиката до вкуса на жадната за зрелища тълпа.

48 мнения за “Кой цар е по гол: на чалгата или на “театъра””

  1. Господин Инджев, този път не в десетката, а ударихте в стотицата. На некадърният и лишеният от таланат, винаги нещо му пречи. В случая, пречат от ЕС на Морфов да се реализира като творец. А някой замислял ли се е, че ако в България има талантливи рокизпълнители, дали Митко Пайнера ще да пропусне и да не печели от техния талант? Точно, че комунягите не ни разрешаваха да слушаме рок, дори беше забранено, сега природонаселението слуша чалга. Щото щяхме да продадем родината си, според комунягите.
    Така както те я продадоха на Русия. Рокът беше отрова за комунизма.
    Щом баламите не ги стряска да слушат чалга, нека Митко Пайнера да им взима парите! Ашколсун на Митко Пайнера!

    P.S. Пък може един ден Митко Пайнера да реши и да продуцира и друга музика. Това, разбира се, не касае блюдолизците от българската “култура”.

  2. До същността на този забележителен коментар не могат да стигнат “естетствуващите” български пишман-интелектуалци, които се надигнаха като едни лъвове – титани срещу наистина досадното фаворизиране на чалгата …и чрез еврофондове. Към по-дълбокия анализ на проблема обаче ги няма. Защото знаете кои са те. Точно те са чиста проба агресивни чалгари в сферите, които официално малтретират. И получаваха ордени за това от орденомета гоцэ сырыщныка – гимнастички-чакръчкийки, борци-крадци на картини, придворни живковски живописци, академици-плагиатори, биташки бабаити -“историци” и пр. И, разбира се, до един ченгета, станали от софрата на Живков, отърсили се от трохите и кокалите- и седнали на софрата на мутрите. И в двата случая към тези обилни софри водят червени килими. Така че- грубо казано, извън скотския морал, мутренския кръгозор и просташкия вкус, чалгата е индустрия в икономическия смисъл на думата. Наистина позорно е, че това се оказва “стратегически приоритетната” индустрия Made in Bulgaria, докато чехите например заливат света с качествената си ШКОДА, а естонците – с ноу-хау за електронно управление! Но не беше ли позор да посрещаме мафиота Йосиф Кобзон и престъпницата Цеца с държавни почести? Че и -хайде вече стига с циганосаната балканска екзотика на един иначе велик музикант като Горан Брегович! Проблемът не е, че съществува даден нисък пласт в една национална култура-няма култура по света без такъв нисък пласт, а в това, че (с малки изключения) смятаното за “високо” официално равнище на тази култура е смесица от дразнещ с имитациите си провинциален снобизъм, печалбарщина и угодничество пред икономически и политически спонсори.

  3. Ясно и разбрано, опростено изказано. Просто няма какво да се каже повече.

  4. гледал съм само едно представление на Морфов много отдавна и съм запомнил изключително лошото впечатление, което ми направи като цяло. Сега разбирам, че не съм бил аз “виновния” за неразбирането на творчеството му, а просто е било откровенна простащина.
    Благодаря Ви за тази статия проясни ми много неща, над който се двоумях преди…

  5. Ал.Морфов,както и много други,които коментират явно не са наясно.ЕС отпуска пари по програма “конкурентноспособност”,в която може да участва всеки,независимо от сферата на изява.Условията и правилата,по които се организира обществената поръчка е в задълженията на държавата.За съжаление обществените поръчки са тотално опорочени.Преди да бъде обявена поръчката се дава на този,който трябва да я спечели и той включва показатели,които покрива той,а ще провалят останалите участници.Обявява се търгът и печели правилният участник.Вярвайте ми,говоря от опит!

  6. Г-н Инджев това, което не разбрах в случая е каква връзка има “Европа” с цялата работа при положение, че единствено парите са нейни, но кой го е спечелил си е българска работа, или се бъркам. Доколкото разбрах Митко Пайнера е спечелил пари по Оперативната програма “Развитие на конкурентоспособността на българската икономика” 2007-2013 , но това какво общо има с Европа и какъв е смисъла от изказването на Морфов, тогава ? “Изпълнението на Оперативната програма “Развитие на конкурентоспособността на българската икономика” 2007-2013 ще се контролира от Комитет за наблюдение. Комитетът за наблюдение е създаден при договореност с Управляващия орган – дирекция “Европейски фондове за конкурентоспособност” в Министерство на икономиката, енергетиката и туризма, и след провеждането на консултации с партньорите. Съгласно чл. 63 от Регламент 1083/2006 на ЕК, Комитетът ще състави правилата си на работа в съответствие със съответната институционална, законова и финансова рамка на страната, които правила ще бъдат приети след съгласуване с УО.Комитетът за наблюдение на ОП “Конкурентоспособност” е формално учреден (Заповед на министъра на икономиката и енергетиката N: РД-16-1010/25.09.2006) и проведе първото си заседание през ноември 2006 г.Председател на Комитета за наблюдение на ОП „Конкурентоспособност” е заместник-министърът от МИЕТ, в чийто ресор е Управляващият орган.” И накрая:”Европейската комисия е поискала от българското министерство на икономиката да провери проект на компания “Пайнер Медиа” – собственик на попфолк телевизията “Планета”, на стойност 3 197 324 лв., одобрен по програма “Конкурентоспособност”. “След изразените безпокойства ние гледаме много сериозно на опазването на парите на европейските данъкоплатци и затова служби на ЕК поискаха от българските власти да започнат разследване доколко са спазени правилата по този проект по ОП “Конкурентоспособност”, обяви говорителят на ЕК по регионалната политика Ширин Уилър пред сайта “Юрактив”, цитиран от в. “Сега”. Но уточни, че “отговорността за този специфичен проект се носи от Министерството на икономиката и енергетиката”. В тази връзка не ги разбирам тия заглавия и изказвания: ” Европа дава пари за чалгата” и “Европа поощрява чалгата” и т.н., каквито се появиха и каквото цяло предаване имаше с такъв слоган днес в часът на Милен Цветков. Или аз нещо бъркам или просто никой в държавата изобщо не разбира нищо и всеки си дърдори каквото му падне.

  7. Твоето не е „консерватизъм”, Иво. Твоето е възпитание дошло от семейството. На много културтрегери им липсват първите 7 години.
    От “запада” не взехме нищо хубаво, а най-лошото в годините на т.н. “демокрация”.

  8. Най-гол е европейският цар или царица.
    Представям си за момент, как Федералният резерв отпуска милион “пари” за да подпомогне примерно “50 центс” да издава повече музика?? ТОВА просто няма как да се случи!!!
    Но в Европа на маркизите, на фоновете и на другарите се случва. Това и доказва, че ЕСъюз е едно копие на СъветскияСъюз, с тази разлика, че има собственост и че сега ние си плащаме членски внос на година за да могат те да са добре и те да подпомат онези, които държат ние да сме зле.
    Германия е като една Москва, събира парите от покрайнините и не и пука за това какво става в покрайнините. ЕС е третият експеримент, ще правим съюз, ама без език за разбиране, без стандарт за придържане и спазване, и с пари само ТЯХ, банките не са единни в работа с клиента, клиента е разделен по робски признак, но това не се казва гласно. Европа е разделена на раси, едните били много умни, другите били прости и мързеливи щото са на юг. Ах този Юг?!
    На ЕС му остава още най-много петилетка, за да се награбят достатъчно и след това да се раделим “агейн”.
    Финансират култура, за да има халтура. Халтурата е култура, за каято са дадени пари на “хала”. Какво значи да се финансира култура, какъв е този идиотизъм?
    Да даваш пари за “култ” на “ура”??!! Извращение!! Само едно малоумно правителство може да си позволи да финансира “култ” на “ура”-то. Само един бездарен “драматург” може да иска и да апелира за пари за да спаси себе си като създава култ на ура. И само една снобска псевдоинтелигенция може да си хаби времето за да посещава еротичен театър за да гледа “голи нянки”. Но това е една действителност, която се случва и то в ЕС.

    Добре че го има Новият свят!!!

  9. На “културтрегерите” български, а и на голяма част от природонаселението на България им се иска да въведат (“построят” социализъм или комунизъм) и в управлението на ЕС. Но “проклетите” капиталисти не се съобразяват с нас.

  10. Защо плачат ,че Пайнера е спечелил европейски проект?Като са толкова умни и талантливи, защо не са спечелили те?

  11. ДЯДО ГУДИ, пак не си си взел хапчетата! Пий ги бързо и отивай да гудиш бабичката. И не се измъчвай с толкоз сложности, че ще те заболи главата!
    🙂

  12. Нека да приемем, че Европа активира с парите на данъкоплатеца си “опростачването” на българите. Ами тогава каква е функцията на т. нар. храмове на българската култура и съответните гении на изкуството, как завладяват сърцата и умовете на нашенците, та да отхвърлят надалеч “пагубното” влияние на парите от ЕС и да удавят във финес и дълбочина просташката чалга? Някога Георги Парцалев и Енчо Багаров имаха нужда от каквито и да е 10 кв. м. празно място, за да пощурят хората с неизчерпаемия си хумор – с колко пари омразната Европа би отклонила този интерес “в пошла посока”? Както е казал стария кадия на П.Р. Славейков, “що е божа дарба то за свят е чудо…”. Къде го това чудо, та Европа да не си и помисля за “опростачване” на българите? Чудото си е тука, но знаете ли къде точно, драги пледиращи за повече зали, салони (…и АЕЦ-и, сходство в мотивите?)?
    Чудесна статия на г-н Инджев, дано накара повече хора да се замислят!

  13. Както Expert, така и аз, подведен от суперлативи в пресата, отидох на постановка на Морфов по Шекспир. Казах си, че колкото и “модерно” да е, поне ще мога да се насладя на Шекспировия език. Там обаче, с изненада открих, че словото на Шекспир включвало български уличен жаргон и псувни на майка. Героите се ритаха се по задниците, падаха с въже от тавана и вършеха всевъзможни простотии. Публиката, като цяло, беше във възторг от което реших, че аз съм крив и не разбирам нищо от съвременен театър. Въпреки това, не съм стъпил повече на постановка на Морфов, а и нямам никакво желание.

  14. Браво и за позицията като цяло, и за Морфов! Най-после да се даде една напълно реална оценка за “творчеството” на този “режисьор”. Депардийо се изложи достатъчно, особено в роднатата си родина (Франиция) и в новата си такава (Русия), но поне е актьор, макар че едва ли вече ще имам желание да го гледам. Морфов освен, че е за резил като поведение е и резил-режисьор. Браво и за куража да се изнесат данни, макар и със сигурност неприятен личен спомен.

  15. Не съм съгласен с изказванията, че Пайнера бил спечелил защото бил конкурентносособен и затова не трябвало да се възмущаваме от този факт. Въпросният Пайнер е едно подставено лице на червените перачи на пари, които от десетилетия опростачват младото поколение и деморализират обществото чрез чалгата. Откъде накъде ще бъде субсидиран с европейски пари !!! Тя и италиянската мафия е конкурентноспособна ,но от това следва ли че нейни проекти с подставени лица трябва да получават евросубсидии ? Дайте тогава да финасират и жълтата преса защото е успешна ! Освен това в списъка на субсидираните и то със стотици хиляди и милиони !!! са и слугинското пошло предаване на Карбовски, същото такова на Комиците, на некадърниците Иван и Андрей, на предаване на режисьора на най-тъпия в историята сериал “Стъклен дом” – с милион и половина лева! И това когато в Б-я бяха закрити филхармонии и театри защото нямало средства и когато свестните журналисти пишат само по блоговете си и някой друг електронен сайт и са пресона нон грата в националните медии.Според мен Г-н Инджев иска да каже че чалгата у нас има две лица-това на кючеците и това на префърцунената снобарска чалга на такива като Морфов и Данаилов, която унищожи класиката по сцените,заменяйки я с някакви жалки вулгарни халтури. Ето защо и аз считам че такива като Морфов и сие нямат моралното право да протестират срещу Пайнера. Но всички онези които вече десетилетия страдат от изстъпленията на мутренската червена простащина и слугинаж във всички сфери, и които сега разбират че тази помия се финансира с европейски средства в условия на криза, имат пълното право да протестират и то на най-висок глас !

  16. “маршируването в чест лично на Путин на придворната му група Любе, включително на предизборни концерти на БеСеПе” и след изборни на ГЕРБ например в Благоевград.
    Не се отнасяйте преднамерено с Митко Пайнера и не го обвинявайте че е червено подставено лице, все пак човека е член на ГЕРБ.

  17. Mnogo nagla reakciq to4no ot strana na Morfov.
    Izpolzvam povoda da mu kaja, 4e dori hora kato men, koito cenqt kakto teatralnoto izkustvo, taka i se zabavlqvat otli4no v 4alga-klubovete, ne odobrqvat smesvaneto na tezi janrove.
    Kakto 4alga-klubovete ne sa mesta za teatralni predstavleniq, taka i teatarat ne e mqsto za 4alga.
    A дядо Гуди e dobre da znae, 4e ne v Bryuksel, a v BG se re6ava koi proekti pe4elqt pari po evropeiski programi.

  18. сега видяхте ли кой са носителите на чалгата и защо тя спечели сърцата на малките хора в дома ми не се слуша чалга и децата ми не я обичат тази музика обаче пайнера участва в играта и печели казвам евала дай боже всекиму къде са така наречените други що не играха що не спечелиха та затова сме на това дердже иначе сте го описали както си му е реда ако са кадърни да печелят ама май само плачат някой да ги дондурика елитната ни култура ни направи за смях както каза митко слушам само рок в колата си а елита само чалга затова се получават такива смешни и трагични случки няма да има милост за нас и не ми е жал

  19. До почитаемия г-н Georgi Georgiev:
    Почитаеми господине,
    Извинете, че Ви възразявам, но ми се чини, че стихът “Що е Божа дарба, тя за свят е чудо” принадлежи на Пенчо Славейков и е написана в поемата “Луд гидия”. Това е същият Пенчо Славейков, за когото Н. В. Мунчо Сакскобургидиотски реши, че е брат на П. Р. Славейков.
    Простете за безпокойството!

  20. “ДЯДО ГУДИ, пак не си си взел хапчетата! Пий ги бързо и отивай да гудиш бабичката. И не се измъчвай с толкоз сложности, че ще те заболи главата!”
    Posted by Павел Тинков

    Г-н Тинков, очарован съм, от дълбочината и оригиналния начин, по който защитавате тезата си. Имате перо на маестро!
    😉

  21. Ето заради такива брилянтни анализи призовавам всички четящи да “споделят” блога с повече свои познати.
    Днес и утре в България НЯМА да има по-смислен авторски коментар по темата за българската “култура” от този на Иво!

    Поклон!

  22. До почитаемия господин, представил се под името “Чираче”: Приемам с благодарност корекцията, грешката никак не е случайна – “Луд гидия”, поне за мен, звучи в стила на стария Славейков. Това, в съчетание с отслабена памет, е причина за неприемливата ми грешка. Бих помолил за извинение, но не виждам особено основание да бъда извинен, особено след като съм се оказал в паралел с личността, която Сте цитирали!

  23. @ MIKA:
    “Всеки – в своята леха.”
    🙂

  24. господин Инджев, наистина ме интересува мнението Ви по ето такъв един въпрос, който срещнах в медиите днес. Васил Найденов- ВАСИЛ НАЙДЕНОВ, А НЕ ИВАН ДРАГАНОВ ОТ ДОЛНО ИДИОТОВО!!!- записал нов дует. не запомних с кого, простете. та, казва той от колко време е тая нова песен и…НИКОЯ МЕДИЯ НЕ ЖЕЛАЕЛА ДА ГО ИЗЛЪЧИ!? ДУЕТЪТ ЩЯЛ БИЛ ДА ИМА СВОЕТО ПРЕДСТАВЯНЕ ОБАЧЕ. В ТЕЛЕВИЗИЯ ПЛАНЕТА ПАЙНЕР!
    ето това безумие ми е интересно как го виждате Вие.

  25. а инак- със съжаление ще се присъединя към коментара Ви. който наистина е брилянтен- както казват и други тук читатели. със съжаление, защото все пак е ужасно. но има и неща, които са точни от скочилите срещу тая субсидия.
    да, програмата е конкурентноспособност и развитие- тя гледа икономически показатели, не художествени стойности и ценности. но, за Бога, господин Инджев! и децата знаят, че НЕЗАВИСИМО от вероятно сериозните официално платени данъци( които лесно могат да се проверят и които, казват запознати, не били за подценяване.), тази компания крие обороти, хонорари и прочее. с думи прости- ” минава” държавата, всеки път, когато има тази възможност. тази, същата държава, която има около 10% участие в това финансиране. защото то се състои от собствени средства, еврофондове и държавно съфинансиране.
    един театър или опера не може да ” мине” никого. защото там се влиза с едни хартийки, дето върху им пише Министерство на финансите. с таквиз хартийки не знам да се влиза в чалготеки, клубове и прочее места, където се изявяват пайнерите. изобщо не споменавам купищата частни събития, на които няма как да им се види ни броя, ни края. ни оборотите.
    не е честно. разбирате ли. не е честно да се дават пари на някой, който прави луди пари. и крие не малко от тях.
    да, морфов има сериозен дял в опростачването на вкуса, принизяването на класиката до вкуса на хора,мислещи, че моцарт е просто марка шоколад. така е. но морфов е в театъра и само там. може да си купиш билет, а може и да не си купиш. имаш избор. докато със силиконовата пошлотия избор няма- тя е навсякъде. и сега ще е още по- навсякъде.
    сам дамате пример с канала медзо. ами аз преди години гледах един спектакъл в залцбург, от който щях да повърна- БЕЗ извинение. любимият ми дон жуан, влюбена съм в тази опера.(и въобще в операта). всички дамски персонажи бяха по…бельо, което елегантно казано може да се определи като нестандартно. а мъжете…дори не мога да го опиша! само ще кажа, че дон жуан пееше дуетът с церлина по слипове, а сцената с духа накрая, в която все пак твърдя, че няма нищо смешно и забавно- по нещо като халат, който не оставяше и най- малкото съмнение, че под халата има само…много чар!? гнусно беше. ама постановката беше хит и половина. ” режисьорът” й- звезда. и още безчинства по сцените с безценните шедьоври на оперната литература. и не е само той. и такива безумия не се срещат само в германия и австрия. турандот, ситуирана във времето на втората световна. тя е болнична сестра, той- умиращ от спин( ???) военен пилот. дон карлос, в който се оказва, че кралят, филип, не ревнува жена си от сина си, а…маркиз поза!!! пак от сина си. и още е такива безумни гадости, от които ти иде да си прегризеш вените публично.
    и правиш единствено възможното- не потребяваш подобно ” изкуство”. пазиш се от него. а от чалгата спасение няма. освен може би извън пределите на страната. но то пък другаде други чалги има. е, поне ни ги подпират с еврофондове.
    и още нещо. да не се окаже, че тоя проект е спечелил поради ” правилна” политическа принадлежност на инженера…

  26. Представям си за момент, как Федералният резерв отпуска милион “пари” за да подпомогне примерно “50 центс” ….На ЕС му остава още най-много петилетка, за да се награбят достатъчно и след това да се раделим “агейн”…
    Posted by дядо Гуди | януари 16, 2013, 20:46

    Федералният резерв няма нищо общо с отпускането на средства на частни лица и напротив – точно там държавата се грижи доста за културата, но не да дава пряко пари, а да осигурява възможности за изява – концерти, фестивали, подходящо обучение и т.н… Между другото така е и в по-голямата част на Европа. Иначе аз изобщо не съм почитател нито на Шекспир, нито на Славейков, Вазов и т.н.(още като малък започнах да чета Азимов и от тогава така..), още по малко и на съвременните им интерпретации. Както спомена Йорданова за да получиш финансиране, най-малко трябва поне проект и документация да подготвиш – никой не им е виновен. Те постепенно ще станат безинтересни – младите едва ли ще проевят интерес – могат просто да си пуснат някой порно канал.

    Иво:”Може да звучи като някакво заяждане, но съобщавам фактите такива, каквито бяха. А дали още са такива ( в други подобни постижения на високия художествен вкус на възмутения от чалгата културен елит), не ми е интересно.” А културен елит в България няма. Когато започнат да си пишат сами пиесите, когато в операта стои авторът, а не некрологът му и когато децата изучават основно, не автори от преди 150 години, а тяхни съвременници – тогава може да се говори за елит.

  27. Здравейте, изобщо “не им гледам новините” и не знаех за този случай нищо. Информирам се от този сайт, всичко е казано ясно, коректно и подплатено с информация и илюстрирано с всякакви справки, така, че да разбера, пък и да се ограмотя. За което съм много благодарна на Иво Инджев, пък и горда също така, че си имаме такъв българин! Та да използвам случая да споделя с вас – толкова рядко о ми е харесвало някакво представление, че вече не рискувам да отделям време и пари, за някаква неразбираема за мен постановка. Без да искам винаги сравнявам с телевизионните шекспирови пиеси, вярно, че са класика, и то каква класика, но наистина нямам нерви да слушам крясъци и грозни реплики и най-вече да не разбирам за какво изобщо е всичко това, липсва както естетика, така и смисъл, и удоволствие… Успокоих се, че не съм единствена “неразбираща”. И търся красота и хармония другаде.

  28. в операта ще стои ” авторът, а не некрологът му” тогава, когато някой напише нещо, което да е шедьовър и да звучи добре и след 150 години. междувременно, ще се ” задоволим” с моцарт, верди, бетовен, мусургски…аз лично нямам проблем с това. но имам огромен проблем с разни съвременни ” творци” създаващи потресително некадърни ” творения”. демонстриращи единствено комплексите им и огромни липси- личностни, емоционални, интелектуални, от общ и не толкова общ културен характер. в съвременната българска драматургия има много добри примери. и пълните зали на пиесите го доказва. разбира се, понякога театралната режисура се срива до безумни ” висини”, но…авторът не е виновен за това.
    колкото до шекспир- той не е непременно и задължително несъвместим с азимов. една литература или е добра, или не е. или ти дава нещо, или не. или има послание, което те докосва и е важно за теб, или няма.

  29. Към Мария,
    Всяко свръх очакване в развлекателния жанр се наказва с подобно разочарование. За съжаление не е много по-различна картината и в другия жанр, който коментирате в следващия си пост. Визирам различните нива отвътре, тъй като професионално съм там, а не само продукциите по сцените.

  30. Митко Пайнера сигурно е член на ГЕРБ, там поне му е мястото.(POSTED BY АНГЕЛ ) Вижте и коментара на Йорданова, и нещата стават ясни. Ако все още имате съмнения, спомнете си колко книги е прочел премиера, като какъв тип заведения предпочита за прекарване на свободното си време министъра на културата – дали предпочита театъра, операта, киното или пък кръчмите, и уверен съм, всякакви съмнения ще изчезнат. А на г-н Инджев бих искал да кажа, че съпругата му не е поканена на кастинг случайно, напротив, нарочно е поканена, с цел да бъде унижена тя, а и цялото и семейство, поне така мисля, доколкото познавам “мисленето” на типове като Морфов и Данаилов.

  31. Г-н Инджев,де да имаше повече консервативни хора като вас!Аз смятам,че чалгата е заплаха за националната сигурност.Тя ни отдалечава от европейските културни ценности.Промива мозъците на младите хора.Ужасяващи гледки(кючеци,гюбеци) се наблюдават по време на студентския празник,както и по дискотеките,а това е бъдещия елит на нацията.Англосаксонците ни наблюдават,така както ние наблюдаваме африкански ритуални танци-с интерес и с усещане,че става дума за диваци.В САЩ в университетите виждаш млади хора и имаш усещане за чистоплътност.В българските университети студентките приличат на фолкпевици и проститутки.В един американски университет в Ню Джърси се провежда Шекспиров фестивал през лятото,а в нашите университети канят фолкпевици за празАненствата си.Естествено хората на физическия труд са изморени,пият чаша бира и искат лека музика,но когато студентите слушат чалга,нищо добро не очаква България!

  32. Един е царят за нас и на чалгата, и на театъра и на всичко. И ЦАРЯТ Е ГОЛ! Толкова е гол, че повече няма накъде. Само дето не е у нас, а стои в палатите си на изток, под рубинената звзда на кремъл и ни управлява с русофилското си дистанционно. Не ни е виновен Пайниъра, а сме си виновни ние, които му обръщаме внимание и с това пълним джобовете му. Луд изяжда и пет зелника, нали? Стига да има кой да му ги даде. Не ни е виновен ЕС затова, че прахосваме парите му и вместо да сме им благодарни ги обвиняваме…затова, че ни ги дават! Пълк това, че този чалгар бил човек на ГЕРБ, няма нищо чудно. Къде да е член, ако не в ГЕРБ – тържеството на чалгата? И сега, като се хванат “гуша за гуша” и ръка за ръка тържеството на чалгата и тържеството на русофилията у нас – БСП, просто ще настъпи такъв живот, че само си викам дано – да настъпи по-скоро свършекът на света!

  33. Много точно казано. “Mezzo” беше любим канал вкъщи доскоро, когато попаднахме на въпросната постановка на “Кармен” и не само на нея.
    А за целия случай с “Пайнер”-а предлагам теми за размисъл – оценителните комисии по тези процедури за подбор на проекти за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ не са художествени колективи, Мюзик Айдъл и пр. та да оценяват качествата на продукта на предприятието. Освен това по тази процедура са сключени още 120 договора. Те са сключени преди година и всъщност съвсем скоро изтича срока за изпълнението на “скандалния” проект. До този момент по него нищо не е направено и очевидно нищо няма да се направи, т.е. парите няма да се усвояват. И не на последно място – освен ако не търсиш целенасочено за “Пайнер” няма как да откриеш информацията, която разбуни духовете в съответните официални страници на информационната система за управление на фондовете в България или на страницата на Конкурентноспособност. Следователно някой целенасочено тиражира “новината” – защо? и новина ли е въобще това? Искат да ни отвлекат вниманието от нещо друго? – референдум, Сопот, дюни, закон за образованието, Иракли…. защото това,което се случва с тях е истинската чалга.
    А за пълната неинформираност на нашите “култур”-трегери по въпросите, касаещи отпускането на средства по оперативни програми – тъжно, но факт.

  34. Г-н Инджев, завършвате възмутената си статия с ”жадната за зрелища тълпа”.
    Моят кратък коментар е че КЛАСИКАТА, ИЗКУСТВОТО НЕ МОГАТ ДА СЕ ПРИНИЗЯТ а си остават такива каквито са – признати върхове на човешкия гений, интелект, креативност и талант.
    Всякакъв елемент на ВУЛГАРНОСТ превръща тези “произведения” в плява, трева(предназначени за определен сорт добитък), нямаща нищо общо със зърното, ако се обърнем към фолклора на нашия народ, мъдро учещ ни да се мъчим да правим разлика.
    В езика на тези които са зародили изкуството и после са го възродили и опазили за да стигне до нас има пряка връзка разграничаваща тези неща.
    Вулгарно=VOLGARE, което пък идва от VOLGO=тълпа, паплач

  35. Пак се “прославихме” по света:
    http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-21047522
    “The European Commission has asked Bulgaria for an explanation after it awarded an EU grant of 1m euros to a music broadcaster.
    Payner Media, which uses often sexually explicit images to promote Bulgarian pop music, was awarded regional development funding.
    News of the grant, which has still to be paid, sparked protests in the Bulgarian arts world.
    Brussels said it wanted to know if grant scheme rules had been followed”

  36. А най-гол е бб – царят на цирка, наречен “управление на ГЕРБ”. От гол по-срамно е гол в грозна срамна поза.

  37. Целият този вой вече го слушахме миналата година – защо, как, страшно ставало – Софи Маринова на “Евровизия”…Днешното презрение към “чалгаря”, спечелил с проекта си,никак не се споделя от изпълнителите на авторски и автентичен фолк – не попфолк – БЛАГОДАРЕНИЕ НА НЕГОВИТЕ ПАРИ ГИ ГЛЕДАМЕ ПО ТЕЛЕВИЗИЯТА, НАЙ-МАЛКОТО.Иначе само по “Скат”, ама човек не трябва да е гнуслив за този канал. Колкото за повсеместните самоцелни провокации на театрална и оперна сцена, те изобилстват в София, в провинцията -не.

  38. Нещо ни убягва истинския проблем. Може да греша, но Пайнерът беше избран за депутат от ГЕРБ, но се отказа и на негово място влезе сегашния министър Добрев. Програма Конкурентноспособност не е ли под негов контрол? Ако е така, не е ли исползван Пайнерът да го изведе в орбита и сега Добрев и заинтересуванити да му се отплащат. Дали няма някакъв конфликт на интереси?

  39. Само се чудя защо така в миманса остават 287 735лв, които Пайнер ще получат от НАЦИОНАЛНО ФИНАНСИРАНЕ?! И каква “конкурентноспособност” като те са монополисти на българския пазар? А и да не забравим, че Митьо Пайнера е горд гербаджия!
    П.С. Все ми е тая колко пари ще усвоят Пайнер от Европа, въпросът е в държавната помощ!

  40. Г-н Инджев, тъй като срещнах в един сайт препирня кой колко давал/вземал от ЕС си направих следната статистика, която отразява сумите на глава от населението в евро(вкл. бебета и старци) дадени/получени от ЕС всяка година и в скоби колко години е продължило това от въвеждането на еврото.
    Мисля че е интересно и за другите участници в блога и се вижда че сме хрантутници на ЕС макар и не от най-лакомите.
    С минус са тези които дават.

    Germany…….. -162 (11)
    Luxembourg….. -146 (11)
    The Netherlands -122 (11)
    Sweden……… -98 (11)
    Belgium…….. -73 (11)
    Denmark…….. -67 (11)
    Austria…….. -48 (11)
    France……… -47 (11)
    Italy………. -41 (11)
    United Kingdom. -31 (11)
    Finland…….. -28 (11)
    Cyprus……… 31 ( 7)
    Romania…….. 67 ( 4)
    Slovenia……. 85 ( 7)
    Bulgaria……. 86 ( 4)
    Czech Republic. 88 ( 7)
    Slovakia……. 105 ( 7)
    Malta………. 112 ( 7)
    Poland……… 114 ( 7)
    Spain………. 138 (11)
    Hungary…….. 145 ( 7)
    Latvia……… 192 ( 7)
    Ireland…….. 235 (11)
    Portugal……. 239 (11)
    Estonia…….. 240 ( 7)
    Lithuania…… 284 ( 7)
    Greece……… 397 (11)

    Данните за участието на европейските страни в бюджетите на ЕС са взети от следния сайт, до 2010 вкл. а населението пък от Уикипедия.
    http://www.eu-oplysningen.dk/euo_en/spsv/all/79/

    Ако говорим за държави, наймного е дала Германия – 146 000 000 000 евро, а най-много е получила Испания +71 000 000 000 евро.
    Поздрави!

  41. Smeia da tvurdia che ruskata smrudnia si umira za bulgarska usta – osobeno za ustite na podobia kato a. morfov i sergei stanishev

  42. Много е точно написаното от г-н Инджев. Излъгах се да посетя пиесата McBeth на един друг наш театрален колос – Теди Москов. То беше едно лигавене, едно преиграване, една ужасяваща тъпотия, безсмислени диалози, но на всичкото отгоре – забележете – залата се пукаше по шевовете. На излизане от театъра се вгледах в афиша на пиесата, и там пишеше със ситен шрифт “по мотиви от Шекспир”. С други думи, разбирам, че съм гледал авторска пиеса на г-на Москов.
    Щом като разбирането за театър на въпросните господа – Морфов и Москов – е такова, то напълно логично е да предположим, че единият чалгар се жалва, че друг чалгар се е облажил. Дори и да дадяха парите на някой от г-дата Морфов и Москов, чалгата нямаше да намалее. Даже имам своите подозрения, че резултатът щеше да е още по-лош.
    А не искам да сравнявам постановката по Шекспир на Москов с постановката, която гледах в Стратфорд-на-Ейвън. Онова беше просто чудо. Но не съм сигурен с какви впечатления би останал един англичанин, ако дойде да гледа Шекспир на Москов. Също би могло да се охарактеризира като чудо, но от малко по-друг тип.

  43. Спорът справедливо ли е да бъдат отпускани европари за чалга? Този спор е сбъркан на толкова много нива че просто не занм откъде да започна.

    Първо в никоя друга държава освен България не може да съществува спор за това дали да се подкрепи влизането на пари във икономиката на въпросната държава. Това е абсолютна глупост. Парите (инвестицци) за каквото и да влизат в краина сметка отиват за заплати и данъци или се инвестират в нещо реално във страната. Така че за каквото и да са това е добре. Само българин може да каже не искам аз да съм добре ама Вуте да е зле – егати изкривената логика. Като вица за ада и българските казани – няма нужда от дяволи щото другите те дърпат надолу. Института „Отворено общество“ Георги Ангелов напада инвестирането на пари в България?? Покажете ми една друга страна в света където англичанин или французин казва – лошо е да получим инвестиции??

    Второ ние също сме единствената страна във света където рока и метъла са едва ли не върха на интелектуалната музика които видите ли възпитавал децата (Милена Славова). Чалгата била долна музика. Какви са тези глупости – рока винаги е бил музика на бунтари. За метъла си направете извода сами. И двете музикални течения са далече от класиката или Клайдерман. Така че да се прави кампания от високата морална позиция на рока и метъла е жалко, абсурдно и смешно. Мишо Шамара един човек пeeщ доста долен рап гледа на чалгата от високоинтелктуална позция?? Рапът възпитавал децата??

    Известни актьори дават интервюта колко е лошо инвестирането в забавна музика. Все едно в Америка Брад Пит да седне да дава интервюта против финансирането на клиповете на Бионсе.

    О времена о провинциални и долни български нрави!

  44. Г-н Инджев, не мога да си представя, че наистина го мислите, дали не искатеда се харесате на някогоне знам. Ако сте чели Декамерон на Бокачо, би трябвало да сте наясно, че самият роман до голяма степен описва подобни мъжко женски сексуални закачки. Те са частот живота на ноемалните хора. А представлението, беше и смешно и тъжно, както само Морфов може да те развълнува и с много мярка.

  45. Към Биби:

    Ще подмина без обида съмненията Ви дали съм чел Декамерон защото не претендирам, че трябва да бъда подозиран във всезнание ( иначе да, чел съм го).
    Само че Вие подминавате основната ми теза: “закачките” по време на кастинга, които съм описал, както и закачките с постоянното звънене на мобилни телефони на сцената като форма на благодарност към спонсора. Не искам да си мисля как щеше да изглежда представлението ако спонсорът беше от някоя свинеферма- щяха ли да накарат Стефан Данаилов да грухти ( и той да се съгласи)?
    Но в едно сте права: разни хора, разни закачки харесват.

  46. Включвам се , макар и късно , за да присъединя към мненито , че класически творби биват “сведени ” до евтин водевил с пазарна цел,припомням “Ревизор” и 5 минутната сценка, в която Карамазов и Василева “се налага”да имитират полов акт (5 минути!! в театъра това не е малко) и , когато попиташ защо Ибсен се игра само идин сезон в камерната зала ( невероятно добро изпълнение на Ганев и оставаш с приятното усещане , че наистина си гледал класика) … в билетния център на Народния театър отговарят ами , вие защо “не идвате на тези постановки повече”, за да задавате вкуса , а не на вас, публиката да ви навират в лицито кюлотите на Маря Антоновна

Leave a Reply

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.