Опитах се да пренебрегна темата за онези 300 наградени от Путин руски журналисти, отличени толкова очаквано банално в рамките на една фалшива демокрация заради това, че си били свършили работата обективно по отразяването на „събитията” в Крим- с други думи са похвалени за това, че по стандартите на Кремъл не са излъгали. Което е все едно да наградиш милиционери, че съвестно са пердашили гражданите, които са си позволили да не са съгласни с властта.
Обаче ще рискувам пак- тъкмо бях „повъзкръснал” като коментатор в медии, които с години ме водеха за леко умрял и май пак ще си изпрося некролога с моите обобщения…
А обобщението ми е следното: бедни ми, ми бедни Володя- дишаш пушилката ти на българските другари в манипулирането, задирянето, калибрирането и сортирането на българските журналисти на принципа „всекиму според заслуженото”.
У нас подкупването на журналисти на подиума на славата с грамоти и почести е въведено като норма отдавна. В корупционната схема участват всякакви състезатели- местна власт, министерства и отделни бизнесмени, но най-вече в челните редици са самите работодатели с техните съюзи, журита и наградни фондове.
Не казвам, че всеки от получаващите подкупи журналисти е непременно слаб професионалист. По-скоро е обратното: подкупващите се целят в журналисти с качества. Бездарниците не струват пукната пара.
Поради добре отработената схема обаче практически няма случай някой да е отказал да вземе публичния подкуп- някак си не е прието, не е любезно и дори би изглеждало леко налудничаво – „всички взимат, само аз ли да се дърпам”. Това е впрочем моралната база на ширещата се корупция в държавата изобщо.
Да вземем например т.н. ресорни награди на отделните министерства. Те буквално си отглеждат приближени репортери, на които „снасят” информация – понякога с цел контролирано изтичане на желани от самия източник данни, които няма как да бъдат оповестени официално, понякога направо пробутват готови манипулации с надежда да не бъдат разкрити, но винаги с един и същ подтекст: „само на теб казваме”. Благодарният журналист блясва с познанията си, прочува се и накрая веригата се затваря с една годишна награда за най-добър ресорен репортер от името на министерството. Останалите гледат, събират слюнки и се нахъсват за състезанието.
За абсурди, като годишните награди на медийните работодатели, отпускащи по някоя допълнителна пачка за добре проявилите се (по техните критерии) журналисти, изобщо да не говорим- писал съм за срамотните сценки, на които съм бил свидетел като еднократен участник в журито на „Черноризец храбър”. При това журито в онзи случай поне не беше хонорувано (доколкото знам). Докато в други случаи отделни бизнесмени плащат на именити лица, за да ги използват като „безпристрастни” оценители на журналистическото майсторство в рамките на бутафорни церемонии по награждаване сред луксозна курортна обстановка.
Тази „крушка” си има опашка в годините на комунизма. Нека се отдалеча от личната оценка и да дам думата на покойния писател Георги Марков с цитат от есето му „Компромисът”- един от неговите „задочни репортажи”, заради които плати с живота си в емиграция.
„Мисля, че българската комунистическата идеология дължи голям паметник на онзи зъл гений, който измисли премахването на официалната цензура в България. Това е една от най-ярките демонстрации на черна далновидност, с която българските идеолози превъзхождат колегите си от СССР и другите комунистически страни. За какво ти трябва да цензурираш официално литературата, когато можеш да накараш всеки писател или журналист да се цензурира далеч по-строго, отколкото и най-строгият външен цензор би постигнал. Отгоре на всичко автоцензурата работи на три или четири сита. Писателят се самоцензурира, редакторът се самоцензурира, съответно рекламата и критиката се самоцензурират. Ако едно от ситата пропусне нещо, няма начин другите да не го задържат. Магията става още по-смайваща, като се знае, че никое от ситата на автоцензурата не действа по инструкции, нито следва правилници, нито пък някъде е написано какво може и какво не може. Всичко това е оставено на свободно тълкуване от всяко отделно сито. Свободата в случая е правото да отгатнеш какво се иска от тебе, какво ти е позволено да кажеш и какво не. След като имаш свободата сам да осакатиш собственото си произведение, да измениш основния замисъл или да го напълниш с необходимата партийна бутафория. Моторът, който стои зад тази свобода, принадлежи на страха. Страха, че може да сбъркаш , че едно- или двегодишен труд може да отиде на вятъра, че с един замах можеш да сринеш цялото си положение, без да постигнеш какъвто и да е ефект. Страха, че можеш да се разделиш с щедрото заплащане, на което междувременно си свикнал.
Много пъти в разговор с колеги сме стигали до заключението, че можем само да завиждаме на страните, в които има официални цензори. Официалният цензор опростява цялата картина, като прави нещата ясни. Най-напред той е външно лице, той е противник, враг, с когото писателят трябва да се пребори, а винаги е по-лесно да се бориш с друг човек, отколкото със себе си. След това официалният цензор се занимава само с крайния, завършения авторски продукт. При него произведението пристига в цялостна форма, докато автоцензорът е онзи, който не реже готовото произведение, а го осакатява още от самото начало, още при раждането му, още с развитието на всеки образ, и твърде често авторът така обърква понятията, че не знае кой вътре в него е творецът, кой е цензорът…
Разбира се, всички ние имахме своите най-обосновани оправдания. Колко често човек можеше да чуе: „Абе изчуках това за малко пари, та да мога да седна да пиша моето…” Но за съжаление „моето” никога не се появяваше на бял свят. Друго популярно оправдание беше: „ Виж какво, едно за тях, едно за мен, така сме се разбрали”. Бедата беше, че май нямаше разлика това „за тях” и това „ за мене”.
Всичко беше такава каша от искреност и неискреност, от хитрост и наивност, от лъжи и самоизмами, че когато някой полугласно се самоотричаше от това, което бе написал, човек не знаеше да вярва или да не вярва, толкова повече че сам би използвал същите грехове”.
( Георги Марков, „Задочни репортажи за България”, изд. Гутенберг, 2005 г. , София, стр. 270,271,272,275,276)
http://clubz.bg/3611-kak_igrae_putin_eto_kak
“…Та на 9 май, петък, от 19 ч. в Гьоте-институт – София, на ул. “Будапеща” 1, срещу 0 (словом: нула) лева можете да гледате този трън в петата на постсъветската, но все така авторитарна пропаганда. “Игрите на Путин” са съвсем пълнометражни – точно 90 минути….”
Заслужава си присъствието.
Ето и кратък синопсис:
Зимните олимпийски игри в Сочи бяха първите, проведени в субтропически курорт. Най-скъпите игри в историята бият рекорда, що се отнася до корупция и мегаломания. Администрацията на Путин впрегна всички – олигарси и обикновени хора – да “платят сметката” на Олимпиадата. И слабите, и силните говорят в този мощен разследващ документален филм, който разкрива скритата история на “игрите на Путин”. Критикът на властта Гари Каспаров казва, че зад олимпийската пропаганда на Путин въщност се крие ускоряването на приватизацията на земите в Сочи. Много жители са били принудени да “освободят място” за хотели, ски шанци и голямо пристанище, впоследствие отнесени от бури и свлачища – олимпийското село е построено върху заблатена местност в най-горещия район на Русия. До голяма степен историята на тези вредни за околната среда олимпийски игри е всъщност история за заплахи и огромни злоупотреби с пари. 45-километровият път до олимпийското село се оказва толкова скъп, че спокойно би могъл да е покрит със злато или черен хайвер. Режисьорът Александър Гентелев успява да се домогне до множество ключови фигури – от кмета на Сочи и корумпирани изпълнители на поръчки, през депутати и лобисти, до президента на руския Олимпийски комитет.
Ето и линк, на който можете да видите кратък трейлър от филма.
БРЕХ,НЕ МИРЯСАХА НАШЕНСКИТЕ РУБЛАДЖИИ… Четете това,обърнете внимание н функциите на почелия ни с визитата си КГБст, явно за ОНД ни е кандардисвал таварищът:
Председателят на Народното събрание Михаил Миков се срещна с ръководителя на руската Държавна агенция по въпросите на ОНД, за руснаците в чужбина и международното хуманитарно сътрудничество “Россътрудничество” Константин Косачев, който е на посещение в България, съобщиха от пресцентъра на парламента.
Михаил Миков е заявил, че България цени изключително отношенията си с Русия, които имат дълбоки исторически корени, а днес почиват на “прагматизъм и равноправие”. Един от основните приоритети за нас остава развитието на търговско-икономическите отношения, казал Миков.
Председателят на парламента е информирал за приетото от Комисията по външна политика становище, в което се изразява дълбока тревога от задълбочаването на кризата, довело
до нови жертви. Становището бе бойкотирано от ГЕРБ и ДПС и призовава да не се налагат икономически санкции на Русия заради ролята й в Украйна.
Михаил Миков е акцентирал върху изразения в становището на външната комисия призив за възобновяване на четиристранния женевски диалог, който спешно да обсъди механизъм за прилагане на мерките, насочени към деескалация на напрежението в Украйна.
Председателят на парламента е изразил загрижеността на българската страна за възможно нарушение на баланса на енергийни източници в региона. В тази връзка той е потвърдил интереса на българската страна за реализиране на проекта “Южен поток”, се казва в съобщението.
Константин Косачев е представил позицията на своята страна по кризата и е изразил опасения за негативните последствия от нея в европейски и глобален план
Защо, поради какво, и извън темата, а може би точно в нея, г-н Инджев, сте предпочели kichashki като връзка с блогове на личности с открито зависим профил, да зависими от наддаването. Такава връзка беше и afera,съмнителна е и позицията на e-vestnik, на опитния журналист И.Бакалов, чиято опитност и оригиналност в сериозния анализ ме връщат в годините на перестройката,с много пожелания и още повече ретроградие. Наистина, не мога да разбера защо интилигентността , образованието, информираността се поставят в зависимост. Няма значение от какво. Когато си личност в общественото пространство, с претенции за значимост, единствените два хода са-почтеност или забрава.
До ХАЙДЕ ХОЛАН:
Не виждам никакъв линк?
Бихте ли го постнали отново.
Ив.Терзийски | май 8, 2014, 20:57
http://www.oneworld.cz/2014/films-a-z/25855-putin-s-games
Да г-н Инджев,липсата на”цензура” лиши България от дисиденти и когато падна крушата,остана само констатацията,че е гнила!