О(р)да за СССР

Има много начини да се реагира на днешната историческа дата 9 септември с оценка на вероломството на наетите от Сталин професионални военни превратаджии като Кимон Георгиев, свършили мръсната работа на окупаторите, за да бъдат пометени после и самите те от съветската репресивна машина- напълно в духа на принципите на организираната престъпност, според които поръчителите на мокрите поръчки ликвидират дребните изпълнители.

Избирам обаче да препубликувам попадението на “Дневник”. Мария Велковска уцелва проблема в десетката с кратко, но пълно с метафоричност описание на т.н. Музей на социалистическото изкуство. Самото му название звучи “жизнеутвърждаващо” ( както биваше наричано “правилното изкуство” по време на съветския колониализъм). А заслугата за това се олицетворява от личността на министъра на културата на Бойко, скулпторът Вежди Рашидов.

Кой? Кой точно е взел решението обещаният Музей на тоталитарното изкуство да претърпи “възродителен процес” буквално в последния момент преди откриването му, вероятно няма да узнаем. Това е все едно Бойко да си признае личната намеса за оттеглянето на документа “Визия 2020” , артикулирана от куклата му на конци Близнашки с псевдоаргумента, че “НЕ МОЖЕ” Русия да бъде смятана за враг, защото била велика сила.

Именно Бойко  ( днес го именувам по фамилиарния начин, с който от години подмазвачески го приближават до себе си  т.н. български журналисти, за да иронизирам народняшката същност на “явлението Бойко”) е факторът, стоящ срещу това денонсиране на уникалния акт на еманципиране на България, първия по рода  публичен опит  на българското институционално противопоставяне на съветско-руското влияние в България от Първата световна война насам.

За ролята на Бойко в цензурирането на свободната българска воля (да бъде посочена Русия като враг на националната ни сигурност) предположих писмено в ivo.bg напълно обосновано още часове след позорното изявление на Близнашки, а и преди него, след като от приятелската на Бойко организация на  съзаклятника му Първанов съобщиха с издайническа нетърпеливост, че документът е редактиран и от него са оттеглени дразнещите петата колона критики към политиката на Кремъл. Днес вече знам със сигурност, че съм “познал”- истината е известна на мнозина, но малцина ( които са отлично информирани чисто фактологически) поемат рисковете да предизвикат извършителя на националното предателство заради агресивния му отмъстителен нрав, достигащ до истерични изблици, когато бъде изобличен.

Цензурирането на истината за миналото чрез Музея на социалистическото изкуство не е просто приумица на творилия през онзи период Вежди Рашидов. То олицетворява цялото лицемерие на деградацията на демокрацията с елементи на откровено поощрение на носталгията към несвободата. И тъкмо “еманацията Бойко” ( дори не казвам ГЕРБ- та нали ГЕРБ е Бойко, той самият се гордее с този факт) е най-големият проблем на нацията, когато говорим за профанацията и деградацията на демокрацията.

Интересно е да се види как доказани от много години активисти на антикомунизма у нас изразходват толкова много енергия да търсят  виновните за реванша на комунизма в средите на десните, но с такава лекота прощават на Бойко абсолютно неприкритите му реверанси към кумирите на същия този комунизъм, като Живков, например. Правят това с наивната вяра, че комунистите най-много се опасявали от Бойко и само той можел ( можеше, но не го направи!) да ги натика в миша дупка, биейки ги на поредица от избори. Пък и от ЕНП приемат Бойко за свой ( както Чърчил приема необходимия му временно Сталин по време на войната)!

Нещо повече, много от тези антикомунисти са готови да повтарят от сутрин до вече расистката мантра, че няма бивш комунист, отказвайки вероятността между близо милион българи да има дори един наистина автентичен съюзник на българската демокрация, но тъкмо за комуниста Бойко, избрал да остане такъв и след 10 ноември ( с което сам се похвали), правят напълно незащитимото изключение от собственото си грозно правило.

Ако Бойко беше онзи антикомунист, на какъвто напоследък взе да се прави в изпълнение на поверената му роля, остатъците от този комунизъм при неговото всевластване отдавна трябваше да са ликвидирани. “Веждито”  пък трябваше да е заклеймил несвободата в изкуството с някой грандиозен “Лувър” в центъра на София. Само че на “Бойко” му разчистиха терена в дясно с мощни контраатаки на съветския реваншизъм, задействал в тази посока тарана на петата си колона.

Най-напред в ролята на  тарана беше изстреляна ракетата му носител Сакскобугготски. Той царски прокламира края на политическото делене на ляво и дясно, след което се съюзи с лявото за пълния разгром на дясното под формата на невиждан в историята “симбиоз” на монархосоциализма в една двулична коалиция, наричана тройна за заблуда на противника ( т.е. на българския народ), макар да беше четворна- четвъртият и най-важен коалиционен началник просто местеше от Москва монархосоциалистическите си пионки на туземната ни карта.

Наследството на монархосоциализма беше подарено на Бай Бойко с баганьовския чар, харесван от толкова много байганьовци у нас.

Бойко, с голяма поврътливост и жизнеутвърждаващи простотии в говоренето и поведението, удобни за консолидиране на лявото и за отблъскване на по-гнусливите българи от дясното пространство, се зае да осъществява сценария, като периодично изпитваше настроенията на публиката с откровени реверанси към своя прототип Тодор Живков и с твърдения за близост с …Владимир Путин.

Резултатът е отличен за кукловодите му. Спада му популярността и електоралният резултат от избори на избори, но  в главното успява: превърна антикомунизма в посмешище.

С такъв “антикомунист” съветските протежета тук нямат грижа- само имитират възмущение и гледат сеир, както би казал Алеко. Сеирът, под формата на въпросния музей, безпардонно им беше сервиран като доказателство. Организираната престъпност обича доказателствата за свършената работна, за която плаща на изпълнителите.

За едно клане от древността до ден днешен най-подходящо доказателство пред поръчителя е отрязаната глава. Бойко резна главата на антикомунизма, поднасяйки я демонстративно на подаден от “Газпром” поднос с надпис “Южен поток” , върху който Бойко се подписа през ноември 2012 г., потвърждавайки васалната покорност, проявена вече със задушаването на вероятността да узнаем дали разполагаме със запас от природен газ за противопоставяне на злат(на)та московска орда в преговорите за оцеляване на България пред руския монополен енергиен натиск.

Така Бойко се превърна в декламатор на съвременния вариант емблематичната за българското социзкуство “О(р)да за СССР.

“Подигравка му е майката, аферим”,би казал Бай Ганьо, разхождайки се из музея на жизнеутвърденото от Бойко социалистическо изкуство. Бай Бойко знае как се правят и печелят избори. И понеже вече си пада “консерва” ( западните коментатори наричат посткомунистите в България “консерватори”),  би се тупнал маймунски в косматите гърди с татуирана георгиевска лентичка. С възгласи “болгар, болгар”, Бай Бойко е цопнал в басейна сред европейците от ЕНП  със запушените носове, принудени да се посме(ст)ят вежливо заради палавия си балкански съюзник, имитиращ “вапор”, т.е. шлеп за теглене на дясното към левия бряг, обозначен с руския флаг.

 

Специфичната ирония в Музея на социалистическото изкуство

От Мария Велковска

Младежът спира пред бюстовете на Тодор Живков, Мара Малеева – Живкова, Людмила Живкова. Гледа, гледа и казва: “Какво задружно семейство”. Не знае, че липсва Владимир Живков, просто властването на баща му не стигна и за негов паметник.

Както написа през 2011 г. Светлана Куюмджиева /”Музей на какво”, в.”Култура”/: Докато скулптурите на двора могат да минат за хаотичен сбор от запазени паметници, дошли от различни градове, периоди и стилове, то селекцията във вътрешността на музея предизвиква истинско недоумение.

За моя превелика изненада, в нея откривам произведения основно на най-големите “формалисти”, повечето тежко пострадали от ударите на социалистическата власт, други – отказали се за дълго от творческа изява. Но парадоксите не се изчерпват с това. Тези автори са тук със своите компромиси, с големите тематични изключения в творчеството си, с хитруването си в името на оцеляването. Редом до тях са окачени официално възприетите по онова време “добри примери”. Какво е това, реабилитация или подигравка, историческа безотговорност или обикновено невежество?
В залата сега е подредена експозицията “Изкуство за народа” от втората половина на 40-те до втората половина на 50-те години на миналия век, или времената на най-желязната идеологическа хватка. На платилия билет от 6 лв. се дава листче хартия с обяснението, че целта на изложбата е да покаже някои класически образци на социалистическия реализъм…

Още с влизането погледът на посетителя бива грабнат от такъв образец. Насреща е огромно, почти необозримо платно “Конференция на ТКЗС” /1951 – 53 г./. Представители на трудовото селячество в носии изпълват залата, на трибуната – др. Вълко Червенков, зад него – портрети на Сталин и Георги Димитров. Нарисувани от старателно, по-старателно, като живи. Както може да се очаква. Изненадата е в автора – Дечко Узунов и бригада художници. Няма никакви обяснения как и защо модернистът Дечко Узунов е решил да рисува за ТКЗС.

Самият Дечко Узунов през 80-те години разказва за картината пред Бисера Йосифова /”Моите срещи с Дечко Узунов”/. Светлин Русев – дългогодишен председател на Сюза на художниците и член на ръководството на БКП, го подканя: Я кажи как правихте колективната картина “Текезесарска конференция”?

И той отговаря: ” … Абе, такива времена бяха. И аз бях формалист. И аз си направих самокритика. Имаше такива моменти. И Майстора беше критикуван. Можеха да се правят само етюди, а голите женски тела минаваха за формализъм. Като ни викат за критика, аз казвам: виновни сме, та дано да се оправи работата. Тогава с Ненко Балкански сме рисували образа на Сталин за един митинг на сто квадратни метра. Разпрострели сме се на площад “Девети септември” – аз при бръснарницата, а Ненко чак при Народната банка. И разговаряме върху творбата с телефон.

Ненко Балкански в сегашната музейна експозиция е представен с композиция, изобразяваща партизанска акция. Цанко Лавренов – с “Червеният конник”. Сюжетът е Св. Георги убива змея, но вместо светеца е нарисуван, като че по-схематично от змея, войник с петолъчка на кепето. Обяснения за тези произведения, за авторите им – никакви.

 

12 мнения за “О(р)да за СССР”

  1. BRAVO
    G-H INDGEV TAZI STATIA TRIABVA DA VLEZE V SLEDVACHTIA VI TOM PROIZVEDENIA.KATO REMARK NA EPOCHATA V KOIATO GIVEEM.

  2. Искам на този ден да разкажа за живота на един обикновен човек.
    В България живях през първите тридесет години от моя живот. Живях с чувството, че съм се родил затворник, на който му е забранено да напусне килията си и свободно да каже това, което мисли. Не си представях бъдещето ми толкова “светло” колкото бях длъжен насилствено да го виждам. Не вярвах, че нещо може да се промени. Единственото ми желание беше поне останалата част от живота ми да премине така както аз бих искал.
    Неочаквано дойдоха промените през 1989. В народа ни имаше вяра, че нещо може да се промени, ходеше на митинги, за първи път живееше с някакъв реален оптимизъм, който така и не можа да достигне до мен. Напуснах България…напуснах я само с един еднопосочен билет купен с парите, които бях събрал.
    Започнах да обикалям света, това беше най-голямата ми мечта, мечтата да съм свободен!
    Дойдох в България след двадесет години за погребението на близък човек. Хората ме питаха как намирам страната след промените. Това бяха добри хора решили да доживеят живота си със своя оптимизъм. Не исках да им кажа истината, че не видях никакви промени. Не исках да им кажа как България излежда за хората от европейските страни, свързвайки я с висока криминалност, проституция и липса на всякакъв авторитет. Не исках да им кажа, че най-неудобния въпрос към мен беше “от къде си?”, ако трябваше да кажа истината.

  3. достойната съдба на този ‘музей’ би била такава: посреща отломките от изпотрошените паметници на съветската армия в БГ, след което е посетен от група познавачи на монументалното соц изкуство от метал – патриотично настроени роми ехперти по скрапа само за няколко часа, след което музеят бива прекръстен на музей на огъня като някой драсва клечката на всичко останало в него.

  4. Днес бях “застрелян” от наемник на /РИВА/Руската Имформационна Война – Агония. Агентът, наемник се казва проф-СеСеСеРист Искра Баева и навярно с нахлузен черен чорап на лицето, изрече по Националното радио, че “Да се сравнява броят на жертвите от преди 09.09 1944г и след 09.09 било НРКРОФИЛИЯ…”

  5. Представата за справедливост у хората открай време се състои от две половини: тържествуващата добродетел и наказания порок.
    Имахме щастието да дочакаме времето, когато не насъскват така често кучетата срещу добродетелта, макар тя и да не тържествува. Пребита, хилава, добродетелта вече е допусната да се намъкне в дрипите си, да се смести в ъгъла и там да кротува.
    Никой обаче не смее да обели и дума за порока. Да, с добродетелта се гавреха, но порок в случая не е имало. Да, сума ти милиони бяха умъртвени, но виновни за това няма. И стига някой да се обади: „А как ще постъпите с “онези, които…” веднага ще го упрекнат от всички страни, отначало дружелюбно: „Ама вие, какво, другари! Защо да човъркаме стари рани?!, защо да наливаме отрова в душите на хората, минали през лагерите? Трябва да ги щадим!”
    А в Западна Германия до 1966 г. за извършени престъпления са осъдени осемдесет и шест хиляди нацисти и ние се възмущаваме, не пестим страници във вестниците и радиочасове за това, а и след работа оставаме на митинги и гласуваме: “малко са!” И 86 хиляди са ни малко! И 20 години съдебни процеси са ни малко! Да продължават! (А в Източна — не се чува нищо подобно, значи са ги превъзпитали, цанят ги на държавна служба)
    А у нас са осъдени (според публикуваните данни) около тридесет души.
    Това, което става оттатък Одер, оттатък Рейн, не ни дава мира. А това, което става зад зелените огради в Краймосковието и край Сочи, а това, че убийците на нашите съпрузи и бащи фучат с леките си коли по нашите улици и ние им правим път? — това не ни гнети, не ни засяга, това е — „да не ровим в миналото”.
    Между другото, ако сравним 86-те хиляди западногерманци пропорционално с нас, за нашата страна ще се получи четвърт милион!

    А. Солженицин, 1958 г.

  6. Да очакваш ББ да ни отърве от комунизма е като да разчиташ въшливият да те пощи…

    ББ е просто бета версия на Т. Живков.

  7. Противопоставянето ГЕРБ – БСП е театрално и фалшиво с една-единствена цел – да накара тези, които никога не биха гласували за комунистите да гласуват за ГЕРБ, като по този начин получават отново същото – управление на комунистите.

  8. Блестящ, обективен и много точен анализ! Поздравления г-н Инджев!

  9. Браво и Благодаря.
    Да чуя/прочета истината винаги ме е радвало и давало чувството, че живея – за това е и моето Благодаря. Няма място по света, където за да изкажеш, изразиш истината да не е нужна смелост, някои я наричат „гражданска смелост“. За мен тя е „просто“ смелост. За тази Ваша смелост, г-н Инджев е моето Браво!
    За Вас това е позиция. Обичам да се срещам и „срещам“ с хора, имащи такава позиция. Позиция, отваряща очите, на неслепите, разбира се…
    Бъдете жив и здрав.

Leave a Reply

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.