Глупости на “културен” квадрат

Доста глупости на квадрат са се изрекли по утвърдена вече традиция при рязането на лентички на нови обекти в епохата на Строителя на евробанкянска България. Неговото не се губи- пак е номер едно в приказките, изречени по повод откриването на музея „Квадрат 500” в София. Понеже вече е банално да изчисляваме квадратурата на ограничения му кръг от познания, вниманието този път привлича академик Светлин Русев, изваден ( не точно от нафталина на соцреалзима, който уж се помина), но пред скоби – пак от премиера Бойко Борисов със следното негово признание:

 

“Преди няколко години при акад. Светлин Русев ме бяха поканили в едно ателие и си говорехме, че няма музеи и че мазетата са пълни с картини, икони, които се рушат. И аз му казах, че ще му направя музея. Ето, музея го има днес.”

 

Обикновено Борисов ни съобщава, че ни е направил нещо на всички нас- я магистрала, я детска градина или трибуна на провинциален стадион- все за масово ползване ( и да целуваме ръка!). Този път, оказва се, лично е направил музей на Светлин Русев. Двамата ценят много Людмила Живкова ( за което Борисов не пропуснал да намекне пак днес) и явно са се спогодили добре.

 

За благодарност самият академик сгъстява краските в своята реч на откриването с твърдението, че музеят „Квадрат 500” бил най-демонизирания обект в България, т.е. никак не е било лесно на Борисов и неговия Рашидов да се преборят да го има музея „Квадрат 500”.

Сайтът OFFNews припомни:

Преди до Живков, днес – до Борисов. Открийте разликите

Вляво – Светлин Русев и Тодор Живков, вдясно – Светлин Русев и Бойко Борисов.

И сега, след тази обезоръжаваща констатация на Светлин Русев, как да обеля критична дума за това културно начинание? Ще се окаже, че съм демонизатор, направо простак, който не разбира от изкуство и не признава „ренесансовите грижи” ( така се изразил академикът) на културния министър Вежди Рашидов!

 

Плахо си позволявам да опонирам само, че грандоманията на Рашидов да възвеличае ( себе си като създател на) „българския Лувър” е пренебрежимо дребна пластика в сравнение с монументалното му нахалство да прекръсти обещания Музей на тоталитарното изкуство с жизнеутвърждаващото название Музей на социалистическото изкуство. С този „възродителен процес” чрез преименуването на онзи музей той наистина ще остане в историята като министър на соцреваншизма.

 

Между другото, някой ще попита ли Рашидов как вървят продажбите на билетчетата за соцмузея, от които той обещаваше да се изплати прищявката му? Питам, защото „ренесансовия” министър непрекъснато говори за пари, а когато похарчи доверието на наивния избирател в „дясното” му управление никой не му търси сметката.

29 мнения за “Глупости на “културен” квадрат”

  1. К`во му отговора на Инджев, писáх преди! Мно`о се развълнувáх днес, много лента резáх, затоа пуснáх едно линче,

    http://www.mediapool.bg/borisov-napravih-mu-na-svetlin-rusev-muzei-news234620.html

    да видите какво правиме, нéма само да говориме, глейте какви картини има у Лувъра и от Панчо Владигеров има, че аз нали съм им член на художниците, глеам “Чобанин” от Злати Бояджиев, познах го, ма там некъв ми вика “Господин премиер, но това е огледалото”! Глейте и коментарите от линка, там нéкъв писáл за бай Светлин, дето е най-големия художник, квото беше Бай Тошо кат државник, както най-големия историк е Божо, пък най-големия писател е Антон Дончев, така ми казва Гранитски, значи така е! Всичкото го изгради Бай Тошо у културата к`вото Людмила, лека и пръст!, ние с Жени сме плакáли за нея много пъти като пазѝх дедо й, демокрацията само го разруши, само едно ценно нещо се създаде у културата след като умре Людмила – “Бела роза”, голема песен, аз затоа я зех за химн на партията освен “Батальона се строява”!

  2. пашидов наистина е Ренесансов , и то НЕ даже министър , а “просто ренесансов човек”, т.е е “ВЪЗРОДИТЕЛЕН човек”!!!
    Ренесанс=Възраждане!
    Наистина “възражда” и “ренесансира”. Но възражда най-ТОТАЛитарният и мракобесен “режим”! А както всеки знае Ренесанс и мракобесие са крайните противоположности. Но да възродиш мракобесието,по-точно НАЙ-мракобесието , като това да възродиш и направо да си “кръстител” и кръстник на ЦЯЛ един “НОВ” дял в изкуството е наистина “ренесансово”, и може да се наречеш с “гордост” ВЪЗРОДИТЕЛ на мракобесието!

  3. П.П. пашидов , да се разбира рашидов!

  4. Ха-Ха ! Кое е сложил огледало в галерията – Шегобийци !

    Аз пък забелязах как ръцете на веждито обгръщат шкембето му като на бременна булка. Надебелял е много човека, най-вероятно от работа…

  5. Чета, бати Иво и на всяко изречение ме подкарва на як смех. Как ги подпържоваш – червенотиквеновчетата. Хвала бати Иво!!!
    ПС. На една стена около басейна “Диана бат” пише: – “Чавес е вечен, империализма е обречен”

  6. Проектът стартира при министър Ема Москова, а при министър Рашидов бяха осигурени 27 млн. лв. по европейски програми. Това е!

  7. Без Живков, по живковски! Това е девиза на мнозина “наши”, “политици”, управници и “демократи”.

  8. Целият “културен” кръг около Людмила Живкова /вкл. и Светлин Русев/ имаше толкова общо с културата, колкото електрическият стол с обикновения – ако перифразираме стария виц.
    Защото те до един бяха соцреалисти – наемни писатели, поети, художници, артисти, кинаджии и пр., чиято основна задача беше по съответния начин да представят на публиката гледната точка на БКП в момента, както и неспирно да я аплодират и възпяват – и най-вече 35 години оглавявалия я диктатор Тодор Живков. Като “творбите” на гореспоменатите наемници имаха толкова общо с реалния живот тогава, колкото общо имаха с него и беседите на лекторите от дружество “Георги Кирков”. Като изключенията от тези правила бяха единици.

    Един виц от онези години. “От какво е направен тюрбанът на Людмила Живкова – от разпасания пояс на баща и.”

    И накрая – много е дразнеща приликата на флиртуването с буквално същите тези хора на простака от Правец и на този от Банкя.

  9. “…Преди до Живков, днес – до Борисов. Открийте разликите…”

    Аз пък открих една прилика. И двамата слушат внимателно е гледат разбиращо, умно и заинтересовано.

  10. „Ди Велт” разкри:Танкът „Армата” е копие на германска разработка от 80-те години на 20 век
    Германия се отказала да прави бойната машина след разпада на СССР…

  11. Акад. Светлин Русев… акад. Антон Дончев… хабилитирани “творци”… академичната титла като патерица.

    Човек би си казал “Горките Ван Гог и Пикасо, Хемингуей и Маркес!”, макар че картините им се продават за милиони в Сотби’с, а книгите им имат космически тиражи и се преиздават в цял свят.

    На какви ли цени се търгуват “шедьоврите” на нашите академици? Има ли търсене? И, най-вече, къде се търсят?

  12. Отбелязвам,

    Прав си напълно. Няма да има никаква промяна в манталитета, обществето и държавата, ако не престане безогледната и нагла манипулация, която продължава и днешното “вроатлантическо” управление. Че няма по-голям поет от лакейския словоблудник Левчев, че няма по-голям художник от същия сорт ибрикчия Русев, че вечен и недостижим връх в литературата ни са плагиатщините на онази мухлясъла, но иначе много активна комунистическа мумия Антон Дончев, че само Божидар Димитров има върховен монопол да тълкува историята ни, че след Кеворкян няма журналистика, след Недялковите смешки-мешки-злободневки-еднодневки няма песенна лирика и т.н. Нищо не е създадено след 1989 г.- това трябва да внушава непрекъснатото лансиране на тези нафталинени комунистически креатури.И никой не се съпротивлява, никой не казва- “Четвърт век вече мина, хайде стига толкова с вас!” Особено е гнусно, когато ТВ-водещ под 30-те закаканиже за някой от тях “магът на словото”, “магьосникът на четката” и т.н.

  13. Галерията стартира още в края на 1999 при Министър Москова,През 2002 г се посещаваше вече редовно,като аз съм водила там и мои гости.Голяма част от картините са закупени още по време на соца,като имаше и съдени за присвояване на средства.Да не забряваме и Мултигруп,която стартера през 80-те години като Мултиарт.Уредничките на Музея са ми казвали ,че в хранилището в мазетата на сградата е имало двоино повече картини от изложените.
    Хубаво е ,че имаме такъв музей,но нека не забравяме,че всичко това е изгладувано от българския народ още преди 30-40 г.
    През 2008 или 2009 година в една от залите на музея бяха изложени картини и скулптури от частни лица.Видях и една скулптура на Роден ипритежание на публична личност.
    Независимо ,че организирането на Музея е започнало много отдавна сега нахалника Борисов иска да каже ,че само той има принос към него.
    Как пък не покани бивши Министри на културата,които имаха отношение към реализацията му.
    Ето това ме дразни.

  14. До СТАМБО:
    40 ГОДИНИ, приятелю…
    На всичките тези “велики” малки пластики и в нАукта, и в иСкуството, и в кОлтурата, им идва краят. Погледни отрочетата на червената чума – виж жени ж., малък тошко, издънките на бокови, макови, цокови… Къде са дечинките и унуките на всичките тези кОлтуртрегери и малки пластики? Ако от цялата тази човекоподобна сган, по чудо на Природата се е пръкнало нещо по-саглам, то ще да се подвизава някъде другаде, като синчето на стефчо-серго-делон…
    А, че е гнус – гнус е! И малко тъжно /за такива като мен/ – щото няма да доживеем да им видим пълното осиране!

  15. Г-н Игнатия, в тази връзка, думата-дума отваря, преди “избухването” на демокрацията се уредих с “връзки” да гледам в дома на киното на Екзарх Йосиф английски игрален филм. С участието на плеяда великолепни аристи. Свършва прожекцията. Стои цялата, претъпкана зала изстукано-безмълвна. И подир минута всеобщо мълчание някой на висок глас се изцепи: “И представяте ли си, нито един от тези дори не е заслужил артист”.

  16. “глупостта е дар божи,но с нея не бива да се злоупотребява” Ото фон Бисмарк

  17. Препъръчвам една книга на Петер Юхас /един побългарен унгарец/, в която разказва спомени за българските си колеги “интелектуалци”,и направо ще пътънете от срам – дребни, жалки, крадливи, мазни и отмъстителни.Не помня как беше озаглавена, но при интерес, ще проверя заглавието. Спомените са огледало на комунистическата низост и раболепие на т.н. творци.

  18. Уви, СТАМБО, така е.

    А ако ще споменаваме имена, да не забравяме и Богомил Райнов със смешните му книги от 50-е против “буржуазното изкуство” и още по-смешните му по-късни шпионски романи, възхваляващи Първо главно.
    Ами “Партията е права, когато съгреши дори!”?
    Ами изяществото на стиха, постигнато от Младен Исаев в поезията му на “работническа тематика”:
    “Искам да съм потник
    на гърба на млад работник!”?
    Ами простите снахите на Политбюро Лили Иванова и Йорданка Христова и “естрадата? им?
    Ами “На всеки километър”?

    Единици бяха хората, създали нещо свястно – Димитър Талев, Димитър Димов, Ивайло Петров и, разбира се – Георги Марков. Платил с живота си за блестящият портрет на отмъстителния Диктатор, оставен ни в “Задочните репортажи”.

  19. < Back to Postings List

    Държавата погна журналиста Мирослав Иванов с цялата си мощ

    by newswriter on 29/05/2015 10:29 AM

    e-vestnik

    Журналистът Мирослав Иванов, който публикува неколкократно в блога си “Финансови смислици” разкрития за Делян Пеевски и Корпоративна търговска банка, е сложен на мушката от държавата с цялата й мощ.

    Иванов разкри как подуправителят на БНБ Нели Кордовска си е изтеглила парите от КТБ в извънработно време вечерта преди да обяви банката под особен надзор и да прати квестори в нея.

    В блога си Иванов пусна документи, които разкриват собствеността на „Булгартабак“ и връзка с Делян Пеевски, Ахмед Доган, Бойко Борисов, цесиите и капиталите на свързани с Пеевски фирми.

    Разкри депозитите на Вежди Рашидов в банката, с преференциална лихва и как е извършил цесия с тях и др.

    Сега Мирослав Иванов е получил официално известие от НАП, че ще бъде проверяван за 5 години назад. Проверките обхващат за получени и дадени „заемни парични средства“ за срок от 5 години. Получил е въпросник от общо 12 точки.

    Проверката обхваща и всички лица – физически и юридически, с които Иванов е имал нещо общо. Той има своя еднолична фирма и е бил съдружник в две други фирми, но е прекратил там участието си.

    Преди това Иванов беше викан на разпити в прокуратурата и Националната следствена служба, след като започна да пуска изобличаващи публикации в блога си.

    „Дотук добре, всеки в тази държава трябва да може да бъде проверяван и да няма чадър над себе си. Аз нямам какво да крия и след проверката ще публикувам на блога си резултатите“, пише Иванов (виж тук).

    Но пояснява, че след всички привиквания в прокуратура, следствие и сега НАП, за него вече е ясно, че това не е просто проверка, а тормоз и държавна репресия, които се дължат единствено на публикациите и позицията му. По каква логика, пита той, получавам 5 искания от НАП със съвпадащ срок за отговор?

    „Ако има нещо съмнително в доходите ми, ако има сигнали срещу мен и ако НАП са приели тези сигнали за основателни, каква е логиката да проверяват за „разминаване между доходи и притежавано имущество“ и бившата ми съдружничка?“, пише Иванов в блога си, обяснявайки, че тази фирма дори няма имущество и дейността й е „далеч от комерсиалното и е максимално публична поради естеството си“.

    Наказателната акция обхваща не само него, но и всички свързани с него.

    Ето какво още пише Мирослав Иванов:

    „Случайно ли проверките на регистрирани в София дружества са изпратени в Благоевград – вярвам, защото такава е практиката?

    Защото съвсем случайно първият опит за натиск към мен – през прокуратурата, дойде седмица след като публикувах схемата на финансирането за приватизацията на „Булгартабак“ и как с пари от Цветан Василев и „Винпром Пещера“ Пеевски, Бойко Борисов, Сашо Сталийски и Ахмед Доган са си поделили собствеността в „Булгартабак“. В компанията на ислямисти, разследвани за трафик на хора и оръжие за „Ислямска държава“.

    Сега, седмица след като публикувах как известният като „тъста на Пеевски“ висш магистрат Васил Петров е изтеглил парите си от КТБ дни преди да бутнат банката, съм подхванат от НАП.

    Седмица, след като публикувах данни от КТБ как кредит за 300 000 лв., отпуснат на дъщерята на Васил Петров – Зара, жената от която Пеевски има дете, е погасен от майката на Пеевски Ирена Кръстева с пари от спасената с държавни средства Първа инвестиционна банка, съм атакуван брутално от държавната машина.

    Аз от проверки не се страхувам, уважаеми. Но скоро ще ви остане само възможността да ми изпратите ХЕИ да се увери дали нямам глисти.“

  20. Я вижте румънката какво казва:

    “Думите на вашия премиер, че в Румъния няма реална борба с корупцията, а арестите на висши политици са просто политически гонения, са лош знак. Те означават единствено едно, че Бойко Борисов няма намерение да води истинска борба с корупцията.

    http://offnews.bg/news/Темида_18762/Моника-Маковей-Борисов-няма-намерение-да-се-бори-с-корупцията_509696.html

    До тогава в Румъния нямаше политическа воля за борба с корупцията, имахме Агенция за борба с корупцията, но тя не се занимаваше с висшите етажи на властта, а с кондукторите по влаковете и студентите, които се возеха без билети.

    Имате ли днес политик в България, който иска да направи нещо? Питаха ме дали бих се съгласила да бъда правосъден министър на България – отговорих „да“, но никой не ме потърси. Никой не иска да се бори срещу корупцията, защото политиците ще бъдат жертвите“, каза още Моника Маковей.”
    ………………………………………………………………………….

    Това интервю трябва да го пускат всеки ден по телевизията, докато и най-заспалата балканска тиква се събуди!

  21. Към Отбелязвам, Игнатия и Стамбо – Много точен коментар! Да припомня едно определение от онова време /което продължава!/ – Какво е Социалистически Реализъм? – “Възхвала на управниците, с достъпни за тях изразни средства”.

  22. До Росица. За “Анекдоти за българските писатели” ли иде реч. Поне натам ме наоочва чичко Гугъл.

  23. Лека попправка. Точното заглавие е: “Смърта не е алиби. Анекдоти за българските писатели”.

  24. Бойко Борисов:
    “Със средствата, които инвестираме, и с реализацията на проекти за реставрация ще направим Плиска значим православен и културен център.”

    Чакам да видя как ще бъде декодирана розетата от Плиска в такъв контекст. Какво ще натамани международният екип от руски и български учѐни с невиждана херменевтическа мощ във ‘фактите намекват’.

  25. Към Тодор Тодоров

    Нали помните смешката на арх. Боян Чинков “Какво е лабиринт – това е правата линия на Партията”.
    Е – една от задачите на тогавашните “културтрегери” беше бързо-бързо да реагират и да възпеят поредното скудоумие.

    Иначе създаденото от тях на “културния фронт” си беше чиста проба халтура, извинете ме за русизма. Но им се заплащаше пребогато като за недостижима култура. То не бяха звания, титли, ордени и медали, награди, апартаменти без ред, хонорари, препечатки, откупки – и така до безкрай.

    Лошото е, че това май продължава и до сега. Ето – сега например Министърът на културата Рашидов е носител на титлата “Главен мултак”, а Премиерът – по собствените му думи – построява художествена галерия на академик Светлин Русев.

    Да се смее ли, да плаче ли човек на българския преход от Светлин Русев към Светлин Русев…

  26. Като ще си говорим за култура – какво стана със Сашо Сладура? Уби го Шахо Циганина с тояга по главата през шейсет и втора в каменната кариера до Ловеч. По заповед на Мирчо Спасов. И после нахраниха с него прасетата на УБО в Белене и после Политбюрото.

    Това е Александър Николов – виртуозен цигулар, най-добрият тогава в България. Убиха го простаците.

    Днес над амфитеатъра в Пловдив – до Музикалното училище – направихме един хубав негов бронзов паметник. Ако някога минете, оставете едно цвете.

Leave a Reply

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.