Нобеловата награда за литература беше присъдена вчера на писателката от Беларус Светлана Алексиевич, която има остро критична позиция на постсъветския свят, в който живее.
За отвлечената в Русия украинка Надежда Савченко тя казва:
– Обичам тази жена! Спомням си първото интервюто с Hадежда, колко честно говореше за всичко, което и се е случило. Тя е човек с възгледи, човек със собствено мнение. Тя е воин, който си е вършел работата – да защитава родината си. Аз вярвам, че украинската армия защитава своята родина. Савченко е пленена с измама и е отвлечена в Русия, а прокуратурата не разполага с никакви доказателства срещу нея, тя има алиби. Когато подписах текста на писмото „В защита на Савченко”, си спомних известната снимка, на която Путин е на кон – полугол, с мускулесто тяло. И си помислих: добре, как може един мачо да воюва с жена? С такава силна и интересна жена? Тогава беше ясно, че съвсем малко остава Надя да умре от глад. В най-ужасните войни е прието да се уважава волята и издръжливостта на противника, дори и нацистите по време на Втората световна война, го правеха. Но по някаква причина руските власти не са способни на това.
За Русия и Беларус Алексиевич произнася следната присъда:
– Русия и Беларус са един отминал свят. По улиците се движат нови автомобили, сградите са с нова архитектура, хората носят нови костюми, но това е отминал свят, свят на старите понятия, който започва последната си съветска битка. Не за върховна справедливост, която може да се научи от съветския опит с многото сталински предателства, но все пак в началото имаше много романтични надежди, които претърпяха пълна катастрофа. Всичко завърши с кръвопролития, както казва един от моите герои: “Останаха късове месо и морета от кръв, така завършва цялата ни история …”
Това ще бъде много дълга борба, мисля, че ще се проточи няколко десетилетия. Но колкото и да се престарават путинисти и лукашенковисти, днешната закостенялост ще отмре, защото светът все още се движи, а ние не можем да седим в кулоарите, което не е реално дори и само заради новите технологии. За известно време могат да забавят процеса, може и за дълго време (в края на краищата имат опита на Северна Корея), но въпреки това човечеството се движи към по-нормален живот, при който човешкият дух не е унизен, човешките ценности не са смазани. Това се отнася за цялото ни миналото – не само войната, но и Гулаг, който също се оказа спорно понятие. Така например, музея „Перм-36” – вече не е музей на жертвите на Гулаг, а музей на служителите в Гулаг. Ще се прекланяме пред палачите, ще четем как са се потили, докато изтезават жертвите си…
Макар и фрагментарно, публикувам оценките на Светлана Алексиевич ( в превод за ivo.bg от Васил Костадинов) не само по принцип, а и заради финалния пример с музея за жертвите на ГУЛАГ в Русия, който тя дава.
Та това е „упражнение”, което вече беше проиграно тук през 2011 г. Правителството на Бойко Борисов и незаменимия му „културен” министър Вежди Рашидов направиха същото с вероломното преименуване ( в последния момент ) на музея, обявен предварително като музей на тоталитарното изкуство. Прекръстиха го на в Музей на социалистическото изкуство. Така на практика смениха като с вълшебна милиционерска палка смисъла на начинанието, превръщайки го от заклеймяващо, в утвърждаващо упражнение по история.
Прав е бил убитият писател Георги Марков, че по отношение на йезуитщината в пропагандата съветските другари имат какво да научат от българските си слуги.
Припомням пасажа за автоцензурата от есето му „Компромисът”, публикуван в ivo.bg на 8 май 2014 г. по друг повод ( пак свързан с това, че в Русия „дишат пушилката” на българските си събратя по комунистическа пропгандна):
„Мисля, че българската комунистическата идеология дължи голям паметник на онзи зъл гений, който измисли премахването на официалната цензура в България. Това е една от най-ярките демонстрации на черна далновидност, с която българските идеолози превъзхождат колегите си от СССР и другите комунистически страни. За какво ти трябва да цензурираш официално литературата, когато можеш да накараш всеки писател или журналист да се цензурира далеч по-строго, отколкото и най-строгият външен цензор би постигнал. Отгоре на всичко автоцензурата работи на три или четири сита. Писателят се самоцензурира, редакторът се самоцензурира, съответно рекламата и критиката се самоцензурират. Ако едно от ситата пропусне нещо, няма начин другите да не го задържат. Магията става още по-смайваща, като се знае, че никое от ситата на автоцензурата не действа по инструкции, нито следва правилници, нито пък някъде е написано какво може и какво не може. Всичко това е оставено на свободно тълкуване от всяко отделно сито. Свободата в случая е правото да отгатнеш какво се иска от тебе, какво ти е позволено да кажеш и какво не. След като имаш свободата сам да осакатиш собственото си произведение, да измениш основния замисъл или да го напълниш с необходимата партийна бутафория. Моторът, който стои зад тази свобода, принадлежи на страха. Страха, че може да сбъркаш , че едно- или двегодишен труд може да отиде на вятъра, че с един замах можеш да сринеш цялото си положение, без да постигнеш какъвто и да е ефект. Страха, че можеш да се разделиш с щедрото заплащане, на което междувременно си свикнал.
Много пъти в разговор с колеги сме стигали до заключението, че можем само да завиждаме на страните, в които има официални цензори. Официалният цензор опростява цялата картина, като прави нещата ясни. Най-напред той е външно лице, той е противник, враг, с когото писателят трябва да се пребори, а винаги е по-лесно да се бориш с друг човек, отколкото със себе си. След това официалният цензор се занимава само с крайния, завършения авторски продукт. При него произведението пристига в цялостна форма, докато автоцензорът е онзи, който не реже готовото произведение, а го осакатява още от самото начало, още при раждането му, още с развитието на всеки образ, и твърде често авторът така обърква понятията, че не знае кой вътре в него е творецът, кой е цензорът…
Разбира се, всички ние имахме своите най-обосновани оправдания. Колко често човек можеше да чуе: „Абе изчуках това за малко пари, та да мога да седна да пиша моето…” Но за съжаление „моето” никога не се появяваше на бял свят. Друго популярно оправдание беше: „ Виж какво, едно за тях, едно за мен, така сме се разбрали”. Бедата беше, че май нямаше разлика това „за тях” и това „ за мене”.
Всичко беше такава каша от искреност и неискреност, от хитрост и наивност, от лъжи и самоизмами, че когато някой полугласно се самоотричаше от това, което бе написал, човек не знаеше да вярва или да не вярва, толкова повече че сам би използвал същите грехове”.
( Георги Марков, „Задочни репортажи за България”, изд. Гутенберг, 2005 г. , София, стр. 270,271,272,275,276)
Жизнеутвърждаващи усмивки имаше на 19 септември 2011 г. при откриването на музея в София, обещан като Музей на тоталитарното изкуство, но претърпял “възродителен процес” и преименуван две седмици по-рано в Музей на социалистическото изкуство. Вече 4 години няма кой да попита възродителя Рашидов за обещания от него финансов ефект от продажба на билетчета- любимото му мерило за успех във всяко начинание на върха на българската култура, яздена от него по волята на началника му вече втори мандат.
И все пак! Рано или късно България ще бъде декомунизирана и дерусифицирана! Очаквам началото на този процес скоро след 2017-та, веднага след приемането на Украйна в ЕС и НАТО.
Ще бъдат премахнати всички партизански, комунистически и про-руски паметници, ще бъдат преименувани всички улици, булеварди и площади, носещи днес името на окупаторите ни и петата им колона. Въпросният музей ще бъде преименуван – примерно в “Музей на комунистическото мракобесие”.
Храм-паметникът в София ще прославя делото на Светите братя Кирил и Методий.
Учениците ще учат истинската история на родината ни!
Национален празник ще бъде ДЕНЯТ НА НЕЗАВИСИМОСТТА!
И ТОВА ЩЕ БЪДЕ НАЧАЛОТО !
Поклон пред СВЕТЛАНА АЛЕКСЕЕВИЧ!
И още нещо от нея което точно в наши дни е повече от актуално. Трагичното е,че дори машнистът на локомотивът на ЕС Меркел която е родена, израсла и преживяла по-голямата част от съзнателният си живот в комунистическият урод ГДР не си дава сметка за думи като цитираните по-долу. Отново Светлана Алексеевич.
Тазгодишната носителка на Нобелова награда за литература Светлана Алексиевич изненада журито с резкия си тон срещу руския президент Владимир Путин, коментира германското издание Der Spiegel. Беларуската дисидентка предупреди, че както в Минск, така и в Москва „има много опасни хора“, склонни да направят стъпка назад към авторитарното управление.
Западът може и да търси диалог с Русия, но в Кремъл интерпретират това като проява на слабост. Това е трудно за проумяване от европейците, тъй като „само съветските хора могат да разберат съветски хора“. Светлана Алексиевич увери, че в Беларус и Русия „има много агресивни хора, които представляват опасност за света“, допълвайки, че „във всеки руснак живее по един малък Путин“.
Снимката е живо потвърждение на теорията на абат Ломброзо.
Честито! Политкоректните конюнктури, баланси, презастрахования и скандали, които са предрешавали не веднъж Нобеловата награда за литература, са известни.Но този път жестът е ясен и точен.
А на неграмотния урод от предишния форум с неговите заплахи към Иво и с неговата Матушка заявавам:
– Тъпако смотан- за теб, за твоето скотско равнище, Русия може да бъде само копринкино кебапче под крясъците на един перхидролен плазмодий и граченето на един перукянан мафиот- (айде, няма ли скръбни вести от онези гадни, мъчителни, инквизиторски, че и примитивни европейски клиники, ама что делать- знае се, че във вашите советски клиники болните са най-здрави, но май и други неща там трябват!
Ти до Русия на УБИТИТЕ ОТ САМАТА НЕЯ ВЕЛИКИ, ТАЛАНТЛИВИ И ДОСТОЙНИ РУСНАЦИ не можеш да достигнеш, (ползвай нашите библиотеки тука, от нас да мине!), защото ти имаш тука на място и си живуркаш в онази русия- на черносотническата калимявка и обержандармския камшик, на смрадливата мумия и посраните кретенясали дъртели от политбюро, на путинския бандитизм, отвори пик, чети стандарт, плюскай кебапчета, включи се в парламентарния дебат с твоя реплика между тези—
-Аз, само аз, искам да лижа кремълски кенефи от сифона до шахтата-моят блян свещен, дарен ми от Светото Православие и благословен лично от Путин и Наришкин!
– Не ти, аз ще лижа, при това освен кенефите, и бидетата, махай се, че тов. Исаков ни гледа, ти нищо не разбираш от лизане на кремълски кенефи, ти се пръкна, когато моята партия отбеляза цял век от поемането на стратегически курс към цялостно, интегрално и всеотдайно лизане, близане и подблизване на кремълски кенефи!…
Снимката от отварянето на “музея”, разбира се. Извинете.
Аз тоже был номиниран за Ленинската…, извините, за Нобеловата награда по литература одинадушно и восторжено от Собора на русофилиты край Копринка като смел и отважен публицист и журналист-международник, но паползновенията на реакционните империалистически кругове на Запад за очереден път разкриха настоящето им лицо!
Леле как съм пропуснал “хаджи милэн мыльчев”! Непростим пропуск!
Сега ще наваксам:
Хей интелектОален тъпунгер,
че това комунягите яко ви друса шизофренията отдавна е ясно, ама ти си подминал върха! Чувал бях за:
комуняга-атеист,
комуняга-материалист,
комуняга-агностик,
комуняга-демократ,
комуняга-либерал,
комуняга-роялист,
комуняга-интернационалист,
комуняга-патриот,
комуняга-наци/онал/ист,
комуняга-християнин/!?/…
Признавам, ти си първият комуняга-хаджия, за когото чувам!
Та, казваш с “интелектОалците в любимата ти “освободителка” не се церемонят – стреля КГБ-то /аргументите на Путин – свинцовые/.
А как само ти се иска да влязат /ако може в теб/ смрадливите мужици и да те освобождават, освобождават… до безкрай! Нормално. Разбирам те – ти си си к…а.
Лошото, нещастнико, е, че твоят гоцэ сырищныкав допусна да ни вкарат в НАТО и сега на ботоксовото джудже от Кремъл не му стиска. Пък и като гледам как “точно” ги се/р/е крилатите ракети – ще вземе да изстреля срещу България, а те ще ударят Лукашенко.
Накрая, смотаняко, една препоръка – хич не чакай “освободителите”, няма да те огрее. Най-добре се вдигай и като толкова неудържимо ги обичаш, тръгвай за любимата Масква /те от там ще те препратят я към Коми, я към Караганда/. Живот ще си живееш!
/И ние нормалните, като се освободим от такива като теб – също/.
Отбелязвам, ясно беше; то как да не разбере човек за коя снимка става дума. Групата пред-цивилизационни екземпляри са типологично изведени до крайност… криминалната антропология не може, не бива да мечтае за повече.
Но виждам нещо ново – Борисов се е курдисал с петолъчка на главата. Как ли влиза в асансьора?
ИнтелектОралният хаджия едва ли чете. Три публикации напред, ей! От това четмо напред- назад, с Оални букви в редици и Русия все идва между тях; възпалява се това глава. Цвъкаш и бягаш; кръгом и пак напред.
Браво, приятели!
Смехът, иронията и подигравката вадят от кожата червените примати.
Сетих се един виц от преди 40 години.
Какво е взело Развитото социалистическо общество от историята?
От родово-общинния строй – родовите връзки.
От робовладелския – правата на човека.
От феодалния – привилегиите на другарите.
От капитализма – Кореком и Мерцедес.
Така беше.
Прав излезе философът Желю Желев, че тоталитаризъм току-така не си отива… Или с война, или с военно положение! Каква е ситуацията днес в ДеСеландия? Руско, преселенческо нашествие, комунетата, до един укрепнали финансово, всички бивши агенти на ДС/дори и пенсионираните/- на държавна работа или шефове по фирми. Децата им и те, по ВУЗовете – професори.Медиите окупирани от открити Евромиромразци. Младежите зомбирани от руско-удобен хитлеризъм и антисемитизъм. На този посткаманистически пейзаж ми хрумна следната
МАКСИМА
Тоз, който хвали съветските робства
е ИЗМИКЯР,
сиреч имал е КЯР…