Той не рисува картини с цветя
Подсъдимият превърна делото в пърформанс
През седмицата се проведоха две изнесени съдебни заседания по делото срещу Пьотр Павленский за неговата акция “Свобода”, която художникът с двама съавтори проведе на 23-ти февруари 2014г. в подкрепа на Майдана в Киев. Първо подпалиха барикада от гуми на мост в Санкт Петербург, след това вдигнаха украинско знамена и удряха с палки по ламарина. Следствието определи тези действия като “вандализъм мотивиран от идеологическа ненавист”.
Но съдебните заседания станаха продължение на художествената акция.
Павленский е в затвора Бутирка в Москва по друго обвинение – подпалването на входната врата на ФСБ (акция “Заплаха. Горящите порти на Лубянка”). Затова делата по акция “Свобода” трябваше да бъдат преместени от Санкт Петербург в Москва, а съдия Яна Никитина, прокурор Артьом Литаев и адвокат Светлана Ратникова бяха командировани в столицата.
На заседанието на 26-ти април, както винаги при политически процес, всички нервничеха: полицейските служители обстойно обискираха журналистите, а в залата цял ред беше отделен за конвоя. В резултат, в малката зала попаднаха само неколцина журналисти. “Махнете диктофона от бюрото на прокурора!” – нервно нареждаше пристав на австрийски журналист. “Не ми пречи, оставете го” – усмихваше се прокурор Литаев.
Заседанието започна с изненада: съдия Никитина предложи да закрие делото поради изтичане на давностния срок, но доколкото такова прекратяване не оневинява подсъдимия, попита за мнението на обвиняемия.
“Аз вече ви казах всичко. В режим на мълчание съм ” – каза Павленский. “Няма възражение от подсъдимия” – каза с видимо облекчение съдията. Но доброто настроение беше набързо развалено от адвокат Дмитрий Динзе, който заяви, че клиентът му не е съгласен с прекратяването на делото по давност.
По време на почивката, Динзе поясни за “Новаая газета” позицията на Павленский: “За него това не е съд. Това е продължение на художествената му акция и трябва да бъде завършена”.
Делото не беше прекратено и започна гледане на видеоматериал от “мястото на произшествието”. Два часа непоносима скука завършиха с процедурни спорове по следващото заседание. Павленский отново не отговаряше на въпросите на съдията и, в един момент, тя не издържа: “Не съм дошла за това чак от Санкт Петербург! И не мога да проумея, как да се вместя в спектакъла на Павленский”(има предвид процесите в други съдилища – делата за палежа на вратите на ФСБ и за продължаване на мярката за неотклонение – бел. на ред.).
“Не сме виновни за тази ситуация. Благодарете на следовател Соколов “- парира адвокат Дмитрий Динзе.
Все пак се разбраха за датата и, на следващото заседание, защитата организира разпит на свидетелите.Последователно в залата влязоха три жени в много предизвикателни и екстравагантни тоалети. И трите изразиха своето негативно отношение към акция “Свобода”. Свидетелките не скриха факта, че тяхното участие в процеса е платено, а също, че самата акция са виждали само на видео. По техните думи, млад човек им е предложил хонорар за да участват в съдебния процес.
Елена – гореща брюнетка, с черна пола с цепка до бедрото, обясни, че акцията на Павленский е “оскверняване”, което “трябва да се прави в затворени помещения”. Блондинката Ирина, в къса червена рокля и черни ботуши, беше на същото мнение: “Да, това, което видях, е оскверняване: и гумите, и парчетата желязо”. На въпрос на прокурора дали действията на Павленский нарушават моралните норми, дамата отговори: “В центъра на града … Разбира се, че ги нарушават”. Последната свидетелка – Дана, с разпусната черна коса и в розова рокля – по искане на адвоката даде оценка на понятията за “вандализъм” и “оскверняване”: “Вандализъм – това са гробища и кръстове. Оскверняване – същото, но в църква “. Но Дана не сметна акцията на Павленский за “оскверняване”: “Ами, по принцип, няма щети, мостът не е пострадал”. Тя не смяташе Павленский за художник: “Той не рисува картини с лайки”.
След края на заседанието, Павленский заяви, че това са нощни жрици, на които е платил за да дойдат и да дадат показания. Адвокат Динзе обясни смисъла на пърформанса: неговият клиент специално е призовал за свидетели свободни хора, които показали, че “вандализъм” и “оскверняване” са оценъчни понятия.
След разпита на спорните свидетели, защитата огласи редица документи. Беше прочетена характеристиката на Павленский, направена от писателя и сценарист Владимир Нестеренко: “Ако накратко, с една дума, определим изкуството на Павленский, бих избрал думата “смелост”. Заключението на психолог информираше, че художника е “творчески, изобретателен човек, идеалист, неагресивен, с присъщи интуитивност, независим поглед, творческа натура, оригиналност на изказванията”. В социо-хуманитарното изследване на специалиста Дмитрий Дубровский се твърди, че акциите са изключително художествени, не подбуждат към омраза, не призовават към насилие. В заключението на психиатъра Владимир Менделевич, се посочва, че Павленский не страда от психични разстройства. На последно място, в изследването на културолога Иванов, акция “Свобода” е наречена “синтетичен художествен акт, отразяващ тенденциите на съвременното изкуство”.
Следващото дело е в Преображенски съд в Москва на 16-ти май. Защитата обещава да призове за свидетели граждани от “друг обществен слой”.
Александра Букварева
29.04.2016
Превод от руски за ivo.bg:
Васил Костадинов
http://www.novayagazeta.ru/inquests/72901.html
Просто не мога да повярвам,че това е истина.Страхотно е. Христос Воскресе! Време е и разумът(на всички…)да възкръсне.
Потресаващо шоу!
Да вкараш путиноидите в мъртва, патова ситуация е велико.
Шапо! Шапо! Шапо!
хахаха, Павленский направо е разбил малоумниците, името на този художник тепърва ще се чува.
Всеки протест срещу ботоксовия комплексар е добре дошъл.
Но защо ли не му вярвам особено на този творец? Тоя същият нали в “знак на протест против нашизма” си беше заковал, такова, топките, с пирон за паважа! И нашистките медии радостно грухтят при всяка негова изцепка. Автентичните протестиращи обикновено ги изнасят в чувал и чуваме за тях след 20-30 години…
Иначе, респект на Стопанина на блога! Христос воскресе!
Страхотен пърформанс, нЕма що:)Ми те наш’те индограждани от Столипиново и Факултето са по-творчески изобретателни – горят на само гуми и вдигат джангър с ламарини, ами играят и “белиданс” в “бекграунда”. Бе явно има какво да научат и приложат от тях руските интелектуални опозиционери на властта на жужи. Струва ми се, че са изпаднали в дълбока творческа депресия и немощ, ако такива са им протестите…
АЭРОФЛОТ
Да. В такъв контекст, изкуството (в частност жанрът) опитомява протеста. Вкарва го в политически и граждански смилаема категория. Жестът може да бъде обезсилен (call it ‘performance art’ and kill it).
Благодарност към Васил Костадинов за превода.
http://m.offnews.bg/news/Politika_8/Mikov-Obshtoto-mezhdu-hristiianstvoto-i-liavata-ideia-e-grizhata-za-o_628604.html?pagewhich=10
Мыков, стандартен, червен другарю, тази година на яз. ‘Копринка’ предлагам да давате по три кепапчета и две кюфтета, вместо две кебапчета и три кюфтета. Тази разлика можеш да я разбереш.
Ех Атанасе,друго си е соцреализма.
Не разбрах защо цензурираха филма “Закон Магнитски -зад кулисите” на известния критик на путин Андрей Некрасов
да ,надушвам СМЕЛОСТ качество,което толкова ни липсва
Към колегата Атанас по-горе: да гориш гуми във Факултето или Столипиново не е като да го направищ на пъпа на Москва или Петербург, при това с чуждо знаме в ръка. Едното е банална чалга, другото е голяма смелост.
Инфото по-долу има връзка с темата. Ако лилипут.ин преследва пърфоманси, то, един от останалите негови малобройни “стратегически” съюзници дебелакът Ким го е надминал. Забранил е умирачката по случай предстоящият комконгрес.
Давай, джуджи1, надмини севернокорейкият си другар-колега.
http://echo.msk.ru/news/1758198-echo.html
Случва се нещо уникално!
От няколко дни руското лизачество на медийте у нас получава силни трусове.
Каточели братската любов на Русия към Бългатия започва да се посочвчва, този път както се следва с документи, и така се поставя на истинското и място.
Думата ми е за разследващият публицист Антон Тодоров, който преди известно време при Цветанка Ризова, но още–повече вчера в „Tv+“ при Георги Коритаров, „Пещерата“, даде обстойни доказателства за неимоверната ни експлоатация по време на комунистическото иго, а много вероятно и след прехода, относно енергийните ни залежи на нефт и газ. Най–важното при това беше, че руснаците системно са блокирвали всякакъв опит за намиране и експлоатация на тези суровини. При това са занаели от собствени проучвания за наличието на тези огромни количества.
Всичко това г–н Тодоров го твърди въз основа на прочетени и фотокопирани секретни документи, които сега фактически излизат на яве! Както той сам се изразява, сега тези „умни“ българчета (аз прибавям петоколонничета) биха имали големи проблеми, също така документално, да покажат, вярността на техните твърдения, че по времето на правешкият сатрап сме препродавали „изгодно“ евтин руски нефт и газ, като по този начин сме премятали руснаците.
Излиза, че както и сега, по силата на дългосрочни договори сме плащали доста повече за руските доставки, отколкото са били цените на мрждународните пазари.
Той обори и тезата на драгалевския учен(?) (не си спомням там как той точно назова И. Костов), който е твърдял, че нефтохим бил непригоден за друг нефт освен руския, та затова бил продаден на безценца, пак на руснаците. Един вид да се отървем от него!
Ех мале майнольо (по Ботевски), какви продажници и манипулатори са ни нагън(в)али, та на човек от тази безисходица му идва вече до гуша.
В това интервю също научих, че Тодоров от година е „таен“ съветник на Борисов по тази тема. Явно банкявското величие трябва нещо да е поприхванал, по мотото „С каквито ходиш, такъв ставаш!“
Да ме прости нашият Иво, но от пустото желание нещо да протръгне в нашата странИца, си бях позволил да му давам конспиративни съвети, за които получих съответните присмешки и от г–н Тинков. Както и да е, за идеята благоденствие на българите, глътнах и това жабе.
Интересно за мен е, на кой или коя институцир е горепосочения телевизионен канал? Явно не би могъл да бъде собственост на въздебелият Крас(т)авец.
И на господин Коритаров там свалям шапка.
Най–ме радва, че опозицията започва да сработва!
Няма големи изненади на тази световна карта: http://artsfreedom.org/wp-content/uploads/2016/02/Top-10-Serious-Violators.pdf
http://artsfreedom.org/wp-content/uploads/2016/02/Freemuse-Annual-Statistics-Art-Under-Threat-2015.pdf