Симпатичен ( на пръв поглед) сюжет ни предлагат тук, където се събуждаме от зимен сън сред повечето будни европейски народи и вадим на показ Баба Меца.
Така са казва локомотивът, произведен през 1931 г. в Полша и поправен наскоро в България, за да вози туристи в ретро стил.
Не липсват суперлативи в информацията за тази инициатива на БДЖ и Министерството на туризма. Тя, както много чудатости у нас и по света, се очаква да привлече любопитни пътници и от чужбина, готови да си платят стотици евро за удоволствието да се качат на машината на времето и да се върнат във времена, когато не са били родени.
Локомотивът, който тук е предмет на гордост, се оказва най-мощната подобна парна машина в Европа днес. Ето, че и ние сме Номер едно ( по ретро мощност)!
А по същото време, не много надалеч от нас на Запад и в центъра на Европа, сюжетът е доста по различен, направо футуристичен. Нашите съседи по континент, включително сред бившите ни сълагерници от владенията на съветската Баба Меца ( от Унгария и Словакия), много скоро ще се возят със 1300 километра в час. Това ще направи възможно да се стига за десетина минути от Виена до Будапеща или до Братислава.
http://www.expert.bg/Vlak-shte-stiga-ot-Viena-do-Bratislava-za-8-minuti–529112.html
Кой с каквото може се представя, нали…
Все пак е добре ,че са запазили този влак. Защото дори днес няма НИТО еди запазен самолет от времето на “монрхофашизЪма”. Нито пък военни машини от тогава.
А колкото за проектите на Мъск , то те отразяват ЛИЧНОТО му виждане. Доста от тях са просто илюзони ,и даже концетуално грешни. Но така е с прогреса. Винаги всичко се свежда до проба-грешка, накрая. Макар и сега да има много симулации ,които се правят от суперкомпютри. Но и те не могат да предвидят всички фактори, които могат да повлияят на крайните резултати.И за това се налагат реални изпитания.
Но за конкретният проект на Мъск за суперскоростният влак има много въпросителни още на концептуално ниво. Защото такава огромна скорост изисква трасето да е изключително праволинейно , т.е. не трябва да има никакви завои. Което предполага отделните линии между отделните градове да са без никакви завои, и даже без спирки между тях. Защото ако има много спирки, няма да може да се развива голяма скорост, и ще има големи загуби от честото ускоряване и спиране. Което пък налага такива влакове да се използват ефективно при по-дълги праволинейни маршути.
А за да се изгради такава праволинейна система от маршути ,които свързват помежду си само две точки ще трябват и много време и инвестиции. Дори и днес само няколко държави имат истински високоскоростни железници. А технологията МАГЛЕВ е приложена само на полуекспериментално равнище в Германия и Китай.
Дори и самолетите не летят праволинейно , с доста по-бавна скорост.Така че Мъск ще трябва да изчисти отначало концепцията си . Преди да хвърля огромни средства в недоизпипани концепцепции.
Моите уважения, но само не коментирайте неща, за които и представа си нямате.
Предвид потъналите в дългове австрийски железници и факта, че се опитват да изтласкат с всички възможни методи частните превозвачи, такъв проект в Австрия могат да видят евентуално вашите внуци… 20 долара за билет е направо смешно.
Към Rosen Trendafilov:
Това, което със сигурност разбирам, е че нищо не сте разбрал от иронията ми за това кой с какво се хвали. Поради което: моите уважения, но като не разбирате от ирония, не заклеймявайте автора заради собствената си неспособност да се справите със смисъла на един елементарен по своето послание текст.
До Росен Трендафилов:
Росене, ти да не си жепеец значи?
Като Димитър Георгиев ли беше или Георги Димитров, директора на ДАНС де.
Интелектуалци значи.
Да де да, като няма кой…
Возил съм се с този локомотив. Вярно усещането е БеДеЖе понеже вагоните не са ретро нито пък са царските, но самият локомотив си заслужава да се види. Свалете си прозорците на купето да Ви лъхнат малко топли сажди – това само феновете на парата ще го оценят. 🙂 Няма да сбъркате, ако отидете поне да го видите на тръгване или пристигане на Централна гара. Вижте и кратко видео по въпроса на въпросният локомотив от миналата година – https://www.youtube.com/watch?v=1XeJgnvkUS0
Съветските микрочипове – най-големите микрочипове в света)))
В Швейцария старите влакове, много от тях са теснолинейни, са истинска атракция.
“Tomas the train” ☺️
https://youtu.be/e0cDYHW_GCc