В НАТО сме на дъното на съвместимостта със съюзническите стандарти – както и в ЕС

Вече 13 години след приемането на България в НАТО страната ни продължава да бъде оставач Номер едно в клуба (и) по следния показател: най- задръстен с руско\съветско оръжие съюзник.

Този факт е сред индикаторите, които говорят за съответното руско влияние в отбраната.

Както при “шегата” ( “той е глупав, но за сметка на това е грозен”), но не на шега,  България също така дефилира с най-малко натовско въоръжение в рамките на Северноатлантическия пакт.

Изводът се налага сам:  тук умишлено се поддържа най-малка оперативна съвместимост с НАТО.

Gripen остава неизгодният от трите предложени на България варианти за нов изтребител на въоръжение в българската армия. Но е “хорош” за Русия като неамерикански, ненатовски и по-слаб самолет, по-лесна плячка за нейната авиация.

Иначе, България остава „от НАТО”, а останалото е „опростенчество”, както казва един от известните комунисти в България от димитровградския гарнизон и правоверен русофил, станал президент на страната ни.

По времето на комунизма имаше “Варшавски договор”.  Парадоксално , по името на най-бунтовната спрямо съветския колониален диктат европейска столица, се наричаше въоръженият до зъби “отбранителния щит” на агресивната по своята доктрина съветска комунистическа завера.  В нейните рамки България се престараваше пред Москва да докаже, че е най-съветската външна република и “вътрешен човек” за външна употреба на повикване.

Днес, във времето на неосъществената докрай по западните стандарти демокрация и в рамките на членството в НАТО, управляващите ( вкл. задкулисно) България пак се натискат най-много пред Москва да докажат, че сме най-налеч от алианса.

Коментаторът в ivo.bg AWACS предлага експертен анализ по темата.

SAAB 39 GRIPEN ИЛИ F-16 FIGHTING FALCON?

Нова „сполука” за България?

 

Политиката зад наклоняването на избора на новия изтребител на България към шведския Gripen е поредно подчиняване на управляващата в страната ни Пета колона на пореден натиск на Кремъл. Все още има възможност правителството да промени решението си и парламентът да го потвърди, но нещата изглеждат предрешени.

 

Директива от Кремъл навярно е получена отдавна чрез многобройните контакти на представителите на руското правителство и КГБ. Генерал С. Наришкин, председател на руския парламент, генерал Л. Решетников, директор на Руския институт за стратегически проучвания и техния колега посланик А. Макаров знаят как посланието да достигне премиера Б. Борисов, президента Р. Радев, когото мнозина наричат руски резидент в България и техните съюзници: водачите на на бившите комунисти К. Нинова и „патриотите” Н. Каракачанов, В. Сидеров, влизащи сега в новото правителство на Борисов и навярно поставяли свои искания.

Много вероятно е Русия да изпитва заслужени опасения от ново американско оръжие край себе си, след като заради неспирната ѝ агресивност такова вече има в Полша, Румъния и другаде.

 

1) Проста стратегическа логика:

– За Русия е по-изгодно всяка страна от НАТО, включително България, да има по-слабо оръжие и да стои на позиции по-далеч от НАТО и САЩ, а и да се вслушва повече в Москва, отколкото в Брюксел и Вашингтон.

– За Русия е също по-изгодно присъствието на САЩ във всяка страна от НАТО да бъде по-слабо, докато руското влияние в нея да бъде по-силно.

– По времето на руската военна окупация на Източна Европа след Втората световна война, поддържана като Варшавски „договор”, не бе допускано отклоняване от руската военна доктрина и политика на въоръжаване. България, 100% въоръжена с европейско и собствено оръжие, след септември 1944 г. скоростно е превърната в послушен военен сателит, въоръжена до последната гайка с руска/съветска или руско-лицензна продукция. Днес може да се каже, че САЩ и съюзници от НАТО проявяват спрямо България недопустима толерантност в деликатния сектор на СИГУРНОСТТА. Разбира се, не те, а България трябва да решава проблемите си, и те са я оставили тя да го прави, верни на плурализъм, толерантност, демоктратичност. Но точно заради това, поради запазеното руско влияние и обвързаност, силното руско лоби 30 години използва всяка възможност за заиграване със сигруността в полза на Русия. Можеше ли във Варшавския договор да има отклонения извън червената линия на Москва? Можеше ли тогава да не се купува руско оръжие и се ограничава присъствието на Русия в България?

 

2) Обикновена политическа игра и връзка с Русия:

– Борисов вече нарече американските самолети „бръкми”. Той заклейми „газенето на българската земя от американски танкове”, при положение, че става въпрос за известни, редовни, планирани съвместни военни учения. През лятото на 2006 г., когато основа неговата партия Герб и започна успешната му политическа му кариера, Борисов се появи в Москва като единствен чуждестранен и награден гост на КГБ. Политиката на угодничене на Борисов, нарекъл се „най-голям приятел на САЩ и на ЦРУ в България” а и „европейски гражданин”, допълват още много факти. През 2009 г. Борисов изтъкна в интервю „Моята любов е МВР”, потвърждавайки създавания от 1917 г. стереотип в съветската държава и комунистическите държави под руска окупация след 1944 г. милиция и „държавна” сигурност да са поставяни преди армията в приоритетите на националната сигурност и да са доминиращи спрямо нея. През 2016 г., без никога да е посочвал български или европейски държавник за добър професионалист, Борисов с лекота обяви външния министър на Русия С. Лавров за „най-добър дипломат в света” и подари преди това куче на В. Путин, докато сподели как мъченически „гласува с ръчичка” неприятни съюзнически решения в Брюксел, вместо провеждане на политика „да не дразним Путин” (както изтъква ИВО), т.е. „Да радваме Кремъл!”.

– Борисов поначало желане новите бойни самолети на България да са други, а не натовски или американски. Той никога ясно и категорично не е заявил самолетите да бъдат от съюзническа страна от НАТО.

– Радев също няма становище тези самолети да са американски или съюзнически.

– Радев дълго време пречи на модернизирането на българската авиация като съюзническа, включително като командващ на въздушните сили. Той задържаше да няма покупка на нови самолети от съюзническа страна, с което в българската авиация да остават максимално дълго време единствено руски самолети. Радев поддържаше българските самолети МиГ-29 и двигателите им да бъдат ремонтирани не в съюзническа държава, Полша, а в Русия, при положение, както казва министърът на отбраната Николай Ненчев (2014-2017), че ремонтът в Полша е по-изгоден като дадени гаранции, срок и стойност. С победата на Радев на президентските избори през 2016 г., правителсвото на Борисов потвърди преминаване към закупуване на готови двигатели от производителя в Русия с изоставяне на сделката с Полша, започната през 2015 г. след препоръката на НАТО страните-членки да се въздържат от сътрудничество с Русия заради агресията в Украйна. Поначало Радев не е излизал и публично със заявление текст относно съсоянието на българската авиация, необходимостта от модернизиране и перспективи за развитие, продължавайки притискането ѝ в руското й блато.

– Станал президент, първата стъпка на Радев бе да вземе български самолет „от НАТО” Спартан, и долети в ЕС-Брюксел, където да се опълчи от името на Русия срещу съюзническата политика на „безсмислени” санкции заради агресията, но да намери отпора на председателя на ЕК Ж.-К. Юнкер. Радев също е на становища точно обратни на ООН, ЕС и НАТО, за анексирането на Крим, изтъквайки, че той си е станал „де факто руски”.

– Борисов и Радев използваха момента на служебното правителство на О. Герджиков със също удобния червен министър на отбраната, С. Янев, член на социалистическата партия – факт, който той се стреми да прикрива, а да изтъква евроатлантизъм. Накратко, Борисов, Радев, Нинова и останалите, подтиквайки служебното правителство на Герджиков, “измиха ръцете” си с него като решило въпроса, поставяйки страната пред свършен факт.

 

3) Сравнението F-16 – Gripen е изцяло в полза на F-16:

 

–  Швеция е страна, приятелска на НАТО и САЩ. Шведското производство на оръжия и всякаква техника е цененоо в цял свят: здраво, трайно, качествено  (самата SAAB, произвеждаща и едноименни автомобили, означава „Шведски Аероплан ООД”). Но Швеция не е страна от НАТО. Когато са изпращани за страна от НАТО, самолетите Gripen се модифицират в съответствие със стандартите на организацията. Оръжейните проекти и производство на Швеция не са като на страна от алианса, правеща поначало оръжейното си производство и с този пряк замисъл.

 

– Самолети F-16 досега са произведени 4573 броя! Самолети Gripen досега са произведени само 247.

– F-16 са на въоръжение в 25 страни: САЩ 957, Румъния 12, Гърция 155, Турция 237, Полша 48 плюс 70 в процес на обсъждане, Холандия 61, Белгия 49 (една от първите в НАТО, закупили ги), Дания 43, Норвегия 74, Португалия 25, Израел 236, Пакистан, Египет, Венецуела, Чили и т.н.

Gripen са на въоръжение и в процес на доставка само в 4 страни: Швеция 200, Унгария 14, Чехия 14 и Южна Африка. Тайланд и Великобритания използват няколко Gripen за учебни самолети. Други страни обсъждат възможни доставки, но засега не закупуват. За Унгария и Чехия самолетите са станали привлекателни основно заради изгодната им лизингова оферта. Унгария е имала желание да си достави F-16 и дори да ги произвежда, но през 2001 г. правителството на В. Орбан, известно с русофилство, като при Борисов, преминава към Gripen.

 

– Най-големите европейски купувачи Белгия, Дания, Холандия, Норвегия са провели през 1970-1980-те години продължителни проучвания и са предпочели F-16 пред Gripen, анло-френските Jaguar, френските Mirage и други предложения.

 

– В много страни от НАТО съществува разнообразна инфраструктура по проекта F-16. Това са поддържащи и ремонтни бази, линии за производство на части и сглобяване, центрове за подготовка и много други. Подобни има в различна степен в съседните Румъния, Гърция, Турция, като в последната, където F-16 е основен изтребител, има голям завод за производство на елементи, сглобяване и тестване.

Проектът Gripen има неголямо външно сътрудничество, най-вече с британската авиоиндустрия (ВАЕ), с център за развитие във Великобритания. Поради разкрити големи корупция, подкупи и машинации преди няколко години този център среща силни затруднения в работата си. По-ограничено е сътрудничеството по проекта с Дания и Норвегия.

 

– F-16 има солидна бойна история: 40 години биография са съставили дебело портфолио на доказан, способен боен самолет.

В САЩ са били отчетени включително Корейската и Виетнамската война при разработването му. Самолетът е участвал в стотици конфликти и мисии: от авиацията на САЩ (USAF) в Ирак, Афганистан, Либия, Близкия Изток и другаде; авиацията на Израел (IAF) в Ливан, Сирия, Ирак (включително с популярните операции „Попово прасе”, „Опера” и други, унищожили стотици руски/съветски ракетни установки, самолети и други цели); Холандия (RNLAF); Турция (TAF) и др. Днес американски, европейски, арабски и други въздушни сили, в коалиционни групировки участват ежедневно с такива самолети в атаки срещу Ислямската държава в Близкия изток, срещу терористи в Афганистан или патрулират из Източна Европа.
По този начин, най-големи и  най-професионални авиации в света, от западни съюзници и близки до тях, са въоръжени с F-16, продължавайки да не се отказват от тях.

Gripen няма солидна професионална история. Не са известни сражения той да е участвал срещу противникови самолети, още по-малко руски. При ангажирането на Швеция в подкрепа на операцията на НАТО в Либия през 2011 г. нейните авиосили (SAF) участват за 3 месеца с 8 самолета, когато изпълняват 650 полета само за разузнаване в интерес на НАТО.

 

– През 2012 г. известен в Швеция пилот и експерт по Gripen, в заявление пред  парламента на страната (Riksdag) изтъква, че през 2020 г. сегашните самолетите Gripen ще бъдат вече остарели за въздушен бой и няма да съответстват на основните противникови самолети на Русия относно: двигател, оръжия, товароносимост, стелт-капацитет, бойни способности, сензори и радари. Експерти са на мнение, че и през 2017 г. не е съвсем ясно с какво ще бъдат подменени самолетите тогава от Швеция. В същото време, основните самолети на САЩ вече имат проектирани и разработени следващи поколения модели, отговарящи на следващи поколения руски заплахи.

 

– По повечето технически параметри като маневреност, таван на полета и други двата самолета са подобни.

Но F-16 носи повече оръжие, има по-голяма скорост и по-мощен двигател. Това го потвърждава като повече ефективен по основни параметри.

 

– Съобщение от април 2017 г. на американските въздушни сили съвместно с производителя Lockheed Martin казва, че е взето решение F-16 да продължи да бъде използван и след 2048 година, което означава да бъде отново модернизиран с добавени нови хиляди полетни часове, с което самолетът става безпрецедентен не само в историята на американката авиация, но въобще: една от най-успешните платформи от своето поколение.

 

– С постоянните програми за модернизация, F-16 ще продължи още години да е основен изтребител в другите страни-ползватели. Ако такива самолети са „бръкми”, според неграмотното ниво на Борисов, няма нито САЩ, нито западноевропейски съюзници, нито съседите ни Румъния, Гърция, Турция, да бъдат така глупави да се занимават с такива таратайки, включително купувани втора ръка. Освен това, както отбелязва министърът на отбраната Николай Ненчев, при осигуряване на F-16, след това по-лесно може да се премине към подобен американски, отново съюзнически самолет.

 

– Във връзка с всичко дотук, единствено България би направила поредното си изключение да прекъсне съюзническа верига, попречвайки на НАТО и в случая САЩ заради силното си руско лоби и натиск на Москва. По-стабилно присъствие на НАТО и САЩ на Балканите и Черноморието не означава „тяхно” колониално „стъпване” тук, както е в представите на „граждани”, левичари и „патриоти”, а начин за увеличаване на българската и общата сигурност.

В интервю министър Ненчев изтъква, че в щаб-квартирата на алианса в Брюксел той е бил питан ДАЛИ БЪЛГАРИЯ ИМА НАМЕРЕНИЕ ДА ИЗПЪЛНЯВА СЪЮЗНИЧЕСКИТЕ СИ ЗАДЪЛЖЕНИЯ В НАТО!? А доклад на НАТО от 2015 г. вече ясно посочи, че „България е преди всичко консуматор на (колективна) сигурност, а не генератор (на сигурност)”. Положително решение относно Gipen ще бъде представено от правителството като гениално необходимата и навременна развръзка, докато всъщност няма да даде нужния отговор на нито един от съществуващите проблеми.

Увеличаване на американско присъствие в района ни чрез доставяне за България на американски самолети е необходимо за Америка, изпитваща заплаха откъм Близкия Изток, Черноморието по същия начин, както и страни в него. Това не е измислен и преувеличен претекст, тъй като САЩ осигуряват сигурността си на далечни граници, а разклащането ѝ там само води до разкащането на съюзническата сигурност и оттук на целия алианс и всяка страна в него. Такава зависима страна е България, която един ден може да потърси помощ, пред лицето на това, което става в съседен Крим и се случи в Черна гора. САЩ са основната страна в НАТО, даваща НАЙ-ГОЛЕМИТЕ РАЗХОДИ ЗА НАТО И ЗА СИГУРНОСТТА НА ЕВРОПА. Ако не на американската сила, на кого друг разчита най-напред НАТО – на разбиранията за асфалта и угодническия популизъм на Борисов ли? Доставяне на американски самолети прави и България по-добър СЪЮЗНИК на НАТО и Америка и я прави ПО-СИГУРНА.

 

– Министърът на отбраната Янев изтъква, че основната причина за насочване към офертата от Швеция са били изгодните финансови условия, включнващи лизинг и офсет. Това не е съвсем вярно, тъй като включвайки всички параметри на сделката, американското предложение дългосрочно е по-изгодно, но тук очевидно играе роля не моментът „ефективност”-перспективност, а „да не дразним Русия”. Съобщения в пресата в България сочат договаряне на 8 самолета Gripen за страната ни за 745 млн. Евро или 1,5 млрд. лв, а съобщения на пресата в Румъния казват за румънските 12 самолета F-16 цена от 628 млн. Евро или 1,3 млрд. лв. Друга лъжа е разпространяваната представа, че предлаганите F-16 били някакви консервирани вехтории, т.е. самолети, извадени от нафталини с паяжини, и навярно скърцащи при употреба. Също лъжа е, че F-16 били с „остатъчен ресурс”, което е използван русизъм за последни часове останал живот. Нима толкова много страни, ползващи самолета, са толкова масово глупави да не го подминат гениално като правителството на Борисов?

В допълнение, обягването от правителството и на европейското предложение за Eurofighter Typhoon е също нелоялно, тъй като в проекта са ангажирани съюзници от НАТО: Великобритания, Германия, Франция, Италия, Испания. Произведени са 500 самолета, на въоръжение в страните-производителки, и също Австрия и няколко близкоизточни арабски страни.

 

45 мнения за “В НАТО сме на дъното на съвместимостта със съюзническите стандарти – както и в ЕС”

  1. Всичко говори в полза на F16. И както винаги в БГ всичко е “наабарот“.
    Мисля че в НАТО не са глупави и отдавна са забелязали какво става в България. А може би и са ни отписали вече и затова няма никаква реакция. Не трябва да забравяме че дори и Запада е лицемерен и с готовност би харизал една-две страни обратно в сферата на Русия (другата може и да е Турция) за да запази другите, както стана след ВСВ с Източна Европа.
    Бинаги трябва да имаме едно наум и да препрочитаме историята защото там се крият и много от отговорите на настоящите проблеми.

  2. Благодаря на ИВО за публикацията!
    Keep On!!

    То затова “Варшавският” бе измислен от Москва да стартира във Варшава – НАЙ-БУНТОВНАТА СТОЛИЦА. За НАЗИДАНИЕ на поляците, и оттук на останалите. Малко им е ТРИ ПЪТИ разделяне! Но, за да е по-сигурно, в Полша и Г”Д”Р имаше стационирани 1,5 МИЛИОНА руска войска – повече от ЕДИН ФРОНТ!
    А 6 МАЙ, СВЕТИ ГЕОРГИ, АРМИЯ И ХРАБРОСТ (не комунистическа армия) – той бе комунистически заместен с ден на “Овчаря и Пастиря”, а негласно бе ден Ядене на Агнета. НЯМАШЕ ДРУГО НЕГЛАСНО, освен ПОД ЗАВИВКАТА.
    Ако някой тук само може да ми обясни разликата между “овчар” и “пастир”, изключвайки Библейския смисъл на второто?

  3. Има една приказка на английски: „Една снимка казва повече от 1000 думи”:
    Боко и Цецо уловени на снимка в английски вестник, и пак Боко в словашки вестник – драматичните жестове при старта на новото правителство:
    https://www.ft.com/content/222a96a0-30db-11e7-9555-23ef563ecf9a
    https://dennikn.sk/753405/v-bulharsku-sa-do-vlady-dostala-proruska-krajna-pravica-ktora-je-za-odchod-z-nato/
    Героите на нашето време! С неговия остригано-бодлив вкус.
    Простащината е ГЕРОИКАТА!
    Сами си ги избираме.
    И се пържим в собствения ни сос.

    А пък във Венецуела Може да заприлича на гражданска война.
    Само вижте снимките.
    “No Dictadura”!, “Libertad”! /„Свобода”/!, “Венецуела агонизира”! – както казва опозицията.
    И, ако стане нещо, виновна НЕ Е „синята пяна”, а ЧЕРВЕНАТА ВЛАСТ!
    http://bit.ly/2pLwClf

  4. Ами май не били шведски, а били съветски!

  5. Има някои неточности, които AWACS e допуснал. Но по принцип е прав. В света има много повече F-16 от Gripen, което предполага ,че желаещите да го поддържат в експлоатация ще са също много повече, и за по-дълго.
    Унгария прие Грипен и без участието на Орбан, който завзе властта през 2010г., но като цяло неговата политика спрямо Путлер не се различава много от тази на предшествениците му(социалисти!), когато избраха Грипен-а.
    Друга малка неточност е ,че Грипен не е съществувал ,когато Белгия , Дания , Холандия и Норвегия избираха Ф-16 за своите ВВС. Тогава шведите предлагаха предшествениkа на Грипен – JA-37 Viggen. Но този самолет беше още по-насочен към вътрешните изисквания на шведските ВВС, че няма продадени самолети извън Швеция. Това е характерно за всички самолети , танкове и друга по-тежка военна техника, произвеждани в Швеция , след Втората световна война. Почти няма продадени бройки извън Швеция, защото са приспособени точно ,и само за шведските условия.
    Но JAS-39 Gripen е изключение, защото има продажби и извън Швеция, защото има и мултифункционални способности.
    Но дори САЩ разпределиха производството на Ф-ч6 по целия свят и тайка го интернационализираха, и с това повишиха и способностите му.Европейският EF-2000 Еврофайтер също се произвежда от цяла Западна Европа, докато Грипен-а все още си е само шведско начинание, което не позволява да се достигне до такова развитие , както при Ф-16 и Еврофайтър.
    И макар Швеция да предлага новата модификация на Грипен – JAS-39E/F, ние ще купуваме по-старата JAS-39C/D. Унгария и Чехия избраха C/D-модификацията , но това стана преди 10 години, а ние тук си карахма само на МиГ-овете. Още повече , че Унгария и Чехия са доста по-далеч от гамиците на НАТО, и техните изисквания към самолетите са и по-други, отколкото нашите. Всички околни страни – Румъния, Гърция, Турция са гранични страни на НАТО, и техните изисквания са сходни и съвсем различни от тези на централноевропейските държави. А с новите поколения самолети, граничните натовски държави ще имат още по-различни и по-високи изисквания самолетите си ,от тези в Централна Европа.
    Но ние не покриваме дори минималните изисквания за НАТО, и трябва да избираме такъв самолет ,който ще ни интегрира бързо и с най-малко средства и усилия, а след това да е лесно заменим , защото вече има и заместници на Ф-16 и Грипен, докато ние 30 години след 1989г. си карахме само на съветските самолети от времето на Варшавският договор.

  6. П.П. малка корекция : ………Още повече , че Унгария и Чехия са доста по-далеч от гРАНиците на НАТО, и техните изисквания към самолетите са и по-други, отколкото нашите……

  7. А междувремнно нашите съюзници в НАТО си вършат делово работата. Професионално, без щум, адекватно и кошмарно за тъпите путинофили по света и у нас.

  8. За щастие ние сме член на НАТО и националната ни сигурност не зависи от боеспособността на армията ни, а от боеспособността (и политическото единство) на целия алианс. И чисто технически е все едно какви самолети ще купим. Андрешковското поведение е да изберем най-евтиния вариант. Петоколонното – това, което се случва в момента. Достойното поведение е да проявим съюзническа солидарност(и не за да им се подмажем, а от чиста благодарност, че ни пазят … и плащат за това). Достойно ли казах? По отношение на резидента, Бойко, патрЕотите?….(както би казал Заю Баю „Седя си и си пиша глупости“). Да ни е честит Денятт на Храбростта!
    На Георгьовците и тяхното обкръжение – Наздраве?

  9. Путинизмът печели битка след битка, но рано или късно ще се спъне и падне и то много яко.
    Новият военен министър иска задължителна казарма, вместо да мисли как да имаме една добре оборудване, обучена и платена армия.

  10. @ALEX-DE, няма спор, че ЕС бюрократи са лицемери, но не може да ги обвиняваме за харизването на нещо, което само се отдава на рАЗИЯ. За съжаление, нормално мислещите в България са малко. Повечето са в този форум, а мнозинството се чуди как да се отдаде на москалите, та даже и без вазелин.

  11. Както знаем, лакеят Борисов ще направи точно това, което му каже дребосъкът от Кремъл. А и “натовския” “генерал” Радев припява същата руска частушка.
    Винаги съм се чудил на безличията, щедро плюещи в собствените си физиономии за да угодят на кукловодите си! “Държавата” България е пренаселена с подобия на дуета “генерал”-и Борисов-Радев.

    Жална ѝ майка на България!!!

  12. Медийния картел ръководен от русия си назначи днешните управляващи=руски управляващи чийто няколко вековна цел е да грабят. Всичко! Затова и основна цел им е унищожаването и маргинализитането на НОВА РЕПУБЛИКА.МИСЛЕЩИ БЪЛГАРИ ЗАСТАНЕТЕ ЗАД НОВА РЕПУБЛИКА, ЕДИНСТВЕНАТА СТРУКТУРА, КОЯТО МОЖЕ ДА ЗАЩИТИ БЪЛГАРИЯ.И ЗАЕДНО С НОВАТА ПОЛИТИКА НА НАЙ-ВЕЛИКАТА И СИЛНА ДЪРЖАВА САЩ, КОЯТО ВЕЧЕ ОПРЕДЕЛИ БЮДЖЕТ ЗА БОРБА СРЕЩУ ПРОПАГАНДНАТА ВОЙНА НА РУСИЯ В БЪЛГАРИЯ. ВИЖТЕ ТУК http://www.mediapool.bg/senatat-na-sasht-odobri-byudzhet-za-borba-s-vliyanieto-na-kremal-news263500.html

  13. АКО СИ ЧЕЛ ЗА ОПЕРАЦИЯ ПАЛМОВА АЛЕЯ,В КОЯТО СПЕЦ-СЛУЖБИТЕ НА САЩ И ВЕЛИКОБРИТЬНИЯ ВОДИХА ПАРАЛЕЛНО БОРБА,ЗА СВОБОДАТА НА ИЗТОЧНА ЕВРОПА,ЩЕШЕ ДА Я ЯСНО,ЧЕ БЪЛГАРИЯ НЯМА ДА БЪДЕ ОТСТЪПЕНА.ЗА СВЕДЕНИЕ ОПЕРАЦИЯТА ПРОДЪЛЖИ 45 ГОДИНИ.

  14. Мечтая за деня,когато ще забранят достъп до секретна информация на НАТО на българския министър на отбраната-софражията,копринкажията,съратникът на Сидеров и обединен патриот-Каракачанов.ако от НАТО му имат доверие,то аз не съм в състояние да имам доверие на НАТО.

  15. Към AWAKS:

    ЗА ИЗЧЕРПАТЕЛНИЯ И ОБСТОЙНО АРГУМЕНТИРАН ОБЗОР

    Р Е С П Е К Т !

  16. Честит имен ден Георги Николов. Чета Ви с удоволствие.
    Жив, здрав и борба изпълнена с смисъл и удовлетвореност. Врагът най-силно хапе, когато усеща края.
    И накрая за военния парад. Не съм го гледал. НО ДА ПРИПОЮНИМ : ТОЙ ТРЯБВА ДА Е ПРЕД МЕМОРИАЛА НА ЗНАЙНИЯ ВОИН (ЗАЛИЧЕН 1974 Г, ПРЕД ДНЕШНОТО НДК)

  17. В Деня на храбростта 6 май да си спомним и за българските патриоти – горяните!
    ✿⊱•╮❤╭•⊰✿
    Георги Маринов Стоянов – Търпана е български революционер и горянин, борец срещу комунистическата власт в България след Деветосептемврийския преврат. Роден е на 6 май 1915 г. в село Михайлово, след което живее в Тополчане. След 9 септември 1944 г. организира горянска чета в Сливенския балкан, заради което получава прякора Бенковски. През 1951 г. 13-хилядна армия от милиционери и войници обгражда Сливенския балкан, за да попречи на въстаниците да се присъединят към четата на Георги Търпанов. На 1/2 юни 1951 г. четата му от 106 горяни влиза в тежко сражение с милиционерски и военни части. Георги Търпанов е ранен 12 пъти, но въпреки това извежда хората си на безопасно място, като в сражението загиват 40 горяни. В края на 1951 г. Георги Търпанов е заловен, осъден на смърт и екзекутиран на 2 декември 1951 г. На 21 декември 2016 година президентът на България Росен Плевнелиев удостоява посмъртно Георги Търпанов с орден „За гражданска заслуга“ I степен за защита на човешките права и свободи и за съпротива срещу тоталитарния режим.
    ✿⊱•╮❤╭•⊰✿

  18. България е член на НАТО и трябва да има модерна армия на нивото на най-добрите държави от НАТО.
    Докато начело на държавата и армията има проруски отрепки, които нарочно държат армията в сегашната позиция, то България модерна армия няма да има.
    Стратегията на Русия е толкова прозрачна и се прокарва точно в България която беше колония и най-верен сателит на Русия.
    Армията не се модернизира, руското въоръжение не се подменя, създават се предпоставки за етнически конфликт и се стимулират апетитите на Турция спрямо България, която проруския елит държи със слаба армия.
    При евентуален конфликт с Турция рухва целият югоизточен фланг на НАТО.
    Това е!

  19. А Каракачанов няма нищо общо с ВМРО и македонците.
    Той е гнусна червена отрепка от комунистическата ДС, а дядо му е бил член на състав на т.нар. Народен съд.
    Каракачанов е част от комунистическият проект за заличаване на автентичните патриотични организации отпреди 09.09.
    Каракачанов заслужава само презрение.
    ======
    Да продължим с дядовците, светла им памет. В сговорната дружина има още един – Красимир Каракачанов, който е начело на ВМРО.

    Значи, и той е имал дядо. Не, не е македонски войвода, всъщност Каракачанов няма нищо общо с “тази най-романтична част от българската история”, както президентът Петър Стоянов (1997-2001 г.) я наричаше. Дядото на Каракачанов е участник в… Народния съд. (А баща му земеделец от казионните земеделци на Петър Танчев.)
    http://www.webcafe.bg/id_1490585911_Dedovite_chervenotikvenicheta

  20. По времето на соца вървеше симпатичен виц. Някакъв военен се ядосвал, че не му върви с този празник Гергьовден. Преди 9 септември се празнувал като Ден на храбростта и армията, а той бил овчар, а после като станал офицер, празникът станал Ден на овчаря и пастира. Да, така го бяха кръстили и “пускаха” агнешко за Първи май, докато се свърши определеното количество за вътрешния пазар.

  21. Благодаря не само на поздравилите ме но и на всички коментатори които заедно със Стопанинът на БЛОГА НИ му дават статут на уникат-маяк на просвещението.
    И една молба. Който може и не забрави утре да стиска палци за Макрон. Победа не само за Франция но и за Европа и в частност България.

  22. Комплексно погледнато,най изгодно за България е да се въоръжим с Ф16.По отношение на въвеждане отново на задължителна военна служба ще кажа само,че и тези малко на брой момчета,които са останали в тази комунистическа смрад тука и те ще избягат на запад.А може би това се цели?

  23. Допълнение:Честит имен ден на Георгиевците.Да са живи и здрави да воюват с комунизма.

  24. GEORGI NIKOLOV
    Честит Имен Ден, уважаеми Жорж! Пожелавам ти много здраве, радост, щастие и късмет! Бъди все така активен защитник на демократичните ценности и радетел за просперитета на държавата ни, без лъжепатриоти, антиевропейци, резиденти и агенти на враждебни на България тъмни сили!

  25. Не зная, как ще се “съвместим” с изискванията на ЕС и НАТО, след като начело на държавата ни са хора, които поругават, тъпчат и палят символите на ЕС и НАТО, агенти на ДС (респективно КДС), резиденти на чужди държави противници на ЕС и НАТО, хора употребяващи насилие и нарушаване на конституционните права на беззащитни и немощни български граждони, насаждане на етническа и расова омраза и т.н. и вместо да им се потърси наказателна отговорност, са “възнаградени” с високи отговорни държавни постове! Да сме благодарни, че все още не са ни “огсвирили” или са ни “били дузпата”, но не се знае до кога ще се търпи това! Остава сега сега, Болен Лидеров, да оглави българското председателство във ЕС, което ни се редоставя! Това ще бъде върха на цинизма!

  26. Никога не съм се притеснявал да изказвам несъгласие с автора на блога, не се притеснявам и сега да коментирам някои детайли, които не са обяснени в пълнота.
    И аз, както всеки, който би желал да бъде информиран гражданин, прочетох подробни технически сравнителни анализи между Грипен и Ф16. Казано с едно изречение, Грипен е с по-добри отбранителни качества, а Ф16 превъзхожда в атака. Така например, американският изтребител може да носи много повече бомби и ракети, докато шведският може да локализира противника от по-голямо разстояние. Така че, ако приемем, че не се каним да бъдем войнствени и да нападаме някого, Грипен не е толкова лош вариант. Отделен въпрос е, дали е подсказан от Путин и с каква презумпция – просто на инат (да не са американците наш търговски партньор) или защото е убеден в превъзходството на руската инженерна мисъл спрямо шведската.
    В крайна сметка, нищо от всичко казано и написано не е толкова важно, колкото българският национален интерес. Турският пример в това отношение е много показателен – комшиите са си извоювали правото да имат на своя територия завод за поддръжка, ремонт и производство на резервни части (за Ф16). Ние също имаме работещ (все още) военно-промишлен комплекс, но аз не съм чул българските власти да са отворили дума пред който и да е бъдещ търговски партньор за разглеждане на възможност ние да си ремонтираме самолетите сами.
    Иначе, доколкото мнението на самите летци е от значение, преди десетина години се оказах в едно и също купе на влака, с който пътувах, с действащ летец от БА. Заприказвахме се за състоянието на нашите ВВС и какво трябва да се направи. Та още тогава, покрай неизбежното сравняване на руските и американските изтребители, той ми спомена за Грипен. Така че, може и да съм пристрастен в случая. Не зная дали заради този разговор с летеца или просто защото ми харесва изборът на трета, неутрална страна, но аз съм за шведите. Както и, ако ме питат какви ядрени реактори трябва да изберем, без колебание бих отговорил: “Мицубиши”. :)))
    Между другото, извън темата за самолетите, четох някъде преди време, че консорциум между френска компания и “Mitsubishi Heavy Industries” ще строи ядрена централа в Турция. А, бе – евалла на турците. Можем само да гледаме и да се учим как се защитава собствен национален интерес…
    И накрая, съвсем пък отделен въпрос е каква е отбранителната стратегия на България (ако въобще има разработена такава). Преди време се смяхме много с един мой приятел, коментирайки военната стратегия на Израел (при предполагаема война с Иран мисля, че беше). Представете си: първа точка: блокиране на сателитите на противника; втора точка: блокиране на транспортната система; трета точка: блокиране на банковата система; и така нататък! Танковете и самолетите бяха някъде към пета-шеста точка! Така че, времената се менят, живеем в техническа ера – може пет компютърни хакера да струват по-скъпо от пет самолета!… :)))

  27. “Вече 13 години след приемането на България в НАТО страната ни продължава да бъде оставач Номер едно в клуба (и) по следния показател: най- задръстен с руско\съветско оръжие съюзник.”
    Да, по всички показатели сме последни и въпреки заблуждаващите празни приказки на издигнати в култ бивши комунисти, този факт не може да се скрие.

  28. към MIHAYLOV:
    г-н MIHAYLOV, още от първото изречение се вижда ,че сте под влиянието на путлеристката пропагадност, дори и без да го съзнавате!
    Вие казвате – …”по-добре да е от ТРЕТА страна”… Хайде сега кажете си пред вас и пред всички тук – КОЯ е тази “ТРЕТА” страна?????
    И вие, както шапкарите в днешната БНА,в която голяма част от офицерите са останали още от времето на Варшавският договор и са наследили фатмащината от тогава, продължавате да говорите за НАТО, САЩ, Германия , Великобритения, Италия и т.н. , като за “ТРЕТИ” страни!
    Не г-н MIHAYLOV, това не са “ТРЕТИ” страни, нито са и от “Третият свят” – това са нашите СЪЮЗНИЦИ, нито са “ВТОРИ” страни – те са СЮЗНИЦИ! И тези страни ни предлагат ,като техни съюзници своите самолети! Не за друго , а за да имаме съвместимост с техните армии, защото може и да имаме най-добрите самолети , но сами пак няма да можем да устоим на външна инвазия. Примерът с Украйна, която е почти десет пъти по-голяма от България, го доказа.
    Но ние не можем да участваме адекватно в отбраната на България и НАТО ,защото нашата армия не е достатъчно съвместима с НАТО. А пък за малочислената ни авиацията най-малко.
    Щведските самолети са пригодени към шведската доктрина за отбрана. Тези самолети не могат да се разглеждат извън тази доктрина, защото цялата наземна техника и управление е част от тази система за сигурност на Швеция, която е разработена специфично за нея и самолетите Грипен са само част от цялото. Ние тук искаме да купим само самолетите , без да имаме цялата друга военна инфрастуктура на Швеция , която сама си я е разработила, и не е съсвсем съвместима с НАТО. А ние нямаме нито НАТО-вската съвместимост, нито шведската. Ние купуваме само част от шведската система. ЧАСТ! А в същото време сме членове на НАТО, и би трябвало да се стремим към пълна съвместимост с НАТО, за да можем да получим всякаква помощ от него. Но без съвместимост нашите военни няма да могат да се възползват от съюзниците ни!
    Освен това шведската доктрина разчита на паравоенни и резервисти, като голяма част от военните действия са от партизански тип, а в НАТО не е съвсем така.
    П.П. А колкото за отбранителната способност на Грипен-а и Ф-16, то там всичко е относително. Защото сравнението е мажду различни модификации на Ф-16 и Грипен. Защото като цяло Ф-16 може да носи повече въоръжение и техника. Както отбранителна, така и нападателна. Всичко зависи от купувача.
    Същото важи и за италианските Еврофайтер-и.
    Но най-важното е да има съвместимост с НАТО, защото цялата ни авиация няма никаква съвместимост. А Грипен-а е конструиран според шведските отбранителни изисквания.

  29. Поздравления към г-н Инджев за професионалната журналистика, с която блести тази статия! Тя наистина е убедително свидетелство, че в общото противопоставяне Запад-Изток, сегашните управници на България отреждат ролята й на жертвена пешка, неспособна да даде своя достоен принос в общата колективна сигурност на Запада.

    Няма, разбира се, нищо приятно в това. Но както често се случва, ще кажем и този път „Колкото по-зле, толкова по-добре.” То се е видяло, че с това калпаво разбиране за патриотизъм, който все се проявява като русофилия, ще продължим да кретаме в опашката на европейското развитие. Дори Румъния се окопити и зае ясна позиция срещу Путин във външната политика и срещу корупцията по високите етажи на властта. В резултат – съществен икономически напредък в сравнение с България. Вече се обсъжда възможността за изваждане на Румъния от общия пакет с България по пътя към членството в Шенген. Това ще е големия шамар за сегашното БГ-правителство, но за съжаление и на българското общество като цяло. Много жалко, но справедливо и да се надяваме – поучително!

  30. @MIHAYLOV
    Войната е при сателитите, но няма нужда от точка две; след точка първа системите се разпадат почти в едно и също време с мъртвия телефон в джоба, ако антисателитните системи (китайските) не изфърфорят нещо. И да, за ‘пет компютърни хакера’ има хляб, още повече, технологичните експерти са често в комфортна възраст между 17-19 години.

    Сателитните карти обаче не правят разговора за изтребителите по-малко значим.

    Към ГЕОРГИ НИКОЛОВ
    Извини ме закъснението, но бях навреме. Вчера (няколкократно) се радвах на твоето име, и на твоите коментари; сърдечна и приятна мисъл!

  31. Всичко е добре написано и обяснено.

    Геополитическия избор е удар в десятката.

    В техническата част има дребни неточности но генерално е вярна

    Като цяло ми хареса статията.

    До частта в която започна да се напада Борисов.

    Именно при правителството на Борисов започнаха да се случват нещата по придобиване на нов тип изтребител – един процес спъван многократно от петата колона на масква. Именно съпартийците на Борисов от ГЕРБ защитават избора на Ф-16 и никога не са лобирали за Грипен.

  32. И да допълна нещо, което не се споменава в статията.

    Широко разпространена заблуда, е че изтребителите Грипен били новопроизведени.

    Единственото новопроизведено от този изтребител е фюзелажа. Всичко остананло по-пълнежа е старо, взето от резерва на шведските ВВС, като двигатели, електроника, различни агрегати, катапултни кресла и др.

    Затова офертата на СААБ е сходна като цена с тези на конкурентите, които открито признават че техните изтребители са използвани. И затова шведите може да доставят изтребителите в толкова кратки срокове.

  33. Не разбирам какво не му е съвместимо на Грипена с НАТО. Носи натовско (американско) въоръжение. По-евтин е за поддръжка и ще е с по-голям ресурс(F-16, които ни предлагат ще са с малък остатъчен ресурс). Освен това е способен да носи последно поколение ракети въздух-въздух Meteor.
    Също така може да носи и противокорабни ракети, F-16 не може.
    F-16 е страхотен самолет, но ако можеше да си позволим нови, а не 30-годишни.

  34. Към СЪВМЕСТИТЕЛНОСТ
    Господине (или Госпожо – не мога да се ориентирам, защото никъде в изложението си не сте използвал/а първо лице, единствено число), аз съм последовател на СБНЛ (сега БДФ), вземете и си прочетете за това движение отпреди 1944 г. Така че – не си правете изводи от едно конкретно мнение по един конкретен проблем какъв съм и под какво влияние съм!
    В изложението си си позволих да коментирам някои технически детайли и липсата на изгода за България. Аз съм само на мнение, че ние винаги трябва да търсим най-доброто, най-модерното – това е! Ако не е “Грипен” – ОК, аз няма да имам проблем с това, но ако не е “Ф16”? Тогава Вие може да имате проблем! Къде е принципността във Вашата позиция? 45 години българите трябваше да купуват само руски автомобили, защото нямаха друг избор. Какво трябва да правим сега, според Вас? Да купуваме само американски ли? Трябва ли, според Вас, да закупим за нуждите на нашата полиция джипове “Хамър”, които харчат 25л на 100км, само защото американците са ни най-основният съюзник? Пишете, че ставало въпрос за различни модификации на “Ф16” – ами не е ли същото с руските ядрени реактори? Тези в Козлодуй (поне доколкото аз съм запознат) са 2-ро и 3-то поколение (не зная този, който ни пращат какво поколение е). Е, след като прочета информация, че японците имат разработени 5-то и 6-то поколение реактори, при това 100-мегаватови и преносими(!), не мога ли да си пожелая за България японски реактори, а не руски (или американски)? Що се отнася до летеца от БА, когото цитирах – беше младеж на 25-30 години, но не възрастта е от значение, а мисленето – батальонният ми командир от казармата, например, отиде с третия ни батальон в Ирак.
    Ако трябва да си говорим обективно, въпросът с превъоръжаването на БА има политическа и икономическа страна. Аз неслучайно цитирах Турция като пример, защото винаги е по-изгодно да произвеждаш дадена стока по лиценз, отколкото директно да я внасяш. Е, да, по мнението на коментаторите турското “Рено” возело като каруца, в сравнение с френското, но не е ли по-важното, че се намалява обемът на директния внос?! Предполагам, че ще се съгласите с първото и най-просто икономическо правило: за да става една страна по-богата, е необходимо износът (в парично изражение) да надвишава вноса. В българския случай, аз винаги съм обичал да давам за пример пивоварната ни индустрия – множество чуждестранни марки бира се произвеждат по лиценз у нас, при това с добро качество, вместо да се внасят. В американските учебници по маркетинг, когато се описват успешни пазарни стратегии, една от тях гласи буквално следното: “Закачи се за печелившия бизнес”. Това искам аз за България! Известен факт е, че в Кърджали се правят лагери за “Мерцедес”. Наскоро чух по телевизията, че някъде около София (не запомних точно къде) се произвеждали безпилотни дронове за американската армия. Значи може, нали! Не зная дали съм достатъчно ясен – мнението ми е, че не е толкова важен конкретният доставчик на нещо си (в случая – самолет), а дали с този доставчик се обсъжда договарянето на съпътстваща логистика – летища, ремонтни работилници, резервни части, въздушни и ПВО-бази, навигация, обучение на пилоти и прочее, и прочее – всичко, с което един самолет може да влезе във взаимодействие. Иначе ще стане: “На гол тумбак чифте пищови”. Когато си купувате автомобил не гледате само конските сили и за колко секунди ще вдигне 100 км/ч, нали – интересувате се и колко ще Ви струва последващата поддръжка. “Грипен” е с 30 години по-млад (в един момент важен фактор става и стареенето на конструктивните компоненти), по-евтин, с по-кратък срок на доставка и с по-дълъг срок на гаранционна поддръжка. Основният му проблем е, че не е тестван в реална битка, където “Ф16” е доказана величина.
    Що се отнася до политическата страна на въпроса, много по-страшен е проблемът с човешката несъвместимост. Самолетът е само машина – дали е съюзнически или вражески зависи от това къде ще наредят на пилота да си пусне бомбата, а не къде е произведен. Дори и един руски Миг, ако му сложите подходящо навигационно оборудване, ще стане натовски съвместим! За съжаление, много по-трудно е хората да живеят с такава вътрешна динамика, която да им позволява лесно да се прощават с дрехата на овехтялото си мислене! Картината у нас е повече от жалка – нереформирани тайни служби, силови структури, съдебна система, производни на тях политически и медийни лакейни “елити”, повечето от тях обърнати като слънчогледи към Москва. Това е страшното – че продължаваме да чакаме някой да ни “оправи”. Именно това са най-страшните и невидими “плодове” на комунизма – че отучи хората да бъдат предприемчиви, активни, да държат съдбата си в собствените си ръце! При сегашната ситуация у нас за Шенген е абсурдно да се говори, за покриване на натовски стандарти – също. И аз, както и друг коментатор беше написал, ще се радвам, ако се стигне до изолация на новия министър на отбраната, защото така ще лъсне псевдопатриотизмът му – така например, бидейки ръководител на организация, която се е борила за българите в Македония, и до ден-днешен не съм го чул да коментира позицията на руския външен министър Сергей Лавров (а това значи и позицията на официална Русия), който през месец април 2011 година по време на посещение в Скопие (започнало преди това от Белград) обеща да предостави на македонците документи от руския държавен архив, които да доказват съществуването на македонска нация и македонски език…
    Това е. Личната ми болка е не кои са ни съюзници, а че не се пазарим, че няма реципрочност, че няма взаимност, че няма стокообмен, че нас ни няма като партньор. Япония може и да е изцяло въоръжена с американска бойна техника, но за сметка на това “Тойота” е най-продаваният автомобилен бранд в САЩ (и в света). Изобщо – всички аспекти на темата, която коментираме са ужасно закъснели! Наистина ужасно много! Тези въпроси е трябвало да бъдат поставени още при предварителното договаряне на членството ни в НАТО – с какво ние, според нашия си мащаб, според нашия опит и възможности, можем да допринесем – да бяхме предложили, примерно, да сме поддоставчик на резервни части, или пък да произвеждаме техническо оборудване (компютърно, навигационно, и т.н.), или пък екипировка – нещо! Каквото и да е!… Нищо! Нищо не се е договорило! По аналогия, при преговорите с ЕС Мадам “Йес” договори такива квоти за родното ни селско стопанство, че не зная дали щетите за този сектор са изобщо поправими…

  35. Видях, че някой е написал, че “Грипен” не е по-млад, а също е модификация на стара разработка. ОК. Съгласен.

  36. TPE3BEH, добре че ни напомни за Gripen. Наистина голяма бройка от модификацията Gripen C/D , всъщност е от модифицирани самолети от Gripen А/В-серията, като даже фюзелажи не са нови, а само са подменени някои части по тях. Реално планерите на Gripen C/D, са всъщност от най-старата серия A/B, като модификациите са предимно в електронното оборудване. Така че реално фюзелажите на Gripen C/D са от Gripen A/B, и не са много по-нови от тези на тези Ф-16 ,които ни предлагат португалците. Даже сега шведите минават към новата модификация Gripen E/F ,в която са усилили планера , за по-голям боен товар, и реално това вече ща са нови планери, а не както при Gripen C/D използващ планерите от Gripen A/B, които са от края на 80-те, и началото на 90-те години на предишния век.

  37. До ДО ТРЕЗВЕН: Серийното производство на Грипен започва след 1992г., така че планери от края на 80-те няма.

  38. Г-н MIHAYLOV, вие може да сте приели много директно моят. Но той не е насочен срещу вас! Аз обръщам внимание на само на употребеният от вас шаблонен израз – “трета страна”, който се използва винаги при обсъждане на някакви въпроси за участието ни в НАТО, от голямата част все още действащи лампазлии в Министерството на отбраната , останали там по “наследство” от времето на Варшавският договор, и останали със този си манталитет и зависимости.
    Все пак ние сме пълноправен член на НАТО , и не трябва да се отнасяме към нашите съюзници ,като към “трети” или “втори” страни! Когато бяхме във Варшавският договор – да , но не и когато сме членове на НАТО!
    А колкото за Ф-16, не сте съвсем прав . Защото и по-старите серии на Грипен са 20-30 годишни, също както и новите модификации на Ф-16 са току-що излезли от производствената линия.Има центрове за сглобяване на Ф-16 в Европа и Азия, и в Турция също. Докато Грипен е зависим само от Швеция. Много от неговите системи са предназначени за шведската система за отбрана, която не е напълно интегрирана в НАТО. Даже самата концепция на конструирането,производството и използването му са подчинени за вътрешните шведски изисквания и възможности. Мащабите на отбраната на НАТО са доста по-големи , а още по-големи са за държавите от източният фланг на НАТО, и точно сега. И както може би знаете нашите шапкари няма да купят най-новата модификация на Грипен, а тази която се използва от Чехия и Унгария от повече от 10 години.
    Ф-16 е по-голям самолет, което е причина за по-големите разходи.Но и капацитет му също е по-голям.Всички съседни страни го ползват, което е също може да помогне за по-бързото постигане на съвместимост на нашата авиация, както в НАТО, така и със съседните съюзнически държави.
    Даже ако се абстрахираме от всички от всички характеристики на Ф-16 и Грипен, то днес голяма част от летящите изстребители в света в момента са Ф-16 , което също говори за по-добрата му съвместимост не само в НАТО , а и в света.
    А вече има и нови типове самолети в САЩ, Китай, Русия и в други държави. Те ще заменят и Ф-16, и Грипен , докато ние все още си поддържаме няколкото МиГ-а , колкото да ги предадем в музея ,след като им свършат запчастите след няколко години, бойният им “потенциал”
    е такъв.А, интеграцията им в НАТО е самотно занимание – и с много спорни “резултати”. В румъния се опитаха да присадят израелска електроника на МиГ-21, но в единични бройки, уникати и без никаква съвместимост, не могат да участват в сериозни бойни действия , и заради малкият си брой , и заради трудното поддържане на състоянието им – бутикови уникати, и сега ги замениха с Ф-16. Нещо подобно е и с Грипен, макар при него да има цялата държавна поддръжка от Швеция, която също не е с най-големият капацитет, в мащабите и на НАТО , и на останалият свят.
    П.П. Вие искате промишлено сътрудничество ,което да съпътства купуването на изстребителите?!?!? И какво можем да им предложим?!?!? Полагането на асфалт , или “усвояването” на еврофондовете ,които се поопълват от данъците на “третите стани” от ЕС и НАТО?!? какъв “бизнес” може да им предложи ГЕРБ и сие?!?!? “Бизнес” ли казах?!? Има ли въобще такава дума тук?!? …….
    И накрая какво имате против “Хамърите” на САЩ?!? Те са си предимно в американската армия, или подарени на Ирак, Афганистан и т.н.. “Хамърите” разчитат на американската логистика , и щом могат да ги поддържат , какъв е проблема?!? За разлика от “Хамърите”, Ф-16 е на въоръжение в половината НАТО , и останалият половин свят. Сравняването на Ф-16 и “Хамър” не е адекватен!
    П.П.П. Освен това офертата за Еврофаитър-ите остана встрани от спора за Ф-16 и Грипен. От всички самолеи Еврофайтър-ите са най-нови, и с най-голям капацитет, а също са произведени в по-голямо количество от Грипен.

  39. ПЕТЪР, откога се разработва Грипен? За да влезне в производство един самолет се разработва и изпитва повече от 10 години преди това! Освен това при изпитателните полети на Грипен има катастрофи, които забавят производството му. А и голяма ли е според вас разликата например от 1989г. и 1992г., след като сега сме 2017г.?
    А,и евентуално докато дойде
    в България първият Gripen ще е вече 2019г. И още две-три години след това, докато стане боеспособен.

  40. Съвсем не е проблем,че комунистическа България днес е задръстена със съветско-руско оръжие,лошото е че е задръстена със съветско-руски мозъци.
    В Съединените Щати има поне 4 компании,които произвеждат автомати “Калашников” по лиценз и с доработки,особено в оптиката и материалите.

  41. ДО “до ПЕТЪР”: В крайна сметка има ли начин да се разбере какво точно ще купуваме?

  42. Г-н ПЕТЪР, все още няма избран самолет! Има три оферти и военните са направили класация на тези подадени три оферти според техническите им параметри(в офертите!). Но по принцип военните имат желание да е Gripen от над 10-15 години. Просто любов! Никакви аргументи не важат – искат си Gripen-а, и това си е! От командващият ВВС до летците и техниците.
    Субективният фактор във ВВС, е за Gripen , и това е най-големият плюс за него, пред другите оферти, защото все пак те ще си летят новия самолет – който и да е той. Но при неговият избор трябва да положат повечко усилия за оборудването и въоръжението му, за да достигне пълна съвместимост в наземното оборудване, оръжието и логистиката му в НАТО, защото щом си го харесват трябва и да се погрижат за него,защото трябва да изпълняват и покриват не само техните изисквания ,с които са си го избрали, но и технически и съюзническите изисквания в НАТО. Това важи за избора на Gripen.
    Естествено че правителството и парламента могат да изберат всеки от трите самолета, защото парите за тях минават през бюджета, който се предлага и приема от политиците.
    Gripen е избора на военните. Те си го харесват от над 10-15 години, това е техният субективен избор!

  43. Драги MIHAYLOV,
    Акцентът в текста ми е преди всичко политиката зад въпроса и пристрастността.
    А това, чв Грипен е по добър от Ф-16 – нека просто го кажем на правителствата на споменатите 25-те страни, ползващи Ф-16, вкл. на САЩ, Полща, Румъния, Гърия, Турция.
    Аз не ща да им го казвам и не ги намирам за по-глупави от нас.
    Поздрави и успехи!

Leave a Reply

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.