В журналистическата телевизиона кухня е общоизвестно, че твърде често най-активните зрители, напиращи да се обадят в ефир и да изразят мнение, далеч не са най-подготвените или начетените, а по-скоро са най-напористите. За тях в тази кухня обикновено се говори с надменна насмешка като за “пациентите”.
Един такъв обаче се обади на 6 октомври в Нова телевизия ( от Казанлък, ако не греша) и запълни информационната дупка по темата за дупките по пътищата в България. Зрителят съобщи, че България заема 93-а позиция по качеството на пътищата, което се вижда от новата класация Global Competitiveness Index, осъществявана всяка година от експерти от Световния икономически форум. http://images.ibox.bg/2015/10/05/828.jpg
http://images.ibox.bg/2015/10/05/829.jpg
Ами сега?
Днес, в последните минути на сутрешното предаване “България днес” , с повече от седмица закъснение, темата за унизителната за България класация беше компресирана задъхано до степен, че се наложи да “изяде” от времето на новинарската емисия в 9.00 ч. От отпуснатите секунди все пак (не) успяхме да научим защо от общо 137 държави, включени в проучването, България получава 3,4 точки- колкото Виетнам и Уганда и изостава от Танзания, Ботсвана, Хондурас, Замбия, Мали, Ямайка ( една от най-бедните държави в света), Кабо Верде, Гана, Шри Ланка и др.
Може да съм пропуснал да чуя, но в репортажа не споменаха относително утешителната новина, че в Европа изпреварваме все пак по качество на пътищата Малта, Сърбия, Босна и Херцеговина, Латвия, Русия и Украйна. Вероятно е изненадващо за мнозина, че сме оценени малко по-добре от Сърбия и Румъния, които “на око” преценяваме обикновено като по-напреднали от България в пътната инфраструктура.
Фактът обаче си е факт: България стои много, много зле на световната карта по качество на пътищата и това е траен недостатък. С годините той почти не се променя в нашата държава, в която строителството на пътища е извадено пред скоби като основната автореклама на еднопартийното ( в това и не само в това) отношение на ГЕРБ, което вече не може да прехвърля вина на “бившите”.
Забележителни са опитите фактът да бъде оправдан, направени пред телевизионната камера на Нова. Един експерт обясни, че избираме най-ниската оферта за строителството на пътища и това се отразява на качеството. Друг каза, че камионите били чудовища, които ставали все по-тежки и разбивали пътищата. Констатирани бяха недостатъци в качеството на самия асфалт по отношение на битумната спойка, използвана като негова съставна част. Не ни спестиха и добре известната истина, че ремонтите се правят на парче, форсмажорно- т.е. в режим на прибързаност, което налага скоро след това резултатите от ремонта да бъдат ремонтирани.
Човек обаче, без да е специалист, се пита логично: а в Ямайка тежки камиони няма ли? В Мали кой контролира качеството на битумната спойка? В Танзания не бързат ли да ремонтират? А всички вкупом най-скъпата оферта ли избират?
Имам обосновано предположение, че в споменатите страни и в много други подобни държави ( за отличниците в класацията, като Обединените арабски емирства, Швейцария, Португалия, Австрия, Сингапур, САЩ и прочее богати държави въобще не говоря) властват постколониалните високи изисквания. Те означават спазване на стандартите , наложени от някогашните им колониалните владетели. У нас е същото- съветските колонизатори и техните наследници следват стандартите на високата съветско- руската корупция и резултатът е налице ( т.е. наопаки спрямо онзи в бившите западни колонии).
И се сещам за една друга класация, в чиято дупка сме пребиваваме на не по-малко срамното 113 място. Питам се: има ли връзка между пропадането ни в светована подредба на държавите според свободата на медиите и кретането ни на опашката по качеството на пътното строителство в световен мащаб?
Очевидно е, че ако медиите у нас се осмеляваха да ни показват нещо повече от дупките по пътищата, които са ни до болка известни от личен опит и имаха дързостта да разследват връзката между властта и трагичното състояние на перфорираната ни пътна мрежа, щяхме да имаме по-чест и по-качествен ремонт на държавното управление. То обаче се бие в гърдите и в лицето на премиера Борисов непрекъснато се хвали какви пътища ни е построило. Някой вярва ли, че в държавата, в която премиерът се занимава лично с всичко- от освобождаването на заложници, през уреждането на отношенията във футбола и пречистването на фекалиите по курортите, той няма отношение точно към раната с лошото пътно строителство?
Няма как да няма, както се досещаме поради личното му самохвалство как се грижи за пътното ни обгрижване, но в тази рана оседланите ни медии не смеят да бръкнат.
Мислил съм си за проихода на думата “тарикат” в българския език. На арабски “тарик” е път. Начинащите в неговото изучаване могат да си помислят, че “тарикат” е множествено число. Не не е. Множествено число от “тарик” е “турук”.
Има и поговорка на арабски “ утлуб садик, кабля тарик”: търси другар преди да тръгнеш на път. Доста другари с опит в мащабните грабежи от социалистическите строежи са потърсили Борисов още преди той да поеме по пътя на власта, давайки му първа космическа скорост в политиката. Той ги вози до днес в каруцата си. А когато тя се преобърне от претоварване с охранени приятели, “туруци много” .
Туруците, т.е. баламите се оказахме засега предимно ние, които дружно ругаем лошите пътища, но даваме път на един тарикат да се потупва сам сам по бутафорния генералски пагон като строител на пътища, с които искал да го запомним генерално.
Ще го запомним и рано или късно ще му припомним. Според вярванията на хората у нас в крайна сметка “тарикатите на баламите вода носят”. Но засега само я подливат. Тя си тече и се подкопава доверието в евродемокрацията, захранвана от еврофондовете за строеж на пътища… с лошо качество.
Онези товаришчи от огромната по територия държава, командвана от Пътин ( в превод от Путин), където положението с пътищата е още по-зле, наблюдават ( и зад сцената управляват) тази ерозия, за да ни завлекат отново в своята Евразия. Там “туруците” са в окаяно състояние, но пък ни чака широк друм за маршируване на славянско-православната душа сред необятните простори на руската непроходимост, спечелила всички войни срещу глупаците, поели риска да нагазят в нея.
Лошата новина е, че няма да се отървем лесно от прилагането на путинизма в пунизираната ни държава. Надеждата ни, уви, е първо там да настъпи безпутица без Путин, за да се отръвем и ние от безпътицата, която ни е довела до задънена улица в опитите нещо да се промени радикално в мащабното крадене чрез смяна на властта.
И вие ми казвате, че няма връзка между (не)свободата на медиите и свободата да се краде от обществени поръчки, като част от цялостната картина на евроазиатщината, властваща у нас?
На баце отдавна му текат лигите от завист към милиардите “усвоени” от политгуруто МУ пут.ин-около 300 ярда, нека оди бос, плюс безграничната власт. Сега, предполагам си дава сметка, че мащабите на Раззия и обемите които могат там да се краднат няма как да случат в малка България. Дотук 4-ри ярда за бочко, кой ти ги дава. Но за властта, лека-полека със съгласието на КОЙ се опитва да бъде един мек ввп с балкански привкус и дотолкова-доколкото балъците от Брюксел не са се “усетили”. Всеки момент, ако танте Меркел му скръцне със зъбки ще даде пълен заден, наужким де. Сал кат един бебчо е. Пробва докъде могат да го пуснат. Ще да видим.
Колкото до състоянието на пътищата що не проучат Фалителите на “Строителят ” борисов как само в рамките на няколко години около пикливият Фигерас в “размирна” Каталуния беше построена пътна мрежа колкото банкянксото слънце не успя общо за трите си пишман мандата. И никой не удря барабаните. Просто, които трябва си вършат работата за която им плащат данъкоплатците.
Общинската болница в Поморие била във фалит! По какви причини ?
Плащат ли си лечението хилядите руски “постоянно пребиваващи”, които са чужди граждани, нямат натрупани здравни осигуровки в НЗОК, не са внасяли средства за здравеопазване в българския държавен бюджет и, както е навсякъде по цивилизования свят, трябва да заплащат и престоя си в болницата, и амбулаторното си лечение?
винету ,днес, отново се е изказал “наедро” по повод деня на ВВС на НРБ! А заедно с него неговият “министър” на БНА , отново повтаряли ,че НЯМАМЕ нужда от армия?!? ДОБРЕ, разбрахме ….ВЕЧЕ! И след като НИТО винету , НИТО ганЮ каракачански не искат нова техника за БНА, най-лесното “решение” би трябвало да е според тях е УВОЛНЕНИЕ на цялата БНА(то и без това сега има 20-30% недокомплект, и след някоя и друга година ще стане 60-70%!), като винету започне с калинката ганЮ каракачански, а след това до последният редник на БНА!
П.П. И наистина калинковата войнастваща парвенюшка “арогантност” на ганЮ каракачански няма край. Ето дне с отново каза ,че МиГ-29 е НАЙ-добрият самальот?!?
Но токъде може да знае една “министерска” калинка, че българските МиГ-29 нямат никакво ново въоръжение от над 30 години, и няма и да имат НИКОГА. И те не са съвместими дори и с най-“старите” НАТО-вски самолети, и не могат да ползват и най-старото НАТО-вско оръжие, и НЯМА и да го ползват НИКОГА. И КАКВО разбира ганЮ каракачански от авиация , и говори безсмислици ,след като МиГ-29 няма никакво въоръжение ,което да е равностойно дори и на “старите” НАТО-вски самолети въоръжени с всякакви ракети, които са приети на въоръжение след 90-те години и до днес?!?
Дори и витлови самолети въоръжени с много по-ново оборудване и ракети може да сваля без проблем “суперсамальота” на ганЮ каракачански(МиГ-29!), който е с много древно оборудване и въоръжение, а освен това е путлеристко, и не е съвместимо с НАТО, дори и със днешното путлеристко въоръжение.
МиГ-29 от който преко сили летят само 5-6 бройки, е само все още летящ бутиков МУЗЕЕН експонат без никаква особена бойна ефективност, и сега може да служи само за “ефектни” демонстрации по време на някой парад или авиоизложение. И нищо друго.
Дори и “подарените” от Путлер 6 МиГ-29 на Сърбия са от по-нов модел от нашите.
Но дори и за тях(6 броя!) ще са необходими 200-300 милиона евро за да мога да се модернизират и летят още 10 години!!! При положение ,че Сърбия има цялата техника за обслужването му.
Докато Ф-16 за нашите ВВС е 8 броя , заедно с НОВО НАТО-вско наземно оборудване, НОВО НАТО-вско оръжие, и НОВИ пилоти и техници за тях по НАТО-вски стандарти, за 700 милона евро. Сърбия за 6 самолета с по-малък остатъчен ресурс от Ф-16, и без НОВО оръжие(путлеристко!) , само за самолетите ще даде 300 милиона евра! А ганЮ каракачански говори и той за авиация. А още повече пък винету, който ТРЕТИ мандат , вече, не купува Ф-16.
И след като винету НЕ дава пари за армията е най-добре да вземе да я уволни , ЦЯЛАТА, като започне със ганЮ каракачански. И ще остане още над 1 милиард допълнително за “усвояване” от винету,след уволнението на БНА!
А като се вижда дори и магистралите на винету са ,като “самолетите” му във ВВС, за всичките 3 мандата!
П.П.П малко доуточнение за горният пост”
……….Дори и “подарените” от Путлер 6 МиГ-29 на Сърбия са от по-нов модел от нашите.
Но дори и за тях(6 броя!) ще са необходими 200-300 милиона евро, за да мога да се модернизират и летят още САМО 10 години!!! САМО за още 10 години, за 6 “подарени” самальота МиГ-29, Сърбия трябва да се изръси над 200 милиона евро. При положение ,че Сърбия има цялата техника за обслужването му………………..
Това арогантно и продажно животно, трътлестият каракачански лисугер,не бива да го показват по телевизиите, нито да публикуват дълбокомислените му брътвежи по вестници и сайтове, защото окончателно ще разгони и ликвидира българската армия, съдейки по изуменото изражение на офицерския състав, пред когото ръсеше високопарните си неграмотни скудоумия, че Русия струпвала въоръжение и войски в Крим, но това не било опасност за България и затова въпросът за обединен натовски черноморски флот въобще не стоял на дневен ред и понеже нямаме достатъчно средства, за по евтино, трябвало да движим едновременно и двата проекта: договори за милиарди за нови двигатели на руските бракми, паралелно с нескончаеми дискусии за нов, съвместим с въоръжението на партньорите от НАТО самолет.
От татово време българите не са били подлагани на подобно “военно” унижение! Великият български войник сигурно се обръща в гроба!
Ама какво очаквате от агент Иван,да се прегърне със Запада?Ще прави,ще струва всичко да ни държи в руска орбита.До тогава,докато му позволяваме и само пишем по форумите.
Чудесен анализ на пътната безпътица у нас! И понеже всичко у нас се прави “на парче”, едва ли скоро пътищата ни ще станат огледалото на държавата. Защото на властта у нас и е позволено да се оглежда във всякакви други криви, но удобни за нея огледала. Докато един премиер не престане да има правото и свободата да отклонява публични средства от перото за третокласни пътища или изкупуване на частни гори в полза на държавния горски фонд точно преди избори, за да ги спечели на всяка цена, то няма как да не бъдем в дъното на подобни класации.Не само на пътното, а и на цялото държавно управление.
Само да добавя една характерна българска подробност относно нашите пътища: безконтролната “пътна некрология”. На 20 хил.км. пътна мрежа ние имаме около 5 000 крайпътни надгробни паметници на загинали по разни причини по пътищата българи. И никой не контролира необяснимото желание да се поставят надгробни паметници в 90 на сто от тези случаи точно в обхвата на пътищата, дори на самия банкет, което е абсолютно недопустимо от Закона за пътищата. Когато обаче и църквата мълчи за показната двойнственост (или раздвоеност) при почитането на мъртвите,държавната ни АПИ дори не осъзнава в каква голяма безпътица ще продължи да изпада…
Разбира се, че не е верен този оптимизъм у все повече хора, нас за подобрените пътища. То не е това изпъкващата тема в публикацията на ИВО, де, само я засягам. По-добри пътища има, но те са малък процент и са в резултат на парички от ЕС, но и на мерак у управници, начело с Боко, да си направят съвременни шосета за колите от НСО и за частните си джипове да фърчат надути като тях. Но цялостната ни управническа политика по пътищата си е все същата. Общото им състояние и отношение към пътната мрежа остава трагично. За голямо съжаление, много народ добавя добрите пътища към голямото си убеждение, че Боко и боковци, наред с подобните им социалисти и “патриоти”, правят голямо постижение и пътищата са едно огромно добро представително нещо за България пред света. То и мнозинството от населението избира такива хора, де, те не може да са отделно и изолирано “виновни”.
А пък сега дочувам, че нашият приятел отвъд Океана Джон МакКейн е Награден с МЕДАЛ ЗА СВОБОДА Presidential Medal of Freedom едно от най-изтъкнатите отличия в Америката. Вижте му и критичната реч при получаването на медала срещу правителството им. Т.е. срещу “тръмпизма” и самия Тръмп.
Честито ДА МУ Е!!
Отдавна го е заслужил този медал.
http://edition.cnn.com/2017/10/16/politics/john-mccain-joe-biden-liberty-medal/index.html
И още малко тук на този нормален език, не на бълвочите на руски дето мнозина ги обичат за безкрайни излияния тук, като че ли Всички трябва да знаят руски език (е нали Русия ни е възпитала да е велика и да сме половин руснаци и не желаем да се отърсим от това), за същия МакКейн по време на виетнамските му години.
За съжаление, за такива награди и по света се сещат, когато даден човек отива към залез, което не говори добре и за цялото му здраве на Джон…
https://twitter.com/senjohnmccain/status/911364523902119936?lang=en
https://twitter.com/NashaCanada
Докладът на БАН за АЕЦ “Белене” бил готов! “Можело да се реализира.” Кой го казва? Естествено, някой майцепродажен, престъпен рублофил, великият “енергиен експерт” прафесар.Атанас Тасев.
Някой трябва да го озапти овреме, преди да ни е нанизал руската енергийна примка!
Майдан!
https://frognews.bg/biznes-turisam/gotov-dokladat-ban-badeshteto-aets-belene.html
Пътищата у нас се строят така че да се ремонтират често и да се затварят участъци от пътища за по продължително време за да се пълни касичката на масква, а нашата да се изпразва.
Горе в статията изглежда е обърнато името на Румъния с това на русия.
Разбира се, че всичко от написаното от статията е вярно, но има и едно допълнение и то е най-важно за да имаме здрави пътища. Тежкотоварните камиони са до 40 тона, с 5 оси, като максимално допустимата тежест е 11,5 тона на ос. Камионите превозващи трупи(дърва) са с общо тегло от 55 до 60 тона, като същите са с 5 оси. Лесно може да се провери във фирми които ги изкупуват за ламинат, ПДЧ, паркет и др. За тия камиони няма контрол, те се отчитат където трябва.
Пътищата ни са безобразни и най-се чудя на табелите “Опасен участък”. Ами има причина да е опасен и просто тя трябва да се премахне. Мисля, че голямата част от по-натоварените ни пътища са с възможност за 3-то платно. Евтино и бързо решение. И ако се пуснат хората на помощи да изчистят храсталаците отстрани, за да има и по-добра видимост… Друг е въпросът, че няма контрол и не се строи както трябва. И санкции за некачаствена работа няма. Ама има “наши” фирми, от които се пълнят нечии джобове.