МИМОЛЕТНАТА ИСТОРИЯ НА АНТИЧНА МАКЕДОНИЯ И ПОУКИТЕ ОТ ДНЕШНИЯ Й ПРОЧИТ

СПЕЦИАЛНО ЗА ДЕБАТИ. бг:

 

Автор: Иво Инджев

Извинявам се, ако наранявам нечии патриотични чувства, но истината е, че “войната” за названието Македония (между Гърция и нашите събратя от едноименната и непризната с това име република), се води за едно наследство, равно на забележителен, но пренебрежимо кратък миг от историята на човешката цивилизация.

 

Нейното начало, почти както летоброенето от рождението на Христос, науката измерва с възникването на писмеността, която позволява съхраняването и предаването на информацията извън устната традиция, т.е. на около 6 хиляди години. От тях Македония като “обединител” на гърците е просъществувала като отделна държава по-кратко от един (още по-кратък по онова време) човешки живот. Гърция като отделна държава пък изобщо не е съществувала, а е понятие, което отразява сбора от малки градове-държави, боричкащи се за надмощие.

 

В тези борби със силата на оръжието надделява за кратко Македония, която гърците от сърце мразели като брутален ( не повече от една Спарта, но все пак…) окупатор – до степен, че повикали на помощ римляните, които “забравили” да си тръгнат след като победили македонците и останали за векове наред на Балканите и Мала Азия, създавайки основите на Източната римска империя. Нарекли я след това Византия.

 

Ако знаете само каква прочувствена реч държал римският пълководец Фламиний, който през 198 пр. хр. разбил наследниците на Филип и Александър Македонски и “освободил” гърците ( маршал Толбухин или заместникът му от Трети украински фронт Бирюзов в България “ряпа да ядат” през онази 1944-та). За утвържаване на дружбата с гърците две години по-късно римлянинът дръпнал едно страхотно слово за дружбата и свободата пред стеклите се в Коринт от цяла Елада благодарни гърци. Е, спестил факта, че нарочно не унищожил напълно македонската сила, за да останат още поводи за имперски освободителни походи при бъдещите дрязги между обитателите на полуострова- нещо, което “Третият Рим” в лицето на Русия върши с голям успех в тази злощастна част от Европа в края на 19-ти и началото на 20-ти век. Но на гърците ( и македонците), романизирани постепенно и не съвсем доброволно, предстояло да научат този факт по трудния начин.

 

 

Поуката е, че имперските “освободители” имат лошия навик да заробват онези, които “освобождават”- ако ме разбирате какво намеквам…

 

Да, пожарът, тлеещ на базата на историческия спор, не може да бъде гасен с “още история”. Македония на Зоран Заев най-после “прозря” тази истина, но от позицията на по-слабия в спора за името. В Гърция, според актуални статистически данни, 75 на сто от населението (меко казано) не подкрепя компромис с  името Македония, както се нарича нейната северна провинция. За онагледяване на статистиките и анимиране на чувствата, заровени в тази история, десетки хиляди гръцки граждани се стекоха на огромен, отдавна невиждан митинг в Солун.

 

ÓÕËËÁËÇÔÇÑÉÏ ÓÔÇ ÈÅÓÓÁËÏÍÉÊÇ ÊÁÔÁ ÔÇÓ ×ÑÇÓÇÓ ÔÏÕ ÏÑÏÕ "ÌÁÊÅÄÏÍÉÁ" ÓÔÇÍ ÏÍÏÌÁÓÉÁ ÔÙÍ ÓÊÏÐÉÙÍ (ÖÙÔÏÃÑÁÖÉÁ: LATO KLODIAN / EUROKINISSI)

 

Това не ви е Каталуния, където има статистически флуктуации в настроенията и паритет между противниците и привържениците на местния национализъм – до степен, че в самата регионална столица Барселона противниците на сепаратизма са мнозинство, компенсирано обаче от подкрепящите независимостта в провинцията на тази испанска провинция. Един референдум за името Македония, какъвто властите на Гърция замислят, е обречен на успех спрямо неуспеха на Скопие да промени нещо в това отношение. За втори път ще се съглася, че познанията ни по история не помагат да разрежем Гордиевия възел на гордостта, която пречи на двете републики да се разберат. Но какво друго ни остава, освен да се надяваме на “чудо”?

 

Междувременно можем да се обърнем към мнението на някой капацитет. Като Робърт Каплан, чиято книга “Балканските духове” е настолна за западните ( а вероятно и не само за тях) дипломати. Каплан е познавач на Балканите. Живял е във всяка една от страните, която описва. Пише, че най-дълго е пребивавал в Гърция и я харесва най-много, но същевременно я смята ( със съжаление) за страната, в която национализмът е най-упорит. Това води там до “лесни решения”, като факта, че наследството на изкоренената направо до крак от нацистките окупатори еврейска диаспора в днешна Гърция е практически напълно заличено и непризнато. До степен, че върху най-голямото еврейско гробище, съществувало някога на Балканите в Солун, е построен Солунският панаир без една паметна плоча, отбелязваща миналото на тази “територия” ( поне към годината , когато Каплан публикува наблюденията си в Balkan Ghosts, New York, St. Martin’s Press, 1993).

 

Уж не трябваше, но разговорът за историята е почти всичко, което мога да предложа в опита си за политически коментар. Защото не съм “гадач”( по израза на Симеон Сакскобургготски). Щеше да е добре да можем да закрием темата, но се налага открит финал без реални изгледи за отстъпление от страна Гърция. Това е константа, предвидима величина ( макар и да няма нищо величествено в нея).

 

Дали Зоран Заев е готов да направи още една крачка назад при опасността да падне в пропаста на възродения при такъв стимул македонски национализъм- за което дебнат зад него победените му наскоро врагове от ВМРО-ДПМНЕ? Ако зависеше от мнението на хората, които са чели и осмислили историята на тези земи повечко от онези, които измислиха приемствеността в “античното величие” на съвременна Македония, това би било разумно, макар и опасно.

 

Между опасно и “взривоопасно” крачката е малка в малката държава. Приемането на Македония в НАТО не е партиен каприз, а животоспасяваща операция за републиката срещу натиска на просръбски и проруски сили, желаещи римско-руската имперска стратегия на разделянето и владеенето да продължава да (до)минира. Струва си рискът от- (да я нарека за смекчаване на ефекта от “отстъплението”) още една крачка встрани от досегашната политика на националистическо фантазиране и самоизолиране, което е всъщност гравитиране към трети държави, като Сърбия и Русия. И би се оказало забележително постижение: докато огромната Русия с бори срещу “гейполитиката” на Европа, малката Македония да се окаже победител на терена на геополитиката.

копирано от: https://debati.bg/spetsialno-za-debati-bg-mimoletnata-istoria-na-antichna-makedonia-i-poukite-ot-dneshnia-y-prochit/

8 мнения за “МИМОЛЕТНАТА ИСТОРИЯ НА АНТИЧНА МАКЕДОНИЯ И ПОУКИТЕ ОТ ДНЕШНИЯ Й ПРОЧИТ”

  1. Съвършен анализ от всяка една гледна точка. История, съвременност, геополитика, прекрасно познаване на балканският манталитет и съвсем добронамерена препоръка. Дано статията на Иво стигне до Премиерът на Република Македония г-н Зоран Заев. После, главно от него зависи с какъв знак ще влезе в историята на Балканите.
    По инициативата на СИЯ “Левче за Иво”
    https://ivo.bg/%D0%BF%D0%BE%D0%B4%D0%BA%D1%80%D0%B5%D0%BF%D0%B8-%D0%B1%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D0%B0/

  2. Г-н Инджев,
    Не по темата но вчера пиян руски тираджия преби полицай в Търново, аняма нищо в медиите.

  3. Спорът за името на Македония сега изглежда неразрешим, но не и вечен. В момента в който албанците станат мнозинство и вземат властта, веднага ще се договорят с Гърция. И нашите братя(братовчеди) ще съжаляват, че овреме не са се съгласили на името “Западна България”. (Не харесвам Божидар Димитров, но му отдавам заслуженото за шеговитото предложение – Западна България)

  4. За пореден път съм впечатлен от ерудита Иво Инджев,който подхожда към коментираните от него теми след задълбочено проучване факт който му позволява да изрази собственото си мнение,коет,разбираемо не винаги се споделя от изкушените по съответната тема.

  5. Така си е. Бих допълнил само, че дълговременната (от поне няколко века) история има чудесния навик да разрешава почти незабележимо всички тези националистични мъки, описани така точно от г-н Инджев. Освен сериозните историци, колко хора си дават днес сметка, че само преди няколко века думата “грък” е имала смисъл на така наречения “конфесоним” (верска принадлежност), а още няколко века преди това, думата “българин” е означавала държавно-поданическа принадлежност (политоним)?

    Днес и грък, и българин, са етноними. Каква е ползата от това е друг въпрос. А “Братята” от Скопие и те се напъват да официализират думата “македонец” като етноним, който наистина е бил такъв преди повече от 2 хиляди години, без изобщо да се замислят за какво им е това. Впрочем, някои се замислят и решават индивидуално въпроса, като стават европейски заселници (с български паспорти). Може би това е историческото решение на проблема, който не е чужд и на българи и гърци.

  6. Защо гърците никога няма да признаят, че населението на БРЮМ е преобладаващо бългасрко?
    Музеите в Солун имат снимки на “славонски гърци” – явно това ще да е причината.

  7. На юг от нас държава бебе,
    Си търси нов идентитет,
    Макето се взира в небо,
    Монаси дават нов обет.
    Политиканите потриват длани-
    На сбъдване е тяхната мечта,
    Наведени в смиренчески поклони
    от НАТО да открехнат тайната врата.
    След туй ще завали манна небесна-
    поръчки за бюджетна сметка-
    Комисионни от богатата хазна-
    И край на тез износени подметки.
    Дай ни рамо, български браток
    Нали си пил във Скопие и Охрид
    Ловил си сом от Вардара до Тимок
    И даже гащите ти са все още мокри.

    -Плачи на баба си в полата,малко пале,
    Кой ръсеше обиди и лъжи?
    След толкова години хвалене
    Покажете,че достойни сте мъже.

  8. ELTORRO, в момента преобладаващият етнос са албанците, около 900 000.

Leave a Reply

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.