Нали робуваме на фалшивото правило за покойниците да се говори само добро ( което е валидно на битово ниво, но не и за хора, ковали съдбите на другите хора, включително със сърп и чук), окуражих се да напиша няколко думи във връзка с кончината на Светлин Русев едва от мнението на Теодор Ушев. Според него е безумно да се дискутира творчеството на един художник. “Единственият критерии са “харесва ми – не ми харесва” и колко струва на пазара”, отбелязва Ушев.
Не знам колко струва Светлин Русев на пазара, когото сега вече могат да превърнат и в класик, след като беше в продължение на десетилетия законодател на този пазар. Но картините му никога не са ми харесвали със своята депресираща естетика на култа към мъртвите ( жертвите, почитани от Партията, която го направи свой депутат в периода на комунистическа недостатъчност, търсейки авторитети) .
На снимката: „Откриване на изложба” на Пламен Вълчев http://www.slava.bg/news/31074.html
Познавах творчеството му само като редови потребител, а персонално него – единствено от сблъсъците ми персоната му като ярък защитник на символиката на съветската окупация в България. Беше сред най-тачените приближени на червения президент Първанов по неговите приеми и церемонии за раздаване на отличия.
Изключих телевизора, когато на следващия ден след кончината му в сутрешното предаване за култура на БНТ стигнаха дотам да възвеличават Русев ( голям мъдрец, според Бойко Борисов), че чак Ванга едва ли не прогледнала за мистиката на картините му и пожелала да го “види”. За сляпата Ванга става дума, а не за “Сляпата Вайша”. Вярно е, че оглушелият Бетовен е продължавал да композира, но чак пък да е провидяла заради Русев сляпата Ванга, любимката на днешните руски пропагандатори на проруски пророречства, които непрекъснато й се приписват, е малко прекалено да се твърди.
Мнението на автора на “Сляпата Вайша” обаче е далеч по важно от моето. Защото то разкрива премълчавани от “коректната” ни журналистика истина за един от стълбовете на посткомунизма и русофилството в мъчително променящата се пред последните 30 години сфера на културата в България.
Теодор Ушев: Светлин Русев беше Франкенщайн
Теодор Ушев
Източник: БГНЕС
Много се изговори за Св. Русев. Някои го харесват, други – не. Безумно е да се дискутира творчеството на един художник – единствените критерии са ”харесва ми-не ми харесва” и колко струва на пазара.
Дотук за художника Св. Русев.
Аз не съм имал директно взимане-даване с него, слава богу не ми се е налагало да завися от системата. Искам само да кажа, че не – той не е единственият виновник за състоянието на изкуството в България. Той беше Франкенщайн, създаден от прословутата българска сервилност към силните на деня, удряне на глава в земята пред властимащия и подмазвачество, желание да се отъркаш в “големия човек”, да бъдеш „най-добрия“ му приятел. И съответно оплюване, предателство и скачане на всеки, изпаднал в беда, изгубил влиянието си вече бивш колос. Той просто беше изключително умен и комбинативен, за да се възползва максимално от стремежа у българина да благоговейничи. И да изгради своя собствена система от зависими хора, култ към личността си.
Да, той контролираше всичко – от несъществуващия български (съвсем съзнателно) пазар на изкуството, до псевдоколекционерите, които замотаваше в сладки приказки, купувайки „велики“ художници за петцифрени суми, чиято реална цена всъщност гравитира малко под тази на средна класа занаятчия от сайта saatchiart.com.
Неговата система важеше до Калотина и обратно. Назначаваше и махаше директори на галерии, контролираше държавните фондове за откупки – само на верни нему хора! Лансираше послушните му ученици. Но да си сложим ръка на сърцето – кой на негово място не би го правил? Когато имаш цялата власт, то можеш да правиш каквото пожелаеш с нея. Същевременно, нямаше как да изнесеш и една скица навън, без да минеш без комисията за опазване на наследството и организацията “Хемус”. Системата беше заключена!
Но в момента, когато загуби мощта си – през 1987-89-а, когато всички слагачи се отдръпнаха от него, се видя, че не Св. Русев е бил виновен, ами че просто толкова си можем. И че в България няма нито един художник, който да може да продаде работа в сериозна колекция навън освен Недко Солаков. Че той просто е бил удобното оправдание за бездарност и липса на характер.
Той не беше Вернер Тюбке, не беше Йон Сбарчиу и след него не остана нито “лайпцигската школа”, нито “школата от Клуж-Напока”. Останаха десетки представители на “сръчната пластична депресия” – стил в българското изобразително изкуство, характерен с това, че няма и наченка на мисъл, концепция или анализ в произведенията на авторите. Има една неистова борба с боите и платното, докато му извадят душата и то издъхне на пода в ателието им.
Въпросът “Имате ли бяла боя?” в магазина на СБХ на “Оборище” беше като “Пуснаха ли банани?” в показния магазин на “Раковска”. Нямаше. Имаше само за избрани, а българската боя жълтееше и не покриваше. Ако си приятел с Иванка, можеше да ти смотае някоя умбра от вносните и да ти я даде под тезгяха, но само ако Св. Русев е в червения си период…
Десетки кадърни художници бяха затрити, защото се осмеляваха да правят неща, които той не обичаше. Едни се вслушваха в съветите му, откупуваха работите им… и се затриха като художници. Други му теглеха една майна и се затваряха в ателиетата си – кои да рисуват, кои да пият до безпаметност и да псуват (нямаше и Фейсбук да изокаш на воля!). Но в изкуството е така – или си художник, или се продаваш…
Мисля, че той ще липсва повече на тези, които се оправдаваха с него за безхарактерността си, отколкото на приятелите му, които наистина останаха с него в последните години.
Аз искам само да му благодаря за един негов жест. По разкази на очевидци, на изпита по живопис, когато кандидатствах в Академията (специалност „плакат“), той бил начело на комисията (той беше начело на всички комисии). Влязъл, огледал, взел моята работа и я сложил първа. Така влязох в Академията и загубих 5 години от живота си в най-мракобесническото и задръстено учебно заведение по изкуствата в света. Благодарение на него, без да го познавам.
Почивай в мир, Светлине! Ако на поклонението в сряда дойде и Иван Вукадинов – то тогава всичко ти е било простено. Ако ли не – има една негова картина във въпросния “музей”, в един тъмен ъгъл, новото крило. Идете я вижте!
Текстът е от профила на Теодор Ушев във Фейсбук.
Теодор Ушев е графичен дизайнер, плакатист и аниматор, неговият филм “Сляпата Вайша” получи номинация за “Оскар” миналата година.
Да припомня!
Утре, сряда-30 май е последното заседание в Софийски Районен Съд-Наказателно отделение, адрес бул “Скобелев” 23, на ндчх 17036 , атакистът илиан тодоров срещу ИВО ИНДЖЕВ от 13,30часа, 109-ти състав, съдия Славчев в 16-та зала.
В тази връзка и подновявам кампанията на СИЯ “Левче за Иво”.
https://ivo.bg/%D0%BF%D0%BE%D0%B4%D0%BA%D1%80%D0%B5%D0%BF%D0%B8-%D0%B1%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D0%B0/
По темата.
Никога не съм се впечатлявал от творчеството на ср. Не че съм го следял изкъсо, де. Може да ви звучи всякак но моят най-ярък спомен от него, единственият път когато съм го виждал на живо, бе в далечната вече дълбока есен на 1990г. На стадион “Васил Левски” отбор от депутати при тогавашното ВНС игра, ако не ме лъже паметта, срещу тим на журналисти. На вратата на екипа на ВНС пазеще гореописаният герой. В интерес на истината, направи, особено за аматьор, няколко наистина добри спасявания. Допускам, че ако беше тръгнал по тази писта можеше да остане като неоопорима звезда на родният футболен небосклон.
“…удобното оправдание за бездарност и липса на характер.” Много ми хареса! Приложимо е за всички сфери на обществото тогава, пък и до днес – за носталгиците по социализЪма !
Утре 13, 30 съда – там сме.
Колко талантливи художници сме загубили, ” благодарение на гения” св.русев.
Колко точно и спокойно разсъждава Ушев.Младите хора не са увредени като нас.Смело казват своето мнение.На някой ще му хареса,на други, не.Има надежда за новото поколение.Така трябва.Овцете ще намаляват все повече и повече.
Що се отнася за Светлин Русев ,никога не ми е харесвал със своите мъртвешки картини.Изобразяваше сякаш нашият замрял живот.
Полша ще инвестира два милиарда евро за да приюти база на САЩ (НАТО)
ЧЕСТИТО !!!
Сега вече икономиката им ще отведе тази на русия. Да не забравяме че големият поет Ботев е писал текста, а негов приятел художник поляк е рисувал карикатурите в Будилник, които разкриват истината за русия като …… нямам думи.
УБИХА АРКАДИЙ БАБЧЕНКО!!!!!!!!
http://gordonua.com/news/localnews/pokushenie-na-babchenko-zhurnalist-umer-v-mashine-skoroy-248592.html
Към Димитър:
Ако новината се потвърди, това е поредното убийство на убийствено опасен критик на Путин от ранга на Политковская, Литвиненко и Борис Немцов.
Потвърдено е официално. Това за сетен показва, че режимът на Хуйло е винаги готов да надмине себе си дори. И то в навечерието на световното по футбол.
ПОНЯКОГА НОВИЧОК, ПОНЯКОГА КУРШУМ – КГБ НА ПУТИН ДЕЙСТВА ЕДНОТИПНО. “ТАЗИ ЛЮБОВ” ДЪРЖИ РУСОФИЛСКИТЕ ПРЕДАТЕЛИ ВЕРНИ НА РУСКИЯ ЦАР.
Руският опозиционен журналист Аркадий Бабченко е застрелян в Киев
OFFNews
Руският журналист Аркадий Бабченко е убит в Киев.
Неизвестни нападатели са простреляли в стомаха Бабченко в дома му в украинската столица.
Той е загинал от раните си в линейка – на път за спешното отделение.
Съпругата на Бабченко е извикала бърза помощ, а по време на нападението е била в банята.
Аркадий Бабченко работеше като военен кореспондент на всекидневника “Московски комсомолец”, пишеше и за опозиционния вестник “Новая газета”.
Журналистът беше известен критик на властта в Москва.
През 2012 г. руската прокуратура го разследваше заради негова публикация в социалните мрежи за демонстрация за честни и свободни избори.
През 2017 г. Бабченко напусна Русия. Първоначално живееше в Чехия, после – в Израел, а от август 2017 г. се установи в Киев
Мамка му,
Какво още трябва да направят Путин и хунтата му, за да разберат идиотите с кого си имат работа?
Истината за “освободителите” от варварската червена армия:
https://bit.ly/2xynKpd
П.П. Нека винету , неговата “кметица” фандъкова и всичките рублофилски путлеристи от петата колона на кремъл в НРБ преброят колко бройки МОЧА, на “освободителите” от РККА, има построени в Азия , в “освободените” от “фашизЪма” Япония,КНДР, Манджурия. А също така да преброят колко са останалите бройки МОЧА , след 1989г., в “освободените” от фашизЪма Чехия, Унгария, Полша ,Югославия……..
@Иво Инджев
За съжаление е вярно, Иво.
Гадове!
Световно по футбол ще ми правят. Преди след Сочи анексираха Крим, сега какво да очакваме?!
Путинска КОЧИНА!
https://www.independent.co.uk/news/world/europe/russian-journalist-killed-ukraine-arkady-babchenko-kiev-kremlin-wife-a8374976.html
https://www.theguardian.com/world/2018/may/29/russian-journalist-arkady-babchenko-shot-dead-in-kiev
Към Ив.Терзийски:
Малка подробност е, че руснаците окупираха Крим след Сочи. Путин изчака да му мине олимпиадата. Това е още по-нагло. Защо не го направи преди Сочи? Той през март 2014 г. ли откри, че Крим си е руски и трябва да си го вземе?
Баба Ванга е проект на КГБ. Неслучайно цялата партийна върхушка се влачеше при нея. Никога не проумявах какви толкова прозрения и премъдрости намираха хората в нечленоразделното и говорене. Много била познавала. Ами ще познава, след като другарите милиционери са и снасяли целите досиета на някои нещастни хорица, висящи по опашки пред вратата и и надяващи се на чудотворно изцеление. Неслучайно и досега мине не мине време и разни руски сайтове и вадят кокалите и пускат фейк нюз че била предрекла това или онова. Другарите партийци пък, дето рушаха църкви и преследваха хората да не влизат в църква, и църква и издигнаха и Светлин Русев я изографиса с неговите отвратителни злокобни стенописи, несъобразени с каквато и да било естетика и канон. Да не говорим, че по църковния канон Ванга е чисто и просто една вещица и трябва да бъде анатемосана. Тя нашата църква кагебейска заради стриктно спазване на канона дори ЛЕВСКИ, този най-свят човек и велик българин не е канонизирала за светец, а позволява това свърталище на бесове в Рупите да съществува, и не само – под път и над път из България МОЧИ и Альоши – все символи на злото.
На времето по БНТ имало интервю с най-скъпо продавания по света, български художник – Димитър Казаков, който рецитирал своя поема. Тогава С.Русев, завистливо коментирал : ” -Защо карате сакатия човек да се надбягва…”.
Остава въпросът, дали след Светлиновата кончина творчеството му ще поскъпне?
Тези УРОДИ надминаха себе си и с това ПОКУШЕНИЕ, за тях човешкият живот не струва и КОПЕЙКА. Би трябвало нашите дупедавци да се замислят на къде отиваме – към Европа или ЕВРАЗИЯ! Да видим МУТРОПИТЕКА каква ще я ИЗМЪДРИ на това посещение при ПУТЛЕР, или това е поредното му ЦЕЛУВАНЕ на РЪКА на БОСА на МАФИЯТА на ЕВРАЗИЯ и КЛЕТВА за ВЕЧНА ВЯРНОСТ.Господин Инджев стискам ви ПАЛЦИ – разгромете това ЦИГАНЕ от АТАКА – разгромете тази ПРЕСТЪПНА ПАСМЕНА!IIC…..oIL.