“Европейските стандарти” за полираните пътища като за полирани мозъци и “европейското” управление на ГЕРБ

На безумно високата цена от 17 човешки жертви и още повече ранени при катастрофата край Своге леко беше открехната завесата на някои сенчести факти. Сред тях е откритието, че един приближен до посткомунистическия властови елит писател Антон Дончев е на хранилката на  маститата строителна фирма “Трейс Груп Холд”, но не като специалист по пътното строителство, а като  надзираващ в надзорния съвет връзките с обществеността.

Как точно ги поддържа тези връзки, Дончев едва ли би приел да обяснява на простолюдието от висотата на своя академизъм ( щото е също така академик, на хранилката и на БАН, т.е. получава гигантска по българските стандарти пенсия). Можем да си представим, че академизмът му е колкото и строителната експертност, равна на опита му в пиара- модерна професия, за която се искат в наши дни познания по компютърна грамотност от най-висока класа, владеене на езици и прочее изучавани специално в университетите тънкости на занаята ( не просто “университета на живота”, какъвто е неговият случай).

Ето какво съобщава на обществеността приютилата го на заплата строителна компания “Трейс Груп Холд” във връзка с разкритието, направено под натиска на все още спотаения обществен гняв и по кървавите следи край Своге от министър Нанков, че убийственият път е полиран, т.е. е пързалка към дерето, а не е път. 

“В България асфалтовите смеси се изпълняват по европейските стандарти, към които има национални приложения БДС ЕN 13108-1 и БДС ЕN 13108-5, а стандартът за скален материал е БДС ЕN 13043. Горепосочените стандарти регламентират влагането на варовикови скални материали под формата на каменно брашно, едър и дребен скален материал. Има рецепти за асфалтови смеси, които се проектират със 100% скален материал, има рецепти, които определят да бъде вложен едър скален материал с коефициент на полиране над 50%“

Не става ясно, дали писателят Дончев е надзиравал публикуването на този текст, сервиран на обществеността със същата заледена стилистика, която лъха от многобройните откази на компанията да ремонтира пътното съоръжение ( защото то включва и бутафорната мантинела). Но отговарящият за подобна подобна комуникация надзорник би трябвало да напусне поста си с риск да си остане с някакви си няколко хиляди лева от пенсията си на академик.

Защо? Не заради някакви езикови грапавини на посланието по пътя му към “душите и сърцата” на гражданите, а поради …подривния характер на твърдението за европейските стандарти. 

В България асфалтовите смеси може ( на хартия) да се изпълняват по европейски стандарти, но приложени на практика тези стандарти водят до масово убийство. Да се криеш зад “европейските стандарти” е брутално нахалство от страна на самозабравили се хора, свикнали да печелят по българските стандарти под чадъра на опозиционно-управляващия тандем.

Предлагам обаче да се съгласим в случая за европейските стандарти в едно отношение – и то е тъкмо причината да твърдя, че става дума за подривна дейност срещу властта на гражданите за европейско развитие на България. Колкото са европейки внесените от Русия у нас стандарти на олигархичното управление, толкова явно са европейски и тези на онези, които сбъдват асфалтовите мечти на Борисов и управленско-опозиционната му компания.

Само полираните мозъци не могат да проумеят тази връзка. 

30 мнения за ““Европейските стандарти” за полираните пътища като за полирани мозъци и “европейското” управление на ГЕРБ”

  1. Антон Дончев ще остане като олицетворение на комунистическа наглост.Академик по какво – по всичко.А всъщност по нищо, с нисък морал,всеядно лакомо същество пълзяло до последно до власт имащите за облаги и пари.
    Започнал възхода си с кражба/известно е на всички присвояването на ръкописите на Фани Попова за романа му *Време разделно*,докато тя е малтретирана по ком.концлагери.И завършва в област за която няма понятие и възможности и поради възрастови причини-пиар и връзки с обществеността при строежа на пътища.Ами той познава само комунистическото общество и по стар обичай за трагедията естествено е виновна Европа и нейните стандарти.
    Щеше да е смешно и комично,ако не бяха 17 загинали и още осакатени.А сега е жалко ,много жалко.Защото това явление е практика навсякъде у нас.

  2. Не съм специалист, но винаги съм си мислел, че ролята на мантинелата не е да спре връхлитащ автобус, а да очертае по-ясно края на платното (особено през нощта със светлоотражателите си). Възпиращият ѝ ефект е по-скоро психологически (да не си одраскаш колата), отколкото физически. Разбира се, добре е да е по-здрава и да помага на излитащите от пътя, но е още по-добре асфалтът да не ги кара да излитат. Като знам манталитета на управляващите, нищо чудно да започнат да зидат каменни дувари покрай пътищата.

    С извинение, че не е по темата:

    За “Господари на ефира” не знам, но в. “Стършел” вече реагира адекватно на президентската простотия от връх Шипка…. Истината май започна да си обува панталоните…

  3. “Щом се откупи убиец, остава в страната спокоен,всеки с отплата смирява в душата си гордата злоба.”
    Oткъс от Илиада на Омир.По времето нa Ахил убийството се e смятало за престъпление само пред близките.
    Hе и пред държавата.
    Близките на убития са имали моралната и законова възможност да простят на убиеца срещу откуп.

    Борисов сам реши да се представя като “Аз, строителя …”.Държавата няма да го признае виновен за убийството на 17 човека ,но може би ще трябва дa плати откуп.B преносен смисъл.

  4. Малко извън темата

    Умря изрода “Вий-бурят-я-так-рад” – демоните ще празнуват днес, дойде им тлъста плячка.

  5. Стандарти има ама взе ли някой проба от асфалта да види доколко са спазени ????

  6. Не разбирам защо становището ми по темата изразено тук преди минути,не се появи като мой коментар??!

  7. Масово в строителния бранш като се каже “стандарт” се разбира задължителност и сигурност. Но в Закона за стандартизацията се посочва, че стандартите са доброволни. Държавата чрез свои нормативни актове може да ги направи задължителни. Това може да направи и всеки изискващ – просто като упомене стандарта в договора с доставчика/изпълнителя. Най-добре е да заложи като изискване хармонизиран стандарт. Тогава няма необходимост от допълнителни изисквания за здравето на хората или вредности към околната среда. Но винаги отговорността е на поставящия изисквания.

    Друго масово неразбиране в строителния бранш е понятието “европейски стандарт”. Това не е наложен ни от Европа-та стандарт, а чисто БЪЛГАРСКИ стандарт. Ние сме си го приели, а той е еднакъв с другите страни-членки. И Турция, и Беларус, дори Русия, преминават на “европейски стандарти”. Но никъде не съм прочел и чул, че някой им го налага…

    Имам късмета да работя с млади хора. Най-голямото ми щастие е да видя тяхната еуфория когато разберат и усетят, че техните изисквания са същите като връстника им от Германия, Франция, дори съседните ни Румъния и Гърция.

  8. Наистина не се сещам какво е дал Антон Дончев на българското общество. Може да ни каже поне истината за “Време разделно”, ама надали.
    Но какво ще кажете когато Вежди Рашидов стане академк на БАН? Той не е толкова безличен, но също толкова меркантилен.

  9. Бях много доволен, когато беше направен пътят през Искърското дефиле. Дотогава не ставаше дори и за велосипед. Направиха го и сега е добър. Но започнаха да се проявяват проблеми с поддръжката. Пътят на места е близко до скалите и падат камъни. Едно че запълват канавките, камъните изкъртват парчета от асфалта – от повърхностния слой. Тези дупки постепенно започнаха да се разширяват от две години, а няма поддържка.

  10. Погледнете кои са в Управителния съвет на “Трейс груп холд”:

    https://www.faktor.bg/bg/articles/novini/balgariya/osven-anton-donchev-shefove-v-treys-sa-stefka-kostadinova-akad-vodenicharov-bivsh-konstitutsionen-sadiya

    Имам чувството, че цялата бивша комунистическа номенклатура е настанена на хранилка някъде, за да яде европейски и бюджетни наши пари. Интересно ще е да се публикуват списъците на Управителните съвети на първите сто по печалба фирми в България. Бъдете сигурни, че в тях няма да има случаен човек!

  11. Току-що по БНТ Свят свърши филм за българските горяни. Както е известно, четата на Герасим Тодоров в Пиринско е разбита и избита през март 1948. Синът му разказа много неща. Включително и това, че през 50-те години е сниман и прожектиран по кината филма “Глутницата” – за унищожаването на четата. Бил пълна фалшификация на събитията. Сценарист на филма се оказа Антон Дончев.

    Явно с това е заслужил “академизма” си този червен плагиат и боклук.

  12. Вчера калинковоКРАСНОкожият вождь бокоТИКВАТА потвърди единственият си “евроразвит” “стандарт” , който прилага винаги, откакто го назначиха за генсек на милицията преди 20 години , и “стриктно” прилага след това , откакто се докопа до властта.
    И докато в Европа политиците ПОЕМАТ и “усвояват” отговорността на управлението, то бокоТИКВАТА ,като завършен генетичен милиционеропитек каза вчера, че той ще ВЪЗЛОЖИ “отговорността” за тази трагедия на своите ………….КАЛИНКИ, които лично той е назначавал! И както е правил винаги и постоянно до сега.
    Ето това е ЕДИНСТВЕНАТА “отговорност” ,която бокоТИКВАТА ще поеме и в този случай. Защото бокоТИКВАТА НЕ е “политик” , и за това и НЕ може НИКОГА да поеме и носи някаква политическа отговорност , както правят ЕВРОпейските политици, които носят политическата отговорност за своята “ЕВРОпейска” ПОЛИТИКА! Като много често ЕВРОпейските ПОЛИТИЧЕСКИ СТАНДАРТИ посочват
    и единственият правилен начин за носенето на политическата отговорност за своите политически действия – подаването на политическа ОСТАВКА!
    Но при бокоТИКВАТА дори и този политически акт НЕ е по ЕВРОпейските СТАНДАРТИ! – НЕ!
    Дори и ,когато МУТРОкожият вожд винету си е подавал “оставките” до сега , то това е било според НЕГОВИТЕ си “евроРАЗВИТИ” “стандарти”. Защото бокоТИКВАТА си е подавал “оставката” винаги , когато е искал да ИЗБЯГА от политическата си отговорност за своите политически дествия. Защото това не е поитическа оставка, това е ЛИЧНА оставка , отнасяща се САМО за неговите ЛИЧНИ ПОРЦИОНни действия във властта …. и НИЩО “друго”!…..

  13. Ще си позволя да изразя несъгласие с г-н Инджев: тъкмо неприлагането на практика на цитираните европейски стандарти е довело до масовото убийство.
    А от цитираното изявление на фирмата съдя, че може и наистина да е било написано от Антон Дончев, защото неправилната употреба на термини издава пълна липса на инженерно образование. Само ще дам като пример думата “полиране”, която всъщност трябва да е “полируемост”. Няма да се спирам на пълната безсмислица с рецептите, защото в тези стандарти няма рецепти.

  14. Добре но Аз мисля, че елементарната логика казва друго. Валежи имаше премного и не в Август а преди това. Въпрос: колко автобуса паднаха в дерето? Очевидно нито един! Тогава защо казваме, че пътя бил дефектен? Ще ви кажа нещо от опит. Гумите на колата или автобуса са много по-важни. Моята кола също занасяше със уж хубави гуми. Да ама не. Смених ги и всичко беше ОК. Не е тайна за никой, че хората слагат стари гуми. Просто спестяват. Изглеждат добре, имат грайфери но колата занася!! И съм сигурен че шофьора го е забелязал но въпреки това е карал. Не може пътя да е лош само на едно място! Занасянето се забелязва. Но са го пренебрегнали, както и Аз направих. Вече не го правя. Не отричам пътя да има дефекти. Но и хората станаха ужасни. Първо шофьорите са супер невнимателни, второ са агресивни, трето много безотговорни и нямат никаква етика. Не даването на мигач се превърна в признак на тежкарлък. Вижте ма колко съм важен. Изпреварването от дясно и карането в насрещното станаха ежедневие. Да не намалиш на зебра пък си е направо кеф. Защо да намаляш?? Някви бедняци ще ми се влачат пеша да ми пречат! И още много такива. Народа стана откачен! От друга страна пък държавата тормози шофьорите със невероятната си простотия. Примерно има десетки хиляди легнали милиционери, които чупят шаситата. Ама на кой му пука?? Нямало пари. Това им е основното оправдание. Е като няма пари, защо ги слагате??? Целта каква е? Да изнервят шофьорите и после кво стана??!!. Катажийте пък са невериятни идиоти. Все им е тежко и винаги са прави за всичко, дори, когато нарушават закона. Ама нали носят пищов на кръста, кой ще им каже нещо!? България се превърна в място за живот на бай ганьовци , чорбажии и хора с полунормално мислене. Затова сме и най-нещастната нация по статистика. Стреса във хората е в особено големи размери. Защо? Защото ние не го осъзнаваме. Ние не осъзнаваме че се самоизяждаме.

  15. Н а времето си спомням,че най отдолу на стандарта БДС пишеше,че неспазването на стандарта се преследва от закона.А за точност ще добавя,че Калинката със своята фалшива диплома е назначена на първ длъжност през 2008 г.т.е. при комунистическото правителство на Станишев.

  16. До КАРАИВАНОВ:
    Съжалявам, че ще оспоря мнението Ви, но не сте прав!
    Оградните съоръжения /мантинели/ се определят по конструкция и носимост, в съответствие с характеристиките на пътя /брой на платната и лентите в тях, геометрия на трасето, наклон на пътя, пределно разрешена скорост на МПС и др/. Така, мантинелата може да бъде укрепена по един или друг начин, да бъде едноредова, двуредова или триредова, с различна височина и пр.
    И да – по преценка на проектанта, като оградно съоръжение в отделни случаи може да се приложи и бетонна стена с определен профил и габарити /справка – магистралите на ФИАТ/.
    В конкретния случай мантинелата е гавра с инженерната мисъл и пътното строителство!

  17. На всички все повече става ясно, че “западната” връзка на България след 1989-а води у нас до повече антизапандизъм, като общ резултат в партийност, политическа ръководна класа, а и общество и население, което е по-важно. Включително анти-ЕС-изъм и анти-НАТО-визъм.
    Колкото повече пари от ЕС идват, и ЕС-тип-проекти изпълняват, колкото повече е “отработвана” тази връзка, включително с проекти и контакти, а и с участието на западни хора, толкова повече се укрепва обогатяването и положението, а и влиянието у нас на това което не е ЕС или НАТО. Не бих казал, че укрепването и възхода на положението на антон-дончевци или сидеровци, видно през последното десетилетие за разлика от началото на 1990-те години, означава повече Европа в България. Укрепването на това начало сред обществото, за съжаление, е също добре видно: та още като се появят марешковци и сидеровци, и вече електоратът им се изпръква, пъчи гърди и готов да ги следва, привържениците се налепват като мухи на грозд. Докато, като се появят ТРАЙЧО, СЪБИ ИЛИ ХРИСТО, това което става, е да съберат само няколкото процента. И да нямат голямо влияние, последователи също.
    Иначе казано, преминаването от източна /русия/ към уж западна връзка, доведе до укрепване на първата, не на втората. На повече антизападнизъм, повече ненавист срещу ЕС и НАТО като концепции, като идеали или съвкупност от ценности и начала. Българите си останаха в широката масовост с русия в души, русифицирани, чужди на западнизма като менталност и нагласа. Повече кьочек, ориент тоже.
    Разбира се, и западната връзка паралелно укрепва, и безспорно има хора, които знаят и възприемат добре какво е Европа, Америка, слагат го в своята схема от ценности. А доколко това е водещо у нас като цяло, то просто си личи.
    Имам чувството, че след още 30 години, антон-дончевци и боковци пак ще са максимумът, а ТРАЙЧО или ХРИСТО, пак ще са в минимума.
    Щом след вече изминалите 30 години, днес, трябваше да се случва обратното – първите да залиняват и изчезват, а вторите да са все повече и повече, и вместо тях.

  18. Към първия пост на СКЪСВАНЕ С РУСИЯ:
    Чувството ти е вярно. Както казва един наш общ познат, РУСОфилско гладно няма…
    И предложението ти си струва, въпреки че резултатът отнапред е ясен. Позволявам си само едно уточнение – нека стоте фирми да не се определят по печалбата им, а по обем на производство /продажби/, защото, нали се сещаш, ЛУКОЙЛ например не отчита и лем печалба /горката!/…

  19. До Павел Тинков:
    Напълно приемам забележките Ви. Не съм запознат с нормативните документи и нищо чудно тази мантинела да не отговаря на тях. Просто не ми се вярваше, че някоя от изредените от вас мантинели е предвидена да спре автобус, чийто център на тежестта сигурно е доста над горния ѝ край. Виждал съм магистрали с огради, но предполагах, че е заради шума.

  20. Добър ден! Не съм по темата, но и моята тема е важна!… Вчера бях по работа в Тутракан и отидох до читалището, за да проверя дали мога да даря “Измамата…” на читалището. Г-жа Петкова ми каза, че те са заявили получаването на субсидия и тази книга е в списъка. Неясно е дали ще одобрят целия списък и кога ще стане това. Направих го и се замислих дали вместо да даряваме приятели единомишленици не е по-добре за снабдим читалищата на градчетата в България с книгата. Окръжните библиотеки вече са я получили. И така…. А днес си мисля: не е ли още по-добре да създадем фонд за откупуване на, например три книги на Иво и да ги дарим на 100-200 читалища в страната, които няма да получат книгите на Иво. Тези, които посещават градове с читалища могат да проверят, дали имат негови книги. ….Моля, за мнения дали идеята ви харесва.

  21. Пак до КАРАИВАНОВ:
    Де да беше проблемът само в мантинелата….
    Имайте предвид, че нито една от т.н. магистрали-гордост на банкянското човекоподобие, няма нищо общо с европейските представи за автомагистрала.Пътищата, които се строят от 30-40 години у нас са пълна перверзия! Всъщност става дума за пътностроителна ОПГ, която като се почне от търговете за ОП и се продължи през предпроектните проучвания, самото проектиране и следващо изпълнение, та до актуването включително, е една добре смазана машина за кражба на еврофондове и бюджетни средства в особено големи размери!
    Резултатът е неколкократно завишени разходи и нискокачествени , нискофункционални пътища, които само след две-три зими вече са за ремонт.
    Добрият път гарантира във висока степен безопасността на движение. Четох някъде, че 83 процента от тежките ПТП, често завършващи с жертви, стават при изпреварване и навлизане в лентата за насрещно днижение – маневра която е присъща само при пътни платна с двупосочно движение, каквито са сигурно 90 процента от тези в републиканската ни пътна мрежа.
    Направете сам извода.

  22. Нека помислим,ако убийство е извършено с нож , търсим ли производителя на ножа първо,както става тук и сега ? Мисля колко специалисти и експерти по съставки на асфалтови пътиша имало у нас, хубаво е , но от сутрин до вечер по всякакви медии да разказват за проценти и стандарти , не приемам за нормално. Какъв е смисълът от това ? Има катастрофа ,загинали хора,трагедия,но има закони, нали?

  23. ДЖАМБО , не си намерил подходящото място ,където да защитаваш своят “партиен” вожд бокоТИКВАТА!
    Само за него , и другите герберокожи, като теб , ще припомня ,че само за последните месеци е имало над 10 катастрофи в този участък със жертви, И за това е имало сигнали и искане от местните жители да се ремонтира основно този участък. Даже и самите боковските бюрокраДи са писали няколко пъти и до фирмата , за да няправи някакви подобрения по този участък. Това показва,че и самите чиновници са знаели за огромните проблеми конкретно в този участък.
    Така че там винаги е имало катастрофи, и чиновниците от АПИ са знаели за тези проблеми!
    Не може да се експлоатира междуградски път с ограничение от 40 км/ч, а след катастрофата е намалено и под 40 км/ч!
    Това показва,че това не е път , а по-скоро е пешеходна зона. И това е било известно на всички ,след като има такова нереално ниско ограничаване на скоростта за действащ път!
    Но основният проблем е в самото проектиране на пътя, от преди десетилетия, което обаче не е коригирано при скорошният ремонт за 46 милиона лева!!!
    Самият проект и конструкция са грешни ,и те не са коригирани сега въпреки многото вложени средства за този ремонт.
    Може самият асфалт , мантинелата и бетона да са много здрави , но ако началният проект и КОНЦЕПЦИЯ са грешни , няма никаква полза от това. Така се усилва още повече една грешна конструкция, която освен това струва и десетки милиони. Разбира се важно е и самото изпълнение, но в конкретният случай това едва ли се е оказало основното за тази катастрофа.

  24. ТОНИ , защо си мислиш че държиш обикновен нож , доставен от “производителя на ножа”?
    В действителност по-вероятно е в този случай да си си купил “нож”, който е без дръжката! Който е доста по-опасен за евентуалният извършител, отколкото за жертвата му! Въпреки че евентуалният извършител го е купил, от ТЪРГОВЕЦА на ножове, на такава цена , за която би си купил цяла дузина от тях , ако си ги купуваше директно оригиналният им “производител”!

  25. До ТОНИ7
    Паралелът, който предлагаш е толкова глупав и лишен от основание, че не си струва да бъде оспорван!
    Би ли посочил в конкретния случай кое/кой/ е в ролята на “ножа”?
    Властимащите /злоупотребяващите/ харчат, пропиляват и крадат милиарди от гражданите и срещу това им предлагат стока-менте /пътищата/, която вместо да изпълнява предназначението си, убива хора!
    Какво ще кажеш за тази формулировка?

  26. Добре Братчед, значи е имало катастрофи. Още по-зле за всички, свързани с този проект. Тогава е редно да бъдат обвинени в непредумишлено убийство и да бъдат съдени от другаря Цацаров. Ако не го направи, да му искат и неговата оставка! Журналистките също слаб 2!! Но ги разбирам. В общество водено от орангутани, по-добре да си траят в пещерата.
    За другите ти закачки, ще ти пратя една ракия да отпуснеш нерва. : )

  27. Не знам нито европейските стандарти за пътна настилка, нито българските. Писател в Надзорния съвет на фирма, дори и да отговаря за връзките с обществеността, е необичайно. От А. Дончев съм чела само „Време разделно” и книгата ми харесва. Вероятно е планирана. Но надали е било директно като „поръчка”. Поръчката е била подходящо опакована. Още повече, че по това време историческата тематика вече е във възход, което не е случайно.
    Бих искала да бъдат обнародвани документи, протоколи на заседания, top secret бележчици на имащите отношение към Възродителния процес организации – партийни, държавни и свърани с нац. сигурност. И лица. Всичко се покри. БСП прие линията за ин-витро зачеване и нито обясни, нито се извини.
    Възродителният процес е позорен опит за насилствена смяна на идентичността и културна асимилация.
    Нашето турско население е трудолюбиво, гостоприемно, с нравствени добродетели които не са различни от тези на етническите българи. Българи, турци, роми – вместо да живеем дружно станахме „електорати” на различните партии, а по-конкретно на различните партийни елити.

Leave a Reply

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.