Не е новина, че дишаме опасно мръсен въздух – вчера и днес в София, скоро и в други градове. И понеже не е новина, градската управа произведе своя алтернатива, която да засенчи баналната истина. Пусна билетче за левче, което важи за целия градски транспорт в дните не температурна инверсия в столицата, която направи въздуха и проблема с него видими. В буквалния смисъл.
Щом прехвалената ( заради успешното усвояване на европейски фондове) столична община разтръбява своя новина, тя веднага беше прегърната от приносителите на добри новини. Превърна се във водещо заглавие за новинарските емисии на електронните медии, които започнаха да бомбардират зрителя и слушателя с най-важното ( според тях): че за един ден ще има намаление на цената на пътуването.
Това силно напомня за грешника в ада, комуто предложили да си избере мъчение и той решил да се включи в групата на грешниците, които само стоели до коленете във фекалии, докато останалите ги пържат, разпъват и т.н. След което се чула команда към въпросната група: “ минутната почивка приключи, потапяйте се отново за следващите 1000 години”.
Да, няма как новинарите да спестят и информацията за ситуацията с т.н. въздух, който си е субстанция за обгазяване на столичани и гостите на града с нейните десетина, ако не и десетки пъти превишени норми спрямо изискванията на санитарните норми. Но тази “равнопоставеност” в търсенето на баланс между моркова, под формата на зеленото билетче и тоягата, която ядем с отровата за белите ни дробове, може да предизвика само гняв сред потребителите на пропагандата. Дори и да са толкова търпеливи, колкото показват с липсата на гражданска реакция срещу дългогодишното бичуване на човешкия организъм с въпросните “фини прахови частици”.
В едно отношение съвременната столична община успява да удовлетвори поне носталгиците по комунизма ( казано с доза черен хумор). Преди въвеждането на централното отопление София изглеждаше в зимния период точно така. Снегът почерняваше за ден от дима, който бълваха комините.
“Мил детски спомен”, към който се връщат принудително онези от нас, който помнят онези времена.
Остава сега да възстановят разрешителния режим за заселване в пренаселената вече София, както беше при комунизма. Но не за ден, а изобщо. Могат при това положение да обещаят предизборно, че фините прахови частици няма да се увеличават във фината ни прахова столица повече при спазване на ограничението, а ще си останат в сегашните рамки. Защото явно са поносими, щом ги приемаме с мълчалива благодарност за зеленото билетче, което ни причиняват като алтернатива.
Вчера бях за риба около гр. Средец- бивш Грудово. Там съм роден и израснал. Всички се топлиха на дърва и въглища…… но не се продаваха кафяви, високосернисти…. въглища! Нямам спомен за толкова дим, смог и задушлива миризма. Вчера не се дишаше, наистина стана цигански град…. но какво се продава като горива за отопление? Дървата са крадени, сурови, това което се продава за въглища….е някаква пепел….
Благодарен съм на автора за статията, защото днес 2018 г сме някъде поне век назад.
Признавам, не виждам решение, отиваме там където са малките руски градчета, връщат се във времето преди Ленин!
Да, така беше.До разширяване на централното отопление зимно време някъде до средата на 60- год София изглеждаше като призрачен град.Тогава нямаше и коли по улиците.Мъглата беше гъста,а снегът черен.После изглежда ,появи се течение и климатът се промени.През пролетта като носехме зим. дрехи на хим.чистене те миришеха на въглища.
Ха,
Не знаех ,че дори това недоразумение с билетът от 1лв е финансирано о евро програма.
Значи тия от герб никога няма да пуснат кокала.
Няма дори минимално да намалят печалбите не отрочето им ЦГМ , общинско-частна незнам си каква фирма , която е на загуба от 80млн лева и на която като пойскаш в качеството си на гражданин данни за оборот, печалба, разбоди за паркомясто ти се отговаря че е частна фирма.
Разбира се после съда глобява столична общин апо темата, но информацията синостава скрита.
Една прекрасна симбиоза между частни измамници , герб и разбита се с подкрепата на масква
Да, сега има парно, но пък има хиляди коли втора и трета ръка, внос най-вече от Германия, която с благодарност се отървава от колите със старите дизелови двигатели. Новите дизелови двигатели са екологично по-чисти откъм емисии и от бензиновите. Кой би бил този софийски кмет, който ще посмее да лиши хиляди столичани от техните таратайки?
Разбира се, че т.н. зелено билетче е по-евтин вариант за някаква компенсация. И всеки го разбира.
2005 година бях на конференция в Александрия, един много чист и живописен град. Но удобен самолет имаше само до Кайро. По това време, от работата на хиляди частни работилнички, където режеха и полираха бял варовик, във въздуха се носеха облаци бял прах, които покриваха всичко. От самолета Кайро изглеждаше като набор от бели кубове. Града беше в първата петица на света по най- замърсен въздух. Сега е извън двайсетицата. Какво точно и как са направили, но става дума и за основен поминък на населението.
До Тасев, това за замърсяващите стари коли… се опитвам да го осмисля.
Стар дизел 1,4 двигател, отделя 80 единици сажди на литър, тоест 112 единици на такт! Нов дизел 4,2 двигател отделя 50 единици сажди на литър, тоест 210 единици на такт! Разсъжденията оставям на вас.
Ех, Иво докато в София поне имате зелено билетче, което косвено признава наднорменото замърсяване в Бургас имаме зелен хайвер за раята с рефрен няма такова замърсяване, защото източникът е неизвестен …
Агресорът не сменя даже козината си
Геополитически и геоикономически промени в Черноморския регион след анексирането на Крим от Руската федерация
Доц. д-р Евгения Горюнова
Таврийски национален университет „В. И. Вернадски“ (Киев)
http://atlantic-council.bg/%d0%b0%d0%b3%d1%80%d0%b5%d1%81%d0%be%d1%80%d1%8a%d1%82-%d0%bd%d0%b5-%d1%81%d0%bc%d0%b5%d0%bd%d1%8f-%d0%b4%d0%b0%d0%b6%d0%b5-%d0%ba%d0%be%d0%b7%d0%b8%d0%bd%d0%b0%d1%82%d0%b0-%d1%81%d0%b8/
Здравейте,уважаеми г-н Инджев,
Редовно чета Вашия блог, но за пръв път си позволявам да коментирам.
От Видин съм, това е един от градовете с най-мръсен въздух в България. Ако за София оправданията на управляващите звучат донякъде логично – много хора, които се отопляват на битово гориво, много и стари автомобили и много производства, то за Видин нито един от тези фактори не може да оправдае “чистотата” на въздуха. Тук смешката гласи: “Въздухът ни е кристално чист, носете си каски, за да не ви удари по главата”.
Прави ми впечатление, че редовно се обвиняват хората от малцинствата за мръсния въздух, защото горели парцали и стари гуми. Да, те са лесната жертва, но защо никой не казва, че т.нар. въглища, които се продават всъщност представляват пресована пепел, която се получава от изгарянето на стари гуми в специални инсталации. Според нашите правителства пиролизата на гуми е екологичен процес, при който се получават годни за горене брикети. Това напълно противоречи на Европейската директива 2008/50 относно качеството на атмосферния въздух, където ясно е записано, че получените при пиролиза на гуми продукти, включително и брикетите, са токсични, канцерогенни и мутагенни и затова този процес не само не е екологичен, но и следва да се забрани.
Самия факт, че в цялата страна буквално виждаме какво дишаме, ясно показва, че такава забрана няма. Получените брикети се продават съвсем свободно и поради по-ниската им цена се купуват масово. Така че всички, които се отопляват на “въглища”, а всъщност на пресовани сажди, горят гуми.
При една от срещите ни с поредния министър на екологията (няма значение кой, нито един от тях не показа желание да реши проблема) ни беше обяснено като тези брикети от сажди ни пречат, да не си ги купуваме. Едва напоследък и то съвсем плахо се заговори за качеството на твърдото гориво и че щяло да се следи от догодина, но като знам как се следи примерно забраната за тютюнопушене, подозирам че и тук нещата ще са същите, а ние ще продължаваме да се тровим, за което ще ни бъдат виновни малцинствата, мъглата и международното положение, само не и управляващите.
Политик топи пред US-служби колеги и магистрати, за да спаси себе си
https://frognews.bg/obshtestvo/underground/politik-topi-pred-slujbi-kolegi-magistrati-spasi-sebe.html
Това с намалената цена на билета не е прищявка, а го има някъде като норма из наредбите на общинският съвет.
Към Йордан Тасев.
Г-н Тасев.
Проблемът не е изобщо изцяло в автомобилите.
Това е политика на герб която цели да ни наложи усещането, че ползването на автомобил е някакъв вид невероятен лукс. В същото време се налага едно чувство на вина, че се ползва автомобил за да се отвори зелена светлина за всякакви видове плащания.
Така наречените “стари” дизели. Те тези дизели са жертва на една безумна кампания която тръгна в цяла европа.
Та това са автомобили произведени вчера,2010 например, които са далеееч по модерни, ефективни и екологични отколкото истинските стари трошки в София.
Целият този смог се появява първоначално в крайните квартали с къщи, защото хората там палят печки.
Всичко това е поредната гнусна лицемерна герб кампания която се опитва да ни представи много стар и претоплен проблем като нещо което ето сега се е появило. И най вече цели да ни внуши, чувство на вина и плащаемоготовност като граждани.
Абсолютно не случайно авторът на статията е загатнал, че става дума за поредната акция от страна на столична община, която се опитва за пореден път да открие преоткритата топла вода и да ни разкаже за проблем за който всички отдавня знаем. Заедно с московската си кметица герб мислят само и единствено за едно- какви стотинки още могат да измъкнат от джоба на обикновенния българин.
Естественият икономически ефект от това ще бъде само едно.
Все по лоша бизнес среда и все повече хора с намерение да си отидат и да не се връщат!
Моето скромно мнение е, че проблема може да бъде решен относително лесно и бързо. Като се приеме закон, който забранява ползването на камини и печки от старото поколение. Тези печки/камини са измислени преди, но сега се възраждат като идея.
https://fakti.bg/bulgaria/284242-bezdimna-pechka-na-darva-stana-hit-na-21-via-evropeiski-forum-po-ekoinovacii
Ако се даде данъчно облечение или социална помощ под формата на такава печка нещата ще тръгнат към по-добро.