Иван Аксаков във връзка с антиеврейските погроми в Русия през 1881 г: “Това е е справедлив гняв на руския народ срещу икономическия гнет на евреите над населението”

В рамките на добросъседската шега някои вицове за Македония и влиянието й върху световните дела могат да бъдат продължение в днешно време. Например с твърдението, че примерът с възникването на новото й име Северна Македония се оказва заразителен чак Тихия океан. Вече архипелагът Острови Кук замисля да смени названието си. Иска да се откаже от своя натрапен патрон Джеймс Кук, известен като английският откривател на Австралия, платил ( на канибали) с живота си за това. 

Не е шега обаче фактът, че държавите си сменят имената, бягайки предимно от колониалното си минало, а някои и бягайки от “себе си” след разпад на временни съюзи, като чехословашкият или югославският. Да не говорим за починалия СССР и реинкарнацията на Русия. http://e-vestnik.bg/28816/koi-strani-promeniha-imenata-si-prez-poslednite-desetiletia/

Сред преименуваните големи градове може би най- значимата е промяната на Бомбай като Мумбай през 1995 г. Историята на този мегаполис, един от най-многолюдните в света със своите 15 милиона души население, финансов и транспортен център на Индия, си струва да бъде разказана през призмата на някои аналогии с нашата скромна България.

Пропускам древната битност на това ключово пристанище, разположено в Арабско море в Западна Индия на 7 острова, който през вековете е било владение на царства и султанати, възникнали на субконтинента. Докато не пристигат португалските завоеватели. Те налагат на 25 октомври 1543 г. португалското иго ( повикани от недалновиден местен владетел, когото можем да наречем “португалофил”).  Тъкмо от португалското Bom Bahia води името си и просъществувалото до 1995 година название Бомбай.

Португалското робство продължава в Бомбай малко повече от век. От него го спасяват англичаните, когато английският крал Чарлз II се жени на 11 май 1661 за Катарина де Браганса, дъщеря на португалския му колега Жуау IV. Англия получава града като зестра. 

Британските освободителите от португалското иго се задържали доста по-дълго, но както се полага на окупатори, които се представят за благодетели, също са принудени да си ходят. Чак след края на Втората световна война, но все пак. И май няма в Мумбай днес монумент в чест на Крал Освободител Чарлз II

Общото между народите на държавите и гражданите им, пожелали да си сменят названието по местоживеене, е предимно в това, че искат се отърсят от колониалното си наследство. Не търпят да им се натяква кой от кого ги е “освобождавал”.

Къде сме ние?

Там сме си. Пребиваваме в позата партер пред фалшивите кумири, които са ни създали колонизаторите и техните колаборационисти, именуващи се русофили. 

Някой да не вземе сега да ми вмени този път намек, че трябва да преименуваме България , най-старото название на държава в Европа, което не се променяло с вековете. Нищо подобно. Но питам как така в държавата с най-древно название в Европа, чиито политици са превърнали този факт в основен източник на рекламирана пред света гордост, тъпят да имаме фалшиви чужди кумири, като негово руско благородие граф Игнатиев, върл антисемит и създател на първото в историята държавно спонсорирано антиеврейско законодателство, каквото е руското от 1882 г., известно като Майските антиеврейски закони на Н. Игнатиев? При това в нашата древна България, горда със спасяването на собствените евреи от масово изтребление по време на Холокоста! 

Че русофилстващите българи обслужват (пост)колониалния интерес на Русия, е ясно. Но защо мълчи еврейската общност в България? Това е въпрос с повишена чудност. 

Панславизмът на руските шовинисти не само е обслужвал руския завоевателен имперски нагон, но и като правило е бил обвързан с антисемитизма. Н. Игнатиев, като автор на споменатото законодателство в качество на специално назначен за целта от император Александър III след убийството на Александър II  през март 1881 г. за министър на вътрешните работи ( и изтеглен от поста веднага след като си свършва работата по написване на антиеврейските закони), е главната фигура на държавно спонсорирания антисемитизъм в онзи период в Русия. Но не и единствената. Компания му прави и Иван Аксаков, председателят на Московското дружество на славянофилите, който в своя вестник “Русь” пише във връзка с погромите над евреите от пролетта на 1881 г., че това е справедлива реакция на руския народ срещу икономическия гнет на евреите над руското население.

“В славянофильской газете «Русь» И. Аксаков назвал погромы проявлением «справедливого народного гнева» против «экономического гнета евреев над русским населением»

 

https://www.prlib.ru/item/370830

Явно и в това отношение паралелът не е случаен. В днешната българска столица на двамата видни руски антисемити са наречени паралелни улици. “Граф Игнатиев” минава за по- известна, но “Иван Аксаков” е” по – интересна” с факта, че на нея са разположени институции, като Министерството на отбраната и храма на българската музикална общност “Зала България”. 

НА СНИМКАТА Иван Аксаков, който възкликнал в своя вестник “Русь” по повод Съединението на България, че всяко тържество на България е смърт за Русия

11 мнения за “Иван Аксаков във връзка с антиеврейските погроми в Русия през 1881 г: “Това е е справедлив гняв на руския народ срещу икономическия гнет на евреите над населението””

  1. В долното “километрично” но наситено съдържателно до последната запетайка, те не са никак малко, изречение има една “грешка”, според мен, де, И призовавам Иво да не я пипа. Защото е от вярна, по-вярна, най-вярна. Може би само трябва да се изведе с главни букви – “ТЪПЯТ”.
    “Но питам как така в държавата с най-древно название в Европа, чиито политици са превърнали този факт в основен източник на рекламирана пред света гордост, тъпят да имаме фалшиви чужди кумири, като негово руско благородие граф Игнатиев, върл антисемит и създател на първото в историята държавно спонсорирано антиеврейско законодателство, каквото е руското от 1882 г., известно като Майските антиеврейски закони на Н. Игнатиев?”

  2. Научих в нета че има подписка за промяна името на улицата от Убиеца на Левски /Игнатиев/ да стане Самоковска.
    Как да популяризираме това?

  3. Към Georgi Nikolov:

    Към тази снимка може да се напише цял сценарий с диалози.

    Той: Ваше превъзходителство Митя, не се стряскайте, още не си видял другите русофилки в президентството!
    Митя: Даа, разбирам защо има 25 процента спад на туристите ни в България…
    Тя: Давам всичко от себе си за ръст на руския туризъм, но с дребничкия на ръст не мога да се прежаля.

    Звуков фон:

    Я в колхозе родилась
    космонавту отдалась

    ПРИПЕВ ( мъжки хор ):

    Ех ты, ах ты
    все мы космонавты

  4. Иво, ха-ха-ха.
    Може ли да са толкова големи загубеняци-МОЖЕ и още как.

  5. Аксаков, Победоносцев, Игнатиев – мохиканите на славянофилството са все заклети юдеофоби. Като е думата за втория, Победоносцев консултира изработването на ‘Майските закони’. Сите юдеофоби заедно.

  6. “Панславизмът”…
    Поляците, славяни са били подложени на преследване от казашките орди от 17 век, а може би и по рано.
    В окупирана османска България, няма очевидци нa такива изстъпления преди Априлското въстание.

    Eврейските патила в Pусия не започват с въпросния Аксаков. Kазаците са свободни дa гонят, грабят и буквално унищожават евреи и поляци. 1648 година– https://archive.org/details/JewsPolandRussia/page/n145–, cведения разказват за изстъпления на пияни казаци които просто не ca за вярване.
    B 1727 Екатерина I издава указ да бъдат изгонени всички евреи живеещи на територията на Mалорусия и Pусия. Границите тогава са разтеглено понятие и повечето успяват да останат.
    Погром e специално руско понятие, нещо като линч, обикновено срещу евреи, унищожаване на имущество ,убийства. Oстанали в историята са погромът в Одеса на православния Великден 1871 и десет години по-късно, 224 погрома между Разпети петък и Bеликден в места където живеят евреи, и които нa същите им е забранено да напускат. Октомври 18 -21, 1905, по заповед на царя и приближени , 690 погрома из Русия.
    Cлед гражданската война в Pусия 1917 , евреите възлагат големи надежди на новото созидеалистическо управление за подобряване на положението им. Горе-долу по същото време, cпoред популярна книга от английски пастор (Canon Edward Hoare) излязла в три издания в London, първо издание в 1915 , именно на Русия ca се възлагали надеждите за освобождаване на Обетованата земя- Палестина и предoставянето й за еврейска държава. Случва се обаче друго. Hацистката окупация в източна Европа оставя два милиона от 8 милиона евреи. По това време в Cъветския cъюз много евреи са изтеглени в Сибир. Oт 1944, Сталин надявайки се на нова социалистическа държава в Близкия изток, одобрява и ускорява създаването на еврейска държава. Cлед Bтората световна война Cъветския cъюз е втората държава признала Израел, cлед САЩ.

  7. Eдно допълнение—
    След след премахване на крепостното право в Русия 1861, родените “господари” изхарчват готовите пари в градовете. Hяма кой да работи, реколтата намалява, “свободното” население се увеличава. Hастъпва траен глад който в някои губернии, вероятно трае и досега.
    Бившите крепостни работят лятото на полето, зимата стават пролетариат. Живеят по 30 човека на 30 квадрата в градовете, стенитe ca окичени с икони.
    Cпоред германски автор живял в това време , духовните водачи на германския пролетариат ca Маркс и Ласал , лидерите на англичаните са шефовете на профсъюзи, в Русия ca иконите, без които руснаците не могат ,независимо че се сменя лика на иконата.
    Никой не си избира историята.

  8. ROT43,

    Вашето писане ми напомня на човек с курешка на шапката, чиято реакция е да разлисти историята на шапката.
    Ставаше дума не за хронология на антиеврейството, а за това, че се разхождаме по улици с имената на аксаков и игнатиев, същевременно се тупаме в гърдите, че сме спасили евреите от хитлер.
    Има и други неща дето ми глождат очите във Вашия коментар, но не е сега времето.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.