Фолксваген се колебае за България защото с(в)иренето е с пари

Направи ли ви впечатление, че според изтекла информация в германските медии колебанията на автомобилния гигант Фолксваген да построи новия си завод в Турция били свързани с политическия риск? Означава ли това, че в други отношения Турция е за предпочитане за инвестиране пред България по икономически причини, но все още няма окончателно решение ( само ) заради въпросния политически риск в южната ни съседка.

Явно с политиката на европейска България няма проблем и това на пръв поглед изглежда добра новина. Вторият план обае, както често става, се очертава като по-важен.

Предполагаемата германско-българска политическа идилия изобщо не е достатъчна за брак по сметка с такова структуроопределящо ново предприятие от непознат досега мащаб в рамите на спазарената ни още времето на съветския колониализъм икономика, висяща на кукичката на руския енергиен монопол.

Ние не знаем какви точно баланси на плюсове и минуси изобщо са довели до мисълта стратезите на Фолксваген да строят нов автомобилен завод в една от малкото държави от ЕС, която няма традиции в този бранш. Но можем да се досетим, че водещо място играе прословутата евтина работна ръка у нас. Само че тя е недостатъчна, както твърди самият премиер Борсов, определяйки този дефицит като най-сериозния проблем на българското стопанство.

Всички опити за значима чужда инвестиция в сглобяването на автомобили в България досега се провалят системно. Като казвам системно, имам предвид системата, която действа така, че отказва инвеститорите. Първи опитаха британците в началото на 90-те с Роувър, но решиха, че не си струва усилието  в страна, в която рекетират своите благодетел. Същото се повтори 20 години по-късно с китайския експеримент с марката Велика стена. Никак не се оказа велика. По – скоро се натъкна на стена.

Всичко това и много повече със сигурност е известно на проучвателния германски екип. Не е нужно да разполагаме с вътрешна информация, за да знаем, че стриктните германци имат сериозни причини техните инвестиции на българска земя да не са сред водещите в България, макар Германия да е водещ наш търговски партньор. Същото се отнася и до световния икономически лидер САЩ, който крета на опашката от 5-6 европейски държави(ци) по размер на вложенията в България след първенеца по този показател Холандия или “болния човек” в ЕС Гърция.

Политическите демонстрации на близост, по които толкова си пада нашето партийно-държавно ръководство, не трогват Берлин или Вашингтон. Не целувките, прегръдките и снимките за спомен със световните лидери на истинските пазарни икономики предопределят инвестиционния поток. Парите, както знаем, отиват там, където им е уютно, а уютът трябва да го създадат домакините. В нашия случай явно не умеят или нещо им пречи.

За сметка на това бившите ни колониални владетели се надпреварват с бомбастични проекти на българска земя – същата, която организираните под индиго протести от края на 2012 и началото 2013 г. бранеха (уж) с лозунги в защита на майка България от опасността американци да и дупчат снагата, за да проучат дали не разполагат със собствени големи залежи от природен газ. Протестите успяха. Премиерът Борисов услужи на монополиста Газпром с организиране на мораториум върху тази дейност. А колосалната американска компания Шеврон просто се пренасочи към страни, които чакат с нетърпение американските експерти с уникалната им експертиза да им обърнат внимание в проучването за наличие и добива на важната суровина ( пък после да решават дали да дупчат майчината си снага, за да бозаят съответните милиарди, с които да се организира защитата на природата).

След като едни нищо и никакви протести, обслужващи десетилетните господари на българската енергетика, успяха да постигнат такъв ефект, изводът за всеки подобен инвеститор е, че дори “всесилният” премиер Борисов не е в състояние да гарантира уюта на сериозна нова инвестиция в страната, командвана от чужда пета колона. Може да свири първа цигулка, но тон за песен му дават от Москва. 

С(в)иренето е с пари.

 

???

9 мнения за “Фолксваген се колебае за България защото с(в)иренето е с пари”

  1. Не сме чак без никакъв опит в автомобилостроенето. Съвременния автомобилен завод произвежда компонентите си в най-различни страни в света, които в последствие се сглобяват на едно място. Със сигурност в България се пише софтуер за автомобили, мисля, че около Ихтиман произвеждаха тапицерии за седалки, въздушни възглавници, едно предприятие край Априлци прави пружини от много висок клас. По мое мнение собсвениците на “народната кола” внимателно анализират и други компании стъпили на турския пазар и пострадали в последствие от по-ниското качество на сглобките си като Рено и Тойота.

  2. Опитите за автомобилостроене датират още от соца – помните ли Булгар Рено?
    А за Роувър във Варна имам лични впечатления от фабриката – ходихме да гледаме и цъкаме с език около поточната линия. Нещо не и се получава на идустриализацията в България.

  3. Не е по темата, но е важна информация.
    Масивът на #НАПЛийкс съдържа данни за 6 млн. български граждани – 4.66 млн. живи и 1.38 починали. Пълнолетното население на България е 5.8 млн., а тези в трудоспособна възраст са 4.2 млн.
    Сега ми кажете как в избирателните списъци, не съм сигурна в броя, но има повече от 6.5 милиона избиратели. Живите са 4.66 млн.
    Както вече съм отбелязвала – с толкова мъртви души всякакви избори ще спечелят. Машинно гласуване ли – ами няма да го допуснат.

  4. Политическите ти публикация са изключително силни.
    Искрено се радвам.
    Спас

  5. Румъния би шута на русия и от по изостанала от България я изпревари със заплати на военни и полицаи с ДВА ТРИ ПЪТИ. ЗА ПЕНСИИТЕ СЪЩО.Другото е пазарна икономика. На Българите стимулиращи заплати за емиграция , а за новите българоруснаци стимулиращи заплати да учат английски и да остават в България но да не говорят никакъв Български език. Че вземе да им хареса. Току що се върнах от къща за гости в Халкидики. Врътках, врътках каналите и не можах да намеря нито една програма на руски. На английски DW и BBS.Шъ знаеш явно гадните кравари от САЩ са им поставили ултиматум:даваме ви БЕЗПЛАТНИ 4 РИ МЕСЕЧНИ заробващи визи,а въй никаква програма на съветЦки.
    И последно малка, много малка Словакия произвежда СЕДЕМ марки (не модела)леки коли и намира сили да произвежда УНИКАЛНИ камиони Татри на които всички колела завиват и се задвижват под компютърно управление. Може да се върти около собствената си ос.

  6. банкянскоТО приматоподобие пак е изпаднало в поредният си цикличен ПОРЦИОНен инфантилизъм, като сега използва Фолксваген за ролята на ПОРЦИОНният-дЕдо МРАЗ, който да му донесе поредният СУДЖУК за “усвояване”………
    Макар че и една филия с мас да вземе, пак ще я “депозира” в някоя от многото му задгранични офшорки , за да може да я използва за построяването на поне още една берЦелонска хасиенда , на някой от “приватизираните” ,у гръцки острови……
    А, колкото до илюзорният завод на Фолксваген , то Турция е предложила над 100 милиона субсидия, освен това Ердоган има подкрепата на Катар , който държи над 17% от акциите на Фолксваген, и също така Турция вече има десетки РАБОТЕЩИ автомобилни заводи на своя територия, а от значение е и това ,че Турция има много по-голям вътрешен пазар на коли от НРБ………
    Колкото до задунайският милЮционерски БАНДИтустан НРБ, то тук идват само спекуланти , които си плащат на бандитската власт, ОБРЪЧите и “службите”- ОПГ-ДАНС, ОПГ-НАП, ОПГ-МВР , ОПГ-цацаратура, ОПГ-КОНПИ(р) и т.н., за да им осигурят ФЕОДАЛНО “спокойствие”…..
    Като тези спекуланти искат да печелят МНОГО бързо, и НЕ влагат почти никакви средства в модерни МАШИНИ и се възползват изцяло от ниските заплати и данъци. Защото са дали по-голямата част от “инвестициите” си, само за ФЕОДАЛНИТЕ рушвети и откати в паламенТа, за “съдебната” власть и най-много за МУТРОмилЮционеропитекЪТ-бокоТИКВАТА,и за неговите кукловоди като – догань и “ПРЕуспелият” пееФски, както и за другите “партийни” и десарски ОБРЪЧи ……….
    П.П. Няма как да дойдат солидни инвеститори ,щом като бокоТИКВАТА все още не е УВОЛНИЛ изключитено наглата каликовоКРАСНОкожа КАЛИНКА -горанов. Който НЕ може да направи един нормален бюджет ,и за това всяка година КРАДЕ по над 3-4 милиарда , като повишава данъците ,за да има за “ИЗЛИШЪЦИТЕ”, които “усвоява” бокоТИВКАТА и неговите ЛОБИстки и СУДЖУКови ОБРЪЧи!!!
    Също така горанов не може да контролира и бандитската групировка ОПГ-НАП , заради която са откраднати лични данни на няколко милиона ДАКЪКоплатци!!!!!!!!!
    Освен това горанов е е КРЕЩЯЩ конфликт на ИНТРЕСИ , след като 10 години е “бездомен” ВИЛАджия ,който НЕ е платил дори стотинка НАЕМ за луксозното си жилище!
    И въпреки това горанов се изказва ПРОТИВ електронното гласуване ,и въпреки че няма нищо общо между хакнатата примитивна система на бандитската ОПГ-НАП и електронното и машинното гласуване!!!!!
    За това бокоТИКВАТА трябва НЕзабавно и ВЕДНАГА да уволни “безВЪЗМЕЗДНИЯТ” “наемател”-горанов, заради ПОСТОЯНЕН конфликт на интереси и “бюджетна” НЕграмотност…….. и даже не може една молба за членство в ЕВРОзоната НЕ може да “съчини”! – ВЪН!
    И при такава “финансова” КАЛИНКА , НЯМА как да дойде някакъв нормален “инвеститор” в милЮционерско-ченгесарският БАНДИтустань НРБ!
    -ВЪН! – ВЕДНАГА!

  7. Трудовият ми стаж е около 45 години в IT сектора, от които около 24 са директно в производството и не разбирам желанието на Фолксваген за построяването на завод у нас. Според мен рисковете тук не са по-малки отколкото в Турция, като се има в предвид имитацията на демокрация и върховенство на закона. Отделен въпрос е и качеството и квалификацията на работната ръка. Един от големите проблеми винаги е бил почтеноста, трудовата и технологична дисциплина и добрата квалификация, към която самите работници трябва да се стремят.
    Преди известно време канадска компания за производство на някои автомобилни аксесоаари в северо-запада се изнесе от България поради лошо качество на работната ръка. Провали се и опитът на азиатска компания да открие завод за производство на автомобилни части в Пловдив, защото не успя да намери около 5000 квалифицирани работници. Изобщо работата не е режи баница па яж. Но ще видим какво ще се случи.

  8. В Туркия май ще бъде заводът, за съжаление.
    Турците имат поне 10-ина коли, собствено производство и чуждо сглобяване, поне от 40-50 години, разни Врабчета, Орли, Рена, Тойоти…
    Още, автобуси, камиони и други, Мерцедеси, Манове…
    Опит, база, поддържане, специалисти, традиции, количества, качества…

    https://www.reuters.com/article/volkswagen-turkey-plant/volkswagen-to-build-new-plant-in-turkey-automobilwoche-idUSL8N24D1DC
    https://www.automobil-produktion.de/hersteller/wirtschaft/vw-plant-mehrmarkenwerk-in-der-tuerkei-263.html
    https://www.automobilwoche.de/article/20190712/BCONLINE/190719965/vw-aufsichtsratstreffen-entscheidung-ueber-mehrmarkenwerk-gefallen

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.