ОБНОВЕНА В 21.10 ч.
Трите кита на руското влияние в България са:
Руско-Турската война (1877-1878), последната от близо два века военни сблъсъци между двете евразийски империи и първата, в която Северната империя “проглежда” за съществуването на разбунтувалите се вече “православни славяни” ( без да ги припознава като българи, за да ги асимилира по-лесно) на Балканите.
Последвалият фалшив, обречен да не влезе никога в сила по силата на тайните предварителни договорки на самата Русия с Австо-Унгария и Англия къс хартия на предварителното споразумение от 3 март 1878 година между Руската и Османската империя.
Последвалото натрапване на измисления руски светец Александър Невски като название на най-големия православен храм на полуострова като пазител на това руско влияние.
От четвъртия си кит, роден от съветската окупация, съвременната руска държава постепенно се отказа, но яростно защитава “рожбите му” от бетон и желязо на българска земя, който и днес охраняват остатъчното руско влияние, свързано с 19 век.
Сред трите опорни точки на русофилството у нас се открояват имената на Николай Игнатиев, превърнат тук от управлението на Путин в символ на руската успешна дипломация в усилията й да поддържа зависимостта на българите от усещаните си за подчиненост на Русия. На Игнатиев има наречени в България площади и едно селище, което се прероди чрез названието Граф игнатиево като някакъв упрек към избора на съвременните България под формата на натовска военновъздушна база.
Над всичко това обаче в персонален план се извисява древният ( по мащабите на историята на далеч по-младата от България руска държава) княз Александър Невски. В търсене на подпори след съветския имперски срив руското самосъзнание и самочувствие все по-назад в историята режимът на Путин предприема все по-абсурдни стъпки във възвеличаването на твърде съмнителния герой, канонизиран столетия след смъртта му заради мнимата му ( успешна) съпротива срещу западното християнство в ролята на васал на ислямизираната монголи от Златната орда.
Външният министър на Русия Сергей Лавров се увенча с лаврите на абсурдизма в това отношение, възвеличавайки “мъдрото” робуване на Александър Невски на Златната Орда. В статия от 3 март (!) 2016 година, пропита от омраза към всичко западно, той обобщава, че монголските завоевания са “обновили гените на руския народ”. https://lenta.ru/articles/2016/03/03/lavrovtext/
Това, че генно модифицираните от Лавров руснаци търпят подобни ентусиазирани оценки за себе си си е тяхна работа. Ние обаче имаме правото да задаваме въпроси и търсим решение относно продължаващата руска стратегия да ни противопоставят на Запада чрез своята символика на българска земя.
Когато шепа личности припомнихме на една скромна пресконференция необходимостта да се освободим от тази натрапена руска “освободителна” символика, последва взрив от асиметрични реакции на московската пета колона у нас, отразена на нивото на проправителствения сайт Гезета.ру и Телеграфната агенция на Съветския съюз ( ТАСС). Особено превъзбудени бяха воплите във връзка с казаното от Горан Благоев, че трябва да се преосмисли названието на катедралния храм в София, кръстен под руски натиск на “Александър Невски”.
Реагира на нашата пресконференция и отзвука й в Русия легендарният руски телевизионен коментатор Александър Невзоров, който обяснява, че е нормално в България да реагират така на руските измислици.
Ако някой не знае, не ние, шепата говорители по темата, сме първите, поставили този въпрос. Той е бил решен по инициатива на други общественици у нас преди повече от 100 години. В отговор на руската бомбардировка на Варна и Балчик през 1915 г. правителството на Радославов приема инициативата на български интелектуалци катедралният храм в София да получи желаното по начало от българите кръщаване на светите братя Кирил и Методий. Сред инициаторите е и бившият русофил Иван Вазов, който дава воля на раздялата си с русофилството си – особено след нахлуването на руските войски в Добруджа през 1916 година.
Българското название на храма устоява само до 1920 година. Едно от главните условия за помиряване с българската държава, което Русия поставя по онова време, е да се върне руското название на църквата. Така и става през 1920 година, когато Борис III се стреми да умилостиви умилостиви Русия и да получи признание от нея за своето царуване.
В самата Русия има историци, които отхвърлят измислената биография на Александър Невски, издигнат в култ от Сталин за целите на патриотичната мобилизация на демобилизираното от гигантските му репресии и германската инвазия по време на Втората световна война население на СССР.
Руският професор Игор Данилевски ( на снимката) публикува на 26 май статия, посветена на митовете за Александър Невски и неговите пет лица, задавайки въпроса на кое от тях ще бъдат посветени насрочените за тази година десетки чествания в Русия във връзка с неговата предполагаема 800 годишнина ( при положение, че дата му на раждане не е установена с точност). https://theins.ru/history/242018
Публикувам статията в превода на e-vestnik
Петте лица на Александър Невски. Чия 800-годишнина се чества?
- 12 юни 2021
Икона на Св. Александър Невски в Храм-паметник „Александър Невски“
2021 г. е официално обявена за година на честване на 800-годишнината от рождението на Александър Невски в Русия. Десетки тържествени събития ще се проведат в цялата страна, а на 12 юни – религиозно шествие с мощите на Александър Невски в градовете на Русия и Беларус. Междувременно историците напомнят, че не само датата на раждане на княз Александър Ярославич не е достоверно известна, но и причините за възникването на прозвището „Невски“. Митологизирането на личността и делата на Невски започва почти веднага след смъртта му и много неща са просто измислени. Професорът от Висшето училище по икономика Игор Данилевски проследява за изданието The Insider как се е развил митът за Александър Невски и как различните поколения последователно са създали пет различни негови образа.
Петима Александър
Княз Александър Ярославич, по-често наричан Александър Невски, с основание може да се нарече легендарна личност: от една страна, това име е покрито със слава и предизвиква възхищение, а от друга, образът му е до голяма степен измислен, фантастичен.
В руската история Александър Невски е представян като поне пет различни личности. На първо място, съществува реален княз Александър Ярославич, чиято дейност е отразена от летописците на неговото време. Второ, още след смъртта му се появява свети блажен княз Александър Ярославич, чието лице е създадено от автора на староруското житие и което съвпада със земния му прототип само отчасти. Трето, през XVIII век е имало велик пълководец, който е победил шведите на Нева, което по принцип не противоречи на истината. Четвърто, под перото на историците, стоящи на позициите на философията на евразийството, се създава образът на блестящата политическа фигура от XIII век, която е направила фатален – за несъществуващата тогава Русия – избор между Изтока и Запада. Накрая, в края на 30-те години на ХХ век, благодарение на гения на Сергей Айзенщайн и блестящата игра на Николай Черкасов, се появява филмов герой, който постига зашеметяваща и решителна победа над тевтонските рицари. За повечето от нашите сънародници именно той е единственият истински Александър Невски.
Нека се опитаме да се занимаем с тези пет съименници.
Реално-историческият Александър
Да започнем, естествено, с една истинска историческа личност: княз Александър Ярославич. Животът му, както подчертава един от най-добрите съвременни историци Владимир Кучкин, „ни е известен само по най-основните си белези“: източниците го осветляват много слабо.
Дори датата на раждане на княза е само предположение или хипотеза. Авторът на първата „История на руския език“ Василий Татишчев смята, че Александър е роден на 30 май 1219 г. Кучкин предпочита друга дата: 13 май 1221 г., позовавайки се на факта, че князът е получил име в чест на светия воин Александър Римски, чиято памет в православието се чества на 13 май (26). Експертите по руска антропонимия Анна Литвина и Фьодор Успенски основателно отбелязват, че, първо, не е известно кой светец е бил небесният покровител на Александър Ярославич, и второ, датата на споменаване на светеца покровител не позволява да се установи точната дата на раждането на княза, „тъй като нямаме основания да смятаме, че той е получил името си непосредствено след деня на раждането си“. Преките предци на Александър (както и на всички староруски князе) са били половци, осетинци, гърци, англосаксонци, шведи… А е невъзможно да се проследят източнославянски корени.
Личността на княза в летописните сведения изглежда доста противоречива. От една страна, в младостта си той се бори успешно. И не само с шведите и германците (и в двата случая само веднъж). Не по-малко, ако не и по-голямо значение има отблъскването на литовско-полоцкия набег в Новгород през 1245 г. От друга страна, след като през 1252 г. получава от Батий пълномощия за великото царуване над Владимир, той жестоко потушава всяка съпротива срещу себе си: във Владимир (като прогонва оттам брат си Андрей), в Новгород Велики – и когато през 1255 г. новгородците прогонват сина му и наместник Василий, и когато през 1257 г. новгородците заедно с Василий протестират срещу провеждането на ординското преброяване (а умиротворяването на новгородците – Александър „на едни отрязва носа, а на други очи издълбава“ – е описано от хронистите като богопротивно дело).
Новгородският първи летопис съобщава подробно за смъртта на княза. Според него през 1262 г. Александър отишъл в Ордата, при хан Берка, където прекарал цялата зима. Там той „се чувстваше много зле заради болестта си“. През есента на следващата година Александър продължава да боледува, напуска Ордата и вече в Городец, след като приема схима, умира. Широко разпространеният мит, че Александър уж бил отровен в седалището на Берке, очевидно не отчита такава „подробност“ като продължително боледуване на принца.
Житийният Александър
Не минават и три десетилетия от смъртта на Александър Ярославич и се появява житийна история за него: по всичко личи, че във Владимир започват да го почитат като светец (официалната канонизация става много по-късно – през 1547 г.). Именно в житийния разказ са положени основите на последвалите легенди за княза. Авторът няма за цел да състави „пълна биография на княза“ или да героизира образа му. Владетелите, които се отличават с праведен живот, обикновено се причисляват към благочестивите (т.е. практикуващите истинската вяра). Ето защо в житието особено се подчертава, че Александър издига църкви, строи градове, не го блазни богатството, справедливо съди сираците и вдовиците, милостив, добър и любезен е не само към роднините си, но и към идващите от чужди страни, обича свещениците, монасите и просяците, а митрополитите и епископите „слуша като самия Христос“.
Въпреки това първата половина на житието е посветена почти изцяло на трите победи на Александър над „чужденци“ и „чужди езици“: над шведи, германци и литовци. В агиографската история, след почти половин век, оскъдните летописни описания на известните битки от 1240 и 1242 г. започват да се допълват с ярки подробности: как Александър „белязал лицето на шведа с острото си копие“ и подвизите на „шестима храбреци“ и как по време на „злокобната обсада“ на Чудското езеро „се носел трясък от чупещи се копия и звук от сеч с мечове, и ледът на замръзналото езеро не се виждал, защото бил покрит с кръв“… За всичко това се твърди, че авторът е бил „ясновидец“ (което обаче е традиционно позоваване в житията).
Анализът на текста на житието обаче налага да се признае, че на практика всички тези подробности са заимствани от литературни произведения, известни на житиеписеца: от разказа за разгрома на Йерусалим на Йосиф Флавий, от библейската Втора книга на царете и Първа книга на хрониките, от византийските Деяния, средновековната Александрия и Троянските разкази. Освен това разказът за битките включва дълги описания на видения, които свидетелстват за Божията помощ за Александър.
В същото време съвременните автори се опитват да не акцентират върху това, че според Житието „много убити шведи“ през 1240 г. се намират на другия бряг на река Ижора, където не е имало Александрови войници („около половината река Ижора не е минавал Александров полк“). Също така непопулярни са думите на автора на Житието, че чужденците започнали да се страхуват от името на Александър едва след литовския поход, докато след Ледената битка името му просто станало известно („започнало да се чува“) в други страни.
Признаването на Александър за светец е свързано не с неговите военни заслуги, а най-вероятно с факта, че за най-близките му наследници той изглежда почти последният пазител и защитник на идеалите на православието. В житието се отделя специално внимание на отказа на Александър да приеме католицизма. Това, че е имало такова предложение, се потвърждава от посланието на папа Инокентий IV от 23 януари 1248 г., адресирано до Александър. С него е свързано и погребението на Александър, в което се говори за настъпването на „последните времена“ след смъртта му – като последен верен владетел.
Александър Всеруски
Имперските амбиции на Русия през ХѴІІІ-ХХ в. променят образа на „светия блажен княз“, като му придават първоначално необичайна окраска на закрилник и военен защитник не само на „Суздалската земя“, но и на цялата руска земя.
Тази традиция датира от началото на XVIII век. През 1713 г. в Санкт Петербург по заповед на Петър I е основан манастир, посветен на Александър Ярославич. През 1724 г. останките на светия княз са пренесени там от Владимир на Клязма. Особеното почитане на борбата за Нева е свързано с неотложния въпрос за борба за излаз на Балтика. Не без основание Петър установява честването на паметта на Александър на 30 август – в деня на сключването на Нистадския мир с Швеция. Новата столица е построена на мястото, където Александър е разбил отряда на шведите.
Тогава очевидно е имало традиция да се нарича Александър Невски, макар че с това прозвище князът започва да се споменава едва от края на XV век. Но синовете му, които не са могли да участват в битката на Нева, също се наричали Невски. Това подсказва, че прозвището е свързано не със събитията от 1240 г., а с владението на княза и неговите наследници.
Образът на Александър като защитник на руската земя е допълнително затвърден в масовото съзнание чрез редица официални мерки: учредяването на една от висшите награди на Руската империя – орденът „Свети Александър Невски“ (1725 г.), от 1753 г. – ежегодното шествие от петербургската Казанска катедрала до манастира на Александър Невски (през 1797 г. той получава статут на лавра), а също и наименуването на улица и уличка в Москва на името на Александър Невски в началото на XX век.
Александър Съветски
Традицията за почитане на Александър Невски се възражда в съветско време в навечерието на Втората световна война. През 1938 г. Сергей Айзенщайн заснема апологетичния филм „Александър Невски“, в който князът е представен само като борец срещу германската агресия. Сценарият на филма е оценен негативно от професионалните историци. Във филма обаче не е става дума за истинския Александър Ярославич, а за предстоящата война с фашистка Германия.
Поради това веднага след подписването на пакта Молотов-Рибентроп филмът е забранен за разпространение и е пуснат отново едва на 22 юни 1941 г. Той е възприет почти като документално възпроизвеждане на случилото се някога, а Александър Невски – вече в новото си качество на победител над германската агресия – веднага се превръща в национален герой. На 29 юли 1942 г. е учреден съветският военен орден „Александър Невски“. По време на войната с парични дарения, направени от вярващите на Руската православна църква, е произведена авиационна ескадрила, наречена на името на Александър Невски.
В следвоенните години тази тенденция е затвърдена от официалната литература, в която военните заслуги на Александър са преувеличени. Сблъсъкът на Нева през 1240 г. в академичните „Очерци по история на СССР“ (1953 г.) се разглежда като важен „етап в борбата“ за излаз на Балтика, който предотвратява „пълната икономическа блокада“ на Русия, а Ледената битка – като „решителна битка, която князът очакваше и за която с тревога и надежда мислеха и в Новгород, и в Псков, и в Ладога, и в Москва, и в Твер, и във Владимир“. Подобни оценки се появяват във всички учебници и стават обичайни за популярната литература.
В същото време позоваването на исторически източници позволява по-точно да се определи приносът на известния княз в борбата на руските (или по-скоро главно на новгородските) земи за независимост.
Ледената битка и други битки
Да речем, че битката на Нева не е първият и не е последният въоръжен конфликт между Новгород и Швеция. Вярно е, че до 1240 г. сблъсъците са ставали на шведска територия. През XII-XIII в. шведските владения са многократно нападани от Новгород. Според оценката на Игор Шасколски (чиито трудове са класика в съветската историография, посветена на борбата с кръстоносната агресия) най-голямата победа на Новгород, увенчала настъпателната му политика, е опожаряването на шведската столица Сигтуна (1187 г.).
Смята се, че причината за набега е отмъщението на Новгород за успешния набег на шведите срещу Йем (Централна Финландия). В замяна шведите плячкосват окръг Вирумаа, Естония, и хвърлят в затвора новгородските търговци. След това Новгород прекъсва търговските си отношения с Готланд. Няколко години по-късно договорът с Готланд е предоговорен, но мирът скоро е развален. През 1201 г. е подписан нов договор при изгодни за Новгород условия. Въпреки това въоръжената конфронтация продължава. Един от епизодите на тази конфронтация е опитът за десант на шведски войски в устието на Ижора през 1240 г.
Шестнадесет години след битката на Нева шведите правят също толкова неуспешен опит да изградят крепост на Нарва. Следващите години са белязани от още няколко взаимни нападения на шведите и новгородците (1283, 1284 и 1292 г.). И двете страни в конфликта се стремят да установят контрол върху търговския път през Балтийско море. През 1293 г. шведите нахлуват в земите на карелите, построяват крепост във Виборг и превземат Кексхолм (днешен Приозьорск). Шведите обаче не успяват да задържат завладените територии и крепостта е окупирана от новгородците. През 1300 г. шведските рицари основават още едно укрепено селище на Нева – Ландскрона. Но след една година той е превзет и разрушен от новгородците. Очевидно е, че дори изграждането на крепости не позволява на шведите да се закрепят на брега на Нева. В тази верига от събития реалният мащаб, военното, политическото и икономическото значение на битката при Нева трябва да се разглеждат като един от драматичните, но не и решаващи епизоди в борбата за влияние в Източна Балтика.
Ледената битка не е първият, последният или решаващият епизод в борбата на Новгород със западните му съседи. Въоръжените конфликти с кръстоносците започват едва през второто десетилетие на XIII в., когато рицарите от Ордена на мечоносците нахлуват в териториите, чието население плаща данък на Полоцкото, Новгородското и Псковското княжество.
През 1212 г. племената на летописните чуди все още плащат данък на Новгород. Но пет години по-късно, подкрепени от Ордена, естите се опитват да окажат съпротива, която е потушена от псковския княз Владимир Мстиславич. Тогава Новгород и Псков, водени от Ярослав Всеволодович, бащата на Александър, извършват редица набези срещу немските селища (1217, 1219, 1222, 1223 г.). Техните ответни удари не се забавят: през 1224 г. кръстоносците превземат западния аванпост на Новгород, Юрьев.
Тук е установена епископската катедра на Дорпат (сега Тарту), на която е даден западният бряг на Чудското езеро, граничещ с Новгородската и Псковската земя. По това време новгородските войски започват редовни набези върху владенията на епископа на Дорпат. В замяна на това кръстоносците разграбват околностите на Псков, който трябва да плати с големи жертви за ограбването на естонските земи от новгородците. През 1228 г., когато Ярослав отново се кани да потегли към Рига, псковчани заявяват, че няма да тръгнат на поход, защото „имат мир с Рига“. По-късно Псков се опитва да разчита на подкрепата на Ордена: според споразумението с Ордена в Псков пристигат двама орденски пристави, от чието присъствие градът е освободен от Александър през 1242 г.
Ледената битка не е най-голямата (20 рицари са убити, а 6 са взети в плен) и не е най-важната, макар че не е и най-маловажната битка срещу кръстоносците. Мащабът и значението на Ледената битка могат да бъдат оценени истински само в контекста на другите сблъсъци на Ордена с неговите съседи. Така през 1234 г. Ярослав Всеволодович разгромява войските на Ордена при река Емайги (тогава „се удавили някои от най-добрите немци“) и част от земите на Дорпатското епископство преминават към Псков. През 1236 г. почти половината от ордена (48 рицари) е унищожена в битка с литовски племена край Сауле (днешен Шауляй). В това сражение са убити великият магистър Волквин и водачът на кръстоносците от Северна Германия, Газелдорф, граф Даненберг, както и над сто и петдесет псковски воини, действащи на страната на Ордена. В резултат на това, както посочва съветският историк Владимир Пашуто, Орденът е „върнат в границите на 1208 г.“ и се превръща в Ливонско ландмайстерство на Тевтонския орден.
През 1260 г. литовски войски нападат земите на Ордена. В битката при езерото Дурбе те унищожават 150 рицари от обединените сили на Тевтонския орден и неговото Ливонско ландмайстерство, подкрепени от датски части от Северна Естония. Тогава са убити ливонският гросмайстор Бургхард Хорнгусен и пруският маршал Хайнрих Бортел. През 1262 г. синът на Александър Ярославич Димитрий не просто заграбва отново земите на епископа на Дорпат, но и превзема самия Дорпат. През 1268 г. Новгородският, „Низовският“, Смоленският и Полоцкият полк под ръководството на тверския княз Ярослав Ярославич разбиват обединените отряди на датските и орденските рицари – „страшно клане, каквото не са виждали нито бащите, нито дедите“. По това време Псковският отряд на княз Довмонт предприема опустошителен рейд по германските владения „чак до морето“. След тази битка и неуспешната за кръстоносците обсада на Псков, през 1269 г. Псков сключва мир, който не е нарушен в продължение на почти 30 години…
Александър и изборът между Изтока и Запада
Военните победи на младия Александър понякога се смятат за проява на неговия „исторически избор между Изтока и Запада“. Подобна характеристика обаче едва ли е справедлива. Първо, през XIII в. не е имало и не е могло да има понятия за „Изток“ и „Запад“ в съвременното разбиране. Ако е имало избор, той е бил съвсем конкретен: с кого да се бият, с кого да преговарят и на кого да се подчинят.
Конфронтацията с кръстоносните отряди няма идеологически подтекст: зад нея лесно могат да се видят съвсем „светски“ интереси. Да, да приеме католицизма (както се предполага, че е направил баща му преди смъртта си) – в замяна на обещанието на Папата да му помогне да стане глава на Североизточна Русия и да се бори срещу ордите – Александър отказва. Същевременно води преговори и кореспонденция с папа Инокентий IV. Нещо повече, ако се съди по писмото на Инокентий от 15 септември 1248 г., Александър дори предлага да издигне катедрална църква за католиците в Псков.
От друга страна, „изборът“ в полза на „Изтока“ (по-точно на Ордата) е направен не от Александър. Това е избор на Батий в полза на Александър. Князът има един от двата избора: да се подчини и да приеме властта над Североизточна Русия от ръцете на хана или да изпадне в немилост пред хана и евентуално да се раздели с живота си (както неведнъж се е случвало с руските князе). Едва ли подобен избор може да се нарече исторически за Русия.
Така, ако се съди по историческите източници, изглеждат реалният Александър Ярославич и неговите посмъртни въплъщения в представите на близките и далечни потомци.
У нас наричат поробителя даже “Освободител”
Доц.Д-р Момчил Дйчев
https://faktor.bg/bg/articles/novini-balgariya-u-nas-narichat-porobitelya-dazhe-osvoboditel
След като руската флота бомбардира гр. Варна на 14 октомври 1915 г., правителството на Васил Радославов, русофобско по външнополитическа ориентация, взема решение за преименуването на храм-паметника в „Св. св. Кирил и Методий“. Постановлението на Министерски съвет от 19 октомври 1915 г. е внесено през февруари 1916 г. за одобрение в Народното събрание. След възражения от страна на опозиционните партии и бурен дебат парламентът одобрява решението на правителство с гласовете на проправителственото мнозинство (4 март 1916 г.). Твърди се, че дори русофилът Иван Вазов приветства преименуването!
Премиерът Радославов „изгонва“ от България светеца мюсюлманин Александър Невски
https://faktor.bg/bg/articles/politika/na-vseki-kilometar/premierat-radoslavov-izgonva-ot-balgariya-svetetsa-myusyulmanin-aleksandar-nevski-84333
@sms
От Радославов до Радев… Както казват на североизток “до чего докатились”…
Не споменавам Борисов, само защото няма рима…
Руско-османската война 1878-9г! Докато не започнем да използваме коректните думи, ще робуваме и наричаме окупацията на земите ни “освобождение”!
Независимо от всички увъртания от чисто руски интерес и история, спрямо българската такава, няма никаква съвместимост ние да се гордеем или да сме признателни на този субект Александър Невски, за да го величаем като кръстник на Българската катедрала. Това, както беше споменато, се дължи на руски натиск и като следствие на потисничеството декларирано от тях като освобождение, и фактически е силово изнудване, за да са били „нормализирани“ отношенията ни с Русия. Сега след като имаме статут на свобода, трябва да въведем нужния нормалитет и да възтановиим името Св. Св. Кирил и Методи.
“Искам да споделя че преди година и нещо (преди царя-слънце б. б. да подари най-забележителната сграда на София на синода) съм прочел една каменна плоча в предверието на храма. Там обикновено е винаги тъмно, но аз бях дошъл със специална цел. Бях прочел “неправилната” история на александър невски и за преименуването на СВЕТИ КИРИЛ И МЕТОДИЙ. На тази плоча ми направиха впечатление две “новини”
1Храмът е построен с волните дарения на Българския народ.
2. От признателност към загиналите във войнита 1977,1978 г. БЪЛГАРСКИ ОПЪЛЧЕНЦИ.
След това бяха изредени ,но не си спомням в каква последователност украински, финландски, руски, румънски.
Така че моля господата харчещи нашите пари за диплянки по аерогарата и хотелите, за реклама на България, да поправят ГРЕШКАТА. А табела докато храма се върне името СВЕТИ КИРИЛ И МЕТОДИЙ да се възстанови на видно място. Към приятелите в блога (четящи и пишещи) да споделят ако имат нещо по горния въпрос. За последно искам да кажа че често чужди журналисти пишат по лъжливите версии като споменават храма.
Едно малко допълнение – Относно т.нар. “Храмъ Александъръ Невский” – виждал съм преди няколко години публикувани факсимилета от стари вестници с обявления, приканващи българското население да жертва средства за изграждане на “новий Българский патриаршеский Храмъ “Св. Св. Кирилъ и Методий”, както е било решено да се казва тогава храмът според народната воля. Предполагам, че при проявен интерес в Народната библиотека все още могат да бъдат намерени някои от тези броеве. От тях се виждаше, че дори и парите за строежа на храма са дарени от българи от всички краища на страната, както и от българската диаспора извън границите на Княжеството. Има и скромна вноска от “Княжеский дворецъ – 5,0000 зланти лева”. Внесъл ги е княз Фердинанд, чиято годишна цивилна листа тогава е възлизала на 120,000 златни лева. Думата “лева” е изписана с “ъ широко”. Интересно е, че князът не е изтъпанил името си, а скромно е посочил – “От княжеский дворецъ”.
Доброволните вноски са около 1,900,000 златни лева. Руските дарения са едва 300,000 златни лева. Пълната стойност на храма е 5,500,000 златни лева, като разликата е покривана за сметка на листите на тогавашните министерства на финансиите и на културата. Тоест, делът на Русия е под 6 процента (без стойността на архитектурния проект, изготвен безвъзмездно от русинът проф. Александър Померанцев, който обаче е италиански възпитаник!!!)
Не случайно вътре в храма основните фигури на стенописите, видни още с влизането и които ви посрещат на входа, са на светите братя Кирил и Методий. Няма никакъв “Александър Невски”:) Важно е се припомни и че повечето икони и стенописи са зографисани от БЪЛГАРСКИ иконописци и художници, а не само от руски както обичат да послъгват говорещите с руски акцент екскурзоводи и светите отци в храма. Табелата на входа също е лъжовна, но никой не реагира и не изисква написаното да отговаря на истината.
По време на кампанията “София-европейска столица на културата” около катедралния храм имаше изложба на стари плакати и пощенски картички, спонсорирана от гръцката “Алфа банк”. Няколко от фотосите бяха крайно интересни, напр. пощенска картичка от 1913 г., изобразяваща “Патриаршеский Храмъ Св. Св. Кирилъ и Методий”, същият надпис и на немски. Интересно бе, че немският надпис използваше думата “катедрала”, а не “църква” (Kirche).
Въобще името “Александър Невски” е изискано от руския император Александър ІІ (преди да го убият терористите от “Народна воля”, сред които братът на В.И.Улянов-Ленин). Императорът смятал варварина Александър Невски за свой покровител, а български подлоги с наколенки в милата ни родина никога не са липсвали. Заради агресията на Русия в Добруджа и северното Черноморие обаче броженията срещу това име са били толкова силни, че то започва да се появява в официалните източници чак през 1924 г., след смъртта на екзарх, а после и патриарх Стефан, същият, който на първият коледен прием в Княжество България казва на граф Игнатиев, “Ваше превъзходителство, благодарни сме ви, че ни освободихте от Турция, но от вас кой ще ни освободи?”
Всички тези факти са лесно проверими и доказуеми. Защо по тях се мълчи от нашето петоколоние и от клира ни (който се оказа в мнозинството си, че бил на заплата и в ДС, и в КГБ или ГРУ), е повече от ясно. Добрият стар Оруел го е формулирал най-добре: “Който контролира настоящето, контролира миналото. Който контролира миналото, контролира бъдещето”.
Към Тодор Тодоров:
Споменавал съм , но да припомня по този повод, че преди няколко години прочетох на екрана на седалката пред мен туристическа реклама за България по време полет на турските авиолинии от Истанбул за София. Във връзка с руската символика по българските земи пишеше, че в България са загинали 200 000 руски войници по време на войната с Турция.
Подчертавам: тази лъжа, развенчана отдавна като многократно преувеличение, е пробутана на турците в техните авиолинии.
Изчерпателно и необходимо. Уверен съм, че ще има полза!