// Дим над склада с армейските далавери

В БЕСЕДКАТА

Дим над склада с армейските далавери

Върховният главнокомандващ на въоръжените сили е допуснал в Българската армия да се направят най-големите поразии от тези във всички министерства, взети заедно. Това каза министър-председателят Бойко Борисов пред БНТ.

Министри – крадци, проекти и военни сделки са сключвани абсолютно неизгодно за държавата, добави той. Борисов добави още, че когато правителството не е угодило на Първанов за едно име, президентът излиза и забива нож в гърба. Армията е задлъжнявала със стотици милиони за глупави сделки, добави Борисов и попита на кой му е притрябвало малкото НДК. ( БГНЕС)

Не знам за “глупавите сделки”, но има една, която сега изплува от “забвението” пред очите ни в контекста на съобщението на военния министър Аню Ангелов, че
страната ни ще поиска да бъдат прекратени договорите с “Юрокоптер“ за доставката на вертолети за българската армия.

Договорите са били сключени през 2005 година. Поръчани са 12 вертолети “Кугер“ за ВВС и 6 “Пантера“ за ВМС на обща стойност 383 милиона лева, посочва БНР.

Според договора обаче, ако Министерството на отбраната не покрие цялата сума, банката, която обслужва сделката, има право да изтегли от депозита, направен от страната ни по 60% от стойността на неплатените вертолети, обясни Аньо Ангелов. Той уточни, че вече са били изтеглени 76 милиона лева, които страната ни е загубила.
Парите трябва да бъдат платени от бюджета на министерството за тази година, което по думите на Ангелов застрашава издръжката на българската армия.

До края на 2008 година са доставени и заплатени 9 вертолета, апаратура и резервни части на обща стойност 184 милиона евро. В началото на 2009 година са доставени още 2 вертолета и резервни части и е произведен, но не е доставен и последният 12-ти вертолет за нуждите на ВВС.

България не може да вдигне във въздуха апаратите, докато не ги изплати изцяло. Министър Аню Ангелов е поискал среща с президента и върховен главнокомандуващ на българската армия, за да го запознае със състоянието на финансовото осигуряване на модернизацията на българската армия, съобщи БГНЕС.

Ангелов и министърът на финансите Дянков вероятно още веднъж ще се срещнат с фирмите доставчици на летателните апарати и ще се търсят средства, както за изплащането на всичко, което е доставено, така и за прекратяване на договорите.

Министър-председателят каза по-късно днес, че министър Ангелов е представил информация за подписаните договори за доставка на вертолети, които трябва да се обслужват финансово. От къде да намерим тези пари, попита Борисов и допълни, че тютюнопроизводителите искат 116 млн. лв., а 220 млн. лв. допълнително трябва да се дадат на здравната каса, съобщи БТА.


Уточнявам защо е интересна връзката между информацията на министър Ангелов и вербалната атака на премиера Борисов тъкмо към Първанов. Защото лобистът по сделката с “Юрокоптер” Николай Гигов е един от най- приближените на президента олигарси, а в момента е и сред най-важните лобисти за бъдещия политически проект на Първанов.

Да цитирам и друго съвпадение. Гигов обяви на пресконференция през есента на 2005 г. щастливото събитие, че тъкмо сделката с “Юрокоптер”, за която посредничеше, е избрана за превъоръжаване на армията. Не помня дали неговият конкурент в лобирането, но за “Локхийт Мартин” ( и изтребители Ф 16) вече беше погребан, след като дни преди това, на 26 октомври 2005 г., Емил Кюлев беше убит посред бял ден на бул. “България” . Във всеки случай с разстрела на Кюлев явно беше торпилирана и сделката с американския концерн.

Живи или мъртви, олигарсите по възможно най-апетитните сделки, каквито са договорите за многомилиардните превъоръжавания на армията по натовски стандарти, са като правило в антуража на Първанов. Отдавна се опитвам да подам този “жокер”, но властта си прави оглушки, все едно, че става дума “Жокер медия” и някоя руска частушка.

Ще бъде интересно да проследим сюжета, подет сега от Борисов и Ангелов, за да видим, дали “най-големият мишок ще танцува казачок”, както се казваше в детското стихче за събранието на мишките ( “Внимание, внимание, всички мишки – на събрание! Най – големият мишок ще танцува казачок”).

Discussion

14 коментара for “Дим над склада с армейските далавери”

  1. Терминът “вертолет” е Паметника на съветската армия, превърнат в дума.

    Posted by Гражданката Цеца | април 29, 2010, 13:00
  2. с други думи- политиката е проста работа, но не е за простаци…сирищници и цялата известна ни неграмотна паплач – God save Bulgaria

    Posted by valentin | април 29, 2010, 14:51
  3. И понеже Гоце Първанов каза в Димитровград,че на Октопода са хванати само пипалата то би било наистина добре да се започне с разследване на самата глава.Тоест,на държавният глава!Хем ще стане и ясно,че ,,няма недосегаеми,,!Така де…

    Posted by haralanov.blog.bg | април 29, 2010, 16:16
  4. Та за авиацията! Мисля че повечето хора знаят, че в Пловдив има завод за ремонт на военни смолети, където се ремонтираха абсолютно всички модификации руски мащини МИГ-17,21,23,29 и СУ. а в София е заводът за ремнонт на хеликоптери. Заводът в Пловдив е създаден още от немците, след това е разщирен от вече “новата власт”. По своето технологично оборудване и кадрови състав, заводът беще на много високо ниво в Европейски мащаб. Изпълняваха се в пълен обем 100% ресурсни ремонти на изделията. Подобен завод има и в Полша. Поляците бяха основно концентрирани в ремонта на изделията СУ. Имам много полски приятели, които работят в тази свера. Какво направихме ние! Ние, вече “демократични”, просто разрущихме една от най печеливщите индустрии в БГ. Повечето инжинери (с лошите руски дипломи, просто в БГ нямаше институт по авиация, и учехме заедно с поляци, унгарци чехи, немци от ГДР и т.н. в тогава СССР) сега са в Канада и САЩ, където работят по специалността си. Какво направиха поляците? Просто вложиха малко пари, доработиха електронните блокове по натовски стандарти, и продължиха да си експлоатират изделията. Същото направиха и в бивщото ГДР. Натовски пилоти облетяха МИГ-29, доказаха че покрива летателните стандарти на НАТО, смениха елктрониката и си ги оставиха на експлоатация…. В Пловдив имаше и един друг завод, който се казваше Авиационна техника. В него се произвеждаха така наречените радиоуправляеми мишени, на базата на които се разработваха безпилотните разузнавателни средства, които днес масово се използват от НАТО във войната в Афганистан. Този завод, с цялото оборудване беше продаден на Израел. България, колкото и малка да е има своя вклад в световната авиация. Само един човек, като Асен Кръстев Йорданов, на чиито инжинерните разработки (като самолетите Б-25, които изнесоха втората световна война) по късно Уйлям Боинг създаде компанията, е достатъчен да имаме самочувствието на малка авиационна страна. Но за съжаление нямаме национална политика. Всички нови олигарси търсят далаверата. Но за сметка на данъкоплатеца. Защото да закупиш самолети, като Ф18, струва страшно много пари. Те изискват и закупуване на наземна техника, защото американските самолети се експлоатират по състояние, а не по ресурс, което означава, че всеки самолет след полет му се прави пълна диагностика, и това оборудване струва още много пари. Има шведски самолети СААБ, които са много по евтини, и повече покриват нуждите на БГ. Давам го просто като пример. Но големите игарчи, предпочитат големи сделки, защото има големи комисионни…… И дано не съм “крещял” днес. Пиша с малки букви. За преди се извинявам !!!!

    Posted by karandash | април 29, 2010, 17:09
  5. nagyl, mnogo nagyl, izkliuchitelno nagyl, pyrvanov

    Posted by edi | април 29, 2010, 18:56
  6. Badete jiv i zdrav g-n Injev. Vie ste svetal la4 za Balgaria!

    Posted by Fany | април 29, 2010, 19:13
  7. Както всичко на този свят,би могло,да бъде случайно,и любопитно съвпадение,изчаках чинно г-н Първанов,/след Т.Дончева/,да ни изненада с готовността си да се завърне политиката…
    Нещо повече,поради съкращаване на щата чл.328,ал.1 т.2 ще ми се изплатят и обещетения за неползван полагаем годишен отпуск за десетина години….по чл.224…
    ал.1 от КТ….
    Тъй като се сбъдват документални факти за трудова дейност от ученик
    като майстор-строител и т.н.,а оставам на улицата,и въпреки,че бих могъл да привлека вниманието на Държавния глава,на социални,
    правни и др.”интересни министри” от кабинета за евентуално повече или по-малко утешено нещастие,
    докато други юбиляри,крачат,
    повече или по-малко бодро и освободени от критика засега…..
    Ако има инициативни ясновидци,
    собственици на “телевизор без дефекти”,а биха пожелали да помагат за приличен изход и от личната трудова криза,ще направят голяма услуга на своето Отечество….без затаен сарказъм,както казваше гениално Орхан….

    Posted by Стамен Стоичков | април 29, 2010, 19:54
  8. Благодаря, Карандаш!
    Признавам, че съм много приятно изненадана 🙂

    Posted by Гражданката Цеца | април 29, 2010, 21:09
  9. че Гоцлю смята, че той е чист, а ББ го атакува, защото самият не се справял с кризата…Ерго…тъй като Гоцлю е посран, ББ се справя, поне прилично и ако изобщо може, с кризата.

    Posted by Б. | април 29, 2010, 23:03
  10. още един “дребен” щрих към превъоръжаването ни по НАТОвски стандарти: когато страната се подготвяше за членството си, тогавашният сам. военен министър, Ради Найденов, подписа сделка за преоборудването на МиГ-овете ни с… руснаците. Аргументът на Найденов беше, че ты като самолетите са руски, само руснаци са в състояние да ги преоборудват. На което западните партньори реагираха с огромно недоумение, още повече, че сред кандидатите за поръчката имаше известни западноевропейски компании. Но… не. След това Ради беше изстрелян началник на кабинета на мин-председателя Симеон и със същата самоотверженост бранеше дипломите и гражданството на величеството и даже заплаши питащите с разследване от прокуратурата. Дела, че питаш. Като задаваш въпроси към “тях”, ще мълчиш! Мдам, и Ради Найденов е с интересно “израстване”.

    Posted by Жоржета Божанова | април 29, 2010, 23:10
  11. Той се казва НиколайЧО – да,представяте ли си?Кой нормален
    човек ще даде такова име на сина си!?

    Posted by нов | април 30, 2010, 07:45
  12. Г-н Инджев,уважавам Вашите усилия и само съжалявам,че по познатите Ви причини,не мога да Ви помогна още повече,но когато и самата г-жа В.Лечева,пита къде е БСП сега?,и в президентството гъмжи от интересни срещи,а Весела се чуди какъв е този наплив от врачки и оракули….
    докато виден юрист и такъв известен в НС, не са опиянени от установени практики и в ЕС,”съзирайки?” тъжно-известния “Народен съд” след 9-ти септември,1944 г….н а ф о н а
    на ракови образувания по места,
    които разяждат държавния организъм!!!и във Видин, и другаде,
    ….з а с е г а………..
    няма причини,да не се разчита на Първия консул…в т.ч. и след пост-реставрационния процес….и неговото Ватерло,който не му пожелавам,тъй като Съдбата обича смелите!
    Дано не разгневи от тшеславие и боговете….и без врачки и оракули!!!!
    Но каквото е писано ще стане!

    Posted by Kлавдий | април 30, 2010, 09:40
  13. ….още повече,че и г-н Станишев заема престижен пост в ПЕС и стават повече пауни на върха на иглата,като триумф на природата над изкуството…
    Въпросът е кой е кадърен,да не се оплете като пес в мрежата на ПЕС…и каква се крие зад думите на Пол Нируп Расмусен….”доведе до край процеса на присъединяване към ЕС!”
    Ако много държите да отбележа,
    Весела ще направи чест на името си,ако се позове на закъсняло осъзнаване….по въпроси на Иторията…иначе шашкъни всякави,дори по въпроса за спасяването на еврейте,което като умни хора,не им прави чест…..

    Posted by Клавдий | април 30, 2010, 10:02
  14. 1. Договора за полева комуникационна система с “Анелия – Маркони” крайно неизгоден. Системата така и не можа да достигна проектните параметри.

    2. Договора с изрелската Елби за ремонт и достигане на натовските стандарти на въртолетите Ми-24. Оказа се, че изрелците нямат лиценз, но прибраха 12 млн. Въртолетите така и не бяха преоборудвани.

    3. Закупените още от Михо Михов 5 въртолета Бел – абсолютно негодни за военни цели. Могат да превозват по един болен, само в идеални климатични условия…стават и за лов от въздуха. В момента даже не знам летят ли или са спрени.

    4. Хеликоптерите Кугар, за които става въпрос в статията – закупени без брониране. Няма договор за ремонт и гаранционно обслужване. На някои вече им изтече ресурса и ще стоят дълго време на земята.

    5. Учебните самолет Пилатус – прекрасни като учебно средство, икономични и лесни за употреба. Абсолютно негодни за обучение на курсанти – бъдещи летци на реактивни самолети. /За разлика от чешките учебно-бойни Л-38 и Л-39, кой знае защо снети от употреба/

    6. Транспортните Спартан – доставени без планшети, необходеми за използването на самолета в бойни условия. Недостатъчна подготовка на екипажите, довела вече до два сериозни инцидента с големи материални щети.

    7.Бронетранспортьорите “Текстрон” /възможно е да бъркам името/ за контингента ни в Афганистан. Формална процедура за обществена поръчка. Нито бяха най-евтините, нито могат да превозват зададеният брой хора. Класирани поради формалния повод, че ще бъдат доставени преди Коледа на 2008. За капак на всичко закъсняха и ги доставиха с три месеца закъснение.

    8.Фрегатите втора употреба – без пълно комплектоване на силовото оборудване.Това ги прави непълноценни за изпълнение на каквито и да е задачи.

    Нарочно не споменавам държавите от които са доставени въоръжението и техниката. Според мен за всички неизгодни договори вината е не на тях, а на нашите некъдарни и подкупни чиновници и политици.

    Posted by Гражданинът Кейн | април 30, 2010, 10:15

Post a comment

Иво Инджев още във

Архив