Очертават се два сценария, познати от близкото ни минало.
Референдумът, в който бяха мобилизирани силите на миналото срещу бъдещето на България, макар и неуспешен, напълно успешно ни напомни, че могат да ни върнат там, откъдето започнахме т.н. преход. Ето ги симптомите.
Първи познат сценарий:
Докато всички бивши лагерници от съветския лагер в Европа отхвърлиха чрез избори комунистическите партии в началото на 90-те години, само в България преименуваната БКП се легитимира чрез рекрутирания за целта вот. Така стана и сега, когато се оказахме единствена страна в Европа ( и в света) в която носталгиците по комунизма с ядрено лице се поздравяват с ядрената си ( макар и само символична) победа.
Както преди 23 години с гласовете на малките населени места и на най-възрастната част от населението беше направен опит да се предопредели обърнатото с поглед назад бъдеще на младите, които не желаят комунизъм по формулата на Ленин ( ядрена)„електрификация плюс съветска власт”, така и сега се опитват да съберат подобен вот в полза на червеният реваншизъм на предстоящите избори.
Национализмът, който в България означава безрезервна преданост към всичко руско, пък ако ще то да е опасно радиоактивно в задния ни двор ( което буквално и неизбежно ще се случи със завръщането на родните ядрени отпадъци от Русия, решено вече от руската Дума) отново се прегърна откровено в един „симбиоз” с другарите по оръжие от наследницата на БКП. В началото на 90-те години, когато БСП разиграваше националистическата карта и създаде Общонародния комитет за защита на националните интереси ( ОКЗНИ), с говорител на организацията Георги Първанов, лайтмотивът беше: национализмът е последното убежище на комунизма. И сега е така, както виждаме от прегръдката на БСП с Атака и ВМРО.
Втори познат сценарий:
При толкова явни симптоми на регрес, да обърнем обаче внимание и на онова, което преболедувахме след треската и високата обществена температура със стачки, бунтове, неподчинения, демонстрация и дори чрез отхвърляне на цял един президент Младенов, отхвърлен от поста под граждански натиск заради една лъжа.
Потресът от загубата на изборите през лятото на 1990-та година катализира съпротивителните сили на българите, които загърбиха надеждата, че комунизмът си отива доброволно.
Радостта на победителите от лятото на 1990-та година беше кратка.
Лакмусът на демократичния превес в София, Пловдив и други големи градове се оказа сигурен предвестник за узряването на подобен вот на следващи гласувания в национален мащаб.
Националистите се разбягаха по разни партийки и мимикрираха- самият Георги Първанов напусна ОКЗНИ.
Кое от повторенията на тези два сценария ще надделее в сегашната ситуация, която по изброените показатели напомня на „филма”, който ни прожектираха преди повече от две десетилетия?
Предстои ни допитване дали да настъпваме повторно мотиката на буренясалото поле на носталгията по разровения с нея труп на комунистическото минало.
Ако не сме забравили за началото, за провалите и последвалите от тях успехи на демокрацийката ни, да си спомним и за една от символичните личности на онова време и нейното поетично-практично завещание.
Не се страхувам, че ме тъпчат. От стъпканата трева става пътека, казваше Блага Димитрова.
Г-н Инджев,
Ето и още един пост, който бях подготвил тия дни но не пуснах, защото май никой не чува в БГ.
Изказвал съм се във Вашия блог по въпроса за ВЕИ но се случва така че когато някой заговори за тях в БГ и в този блог все се намират хора които го обявяват за наивник, случвало се е и на мен, но сега ми се иска да посоча още някои съвсем ПРЕСНИ ФАКТИ в тази връзка и да оборя (не се надявам) ширещото се мнение че ВЕИ са скъпи , недостижими за нас и неприложими в БГ.
Започвам с Германия където през 2012 са произведени всичко 135 TWh електроенергия от ВЕИ, като разпределението е следното:
• хидро ……….. 20,5 TWh
• слънчева …. ..28,5 TWh
• вятърна …….. 45,0 TWh
• геотермална. .5,0 TWh
• биомаса ……. 36,0 TWh
Данните са от последния отчет на BDEW от този месец.
http://www.bdew.de/internet.nsf/id/65D793F9C998D687C1257AEF0035191F/$file/Entwicklungen%20der%20deutschen%20Strom-%20und%20Gaswirtschaft.pdf
Тук рекордите станаха толкова много че е май невъзможно да се споменат всичките. Бих отбелязал обаче че в Германия само новите ВЕИ (без хидро) вече бият атомната по производство – резултатът е 114,5TWh : 99TWh (8 работещи реактора) и че през 2012 Германия е нетен износител на електроенергия за Франция (58 работещи реактора).
Това възлиза на 23% от сумарното производство на електроенергия на Германия равно на 617 TWh. Процесът е необратим, това вече всички го знаят, само ми се ще да спомена че прогнозите и за следащата година са също многообещаващи и ГЕРМАНИЯ ЩЕ Е ОСНОВНИЯТ ДВИГАТЕЛ на тази революция която ще дърпа останалите.
Другата страна, Италия, която много често е гледана със снизхождение??!! от много от нашите сънародници, описвана обикновено като нестабилна финансово (за разлика от БГ???) и може би защото тя избра много отдавна, след Чернобил (това е почти забравено!!!) да загърби ядрената енергетика като затвори всичките си АЕЦи, след като е била трета в света по производство на атомна енергия през 60-те (докато ние се гордеем с мирния атом).
На следните диаграми е показано как САМО ЗА ПОСЛЕДНИТЕ 2 ГОДИНИ 2011 и 2012 в Италия са въведени в експлоатация НОВИ 13 ГВт мощности само от фотоволтаици и тя се е увеличила от 4 до 17 ГВт. (втората диаграма)
http://www.gse.it/it/Conto%20Energia/GSE_Documenti/Fotovoltaico/05%20Risultati%20incentivazione/Grafici_della_numerosit%C3%A0_e_della_potenza_totale_cumulata.pdf
Mного интересно е и как БРОЯТ НА ИНСТАЛАЦИИТЕ (първата диаграма) се е увеличил пак само за последните 2 години от 150 000 до 470 000, т.е. за този кратък период са инсталирани и вече произвеждат ток цели 320 000 инсталации – малки, средни и големи. Повечето, смачкващо мнозинство е на малките инсталации естествено. Това е показателно за тоталното разпространение на слънчевата енергия по цялата страна а не концентрирането и в една-две гиганстки централи, каквито са АЕЦ. Да напомня че за Германия пък тази цифра е вече над 1 100 000, което говори за двойно по-масово разпространение.
В Италия през 2012 са произведени всичко 90,7 TWh електроенергия от ВЕИ както следва:
• хидро ………..43,3 TWh
• слънчева ….. 18,3 TWh (увеличение 10 пъти спрямо 2010 и 26 пъти спрямо 2009)
• вятърна ……..13,1 TWh
• геотермална. 5,2 TWh
• биомаса ……..10,8 TWh
което прави вече 32% от цялото и производство равно на 285 TWh и 28% от потреблението, равно на 325 TWh. Да, Италия все още внася ток от съседните страни (43,1 TWh), но при това развитие и това скоро ще бъде преодоляно. Но и тук новите ВЕИ(без хидро) ПОБЕДИХА ВЕЧЕ ВНОСА и резултатът е 47,6TWh : 43,1TWh
http://www.qualenergia.it/sites/default/files/articolo-doc/terna_31-dic-2012_0.jpg
В Испания през 2012 са произведени всичко 80 TWh електроенергия от ВЕИ както следва:
• хидро ………23,5 TWh
• слънчева … 11,7 TWh
• вятърна ……48,5 TWh
• други……….. 4,9 TWh
което прави 32% от цялото и производство равно на 284 TWh. Испания има 6 реактора и произвежда 61,2 TWh от АЕЦ и е изосител. Тук новите ВЕИ(без хидро) още не са победили атомната енергия но са вече МНОГО БЛИЗКО ДО НЕЯ – резултатът е 56,5TWh : 61,2TWh.
http://www.ree.es/ingles/sistema_electrico/pdf/infosis/Avance_REE_2012_ingles.pdf
НАЙ-ВАЖНОТО Е ОБАЧЕ ЧЕ ТЕЗИ ВОДЕЩИ СТРАНИ ПО ПРОИЗВОДСТВО НА ЕНЕРГИЯ ОТ ВЕИ СА ВЕЧЕ НА ПРАГА на т.нар. GRID PARITY – ИЗРАВНЯВАНЕТО НА ЦЕНИТЕ С ТАЗИ ОТ ТРАДИЦИОННИТЕ ИЗТОЧНИЦИ, като изнесоха на гърба си извеждането на тия видове енергия до конкурентноспособно ниво, заплатено с високи цени и инвестиции.
Те са тези които стимулираха ВЕИ, създаде се интерес, производството нарастна неимоверно и цените паднаха.
В Испания вече има GRID PARITY, в Германия и Италия това ще настъпи през ТАЗИ ГОДИНА.
Оттук нататък ПАЗАРЪТ ще си каже думата и това вече обрича най-компрометираната – атомната енергия ( при която цените непрекъснато нарастват) на изчезване от там и “заразата” неминуемо ще се пренесе към другите, не само схседни страни именно оттук.
Какво е положението в БГ и какво би могло да бъде?
Населението на БГ е равно на 1/8 от това на Италия и 1/11 от това на Германия. Ако си поставим цел да постигнем ТЕХНИТЕ ДНЕШНИ РЕЗУЛТАТИ до 2023-2025 (когато би заработила евентуално една нова АЕЦ) то трябва да изпълним следните показатели.
• хидро: …………5.3 TWh = 1/8 от пр-вото на Италия, при потенциал 15.0 TWh
• геотермална:. 0.6 TWh = 1/8 от пр-вото на Италия, при потенциал 0.8 TWh
• биомаса:………3.3 TWh = 1/11 от пр-вото на Германия, при потенциал 7.7 TWh
• вятърна:……….4.1 TWh = 1/11 от пр-вото на Германия, при потенциал 8.9 TWh
• слънчева:….…..2.0 TWh = 1/8 от пр-вото на Италия, при потенциал 2.0 TWh
Цифрите показващи ПОТЕНЦИАЛА на БГ са взети от следващия сайт:
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:http://renewenergy.wordpress.com/transition/transition-europe/transition-countries/bulgaria/
Това БИ МОГЛО ДА БЪДЕ ПЪРВАТА НИ ЦЕЛ за 2023-2025. Всичко това прави 15,3 TWh, което е равно на производство на една АЕЦ от 2 GW и е това което е произвела средно годишно АЕЦ Козлодуй през поседните 5 години. Не са взети под внимание икономията от усъвършенстване на ел. мрежи и технологии, от спестяването на новата разпределителна инфраструктура за една нова АЕЦ, от спестяването на разходите по хранилища за отработено гориво за АЕЦ нито това от евентуалното появяване не пазара на нови технологии за акумулиране които бурно се изследват и до края на въпросния период ще станат със сигурност реалност.
Всичко това е ако наистина имаме нужда от увеличение на производството с 15 TWh на година както твърди ядреното лоби. Ако обаче е вярно това което другите специалисти твърдят и което руският професор също наблегна тогава достатъчно би било изпълняването на целите наполовина от показаните количества до 2023-2025.
Но как се постигат такива количества произведена енергия и колко трябва да са инсталираните мощности и инвестициите в тях и постижими ли са тези цели? Напълно, в условията на все повече падащите цени на тези видове енергия и на условията които нашата география и територия предлага, която е нито 8 пъти по-малка от Италия нито 11 пъти по малка от Германия а само 3 пъти по-малка. И инвестициите ще са по-малко от тези предвидени за АЕЦ и ще се изплатят много по-бързо. Имам изчисления но предпочитам да не ги пиша тук, не са много кратки , неудобни за постване но все пак показват че ЦЕЛТА е постижима, на цена по-малко от една нова АЕЦ.
Но ето някои разсъждения, които ще бъдат нападнати навярно, но честно да си кажа нямам никакво желание да споря. Първо защото не съм специалист в енергетиката, въпреки че с цифри и данни имам някакъв опит. Но в тези страни които посочвам вече масово хората станаха специалисти по ВЕИ, след като това влезе в техния живот непосредствено и в техния частен бизнес, малък и среден.
1. Хидроенергетиката на страната ни е НАЙ-СЛАБАТА от всички планински страни в Европа. Цените на хидроенергията са най-приемливи и имаме един неизползван потенциал във вид на 2700 язовира, цифра която излезе наяве миналата година когато един от тях се изля и удави хората. В момента мини-хидроцентралите са обект на изключителен интерес в Италия, където тия дни бе представен проект за използването на 200 такива съоръжения за производството на 0,325 TWh на година. А ние имаме 13,5 пъти повече плюс множество реки, ручеи, потоци, водопади и каскади по нашите планини. Остава да се поитересуваме. При наличието на нашия ресурс целта е напълно постижима.
2. За геотермална енергия в БГ не съм срещал данни, целта не е кой-знае колко висока а наличието на геотермален ресурс в страната е всеизвестен факт. И тук цените са приемливи и остава някой да се поинтересува, но както трябва.
3. Същото положение е и с биоенергията. Ще дам един пример. Който е летял над Германия не може да не е забелязал безбройните полета в жълт цвят които веднъж при една разходка в полето сам отидох да видя какво представлява. Обкновен хардал, синап – плевел който нас, едновремешните участници в социалистическата селскостопанска бригадирска традиция в БГ ни е добре познат и аз лично съм изтръгнал от полята в огромни количества по време на тия бригади. А германците првят от него енергия. Правят от боклука си, от фекалиите на говедата, от обрезки от дървесина и от всичко органично като отпадък каквото може да ви дойде наум. И произвеждат повече отколкото две атомни електроцентрали само от тези “боклуци”. Ако някой каже че в БГ е невъзможно, просто най-малкото е да се окачестви позцията му като несериозна, при положение че страната изобилства с такива ресурси и цените ВЕЧЕ стават приемливи и тук и ще продължават да падат.
4. Вятърната и слънчевата енергия, за които обикновено се говори, са по-труднодостъпни за нашия стандарт но не трябва да се забравя че когато тия страни преди няколко години започваха да развиват енергетика от ВЕИ и при тях цените бяха 3-5 пъти по-високи от сегашните, каквото е съотношението на стандарта между БГ и тия страни сега. Така че няма място за извинения.
Виновни за това състояние у нас никога няма но положението е повече от ясно – ВИНОВНИ СА УПРАВЛЯВАЩИТЕ ПРАВИТЕЛСТВА ВТОРАЧИЛИ СЕ ЕДИНСТВЕНО В РУСИЯ която такива идеи и технологии няма и не предлага (но предлага други далеч по-примамливи за тях самите облаги) и не приемащи никакви други алтернативи.
Но виновни са не само те като че ли. ОПОЗИЦИЯТА ИМА ЛИ НЯКАКВИ ПРОГРАМИ, но не изразени с общи думи и понятия но и с факти? Трябва така да се работи в опозиция, правенето на опозиция като че ли в БГ далеч не е на нужното ниво и остава много да се желае.
Затова ми се ще да предложа тук тук и тези НАЙ-ОБНОВЕНИ ЦЕНИ на отделните видове енергия излезли онзи ден в този сайт и преврънати в евро. Данните са на IRENA –международната агенция за ВЕИ:
LCOE е Levelized Cost of Energy което е цената за единица мярка включваща всичко възможно – инвестицията с нейните разходи, проектиране, закупуване и конструкция на съоръжението/инсталацията, експлоатационни и обслужващи разходи, т.е. всички разходи до включване в мрежата.
http://cleantechnica.com/2013/01/24/renewable-energy-revolution-declining-costs-surging-capacity/
• new small hydro. €0.025 ÷ €0.054 / kWh
• large hydro ……….€0.023 ÷ €0.046 / kWh
• new biomass …….€0.038 ÷ €0.046 / kWh
• geothermal ……….€0.038 ÷ €0.069 / kWh
• onshore wind …….€0.062 ÷ €0.092 / kWh
• solar PV ……………..€0.115 ÷ €0.238 / kWh
И накрая един неотдавнашен отчет за състоянието на немирния, неконтролируем, нехуманен и убийствен атом, където много добре се вижда че цените на ВЕИ ще падат и обратно , тези на ядрената енергия ще се качват и чието бъдеще се оказва че никак не е бляскаво, с изключение на БГ. Но и в БГ ПАЗАРЪТ в крайна сметка ще си каже думата.
http://www.unige.ch/energie/forel/energie/colconf/colloques/2012/03-schneider.pdf
“Вълкът козината си мени, нрава никога.”-това с най-голяма сила се отнася за Гоце(опитомителя на вълчици)
http://www.vesti.bg/index.phtml?tid=40&oid=5479031
Rezultatut ot glasuvaneto beshe suvurshenno predskazuem taka kakto beznadezhdno predskazuemo s plitkoumieto po otnoshenie na sobstvenoto si budeshte e naselenieto na teritoria BG. Za men iznenadata doide ot rezultatite ot glasuvaneto na referenduma v chuzhbina. Eto kak go opovestiava “Dnevnik”: “Общо зад граница правото си на глас са упражнили 4350 граждани, от които 2210 (50.83%) са посочили “не”, а 2055 (47.26%) – “да””
Ako i BG naselenieto v chuzhbina e taka pristrasteno kum ruskata ideia…spasenie ot nas samite niama, niama i da ima skoro…
@ ROSSEN IORDANOV:
Блестящо изложение! Възхищавам Ви се! Ето това имам предвид, когато твърдя, че сините политици не положиха и минимум старание в кампанията преди референдума. Не беше тяхна работа да се нагърбват с пряка защита на тезата “НЕ НА АЕЦ!”. Тяхната задача се състоеше в това:
-да издирят подготвени личности като Вас (разполагат и с много по-подготвени, в т.ч. – тесни специалисти, хабилитирани и авторитетни);
-да консолидират позициите им;
– да им обезпечат трибуна, в най-широкия смисъл на понятието.
Това е!
Не го сториха! И се провалихме!
Сега ни предлагат да загърбим поражението и да се съсредоточим върху предстоящите битки. Да, но САМО СЛЕД САТО НАПРАВИМ НЕОБХОДИМИТЕ ИЗВОДИ И ПРЕДПРИЕМЕМ НЕОБХОДИМИТЕ МЕРКИ ЗА НЕДОПУСКАНЕ НА ВЕЧЕ ДОПУСНАТИТЕ ГРЕШКИ!
В противен случай ни чакат нови поражения!
@ ULIAN:
Не се учудвай на резултата от гласуването в чужбина – 80 процента от комунистическите отрочета са там (подготвят се , за да се завърнат и да ни управляват).
Освен това огромна част от некомунистическия сегмент е загърбила окончателно и необратимо България и съвсем логично не си е направила труда да отиде да гласува.
Тези два факта обуславят мнимия паритет.
Г-н Йорданов,
Германия ( 9 работещи реактора )е нетен вносител на електроенергия от Франция, а не износител както твърдите.
В началото на 2012 г. добавката заради вятърните и соларните инсталации стана от 3,59 цента на 5,28 цента на kWh.
Цената на тока,която плащам се повиши за последната година с около 26-27 %. Това лесно можете да го проверите.
Господин Инджев, препращам Ви за сведение писанията на “видната” старша репортерка на в.”Сега” Галя Горанова и нейният съпруг Иво Христов, известни с голямата си любов към България, с непреходната си любов към Русия и с неизчерпаемата “любов” към Иван Костов.
Galya Goranova
Докато имаме политици, които мразят Русия повече, отколкото обичат България, нищо добро не ни чака…
65 души харесват това.
Ivo Hristov “Naj-obicham da mrazim.” Shopska maxima.
преди 8 часа чрез мобилния
Natalia Antonova По-скоро им плащат други страни и затова е така
преди 8 часа
Galya Goranova Да си в плен на тази омраза е зависимост, по-голяма и от енергийната :)))
Kamen Kovachev Не може да строиш с омраза.
преди 8 часа · Харесвам · 4
Ivo Hristov Sega shte se napravi purvi opit s rusofobia da se dostrojat dva amerikanski reaktora v Kozlodui.
преди 8 часа чрез мобилния
Galya Goranova Русофобията – най-новото американско ядрено гориво!
преди 8 часа · Харесвам · 10
Alexander Stanchev Кой се лее тази сутрин от екрана???
преди 8 часа · Харесвам
Любозар Фратев Такива политици винаги сме имали и, не дай боже, ще имаме. Но нашият проблем е в това, че сами им даваме държавното кормило!
преди 7 часа · Харесвам · 1
Drago Pankov То и обратното е вярно – да обичат Русия, повече, отколкото обичат България…
преди 6 часа · Харесвам
Г-н Никола, според този линк http://www.spiegel.de/wirtschaft/soziales/deutschland-schafft-stromexport-rekord-trotz-atomausstieg-a-866226.html Германия реализира рекорден и евтин за съседите като Холандия експорт, та дори Холандците са спрели газовите си централи. На вас ли да вярваме, или на германското министерство?
@ NIKOLA
Да добре, така е, аз понеже бъкел не разбирам немски и това което съм написал не е вярно. Изприщих се докато си преведа диаграмата на стр. 9 от първия линк и разбрах какво значи “Aus dem Ausland” и “In das Ausland”. Но все пак там на същата страница долу в ъгъла общия баланс е ИЗНОС = 16.774 TWh.
Но ви приканвам да влезете в последния линк който съм дал и на стр. 34 да видите какво е било положението на 9 февруари 2012 когато френската ядрена енергетика внезапно “зацикля” и трябва да бъде спасявана от съседните страни за да не остане страната на тъмно, даже от Италия. Другото не се нуждае от превод.
Освен това ПОРАЖЕНИЯТА ЗА ЗДРАВЕТО на хората от ядрената енергия не могат да се оценят с никакви евроцентове. Не знам дали ще се съгласите с мен но ТОВА Е ТАКА и тепърва ще излизат наяве все повече данни за това. Има и данни за това колко е била свръхсубсидирана атомната енергетика спрямо ВЕИ и това което плащате не издържа никакво сравнение с това което всички ядрени държави са изплатили на ядрената енергетика досега. Аз бях поствал тук линкове за това но сега трябва пак да търся. Ще го направя пак ако трябва.
Сега ще постна и нещо което се отнася и до едни други плащания.
Оказва се че Германия е дала най-много средства за децата на Белорусия и Украйна, поразени от ядрената катастрофа в Чернобил. Жалко че вчера гледах един сайт където имаше цифри а днес не го намирам. Но цифрата, ако не се лъжа беше над 160 милиона евро, само за децата.
А Италия пък е приела най-много деца от тях за лечение и това продължава вече 20 години и е дело на ОБЩЕСТВЕНИ ОРГАНИЗАЦИИ, на доброволни начала и пак е МАСОВО, просто тези организации нямат чет. Става дума за почти 400 000 деца оздравявали се в Италия и почти 200 000 в Германия. Пак тези страни са начело и то с голямо откъсване от другите. Намерих тук един друг сайт в който има и данни на руски.
http://www.helpforchildren.it/chernobyl/manifest2010/files/il-ruolo-della-solidarieta0300-internazionale.pdf
До:г-н Rossen Iordanov
Като инженер от старото поколение съм напълно съгласен с написаното от Вас. Не съм съгласен, с г-н Павел Тинков, че г-н Иван Иванов от ДСБ не направи всичко възможно да защити Вашата теза на достъпен език. Толкова им бяха паричките, г-н Павел Тинков!
А, как ще ми отговорите, г-н Тинков, че Председателят на БАН т.н. академик Воденичаров изобщо не се появи. Работил съм в БАН познавам го този човек и знам,че скрупули няма! Така стана академик!
Вчера изпаднах в стрес. За първи път от 1989г. чух от мой познат: “Това не за телефона.” Къде отиваме?
Всички т.н политици, направени от нас, както и целокупният български народ /матриал/ сме “ИЗТРЕЩЯЛИ”.
Разбирам ги хората от Белене, че гласуват “ЗА”, разчитайки на нови работни места, но не мога да разбера тези от Резово, които какво ли не направиха против някаква централа в Турция, без да се знае каква ще бъде. За това си мисля, че тези от Резово трябва да приемат ядрените отпадъци, които ще ни върнат от СССР и тези от Козлодуй. Да помислят колко ще им струва, ако могат.
За това предлагам, всеки който е за построяването на “Белене” /технология 1992 г./ да излезе с името си и да стане акционер в това безумно предприятие. Да инвестира в тази “ПЕЧАТНИЦА ЗА ПАРИ”,както казват комунисти, фашизоиди и патриотични националисти, но със собствени пари. Да не се прикриват с разни офшорки, както го могат.
Излиза “Гоце” и каза: Давам толкова. Станишев, Р.Овч, другите другари и те. Излиза Каракачанов и той дава. Излиза Сидеров и той дава. И така поименно на всички, които искат да спечелят от “ПЕЧАТНИЦА ЗА ПАРИ”.
Аз в тази далавера няма да участвам, защото по времето на Луканов, при положение, че работеха и шестте блока на АЕЦ “Козлудуй”, бях на свещи. Някой да е забравил това?
Спомнете си и помислете къде отидоха паричките!
Г-н Тинков, благодаря, уважението е взаимно!!! Аз не съм забравил как Вие споделяхте личен опит за уранодобива в БГ и за пораженията които той пък носи за земята, почвата, водата, хората. Веднъж загатнах за това с идеята да споделите тия неща пак, беше във връзка с истерията на българските “ зелени” миналата година. Но може би не сте забелязал поста ми тогава.
Казвам това защото аз самият бях свидетел на това как се добива уран от AREVA и според мен това е НАЙ-ИЗВРАТЕНИЯ СПОСОБ ЗА МАЛТРЕТИРАНЕ И ИЗНАСИЛВАНЕ НА ЗЕМЯТА ЗА ДОБИВ НА СУРОВИНИ. Пак е във връзка с ядрената енергия, “чистата и екологичната”, а това винаги се забравя да се споменава.
Методът се казва ISL – In Situ Leaching и представлява промиване на земния пласт с киселини с висока концентрация, пак просто никакво сравнение с фракинга не може да се прави. И дълбочината е 20-30 м а не 2000-3000.
Към NIKOLA ,
Може и да сте прав за Германия за този период. Не съм се интересувал конкретно, но трябва да се има предвид, че става дума за периода на обръщане на политиката в енергетиката там и вземане на решение за постепенно спиране на ядрената енергетика. Това, което със сигурност знам е че това беше период на огромно строителство на фотоволтаични централи в Германия. А това е неминуемо свързано с необходимост от спешни и непердвидени инвестиции, и от там необходимост на временни префернциални цени на тока. За разлика от нас те, като решат нещо го правят и без много мрункане, така характерно за нас са готови солидарно да понесат трудностите, в случая разходите. Но Г-н Йорданов е збсолютно прав за тенденциите в енергетиката в близко бъдеще. Това което скоро ще последва, както твърдо вярвам е налагането на международни ограничения за ядрената енергетика и по-нататъшната и експанзия. Това, което се изчакваше негласно не се състоя. Опитите с рециклирано гориво не донесоха очаквания резултат и на практиака само около 1% от използванеото гориво (урана) може да влезе в повторна употреба. При това положение при по-нататъшна експанзия на ядрената енергетика запасите от уран определено могат да свършат по-рано от запасите от петрол на земята! Освен това по този начин не се реши и въпросът за съхранение на радиоактивните отпадъци за период (по данни на специалиста Георги Котев) от 100 хиляди години! Абе хора вие луди ли сте? Като наричам тези негласували у нас 80% малоумни, вместо да ми се обиждат, да ми благодарят, че не ги наричам направо луди! Зомбитата не са виновни! Те не са хора. Те са нещо, като природно бедствие – стихия! Виновни са тези, които претендират, че могат да мислят, а се държат неадекватно. Но все пак мисля, че другите няма да ни позволят повече лудост и нашите “политици” много добре го осъзнават и затова ни разиграват, като маймуни! В действителност Банкяският хитрец Борисов много добре си е направил сметката. За изборите няма какво ново “геройство” да ни предложи. Всички ленти са вече отдавна прерязани и магистралите не носят желания ефект. И ка не, като хилядите други глупости и несправянето с корупцията, както и липсата на каквито и да е реформи го провалят. Спирането на АЕЦ” Белене” беше отдавна и ефекта позаглъхна. И затова дайте сега пак да го спрем! Повторно и не без сърцераздирателен и смразяващ кръвта драматизъм точно месец – два преди изборите! Хитро няма що! 80% добре му се вързаха! А сега само се любувам на гневни закани, как всички политици щели “да видят” най-после на тези избори! И каво ще видят, ако смея да попитам? Ще видят това, което и сега се вижда, че няма никаква смислена алтернатива. Ето това не разбраха тези 80% на реферндума. То и политици, като Радан Кънев днеска вече си го признават, ама Аллах, о Аллах! Нищо друго не искам за себе си, но дай ми само акъла на тези 80%, ама този дето чак сега им идва, че дори и още не им е дошъл! Ама ще им дойде до изборите.
Най-важното е, че С. Стани-Шеф е победител в референдума и всичко друго е без значение!Човекът е доволен даваха го по телевизията, браво на него. Ах, кога ли ще настигнем западно-европейците и около петолъчката ще има стотици вятърни генетатори,на запустелите нивя слънчеви колектори.Важен е PR-а нали така!
Г-жа Медиа,
нещата около скъп и евтин експорт са по сложни.
Четете последния абзатц и коментар номер 5.
Г-н Никола,
сложност няма – Германия изнася. Това какъв проблем щели да имат зимата е относително, нали затова има единна европейска енергийна система, студен резерв и прочее. Важното е, че няма да оставят радиоактивен боклук на поколенията. И сметката е ясна от самото начало, а не след 10-20 години да се окаже, че трябва да се додаде 1-2-5 милиарда за да се консервира един реактор и боклука му. Относно цената на тока – тук цената скочи въпреки рекордното производство на АЕЦ “Козлодуй”.
По странен начин интерпретирате никнейм media като задължително лице от женски род. Малко по съветски тертип.
Г-н Йорданов,
в много отношения съм съгласен с Вас, но разберете соларни и вятърни централи не са базисни централи.Соларните работят средно по 1300 часа годишно(в Германия около 1000 часа) a вятърните около 3000 часа в България. Трябва да се избира алтернатива между ТЕЦ,АЕЦ и газови централи.
Вие какво предлагате
“Базисна централа” е готино извинение за нуждата от АЕЦ, обаче дори АЕЦ при проектиране се предвижда да има студен резерв. Та какво пречи да има газови централи (при очертаващото се развитие на добива на газ в международен мащаб) които могат да се спират и пускат и добива да е предимно от ВЕИ? Освен това, като гледам има доста развиващи се методи за съхранение на енергия, които в близките години ще се наложат. В допълнените, ВЕИ в частта биомаса/морски станции примерно не са с непостоянен характер. На този фон не виждам технологично какви предимства имат АЕЦ.
До Медиа,
явно някой неща са по-сложни….
Важното е че стигнахте до съветския тертип, това е лесно и просто
Бойко Борисов поиска да разбере колко са твърдите избиратели на БСП и го постигна удивително леко и чисто. Те са от порядъка на 10-12%. И ако на парламентарните избори БСП отчете повече гласове, това ще е “прибавен” цигански вот.
Така че приказките на Станишев и Овчаров, че народът ударил някакъв шамар или пък пуснал първа кръв, са смехотворни. Приказките на Малинов, че БСП дало голям бой на Бойко Борисов и ГЕРБ, са не по-малко смехотворни и будят сериозно недоумение.
До РУМЕН:
Очевидно сте ме разбрал погрешно. Нямам нищо лично срещу И. Иванов. Съгласен съм с Вас, по отношение на участието му, с една уговорка – той НЕ направи “всичко възможно”, той направи всичко по силите си.
Неявяването и моралът на “академик” Воденичаров не са мой проблем.
Продължавам (въпреки несъгласието Ви) да твърдя, че в защита на каузата “НЕ” политиците ни не си направиха труда да привлекат подходящите хора! Липсата на “парички” не е нищо повече от удобно измъкване!
Вие самият, с участието в дискусията тук, доказвате твърдението ми. Участници в кампанията като Вас, GB, Росен Йорданов биха направили червените мошеници смешни. Да не говорим за тежката артилерия Г. Котев!
Гледахте ли прякото предаване от парламентарната комисия с участието на Нигматулин? Там Р. Овч. сам посочи от кого се страхува ( “следващия път ще вземете да докарате Котев и Касчиев!”).
Прочетете още веднъж втората част от собствения си пост тук. Тя потвърждава моята теза и прекрасно илюстрира как трябваше да се води дискусията с комунягите!
Поздрави!
Явно или неявно нещата стават все по-прости и ясни. Развитието на АЕЦ се е спонсорирало щедро навремето, но никой не е мислил за последиците особено с боклука, на принципа “има време”. Никой не е изследвал последствията върху човешкото здраве, даже има и ембарго (и медийно) върху малкото информация. ВЕИ разчита на ограничени държавни субсидии, и въпреки това напредва. Все по-прости стават нещата, да се надяваме времето да излекува хората от лудостта и желанието хубавото да е лесно.
Ако искате, можете да се поинтересувате какво е nickname в интернет пространството. Означава някои неща…..