Култът в България към покойния актьор Стефан Данаилов, който не помръкна дори и от имиджа му на майор Деянов в пропагандния сериал в прослава на уж заклеймения по закон у нас комунизъм, е утвърдена величина. С нея не се наемам да влизам в пряк спор. Как да се осмеля да застана срещу машината БНТ ( за която съм враг и без това), която поддържа този култ ревностно!
Познавахме се с него бегло през миналия век чрез общи приятели в артистичните среди. Бяхме през сегашното хилядолетие съседи по квартал за известно време. Размина(ва)хме се драстично по оста Изток-Запад в условията на демокрацията. Както много други хора в посткомунистическа България.
Друго искам да кажа.
Генераторът на носталгията БНТ излъчи снощи филма “Морето” с младия Стефан Данаилов. Вероятно е сред първите му роли в киното. Годината е 1967-ма. Той е млад и красив, както и партниращата му Северина Тенева.
И двамата днес са покойници ( тя – много отдавна и много, много преждевременно, уви). Това е една от причините да не коментирам авторското участие на моите познати от живота измислени герои във филма.
Фабулата на “Морето” показва двама фриволни младежи да си прекарват чудесно по барове, каквито в НРБ можеха да бъдат преброени на пръстите на едната ръка. Западна музика, западни дрешки, западни напитки, западен интериор и танци. Пълна заблуда като за западни зрители.
По-голямата част от филма е посветена на лъжата за фантастичния нощен живот на младежта при комунизма. Или поне на “баровците”, което е по-достоверно като евентуално внушение.
Символичната поанта е централната роля на спортния модел мерцедес на Тони ( Данаилов). Мерцедесът е кабрио, при това.
Тони, да отбележа, го играе инженер.
Беше наистина модно и престижно да си инженер. Изписваха си инженерите на табелките на вратите съкращението инж. преди фамилното име. Нещо като проф. в днешно време ( а кой ли не се оказа проф. !). Макар да имаше виц: “като знам какъв съм инженер, ме е страх да отида на лекар”.
Познавах като подрастващ млади инженери от онези години. Някои живееха в мазета в София. Инженерите получаваха в България същите жълти стотинки, както- да речем- журналистите, учителите, лекарите и т.н. – ( почти) всички.
Кабриото и днес е глезотия, символ на висок стандарт, който могат да си позволят заможните хора по света, предимно в богатите общества. Да връчиш като владение по сценарий на един (почти) юноша подобен лукс в бедната България през 1967 г., където пътищата ( доколкото ги имаше) бяха пустиня, е фалш.
Фал(ш) старт в зародиш!
Филмът е заснет с едри планове на красавици и красавци в доминираща лежерна обстановка на светлосенките на баровете и в духа на западно криминале, в което конфликтът се появява мимолетно със съмнението за престъплението, но завършва с облекчението, че баровецът със спортния мерцедес все пак е невинен. Че как иначе!
Ако зрителят, не знае как изглеждаше наистина България по онова време, е много вероятно да се влюби със задна дата в нея: красива с красивите си хора, с плажовете си, с морето, с обстановката в чудесните барове, с мерцедеса на инженера.
БНТ продължава да бълва носталгична пропаганда. Безкритично.
Иначе – нищо лично!
“Инженерите получаваха в България същите жълти стотинки, както- да речем- журналистите, учителите, лекарите и т.н. – ( почти) всички.”
Защото не бяха от работническата класа!
Защото бяха от интелигенцията!
1978г заплатата ми на млад инженер беше 105лв.
Майка ми прислужничка получаваше 125лв заплата.
Баща ми пощаджия получаваше 145лв заплата.
ГЛАСЪТ на ИСТИНАТА:Непартийна кандидатура ли е Габровски?
Лъжите в медиите на България-
на 111-то място!
След повечето африкански държави!
ГЕРБ не са ли партия?
Лична собственост на комуниста Борисов!
Габровски бил не партийна кандидатура!
Габровски нали е кандидат за премиер
на партията на Борисов ГЕРБ?
Габровски и шайката ОПГ ГЕРБ дали си вярват
на “непартийната” лъжа?
Ние не им вярваме!
45 г. минаха в съветска окупация и под контрола на държавна сигурност, подчинена на КГБ. Още 33 минаха почти по същия начин – управляват структурите, наследили същата държавна сигурност, също така подчинена на наследниците на КГБ. МОЧА си стои. По телевизията дават Стефан Данаилов….Скоро ще станат не 33, а 45 г откакто …вълкът си смени козината, но не и нрава, и пак нищо няма да се промени. Явор Божанков ще го забравят…То кого ли не сме забравили?
Раковски, ти дремеш под бурена гъст
из който наднича полусчупен кръст.
Виж, кръвопийците и убийците са на почит, имат паметник в центъра на София, който е денонощно осветен!
Слава Украине!
За покойници само добро или нищо – но правя изключение за ТОЗИ, който пишеше “Збогом” и докрай не се научи на ДОБРА дикция, че и като “Мастъра” във ВИТИЗ ни даде цял набор фъфлещи, фрескащи и ломотещи неразбираемо “актьори” и “актриси”. Какъв контраст с големия А. Карамитев, който и като шепнеше, се чуваше ясно, всяка сричка, до най-последния ред в “кошарата” (евтините места за студенти и ученици).
Ма и добри случки се случват в Задунайския Милиционеристан – днес, след намеса на ДАНС, про-путлеристкия марш “Ний сми с раZия” е разтурен силово. Има закопчани РъБъ путлеристи и админ.-фин. санкции за тарторите. Телевизорите, разбира се, мълчат оглушително…
Респект!
“От всички редакционни колегии очеркът се смяташе за най-партийната форма, за необходимата връзка с действителността, за елемента, който осигуряваше партийно доверие, защото всички очерци, написани през последните тридесет години у нас, всъщност представляват един и същ очерк с разместени изречения. Социалистическият очерк изобразяваше всъщност погледа на партията към действителността. Най-често, както ще видим, той нямаше нищо общо със самата действителност, в чистата си форма представляваше твърде очебиен фалшификат на действителността, в която едва ли някой живеещ на българска територия вярваше.”
Г. Марков, “Социалистически очерци”
Така и БНТ ни “прожектира” социалистически очерци от telescreen-а, или “зомбоящика”, както го наричат в съвременния вариант на “тази” държава.
А пък в метрополията СССРь основна тематика на филмите беше “великата” “атечествена” “вайна” , нали !
И ги излъчваха “геройски” по монополната БНТ, като краZZноармейските суперхеройски(арийски) политруци водеха непрестанна битка срещу хитлеристките си “арийски” сОюзници!
А пък в титова Югославия се
роди праобраза на нашият велик “индиански” пожарогаССитель
бокоТИКВАТА, в образа на “индианецът” Гойко Митич, също пореден фал(ш)!
И , ако нелегитимния и неграмотен и престъпно фалшив куРВшлуковь не знае как да се отърве от болшевишката пропаганда, нека се отбие до Германия, за да види дали има,все още , пропаганда от времето на ГДР, дори и с филмите на бате Гойко, макар че там едва ли има толкова зависими държавни телевизии , като БНТ, които се използват , предимно, за казионна пропаганда, особено от гасударите на куРВшлуковь!
И в другите източни колонии на СССРь може да се отбие куРВшлуковь, за да види как се ръководят техните телевизии, особено по отношение на пропагандата от времето на савецкия колониализъм!
Така че нелегитимния куРВшлуковь трябва се маха от БНТ, защото получава заповедите си от бай Гойко, бай бойко, от бай деянов, бай ДоГанЮ , бай КОЙко и всички други байковци от мутро-ченгесарският соцкапитализъм, през последните 80 години!
Остава да започне да излъчва и всички филми за шумкарските большевишки терористи, и военната пропаганда от СССРь!
И за да има някакъв баланс в пропагандата, куРВшлуковь трябва да вземе архива на Третия райх и японската империя и да го излъчва по БНТ, или поне българските архиви преди Втората световна война! Или от другите европейски и западни държави!
Може и от преди Първата световна война!
Долу МОЧИ-те, идите на хуйло си!
Долу незаконния ФАЛшив болшевизъм и пропаГАДность по БНТь, излъчвана от НЕлегитимния “дисиденть” куРВшлуковь, иди на хуйло си!
Пропутлеристкото Zборище днес май се е провело, преди (все пак) кметицата да го забрани…
https://www.svobodnaevropa.bg/a/32170786.html
С две думи, и агнето цяло, и вълко(мутро)фаните – сити…
До 1960 г. в хазната не остава и цент. 1961-64 г. от трезорите на БНБ са изнесени всичките 32 т злато в Москва.В условията на тотален валутен дефицит България изгражда автомобилния завод „Булгаррено“(до 40% от оборудването на колите е българско) Основната инвестиция е на французите. Пускат Булгаррено8 и10 и Булгаррено Алпин110, който е уникален за времето си – 1970 г. по нареждане на москва заводът спира производството и става сервиз за руските жигулита
https://istinata.bg/2017/10/%d0%b4%d0%be-1944-%d0%b3-%d0%b1%d1%8a%d0%bb%d0%b3%d0%b0%d1%80%d0%b8%d1%8f-%d0%b8%d0%bc%d0%b0-3-%d1%81%d0%b0%d0%bc%d0%be%d0%bb%d0%b5%d1%82%d0%bd%d0%b8-%d0%b7%d0%b0%d0%b2%d0%be%d0%b4%d0%b0-%d0%bf/
– пропагандата налагаше ”положителни” герои с младия данаилов, който тръгва като фотомодел, но всъщност комичните му роли са наистина добрите – не й в ролята му на бсп-културен министър на тройната коалиция или в ролята на калфа на кандидат-президента на агентгоце – калфин , да му казва да мълчи, когато обърква репликите по сценария …. защото бкп/бсп не е партия, да не говорим за “левица” – преди 9септ.44-та е терористична московска организация, след 9-ти в практически 1-но партийна с-ма е управленска пирамида , а след 89-та си е 5-та колона за обслужване на кремълските интереси – данаилов като син на баща си си е на всеки километър – талантлив точно колкото борисов – чел е сценарии, учил е текстове, но онова Z богом е като партийния билет на пожарникаря в джобчето му – като пропуск – и двамата самовлюбени и речовити
– Ламбо за избора на РРадев :”Какви Цецки, какви Мецки, Радев говори три езика ”
– 2017г. преди парламентарните избори: ”Сами се нацепиха. Уплашени са от нас” …
Като млад инженер в 1968-ма получавах брутна месечна заплата от 75 лева. Чиста сума – малко над 68 лева. Шегувах се, че ако заплатата ми продължи да отговаря на годината, през 2000-та ще получавам “цели” 100 лева. В 68-ма един качествен хляб струваше 36 стотинки… Казано иначе, младият инженер работеше месечно за 190 хляба! Това е! Всяко “носталгична” бръщолевене е лъжа и гнусна пропаганда!
Напредък за Украина … загубите на pуZZия надхвърлят 94 000(ГЩ на ВСУ)
ГЛАСЪТ на ИСТИНАТА
Киргизите са разпокъсан тюркски народ, състоящ се от различни племена.
Името на Киргизстан означава „Земя на четиридесетте племена“.
Киргизстан е бил в състава на Руската империя.
ССР Киргизстан е бил в състава на СССР.
Днес Киргизстан е независима държава.
В Киргизстан вече не се изучава и говори задължително руски език.
В Киргизстан вече са сменени имената на улици и топоними с руски и съвеЦки имена.
В Киргизстан вече са премахнати всички руски и съвеЦки паметници.
Но в Задунайски Путлеристан все още вървим по руски и съвеЦки улици и площади.
Но в Задунайски Путлеристан все още обгрижваме руските и съвеЦките паметници.
И над всички стърчат МОЧА и Альоша!
П.П.
Ало, СЕМ?
Видьо Видев отново е блокиран за 29 дни във Фейсбук.
От копоите на кучкаря на Путин, Борисов и на шарлатанина пРезидент Радев
В България на 111-то място по свобода на Медиите-след повечето африкански държави!
Аз като младеж също си спомням с какво учудване гледах постановките на българските филми, които по никакъв начин не отговаряха на българската действителност относно обзаведен апартамент или заведение като бар и нещо подобно. Такъв лукс и свобода дори не можех да си представя, че съществуват не само в България но дори и на запад, макар, че съм израснал в собствен дом и фамилия на образовано и квалифицирано семейство със създаден вкус и лукс преди второто освобождение.
Моето обяснение, дори предполагам се отнасяше дори за този филм с Данаилов (имената на филма и артиста тогава не ми са били интересни и не съм запомнил) ми навяваше мисълта повече на това, че режисьорът и постановчикът трябва добре да са се олели със дълги западни командировки относно интериор и кулиси. Дори предполагах, че в последствие са ги придобили като „отпадък“, защото това беше социалистическа практика.
Имаше обаче един съветски филм, който също тогава ме впечатли с безсрамното си колхозно хвалебствие, дори в гладоуморената (научено в последствие, след „построяването“ на социализма) Украйна. Казваше се Кубански казаци и там се търкаляха в благоговение от ядене и напитки колхозниците, при което се питах защо в нашите Текезесета това го няма още, макар, че ги градим по този модел?
Както и да е, сега това са спомени от младежките ми „радостни“ години.
Някакси между другото се плъзна съобщението на ВМА за причината за нелекуваемите му пневмонии-имунна недостатъчност.Вие помислете какво означава…Нямаше ме защото някакъв молец от Яндекс ми прегриза компа,сега коментирам от синовния.
Коментирате “Майор Деянов”, но защо никой не споменава култовата роля на ватман , която вървеше от сутрин до вечер по всички каналил
Социалистически реализъм 🙂 Не съм гледал филма, ама явно е опит за копиране на западен филм.
Към Иван Керефийски:
Абсолютно е в стилистиката на западните криминалета и доста успешно копирани техники на едрите планове с красавици и красавци.
Ако човек не знае нищо за онази България от 1967 г. може да си пимисли, че действието се развива някъде на запад. Нищо не подсказва “соца” – няма надписи, витрини, лозунги ( бяха навсякъде), да не говорим за характерните типажи на еднакво облечените хора дори в големия град ( какво остава за селото, което е леко загатнато като фон към края). Сал един спортен мерцедес кабрио блести във фокуса през цялото време. Появява се на финала анонимно по дефиниция море като пейзаж ( при това зимен, без летовници, които биха “развалили” идилията със своите москвичи и примитивни палатки.
Пълна заблуда за врага в чужбина, но не и за българския зрител, който помни онова време.
Те и чехите направиха “Лимонадения джо”, но филмът беше толкова плакатно изчистено като сюжет и изпълнение, че не оставяше съмнение за жанра:сатирична пародия на каубойския жанр.
Докато в случая с “Морето” е явен опит за заблуда.
Мнозина ми се ядосват на критичната позиция, която им разваля носталгичния спомен, но не могат да отрекат едно: с много малки изключения сниманите по онова време филми изобщо не отразяваха реалността и правеха внушения за ведър живот, ако не и охолен, с всичките белези на висок жизнен стандарт, какъвто имаше само тънка привилигирована прослойка от населението.
След 10 ноември в клуба на БНТ ( бившия бар “Луна”) колегита направиха прожекция на изрезани кадри от репортажи за новини и др. предавания. Ужас! Махали са физиономии на хора с беззъби усмивки, смачкани от живота, жалки на вид, какво остава за такива, които произнасят някакви “неправилни” реплики,клонящи към двусмислие или намекващи за някакво недоволство.
Такова беше и соцкиното ни. БНТ упорито го навира на зрители и днес с внушението за класика на българското кино. Да, класика е, но в жанра на пропагандата. А самата БНТ се величае сама като майката на днешните телевизии без грам самокритичност как таковаше майката на населението като основен пропаганден инструмент на Партията за промиване на мозъците.