След скандала с филма “Ботев” на Максим Генчев ( кавичките в случая са повече от уместни) БНТ излъчи вчера “Свобода или смърт” , заснет половин век по-рано.
НА СНИМКАТА: Стоп кадър от момента, в който Ботев на отличен френски език обяснява на капитана на “Радецки”, че превзема кораба му ( а капитанът е видимо щастлив от това обстоятелство).
Ако целта на БНТ е била ( отново) да покаже предимството на кинаджийството от епохата на държавното субсидиране на мащабни продукции ( с участие на армията и този път), успехът е налице. Още повече, че в екипа на режисьора Корабов е пълно с утвърдени любими актьори на българската публика – от Апостол Карамитев и Коста Цонев, до кой ли още не от познатите на българите актьори, изградили своя статут на звезди в затворената среда на държавно-социалистическия монопол върху производството на народни любимци без “вредната” конкуренция на упадъчното западно влияние.
За днешното поколение, за което свободата е естествена даденост, е напълно неразбираемо, защо създаденият през 1968 г.филм е бил прожектиран по кината само седмица и никога не е бил показван по телевизията- нито тогава, нито в наше време. Но всеки зрител, чийто живот като съзнателен човек е свързан с комунистическия период, знае много добре, че и най-малкото отклонение от канона, от катехизиса на идеологическата догма се наказваше със забрани, премълчавания и прочее ограничаване на свободата ( предимно творческата).
Вероятно никога няма да научим подробности защо близкият до историческата истина прочит на историята с Ботевата чета ( а също на спорния и в наши дни въпрос за това кой точно убива героя) е предизвикал праведния гняв на цензурата. Но можем да предположим от опит, че Ботев, присвоен от комунистическата вяра като “първия комунист” в българската история, не се изявява във филма на Никола Корабов именно като такъв. Дори напротив: дългите сцени с църковни обреди и песнопения, без съмнение направо са възмутили правоверните другари, наложили забраната.
Не им е бил достатъчно плакатен Ботев в онзи филм, макар патосът на неговите думи и жестове да прелива отвсякъде.
Има и друго нещо: някак си не изпъква освободителната роля на руския герой в четата. Вярно, той е добър, красив, мъдър, храбър, но е засенчен от българската героика и лично от войводата, изигран от Милен Пенев. Това едва ли се е понравило на партийното и държавното ръководство ( а то със сигурност най-малкото е било осведомено за кощунството) през онази 1968 година, когато български войски участваха под командването на съветските в смазването на чешкия порив за свобода.
Защо БНТ на практика отново скри филма, като реши да го покаже по маргиналния си канал БНТ-2 в следобеден неделен час, това е въпрос, който ни препраща отново към темата към гузната съвест на Кошлуковата телевизия, финансирала позорището над “Ботев”.
Гледах още навремето филма за Христо Ботев на Никола Корабов, създаден през 1968 г. и преминал в медийно мълчание само за около седмица- две по кината (колкото да се върнат средствата, разходени за създаването му) и той съвпадна с представата ми за личността на нашия национален герой, както и за героичната му смърт. Спомням си, че тогава един кинокритик беше написал, че филмът не бил “сполучлив”, защото не можело един “меланхолик” (като актьора Милен Пенев) да изиграе ролята на “холерика” Христо Ботев?! 🙂
Истинската причина за мълчанието е, както и Иво го е написал, че филмът не е бил създаден по каноничните изисквания на “освободителката”, не е била подчертана първостепенната роля на измисления руSSкия персонаж в историческите събития на кораба “Радецки” и на връх “Околчица”, а (на всичкото отгоре!) “комунистът” Ботев говори с капитана на кораба на капиталистическия френски език, вместо на правилния руSSки, кръсти се в църква… Явно, Никола Корабов се е поддал на националистически настроения, великобългарски шовинизъм, направо нацизъм, вместо да пресъздаде събитията през призмата на “интернационализма” (т.е. русифицирането им) да ги фалшифицира правилно!
– Целият Пловдив се дигнал
https://twitter.com/gytta_ogg/status/1612370365195616256?cxt=HHwWgIDQ_b2TpeAsAAAA
Най-добрия филм за Ботев!
Какво даде очаква от мръсните комунисти – и сега им дърпат конците руските говеда, та излагат България пред целия свят! Позор за комунистическите мръсници…
Най-добрият комунист е мъртвият комунист.